12 גורמים חברתיים המשפיעים על הבריאות שלכם

יש גורמים חברתיים שקשה מאוד לשנות, אבל החדשות הטובות הן שיש מספיק גורמים שאפשר וכך לשפר משמעותית את איכות החיים ובעיקר את הבריאות
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
גבר לחוץ יושב בשולחן עבודה

גורמים חברתיים המשפיעים על הבריאות (Social Determinants of Health) הם דפוסי התנהגות חברתיים וכלכליים ואופן הביטוי שלהם בקרב האוכלוסייה. לדוגמה: הבדלים ברמת ההשכלה, הכנסה, תעסוקה ותנאי עבודה, הסביבה הפיזית, התנאים שבהם אנשים נולדים, גדלים, חיים ועובדים ואופן ההשפעה על המצב הבריאותי.

עוד כתבות בנושא 
איך המתח והלחץ משפיעים על הגוף שלנו?
איך נלחמים באורח חיים יושבני כשיוצאים לפנסיה?
11 טיפים לאורח חיים בריא בתקופת הקורונה

לפי ארגון הבריאות העולמי, גורמים חברתיים הנם המשתנה המשמעותי ביותר שגורם לכך שישנו אי שווין חברתי. את זה ניתן לראות כמובן בתוך כל מדינה ובין מדינות.

ישנם גורמים חברתיים לא מעטים המשפיעים על הבריאות. בחלקם ניתן לעשות שינוי ובחלקים אחרים לא ממש.
יש עשרות רבות של גורמים משפיעים ואין ספק כי ניתן לעשות שינוי אצל האדם על ידי אימוץ הרגלי חיים שונים ממה שהיה רגיל אליהם כגון: הפסקת עישון, צמצום בשתיית אלכוהול, הפחתת מתח נפשי, שינוי הסביבה בה חיים ומתרועעים ועוד.

אחד המשתנים הקרדינליים המשפיעים על אי השוויון הנו ההיבט הכלכלי והחברתי (Social gradient) שמשפיע מאוד על איכות החיים של האדם, המצב הבריאותי ועוד. למידת המתח הנפשי השפעה רבה גם כן והיא מביא לשינויים שליליים רבים אם לא מטופלת בזמן וכהלכה. מתח נפשי הנו חמקמק ולא בקלות ניתן לכמתו, כך שייתכן שאותו אדם שנראה מחייך, מאושר ועם שמחת חיים הוא ממש לא כך והוא בכלל בסטרס תמידי, סובל מדיכאון בשעות רבות מהיום ועוד.

אי לכך, בכל הגילאים (ובמיוחד בגילאים הצעירים) חשוב להתייחס לכך ולעשות ככל שניתן על מנת להפחית את אותו סטרס וכך להביא לשינוי במצב הנפשי והבריאותי כאחד של אותו אדם.

להלן מספר גורמים המשפיעים על המצב הבריאותי ואיכות החיים: 

1. חשיפה לאירועים קשים מסוגים שונים – אלימות במשפחה ומחוצה לה, התעללות מכל סוג (גם בבעלי חיים), אלה משפיעים מאוד וקשורים גם להעלאת הסטרס הנפשי של הפרט.

2. תזונה – מרכיב חשוב במיוחד ומשפיע גם על תהליך הגדילה, מצב הרוח, הקוגניציה, איכות הלימודים של הילד/מתבגר ועוד. אין ספק שילדים ומתבגרים המאופיינים בתפריט תזונתי הלוקה בחסר גדלים עם חסרים מסוגים שונים שעלולים להיות להם לרועץ בהמשך מעגלי החיים.

3. חשיפה לסביבה מעשנת – גם היא קשורה לאיכות חיים ירודה ומעלה גם את רמת התחלואה. עישון פסיבי הנו בעייתי גם ולא רק עישון אקטיבי. ניתן לראות בכל גינת שעשועים למשל, ילדים שמשחקים ולידם הורים שמעשנים על בסיס קבוע מדי יום ביומו, וכמובן שהדבר נעשה גם בבית ובמקומות רבים נוספים.

4. הדרה חברתית – לרבות על רקע של גזע (שכיח במחוזותינו), מצב סוציואקונומי (לרבות אי שוויון כלכלי) ועוד.

5. תחבורה בעייתית במקום המגורים, עבודה ובכלל – מה שכמובן גם משפיע על איכות החיים וכרוך באי נוחות בניידות של האדם, ויתורים מסוגים שונים שייתכן שנדרש לעשות ועוד. בכל מקרה מומלץ לעשות לרכוב על אופניים או ללכת ברגל מאשר לנסוע בתחבורה ציבורית.

6. קשיי נגישות – מוגבלי תנועה מסוגים שונים, נכים, משוקמים מסוגים שונים וכדומה. נגישות הנה משתנה קרדינלי וקשור מאוד לאיכות החיים. ללא הנגשה של הסביבה בה אנו חיים, יהיה קשה ליהנות מחלק ניכר מהשירותים הקיימים. נכון לשנת 2021, עדיין ישנם מקומות לא מעטים שאינם מונגשים כראוי או באופן מספק.

7. אורח חיים יושבני – קשור לעלייה מהותית בתחלואה מסוגים שונים. לכן לא רק חשוב לבצע פעילות ספורטיבית על בסיס יומי, אלא גם להגביר הפעילות היומיומית כגון: הליכה ממקום למקום, עבודות בית שונות, עבודות גינה, טיול עם הכלב, ניקיון הבית ועוד.

8. מגדר – למרות ההתקדמות הרבה בנושא עדיין קיימים פערים בין נשים לגברים בתחומים שונים, מה שכמובן משפיע גם על תחומים שונים ומצב בריאותי. אנקדוטה מעניינת היא שמחקרים רפואיים רבים בכלל נעשו על גברים ולא על נשים, מה שכמובן משפיע על התוצאות ומסקנות של המחקר באופנים שונים.

9. התנאים בעבודהמספר שעות רב במיוחד, התנאים הפיזיים, המתח הנפשי במהלך יום עבודה, התעמרות והתעללות, הטרדות מיניות ייתכן ועוד. כל אלה עלולים להעלות מתח נפשי, חרדה, דיכאון ועוד, וללא ספק להשליך על מצב בריאותי באופן שלילי.

הסטרס הוא תוצאה של חלק לא קטן מהגורמים | צילום: shutterstock

10. אבטלה – הפסקת התעסוקה של שכירים ועצמאים קשורה גם היא לירידה במצב הבריאותי הנפשי ואף פיזי של האוכלוסייה. בשנה האחרונה, בשל התפרצות מחלת הקורונה, הדבר שכיח משמעותית יותר מבעבר.

11. התמכרות מסוגים שונים – לעישון, אלכוהול, סמים ועוד שכיחים במחוזותינו. התמכרות אינה דבר חיובי כלל ופוגעת במצב הבריאותי של האדם ובאיכות החיים. התמכרות עשויה להיות במשך שנים רבות ואף לכל שנות חייו של האדם. בנוסף, יש לכך גם השלכות כלכליות מהותיות. זאת מכיוון שבמרבית במקרים הדבר כרוך בהוצאה כספית לא מועטה.

12. בטיחות – משפיעה על המצב הבריאותי ועל איכות החיים בכל גיל. מדובר על בטיחות בבית (לרבות אצל בני הגיל השלישי), במקום העבודה וגם במרחב הציבורי. רבות מהתאונות מתרחשות דווקא במקום מוכר לאדם כמו: בבית, מקום העבודה וכדומה.


ד"ר איתי זיו (Ph.D) | עוסק בתחום הפעילות גופנית, ספורט וחדרי כושר קרוב ל-35 שנה. מרצה בתחום אורח חיים בריא, ספורט, בריאות ועוד לקהל רחב ומקצועי. מנהל תחום חינוך והסברה בסוכנות למניעת סימום בספורט



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג