בדיקת מאמץ

בעקבות ריבוי מקרי התמוטטות של ספורטאים בעת פעילות מזכירה ד"ר רותי פילץ-בורשטיין, פיזיולגית, מנכ"לית מכון וינגייט, את חשיבותן של בדיקות המאמץ
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp


בעקבות ריבוי מקרי התמוטטות של ספורטאים בעת פעילות מזכירה ד"ר רותי פילץ-בורשטיין, פיזיולגית, מנכ"לית מכון וינגייט, את חשיבותן של בדיקות המאמץ

מאת:רותי פילץ-בורשטיין


כיום, לפי חוק הספורט, בגילאים מסוימים ובתדירות מסוימת, חייב כל מי שעוסק בספורט תחרותי לעבור בדיקת מאמץ. בדיקת מאמץ חשובה מאוד לכל האנשים שעוסקים בספורט. מבחן מאמץ מאפשר לרופא הספורט לבחון באופן מבוקר את התגובה של מערכת הלב, הנשימה וכלי הדם למאמץ שעולה בהדרגה.

 בבדיקות המאמץ הנערכות במרכז לרפואת ספורט ולמחקר שבמכון וינגייט מביאים בפועל את הנבדק עד למאמץ מרבי, דבר שונה ממקומות אחרים, שבהם נקבע מראש מתי יפסיקו את המאמץ. בדרך כלל, ברוב המקומות בוחרים לעצור את הנבדק בדופק שבין 80% ל- 90% מהדופק המרבי החזוי שלו, הנקבע לפי גיל הנבדק.

החשש הוא שבמקרים מסוימים יכולה להיווצר בעיה קרדיאלית, דווקא במאמץ שמתקרב למאמץ המרבי וכאשר עוצרים את הבדיקה בדופק של בין 80% ל- 90% מהדופק המרבי, יכול לקרות מצב שלא תאותר בעיה קיימת.


בבדיקות שמבוצעות בוינגייט, אנחנו כן מביאים את הנבדק עד למקסימום ואז, אם קיימת בעיה, נאתר אותה בסבירות גבוהה. זאת, כמובן, למעט אותם מקרים שבהם קיימת סיבה רפואית לעצור את הנבדק לפני כן.

חשוב גם לדעת שבמקרים רבים יש הבדל גדול בין הדופק המרבי החזוי לפי הגיל לבין הדופק המרבי בפועל. הרבה מאוד פעמים ובעיקר אצל אלה

   

 File:Ergospirometry setup.jpg
צילום: Steven Fruitsmaak

כשעוסקים בפעילות גופנית (גם בצורה חובבנית), הדופק המרבי בפועל גבוה יותר מהדופק החזוי ולכן אם מחליטים מראש מתי תיפסק הבדיקה ומתי לעצור את הנבדק, סביר שהנבדק לא יגיע אפילו ל- 85% מהדופק האמיתי וכמובן שבבדיקות מהסוג הזה הסיכון לא לאבחן בעיה קיימת, גדל.

הנושא של בדיקות מאמץ שנוי במחלוקת מאחר שגם אצל אנשים בריאים, שעברו בהצלחה את הבדיקה,
יכולה להתפתח בעיה לאחר תקופת זמן מיום הבדיקות ואת זה לא ניתן לחזות.בבדיקת מאמץ, בזמן אמיתי, ניתן לאתר ולאבחן בעיות. לא כל נבדק שנתגלתה אצלו בעיה במהלך הבדיקה, בהכרח מנוע מלקיים פעילות גופנית. הבדיקה מאפשרת לנו להמליץ לאותו נבדק שנתגלתה אצלו בעיה לבצע בדיקות קרדיאליות נוספות ולברר אם המצב מצריך מגבלה כלשהי. בדיקת מאמץ חשובה מאוד לכל מי שעוסק בפעילות גופני ובמיוחד לאנשים בעשור הרביעי לחייהם ואילך.

צילום שער:  Blue0ctane 



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג