ביטי דויטש בוועדת הקורונה: "מעורר גיחוך שבכל מדינה אחרת האזרחים יכולים להזיז איברים ובישראל אנחנו מרגישים כמו פושעים"

בישיבת הוועדה המיוחדת בכנסת בעניין ההתמודדות עם נגיף הקורונה, סיפרה אלופת ישראל במרתון ביטי דויטש, כיצד הספורטאים המקצועיים מושפעים ועד כמה ההבדל גדול בין ישראל למדינות אחרות בעולם, "לא נכון ששוטרים ייתנו קנס"
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

משבר הקורונה: כל העדכונים השוטפים בשוונג

בוועדה המיוחדת בעניין ההתמודדות עם נגיף הקורונה שהתקיימה אתמול (ראשון) בכנסת, בסוגיית הספורט – הקפאת ענפי הספורט והשלכות איסור פעילות גופנית לציבור, הוזמנה גם אלופת ישראל במרתון לשנת 2019-2020 ביטי דויטש, 30, לתאר כיצד ספורטאים מקצועיים מתמודדים בימים אלו עם התקנות של משרד הבריאות, אשר עצרו כל אפשרות להתאמן באופן סדיר ומקצועי.

מלבד דויטש, הוזמנו גם גילי לוסטיג, מנכ"ל הוועד האולימפי, פרופ' איתמר גרוטו, משנה למנכ"ל משרד הבריאות, ח"כ מיקי חיימוביץ', ח"כ יואל רזבוזוב ואישים נוספים מתחום הבריאות והספורט במשק, כאשר את כולם כינס יו"ר ועדת הקורונה ח"כ עפר שלח, מרתוניסט בעצמו, אשר אמר לאחרונה כי הספורט הוא עמוד התיכון של חברה בריאה בכל זמן, ועל אחת כמה וכמה בימי מגיפה, "אבל הטיפול בספורט העממי והמקצועני בישראל לוקה בכל החוליים של ניהול משבר הקורונה בכלל: החלטות שרירותיות וחסרות הגיון, איסורים גורפים שלא לצורך, ומשרד ממשלתי שחומק מאחריות ומפיל הכל על משרד הבריאות".

"אם הולכים לחנויות, מה הבעיה לרוץ בפארק או בים?", פתח את הישיבה ח"כ יואל רזבוזוב, "אני יודע שבספורט צריך לתכנן את הדברים וספורט זה לא רק חובבני אלא גם פעילות גופנית, גם ריצות מחוץ לבית, גם הספורט המקצועני, גם הליגות המקצועניות, הענפים האולימפיים והלא אולימפיים והפארא-אולימפיים. ספורט זה משהו גדול ולכן יש לתכנן ולעשות כמו שצריך. ראיתי שהדברים לא זזים. ראינו בישיבת הממשלה בלילה – הרחיבו למתפללים מעשרה ל-19. צעד מבורך", המשיך לטעון רזבוזוב את טענותיו על התקנות של משרד הבריאות בכל הנוגע לאי האפשרות לפתוח הספורט היחידני לפעילות, "יש אנשים שמייצגים את הציבור. יש הרב קנייבסקי, שבא ולוחץ ודורש. אולי צריך את הרב קנייבסקי גם לספורט. כי ספורט זה לא רק לבריאות. ראינו שמשרד הבריאות הציג שאנשים עלו במשקל 5 קילו. בטח כשיושבים בבית, לא יעלו במשקל? זה גם חוסן מנטלי. אנשים צריכים את הספורט, לצאת. מה זה, עכשיו 500 מטר לצאת מהבית – מה זה? את מי האדם שרץ בפארק, את מי הוא מסכן? אין סכנה. אם האדם עושה פעילות ספורטיבית – קל לזהות את זה – למה לספור את המטרים? חייבים לשחרר את זה ולסמוך על אנשים. הוכחנו שהציבור בישראל מקשיב. הוא ממושמע. אפשר לסמוך. זה בעניין הפעילות הגופנית".

"לא נתנו לנו שום עזרה ושום תמיכה לספורטאי העלית"

מיד לאחר דברים אלו, פנה ח"כ שלח אל ביטי דויטש שתציג את עצמה ואת הסיפור האישי שלה. "שלום. אני אלופת ישראל במרתון לשנת 2020 ו-2019. אני מודה לכם על כך שהזמנתם אותי לכאן. אני מרגישה אחריות רבה. אני מייצגת ספורטאים רבים ועשרות אלפים של אזרחים שהיו רוצים להיות כאן ולהביע את הציפייה שלהם מההנהגה והצורך שקשור לחשיבות של ביצוע פעילות גופנית בתקופה הזו. אני אשה חרדית ויש לנו חמישה ילדים. השיא האישי שלי במרתון הוא 2:32 שע' והקריטריון האולימפי לנשים עומד על 2:29.5 שע' ורק השנה הם עשו קריטריון קצת יותר קיצוני. הייתי אמורה להתחרות ב-5 באפריל ברוטרדם. הייתי בכושר שהיה לי סיכוי, אבל זה בוטל. כרגע אני מתאמנת – הם לא נתנו שום עזרה ושום תמיכה לספורטאי עלית שזה המקצוע שלנו. אני בעצמי קניתי הליכון, אפילו הליכון בסיסי, שהיה לא טוב ומאוד יקר, קניתי כדי לרוץ. זה אפילו לא מספיק מהר בשבילי, אבל עשיתי את כל האימונים והריצה על ההליכון. אני גרה בנווה מיכאל. זה מושב. מאחורי הבית שלי יש הרבה שבילים. אי אפשר לראות שום אדם שם. אפשר לרוץ בטבע, אבל לא רציתי להיראות כפושעת שעוברת על החוק".

"אנחנו עדיין מוגבלים לטווח מצומצם של 500 מטר", ביטי דויטש | צילום: Artur 1980

כאשר נשאלה דויטש האם המאמנים שלה פנו כדי שתקבל אישור מיוחד היא ענתה כי ניסתה לקבל משהו מהוועד האולימפי, מהספורט ההישגי. גם המאמן שלה ניסה, אבל הם לא קיבלנו שום אישור ושום עזרה. "אמרו לי שבינתיים לא מדברים על זה. חשבתי שזה מוזר, וגם שיש כל כך הרבה מדינות – לא רציתי לומר שאני מעבר לקהל. כולנו באותו מצב, וכולנו צריכים לסבול את זה. עשיתי מה שיכולתי".

ח"כ רזבוזוב הוסיף כי דויטש מייצגת את ישראל וכי אצל הספורטאים הבכירים זו העבודה שלהם. "הם בתקופה הזו יכולים להיות עובדים חיוניים, ולקבל אישור. הריצה שלך לא תזיק לאף אחד, ותוכלי לשמור על כושר. יש לינוי אשרם שלא מפריעה אף אחד. יש שחר צוברי שיכול להיכנס עם הגלשן לים ולא להדביק אף אחד. יש ספורטאים שיכולים לקבל את האישורים המיוחדים הללו ולהמשיך לשמור על כושר".

"במרתון יש את לונה צ'מטאי, שהיא ברמה עולמית גבוהה", ציין ח"כ עפר שלח, "ויש לנו גם רצים גברים שהשיא הישראלי ירד ל-2.07, שזו תוצאה שאתה יכול להתחרות אתה על מקום מאוד מכובד. יש רצה כמו ביטי, שאם תשתתף, כולנו נעמוד מאחוריהם. זה יביא גאווה לכולנו. יש חיוניות בכך. הרי לך שינוי ההנחיות מהלילה לא משנה כלום. 500 מטר או 100 מטר, לא משנה לך. אין ועדת חריגים שמישהו יכול לעשות כדי לשחרר ספורטאים כמוך?".

"אצלנו אנחנו מרגישים כמו פושעים בישראל"

לשאלה זו ענתה דויטש כי היא אני וכי הם צריכים לתת אישורים ולתמוך בספורטאים המקצועיים. "זה חשוב וחיוני. הם משקיעים כל כך הרבה, אבל זה לא יכול להמשיך ככה. אי אפשר. רק בנושא הרצים העממיים – אני מייצגת את הספורטאים המקצועיים אך חשובה לי קהילת הרצים. אני חושבת שאנחנו מדברים על החזרה לשגרה, אבל עדיין מוגבלים לטווח מצומצם של 500 מטר. זה מאוד חשוב – ריצה זה צורך בסיסי חיוני לכל אחד. אנחנו בזמן שמאוד קל להיכנס לדיכאון. הממשלה שלנו צריכה להבין, כמה חשוב לאדם, לצאת ולהפעיל את הגוף. לפני שהתחלתי לרוץ, לא ידעתי כמה הייתי צריכה את זה. עצוב לי שאנחנו צריכים לחזור. חשוב גם מבחינה מנטלית ופיזית – אנחנו לא נמות מקורונה, אלא נמות מהשמנת יתר. בארצות הברית יש כמה מחקרים שמוכיחים, שפעילות גופנית על בסיס קבוע משפרת את תפקוד המערכת החיסונית. מעורר גיחוך שכל מדינה אחרת, כולל המוכות בקורונה, האזרחים כבר יכולים לצאת לאוויר הפתוח, להזיז איברים, ואצלנו אנחנו מרגישים כמו פושעים בישראל. אנחנו עדיין הרצים בהסגר. השלטונות גורמים לקהילה שלמה להרגיש כאילו אנו עושים עבירה. זה לא נכון. לא נכון ששוטרים ייתנו קנס. עברנו כבר שישה שבועות ככה. הגיע הזמן שנרוץ חופשי, ועם כל הכבוד לכל החוקים, אפשר להביא מסכה. אם אנחנו קצת קרובים, אפשר לחבוש אותה, אבל ריצה זה באוויר הפתוח. להגביל את זה ל-500 מטר זה יותר מסכן, כי יש אנשים יותר צפופים. אם יש המרחק והמקום – זה דבר שצריך גם לחזור, לראות שהפעילות היומית הספורטיבית חשובה ובסיסית לחיינו", סיכמה דויטש את דבריה.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג