בריאות השיניים והישגים בספורט

A VPN is an essential component of IT security, whether you’re just starting a business or are already up and running. Most business interactions and transactions happen online and VPN
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

מאת:שוונג

&nbsp


מה הקשר בין שיניים בריאות וספורט? פשוט. ספורטאי עם שיניים בריאות פנוי לרכז מאמצים בהישגיו הספורטיביים. מעבר לשמירה על פה בריא, חשוב למנוע פגיעות העלולות להיגרם במהלך הפעילות הספורטיבית





מרוץ סיני 2008

ספורטאי מקדיש את כל זמנו באימונים קשים על מנת להגיע למיטב ההישגים בשעת תחרות ולהציג ביצועים ספורטיביים טובים ככל הניתן. הוא מטפח את שריריו, את מערכת הנשימה ואת גמישותו. אך מה עם בריאות השיניים? כאב שיניים חריף ביום התחרות יכול לחרב את כל המאמצים באחת.

רפואת שיניים בספורט

ספורטאים הם ציבור הנתון יותר משאר האוכלוסייה לחבלות בשיניים, בשפתיים ובלסת. האפשרויות להיפגע הן רבות: מרפק לפנים, בעיטה בפרצוף או מכה בפה, הכול תוך כדי משחק כדורסל, כדורגל או כדורעף. מכיוון שהאפשרות להיפגע היא בסבירות גבוהה והפגיעות עשויות להיות קשות התפתח ענף שלם הקשור ברפואת שיניים בספורט.

ספורטאים שמרו על השיניים

שמירה על שיניים ורקמות הפה חיונית להבטחת בריאות הגוף. רפואת שיניים בספורט באה לא רק כדי לטפל בספורטאים אחרי הפגיעות, אלא בראש ובראשונה על מנת למנוע את הפגיעות מראש. פה בריא ונטול פגיעות הוא ערובה למערכת עיכול בריאה ולגוף נטול כאבים.
כיצד ניתן לשמור על פה בריא?

  • טיפוח השיניים והחניכיים – שמירה והקפדה על בריאות הפה: צחצוח וביקורות אצל רופא שיניים באופן קבוע ועקבי.
  • לא לעששת השיניים – לא להגיע למצב של התפתחות רובד חיידקי. עששת עלולה להתפתח ולחדור אל מוך השן, לגרות תגובה דלקתית קשה ולפתח מורסה. זו תגרור חום, כאבים ונפיחות. אלה אינם מתכון לכושר ספורטיבי מפותח…
  • להימנע ממחלות חניכיים – דלקות חניכיים הן תוצאה של הזנחה ארוכה. התוצאה הגרועה בסופו של דבר עלולה להיות אובדן שיניים והזדקקות אפילו ל…שתלים. ספורטאי אינו מוגן מרעות חולות אלה. טיפולי שיניים ארוכים כתוצאה מהזנחה יפגעו בקריירת הספורט שלו.

הזנחת מערכת השיניים, החניכיים והפה בכללותו עלולה לגרום לנזק ישיר לביצועי הספורטאי. כאבים, זיהומים ו"משבר דנטלי" יגרמו לו לעסוק בשיקום בריאות הפה ולא בספורט. במצב כזה הספורטאי מנוטרל מפעילות.

להשתמש באמצעי מיגון לטובת השיניים

מחבט, מרפק, כדור…יש מגוון אפשרויות ומצבים בהם ספורטאי עלול להיפגע. השיניים רגישות במיוחד לפגיעות ותיקון נזקי שיניים הוא עסק כואב ויקר:
שברים בשיניים (שורש, כותרת, שברים משולבים), תזוזות שיניים (נקע), תלישה של השן ועוד.
לכן, רופא שיניים בתחום הספורט ימליץ לכל העוסק בספורט, גם לחובבנים, להשתמש באמצעי מיגון, ובכל סוגי הספורט.
לצורך שמירה על איזור הפה, מומלץ להשתמש במגן פה (Mouthfuard). זהו מכשיר גמיש המורכב בתוך הפה. הוא מונע או לפחות מפחית פגיעות ברקמות הפה ובחלקים האנטומים בסביבתו.

להלן מספר סוגי מגני פה המומלצים:

  • מגנים בעלי התאמה אישית – עשויים במכשיר למינציה בחום ודחיסה

    (Custom Guard – Heat & Pressure Laminated): מקנים התאמה מעולה. פופולאריים בקרב ספורטאים. יציבים מאוד, מאפשרים נשימה חופשית ואינם פוגעים בכושר הדיבור. ניתנים לבנייה ממספר שכבות.
  • מגנים בעלי התאמה אישית – עשויים במכשיר ואקום (Custom Guard – Vacuum Formed): מותאמים היטב יחסית, מקנים הגנה ראויה ומחירם אינו גבוה. חסרונם: דורשים התערבות של רופא שיניים ומעבדת שיניים. ניתן לבנותם רק משכבה אחת. אינם יציבים לאורך זמן ומתכלים יחסית מהר.
  • מגנים מוכנים (Stock Guard): נרכשים ישירות מהחנות של ציוד ספורט. מחירם נמוך, מוכנים ישר לשימוש. חסרונם בהתאמה לקויה והגנה לא מספיק יעילה.
  • מגני "חמם ונשוך" (Boil and Bite): לרכישה בחנויות הספורט. יש לחממם במים חמים ואז לנסות להתאימם. בנויים יכולה להקנות. הוא בנוי משכבה אחת, אשר הופכת דקה אחרי החימום וההתאמה. מגן זה אינו מספק הגנה מספקת ומתכלה מהר יחסית.

לסיכום

פציעות ופגיעות בשיניים ובפה הן סוגי נזקין המחלישים את הספורטאי ומשפיעות על הבריאות הכללית. פגיעות אלה עלולות לגרום לעוסק בספורט להחמיץ תחרויות. בנוסף, יש פציעות שעשויות להיות בלתי הפיכות. תיקון נזקי שיניים עלול להיות גם עסק יקר. לפיכך, מומלץ לגשת לעסוק בספורט ממוגנים היטב ולהשקיע גם בטיפולי שימור. להקפיד לבצע ביקורות שיניים תכופות, על מנת להגיע תמיד כשיר ובריא לאימונים ולתחרויות. הדבר קריטי במיוחד כאשר מדובר בעוסקים בספורט בצורה מקצוענית.



נכתב ע"י צוות מרפאות שיניים מומלצות בישראל

&nbsp



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"אם אתה יותר מפחד להפסיד מאשר נרגש לנצח, אז זו הדרך הלא נכונה לגשת לתחרות", קייט קמפבל, שחיינית, אלופה אולימפית ושיאנית עולם


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג