ג'ירו ד'איטליה, קטע 18: ניצחון לאלוף איטליה בדולומיטים, רוגליץ' מתקדם למקום השני

הג'ירו מתקרב לרגעי ההכרעה והקרב בפסגה רותח, בריחה של פרימוז' רוגליץ' העלתה אותו למקום השני, כשגריינט תומאס עמד בקצב ושמר ביום הולדתו על החולצה הוורודה, אך ז'ואאו אלמיידה איבד זמן יקר. פיליפו זאנה ניצח בקטע, עוד הופעה נהדרת לדרק ג'י של ישראל פרמייר טק
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
פיליפו זאנה מנצח | צילום מסך

ונותרו שלושה – שלושה שלבי הכרעה; שלושה מתמודדים מובילים בדירוג הכללי; בפער של עד 30 שניות ביניהם. כך החל שלב 18 של הג'ירו היום מ-אודרזו, ועד הסיום בחלוף 161 ק"מ בוואל די זולדו שבמרומי ההרים הדולומיטים בצפון מזרח איטליה.

משחק הררי מקדים
חבורת בריחה איכותית יצאה לדרך, ו-40 ק"מ לסיום נותרו ממנה שישה – הצרפתים טיבו פינו, וורן ברגיל ו-ולנטין פארה פנרטה; הבארודרים החדשים של קבוצת ישראל פרמייר טק דרק ג'י ומרקו פריגו; ואלוף איטליה פיליפו זאנה.

לכתבות נוספות בנושא:
ג'ירו ד'איטליה 2023, קטע 17: דיאנזה ניצח את מילאן ומת'יוז בפוטו פיניש משולש
עשור אחרי שהורשע: לאנס ארמסטרונג ממשיך לריב עם יריביו, וגם משתתף בריאליטי חדש
בגרון חנוק ולצד משפחתו: מארק קוונדיש הודיע כי יפרוש מרכיבה בסוף העונה
טירוף הגראבל: על חוויית הרכיבה המיוחדת בין הכביש לשטח

לראשונה בג'ירו השנה, היום התברך בשמש חמימה לכל אורך השלב, אשר לעתים הביאה את הרוכבים לשפוך מים קרים על ראשם, ולתחוב חבילות קרח לעורף חולצתם. הפינוק עבורנו הצופים – נופים עוצרי נשימה של הדולומיטים האיטלקים – הכינוי לאותו חלק יפהפה בהרי האלפים, שנמתח לתוך צפון מזרח איטליה, בואכה סלובניה במזרח.

35 הק"מ האחרונים לסיום כללו שלוש עליות מדורגות קשוחות. הראשונה בקטגוריה הקושי הגבוהה ביותר (קטגוריה 1) לפורצ'לה צ'יבאנה, ושתי האחרונות ברצף מהיר, בקטגוריה 2 עד לסיום בוואל די זולדו, דרך קוי (Coi).

בתחילת שילוש העליות האחרון, עמדו לזכות חבורת הבריחה כמעט שש דקות יתרון. טיבו פינו, שמבין רוכבי הבריחה נמצא הבוקר במיקום הגבוה ביותר בדירוג הכללי, וגם חמד את הבכורה בדירוג המטפסים, דחף את הקצב. דרק ג'י ומרקו פריגו, שניים שהם תגליות אדירות עבור קבוצת ישראל פרמייר טק, שאמנם טרם ניצחה שלב בג'ירו, אבל חווה את מה שהוא אולי הגרנד טור המוצלח ביותר בתולדותיה, היו היחידים בבריחה עם חבר לקבוצה לצדם. יתר חברי הבריחה שמרו את הקלפים צמוד לחזה. הם יזדקקו להם.

את הפסגה בפורצ'לה צ'יבאנה, 26 ק"מ מסיום השלב, חצו ששת רוכבי הבריחה יחדיו. בירידה לקראת צמד עליות הסיום, איבדו גם דרק ג'י וגם מרקו פריגו מגע. ג'י הקנדי – מבחינתי תגלית הג'ירו ועד עתה תגלית השנה באופני הכביש – צמצם יחסית במהירות. אבל לפריגו הצמצום עלה במאמצים גדולים, והוא הצליח להגיע לחבריו רק בתחילת צמד העליות האחרון.

מאחור, בפלוטון, קבוצת אינאוס של מחזיק החולצה הוורודה גריינט תומס, דחפה את הקצב שעה שתומס, הוולשי, חגג היום על אופניו את יום הולדתו ה-37. מיד אחריה, קבוצת האמירויות UAE שמרה על מקומו של ז'ואאו אלמיידה שהתחיל את הבוקר בפיגור של 18 שנ' בלבד אחרי תומס. מאידך, מיקומה של קבוצת יומבו-ויסמה של המדורג שלישי פרימוז רוגליץ', עורר סימני שאלה. רוגליץ' וחבריו הזדנבו לקראת ירכתי הדבוקה, ונראו מפוזרים במידה לא אופיינית למכונה ההולנדית המשומנת. הספקולציות על כושרו החסר של רוגליץ', בפרט לאחר אובדן הזמן שלו בשלב ההררי האחרון, התעוררו מחדש. הסלובני נראה מכונס בעצמו, וחסר הברק והביטחון שמאפיינים אותו כשהוא בשיאו.

בעלייה לפורצ'לה צ'יבאנה לחצה קבוצת אינאוס חזק, וכתשה את הדבוקה לחתיכות. בזה אחר זה נשרו רוכבים לאחור. בשלב זה, רוגליץ' וחבריו הנותרים מיומבו ויסמה התקדמו והתמקמו כקבוצה שלישית בדבוקה, אחרי אינאוס ו-UAE. ספק חוששים לאבד את מקומם, ספק ממתינים לשעת כושר.

זיקוקים בטיפוס לקוי (Coi) ומרדף ל-וואל די זולדו
3.4 ק"מ לפני הפסגה ב-Coi, לקחו הרוכבים פנייה חדה ימינה, מהסוג שמבהיר שזמנם של הכבישים המתוכננים הסתיים, ועוברים עתה לשבילי עזים שהוסבו ברבות הימים לדרכים הרריות סלולות, צרות ומפותלות. המשך הדרך היה 3.4 ק"מ תלולים עם שיפוע ממוצע של 10.6%, ושיפוע מקסימלי של 19%. קירות לטיפוס אופניים. גם בחבורת הבריחה וגם בדבוקה, כאן ניצתו הזיקוקים.

בבריחה, טיבו פינו התחיל ללחוץ. הפער נפתח, ורק פיליפו זאנה, אלוף איטליה, הצליח להחזיק עם פינו. השניים הגדילו את הפער בפסגה ב-Coi לכמעט דקה לזכותם. משם, המאבק לניצחון זוקק לדו קרב בין שניהם. ההפסד של טיבו פינו בפסגת הסיום בקראנס מונטנה לפני 6 ימים, עדיין צרוב במוחם של כולם, כזיכרון טרי ורגיש.

אבל הפעם, בניגוד למה שקרה עם ג'פרסון ספדה בקראנס מונטנה, זאנה לא סירב לעבוד יחד עם פינו. הוא לא ארב מאחור. השניים עבדו יחד, ונראו שווי כוחות. הם ירדו ביחד את המקטע הקצר לקראת הטיפוס האחרון לוואל די זולדו, רכבו יחד לקראת הסיום, ונכנסו לק"מ האחרון יחדיו, להכרעת השלב בדו קרב של מהירות, כוח, ונחישות.

פינו התחיל בספרינט כ-200 לסיום. זאנה זינק מאחוריו. זאנה מקומי, הוא מגיע מחבל ונטו. על גבו, חולצת אלוף איטליה, והוא רוכב בגרנד טור האיטלקי. כל אלו, ביחד עם סיומת ספרינט עדיפה של האיטלקי, הכריעו. פיליפו זאנה חצה את הקו ראשון, טיבו פינו שני. פרס הניחומים לפינו – שוב, נטילת ההובלה בדירוג מלך ההרים ועלייה למקום השביעי בדירוג הכללי. מאחור, וורן ברגיל סיים שלישי, דרק ג'י לקח מקום רביעי מצוין, ומרקו פריגו הצעיר סיים שישי.

רוגליץ' תוקף
אבל מנת הדרמה העיקרית התבשלה לרתיחה מאחור, כמו רוטב בולונז מבעבע. בכניסה לשביל העזים הסלול ל-Coi עבר המטפס האמריקאי המצוין של יומבו-ויסמה, ספ קוס, לקדמת הדבוקה עם רוגליץ' דבוק לו לגלגל, והמריא. התאוצה של קוס פירקה ופיזרה את כל מה שנותר מדבוקת המובילים. עם קוס ורוגליץ', נותרו רק גריינט תומס בחולצת המוביל הוורודה, וחברו לקבוצת אינאוס טימן ארנסמן. גם אדי דנבאר האירי עשה ניסיונות הירואיים לא לאבד זמן.

מאחור, ז'ואאו אלמיידה לא שרד את התאוצה. אלמיידה, עם מנוע דיזל, התחיל, בסיוע חברו לקבוצת UAE ג'יי וויין שעשה עבודה הירואית, לחזור ולצמצם את פערי הזמן. כשספ קוס נרגע, רוגליץ' בעצמו פרץ קדימה. מכאן, נותרו רק שניים – רוגליץ' והמוביל בדירוג גריינט תומס. קוס, מטפס פנומנלי, הצליח לחזור לשני המובילים, ולמשוך את רוגליץ' עוד כמה מאות מטרים. את הפסגה ב-Coi עברו רוגליץ', קוס ותומס יחדיו. בשלב זה, ג'יי וויין כבר הצליח להחזיר את חברו אלמיידה למרחק של כ-12 שניות מהמובילים.

בירידה, קוס נתן את הכל. כשהוא נשר, בכניסה לעלייה האחרונה ובעלייה עצמה, היריבים תומס ורוגליץ' החליטו שעדיף להם לשמור כמה שיותר מרחק מאלמיידה המתקרב. 300 המטרים האחרונים של השלב היו המקטע הפחות תלול בעלייה. רוגליץ' חצה את קו הסיום לפני תומס, שישב לו על הגלגל. הם הצליחו להוציא מאלמיידה 21 שניות. המשמעות – תומס הרחיק את אלמיידה מעצמו, ורוגליץ' דילג מעל הפורטוגלי, למקום השני הכללי. ניכר היה, שרוגליץ' זוכר שגם שני השלבים הבאים הם שלבי הכרעה. גם להם צריך לשמור כוחות.

קרבות הכרעה ביומיים הקרובים
הטווח בין הראשון לשלישי בדירוג הכללי עומד עתה על 39 שניות בלבד. פער זמן שיכול בקלות להימחק בשלב הנג"ש האחרון. שלושת הראשונים, מצוינים ברכיבה נגד השעון. הם סיימו את שלב הנג"ש האחרון לפני שבוע וחצי, בפערי זמן של 34 שניות בין הראשון לשלישי.

מחר צפוי "שלב המלכה". שלב קטלני של 183 ק"מ עם לא פחות מחמש עליות דולומיטיות מדורגות, מהן שלוש בקטגוריה 1, ושתיים בקטגוריה 2. מעל 5,400 מ' של טיפוס מצטבר. הסיום, באתר הסקי של שלושת פסגות טרה צ'ימה די לווארדו.

ג'ירו 2023 עשוי להיות מוכרע כאן. אלא שהקירבה ביכולות שלשות המובילים, והזיכרון שביום שבת צפוי שלב מבחן הזמן (הנג"ש) המכריע שבסופו 7.3 ק"מ של טיפוס דולומיטי בשיפוע ממוצע רצחני של 12.1%, כולל קיר של 22% שיפוע, יכול לגרום למיתון האגרסיות בניסיון לשמור כוח לשבת.

התקפות וזיקוקים יעופו מחר. אבל ספק אם נראה מי מהמועדים לניצחון מכלה את כוחותיו לקו הסיום. בינתיים, הג'ירו מתקרב לסלובניה – ארצו של פרימוז רוגליץ'. ביומיים הקרובים ניתן לצפות לעידוד סלובני מאסיבי בצדי הדרך. הג'ירו יוכרע כאן.

תוצאות חמשת הרוכבים הראשונים בקטע 18:
1. פיליפו זאנה (איטליה, Jayco) – 4:25:12 שעות
2. טיבו פינו (צרפת, Groupama) – זמן זהה
3. וורן ברגיל (צרפת, Arkea-Samsic) + 50 שנ'
4. דרק ג'י (קנדה, Israel Premier-Tech) + 1:03 ד'
5. אורליין פארה-פארנטה (צרפת, AG2R Citroen) + 1:24 ד'

חמשת הרוכבים הראשונים בדירוג כללי GC אחרי קטע 18:
1. גריינט תומאס (בריטניה) – 76:25:51 שעות
2. פרימוז רוגליץ' (סלובניה) + 29 שניות
3. ז'ואאו אלמיידה (פורטוגל) + 39 שניות
4.אדי דנבר (בריטניה) + 3:39 דקות
5. דמיאנו קארוזו (איטליה) + 3:51 דקות

לובשי החולצות לאחר קטע 18
חולצה ורודה (מוביל הטור) – גריינט תומאס Ineos Grenadiers
חולצה לבנה (הרוכב הצעיר המוביל) – ז'ואאו אלמיידה UAE-Team Emirates
חולצה כחולה (המטפס המוביל בדירוג הרים) – טיבו פינו Groupama
חולצה סגולה (הספרינטר המוביל בדירוג) – יונתן מילאן Bahrain Victorious

 



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


הטוויטר שלנו

ערוץ הוידאו של שוונג

מרוץ חדרה 26.4.2024 | הוידאו הרשמי
מרוץ חדרה 26.4.2024 | הוידאו הרשמי
01:40
The official video TRI Kinneret 2024! טרי כינרת 2024 - הסרט!
The official video TRI Kinneret 2024! טרי כינרת 2024 - הסרט!
03:16
אסף פורת אלוף ישראל בחצי איש ברזל בטרי כנרת 2024!
אסף פורת אלוף ישראל בחצי איש ברזל בטרי כנרת 2024!
59
אנטונינה רזניקוב אלופת ישראל בחצי איש ברזל בטרי כנרת!
אנטונינה רזניקוב אלופת ישראל בחצי איש ברזל בטרי כנרת!
01
אביב לוי אלופת ישראל בטריאתלון ספרינט בטרי כנרת!
אביב לוי אלופת ישראל בטריאתלון ספרינט בטרי כנרת!
47
מעיין גלנץ אלוף ישראל בטריאתלון ספרינט בטרי כנרת!
מעיין גלנץ אלוף ישראל בטריאתלון ספרינט בטרי כנרת!
01:02
טרי כנרת 2024: כך נראה הזינוק למקצה חצי איש הברזל ממעוף הרחפן
טרי כנרת 2024: כך נראה הזינוק למקצה חצי איש הברזל ממעוף הרחפן
22
אשת הברזל של ישראל: אנטונינה רזניקוב באולפן
אשת הברזל של ישראל: אנטונינה רזניקוב באולפן
48:13
מטפס ההרים הישראלי רן קראוס בדרך לאוורסט
מטפס ההרים הישראלי רן קראוס בדרך לאוורסט
07:41
שנה לספורטודידקט: אתם שאלתם, נעה כפרי וענבר זהבי עונות
שנה לספורטודידקט: אתם שאלתם, נעה כפרי וענבר זהבי עונות
58:48
נדב רייסברג אחרי שסיים את פריז רובה: "המרוץ הכי קשוח שעשיתי"
נדב רייסברג אחרי שסיים את פריז רובה: "המרוץ הכי קשוח שעשיתי"
01:37
סילבן אדמס מדבר בפסטיבל הצילום הבינלאומי בת"א
סילבן אדמס מדבר בפסטיבל הצילום הבינלאומי בת"א
03:02
נפש של ספרינטר: מאמן השחייה ברט הוק בראיון מיוחד Sprinter&#039s mind: Brett Hawke in our Podcast
נפש של ספרינטר: מאמן השחייה ברט הוק בראיון מיוחד Sprinter's mind: Brett Hawke in our Podcast
52:12
מרוץ סביון ה-14 ע"ש עומר חי ז"ל - הסרטון הרשמי!
מרוץ סביון ה-14 ע"ש עומר חי ז"ל - הסרטון הרשמי!
02:27
הספרינטר מספר 1: איתמר איינהורן בראיון מיוחד לפודקאסט של שוונג
הספרינטר מספר 1: איתמר איינהורן בראיון מיוחד לפודקאסט של שוונג
40:52