בירה וספורט – שילוב מנצח

A VPN is an essential component of IT security, whether you’re just starting a business or are already up and running. Most business interactions and transactions happen online and VPN
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

מאת:לימור בן חיים

&nbsp

בימים אלו, כאשר הספורטאים המובילים בעולם מתחרים זה בזה על זכייה במדליה אולימפית בסין, מעניין לדעת כי מחקרים מדעיים חדשים שפורסמו לאחרונה מגלים כי בירה וספורט הם שילוב מנצח. המלצה לספורטאים לצריכה מתונה של בירה




אחד המחקרים נערך באוניברסיטת גרנדה בספרד וקבע כי בירה מנצחת את המים בהחזרת נוזלים לגוף ובספיגתם לאחר ביצוע פעילות ספורטיבית מאומצת. החוקר הראשי, פרופסור מנואל גרזון מהפקולטה לרפואה, בדק 25 סטודנטים במהלך מספר חודשים. הסטודנטים הספרדים אשר התנדבו לטובת המחקר, התבקשו לרוץ על מסילה בטמפרטורה חמה ביותר של 40 מעלות צלסיוס עד שהגיעו למצב הקרוב לתשישות. לפני הגעתם לנקודת השבירה נבדקה בגופם רמת ההידרציה כלומר איזון הנוזלים והמלחים בדמם, דרגת הריכוז והכישורים המוטוריים שלהם. לאחר הבדיקה חולקו הסטודנטים התשושים לשתי קבוצות, כאשר לקבוצה אחת ניתנה כוס של כ- 550 מ"ל בירה ולקבוצה השנייה נתנו לשתות כמות זהה של מים. לאחר מכן כל קבוצה הורשתה לשתות באופן חופשי מים להשלמת הנוזלים.

בתום הניסוי נבדקו שוב הפרמטרים השונים והתגלתה תמונת מצב מעניינת. הסתבר כי בקרב קבוצת הסטודנטים ששתו בירה נמצא כי החזרת הנוזלים בגופם התרחשה באופן טוב ומהיר יותר בהשוואה לקבוצה ששתתה מים.

פרופסור גרזון אשר עמד בראש צוות החוקרים מייחס תוצאות אלו לרכיבים הייחודיים שקיימים בבירה. הרכב הגזים, הסוכר והמלחים שמכילה הבירה עזרו לספיגה מהירה יותר של נוזלים בגופם של הסטודנטים. ההסבר המדעי לכך הוא שהפחמן הדו חמצני, שבבירה המוגזת, עוזר להרוות את הצמא מהר יותר, הסוכר שבבירה מחזיר את הגלוקוז הנדרש בדם לאחר פעילות מאומצת כזו וכן המלחים בבירה מאזנים את השינויים שהתרחשו בדם במהלך הפעילות הספורטיבית.

בעקבות תוצאות הניסוי, יצאו החוקרים בהמלצה בריאותית, כחלק מתזונת ספורטאים ואתלטים לאחר פעילות ספורטיבית, לצרוך באופן מתון בירה של עד כחצי ליטר ליום לגברים וכרבע ליטר ליום לאישה.

באשר לאיבוד נוזלים במהלך ביצוע פעילות ספורטיבית, חשוב לדעת, כי אדם ממוצע מאבד כליטר של נוזלים בכל שעה באמצעות הזעה במהלך פעילות ספורטיבית מאומצת. ספורטאים שאינם מצליחים להחזיר לעצמם נוזלים לאחר פעילות ספורטיבית, יהיו עייפים יותר ויסבלו מסחרחורת וכאבי ראש. במקרה זה ראוי לציין כי ד"ר חואן קורבלן, קרדיולוג בכיר, העובד עם שחקני קבוצת הכדורגל של ריאל מדריד ושל נבחרת הכדורסל הלאומית של ספרד ממליץ לספורטאיו המקצוענים לשתות בירה, כמשקה המועדף להחזרת נוזלים לגוף לאחר פעילות מאומצת.
מסתבר שעל אף העובדה, כי משחר ההיסטוריה שתיית בירה נחשבה כסגולה לבריאות טובה, ניכר כי בתרבות המודרנית הקשר בין בירה ובריאות נמצא עדיין בחיתוליו. בהקשר זה ראוי לציין כי בירה לבנה היא משקה טבעי, המיוצר מגרעיני שעורה היוצרים את הלתת, מצמח הכישות, המעניק טעם מריר וכמובן ממים. בעזרת שמרים, שהם האחראים לתסיסה, הופך הסוכר בלתת השעורה לאלכוהול ונוצרת הבירה. בירה מכילה גם פחמימות, ויטמיני B ורכיבים צמחיים, שמקורם בחומרי הגלם. במצרים העתיקה, ערש הולדתה של הבירה, היא הוגשה כמשקה לאלים וענגה את חיכם של מלכים ואלופים בחגיגות ובפסטיבלים.

וענגה את חיכם של מלכים ואלופים בחגיגות ובפסטיבלים.
כיאה לאלופים, נשאלו לאחרונה 20 אצני צמרת במסגרת מחקר מדעי שנערך בגרמניה על הרגלי התזונה האולימפיים שלהם, באמצעות שאלוני תזונה מפורטים והשיבו מה הם נוהגים לאכול לפני, במשך ואחרי מרוץ לאומי של 1,200 ק"מ שכולל 7 שלבים. מניתוח התשובות שהתקבלו הסתבר, כי לאצנים יש טעם דומה. החיך הספורטיבית שלהם העדיפה בבוקר המרוץ לאכול לחמנייה עם ריבה, חמאה וגבינה. במהלך המרוץ הם העדיפו לחם, בננה שוקולד ושתו כמובן מים. בערב בסיום כל שלב ולפני השלב הבא שאחריו הם העדיפו לאכול בשר, אטריות וברוב קולות שתו בירה. המחקר פורסם בכתב העת המדעי הגרמני praxis בחודש מרץ 2008.

גם בדנמרק חושבים כך

מחקר מדעי נוסף שמחזק את העובדה שבירה וספורט הם שילוב מנצח, נערך במכון הלאומי לבריאות הציבור באוניברסיטת סאות'רן בדנמרק, בשיתוף המכון לרפואה מונעת באוניברסיטת קופנהגן, אף היא בדנמרק וקבע כי שתייה קבועה ומתונה של בירה מורידה באופן משמעותי את הסיכון למות ממחלות לב במיוחד בשילוב עם ספורט. המחקר בחן את הקשר שבין שתייה מתונה וקבועה של בירה, בשילוב עם פעילות ספורטיבית, לבין הסיכון למות ממחלות לב.

מניתוח תוצאות הנתונים שנאספו במהלך המחקר, התקבלה תמונת מצב אופטימית, נמצא כי שתייה מתונה וקבועה של בירה בשילוב עם פעילות גופנית קבועה, מורידים את הסיכון למות ממחלות לב בכ- 50% בהשוואה למצב של הימנעות משתייה והיעדר פעילות גופנית. נתון מעניין נוסף אשר עולה מהמחקר מצא כי בקרב אלו, אשר שילבו בין שתייה קבועה ומתונה של בירה לבין פעילות גופנית היה הסיכון נמוך יותר בכ- 30% מהשוואה לאילו אשר ביצעו פעילות גופנית קבועה, ושלא שתו בירה. מסתבר גם, כי ביצוע פעילות ספורטיבית מאומצת ושתייה מופרזת של בירה מעלים את הסיכון למות ממחלות לב. החוקרים קבעו כי ממצאים אלו מצביעים באופן ישיר על כך, ששתייה מתונה וקבועה של בירה מביאה לירידה משמעותית בסיכון למות ממחלות לב וכי השפעתה המטיבה מתחזקת בשילוב עם פעילות ספורטיבית קבועה.

המחקר פורסם בכתב העת המדעי האירופי לבריאות הלב, היוצא באוניברסיטת אוקספורד באנגליה ומצטרף לשורה של מחקרים, אשר מצביעים על כך, ששתייה מתונה וקבועה של בירה מורידה את הסיכון למחלות לב וכלי דם, סוכרת, סוגים מסוימים של סרטן, משפרת את התפקוד הקוגניטיבי, מסייעת לזיכרון, תורמת למצב הרוח וכאשר צורכים אותה עם ספורט, מקבלים שילוב מנצח.



לימור בן חיים היא תזונאית קלינית, המתמחה במניעת מחלות באמצעות תזונה נכונה.

 



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג