בדיקות מתוחכמות כאמצעי לשיפור הכושר הגופני

A VPN is an essential component of IT security, whether you’re just starting a business or are already up and running. Most business interactions and transactions happen online and VPN
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

מאת:ד"ר יוני ירום

ביצוע בדיקות ספורט מגן על הספורטאי בפני סיכונים רפואיים בלתי ידועים העלולים להופיע במהלך פעילות גופנית מאומצת.
הבדיקה צריכה להכיל את הפן הגופני /פנימי ואת הפן האורטופדי (שריר ושלד) וזאת על מנת לנסות ולזהות מראש בעיות קיימות וסמויות העלולות להופיע בזמן אימונים ותחרויות. הבדיקה צריכה לכלול מידע אנטרופומטרי על מידותיו של הנבדק ולהצביע על דרכי תיקון לליקויים המתגלים, לסקור את ההיסטוריה הרפואית והמשפחתית, בדיקה גופנית מקיפה ובהתאם לגיל, רישום חשמלי של הלב(א.ק.ג.) או מבחן מאמץ. הבדיקה רצוי שתעשה באופן שגרתי וחוזר כל שנה כך שהמעקב יגלה שינויים לאורך ציר הזמן.

בדיקות הספורט יכולות להציע מימד נוסף המאפשר לשפר את הביצועים בתחרויות ולמקסם את יכולתו של המתחרה בזמן אימונים.
בדיקות אלו הינן מתוחכמות ודורשות ציוד מיוחד המאפשרות להבין את המגבלות הפיסיולוגיות של הנבדק ולהתאים לו אישית את מהירויות הריצה והעומסים הצפויים. התאמה זו תשמש גם באימונים וגם בתחרויות .



מהן בדיקות מתוחכמות?
בדיקות פיסיולוגיות(הבודקות את תפקוד הגוף במאמץ) המערבות ציוד מתקדם וידע ספציפי המאפשרים מתן מידע נוסף וייחודי למתאמן.

למי מיועדות הבדיקות?
לכל אדם פעיל הרוצה לבצע פעילות גופנית באופן רציני והמשתמש בהיזון חוזר כגון מד דופק ורמת מאמץ.

מה נרוויח מן הבדיקות?
מידע מפורט יותר על מצב הבריאות, המלצות מדויקות לאימונים, צילום מצב עכשווי ומדידת פוטנציאל הישגי.

האם הבדיקה הנה חד פעמית או חוזרת?
הבדיקה מיועדת לתת את מירב האינפורמציה בזמן הנתון אך בעיקרה מיועדת גם למעקב אחר הליך האימונים והשיפור במשך הזמן באופן השוואתי לבדיקת הבסיס.

מהן סוגי הבדיקות העיקריים?

בדיקת סף חומצת חלב, בדיקת צריכת חמצן מירבית, בדיקת קצב מטבולי (חילוף חומרים) במנוחה.

מהי בדיקת סף חומצת חלב?
בדיקת סף חומצת חלב – הבדיקה מיועדת לספורטאים רציניים ומשמשת לקביעת ספי אימון לפי מהירות ודופק. הבדיקה מתבצעת בשלבים של שלש דקות על מסילה או אופניים כאשר בסוף כול שלב נלקחת דגימת דם מן האצבע על מנת למדוד את רמת חומצת החלב. משך הבדיקה בין 30-45 דקות בדרך כלל כאשר בתום כל שלב תעלה המהירות או ההתנגדות. לאחר מכן מועלות התוצאות על עקומה ומזוהה איזור הסף האנאירובי כאשר מתוכו נגזרים דופקי האימון המתאימים לנבדק . תחומי קצב לב אלו מאפשרים בניית תכנית אימונים מדוקדקת ואישית ומאפשרים קביעת קצבי דופק אשר אינם נסמכים על אחוזים אלא הנם מעשיים.



למי מיועדת הבדיקה?
לספורטאים רציניים המשתמשים במד דופק והעוקבים אחר תוכנית אימונים מסודרת. כמו כן לאוכלוסיה הרוצה לדעת באם הם מתאמנים בתחומי הדופק הנכון ולא לפי נוסחאות חזויות.

מהי בדיקת צריכת חמצן מרבית?
בדיקת צריכת חמצן מרבית ( VO2 max ) אשר בעבר שמשה לספורטאי צמרת אך מיועדת לכול האוכלוסייה ומסוגלת לאבחן בעיות תפקודיות פיסיולוגיות המצביעות על בעיות פנימיות יחד עם יכולתה למדוד את הפוטנציאל הספורטיבי של הנבדק ולגלות את הסף האנאירובי הנשימתי אשר ישמש לקביעת תכנית אימונים מדויקת ומדוקדקת לכול הצרכים – משינוי בהרכב הגוף ועד שיפור הכשר הגופני והצלחה בתחרויות, מהאדם הלא פעיל כלל ועד לספורטאי המקצועי. הבדיקה מתבצעת על מסילה נעה או אופניים ובמהלכה מורכבת מסכה שקופה על הפה והאף של הנבדק ממנה נמדדים כמויות האוויר הנשאף והננשף וכמויות החמצן הנקלט בגוף לעומת דו תחמוצת הפחמן הנפלט. הנבדק מחובר לא.ק.ג. ומד לחץ דם וכלל הנתונים הנמדדים מפורטים בגרפים וטבלאות המוסברים לנבדק על מסקנותיהם. עם תוצאות הבדיקה ניתן לקבל יעוץ פיסיולוגי מקיף והרכבת תכנית אימונים אישית.

למי מיועדת הבדיקה?
לכלל האוכלוסייה הרוצה בדיקה מורכבת יותר מבדיקת מאמץ, לספורטאים חובבים ומקצועיים, לקביעת פוטנציאל ספורטיבי ולמעקב שוטף אחר אימונים.

מהי בדיקת קצב מטבולי במנוחה?
קצב מטבולי במנוחה (RMR) הנה בדיקה אשר מאפשרת למדוד במדויק כמה קלוריות נשרפות ביממה אצל הנבדק וכן את הרכב המזון המנוצל. התוצאות מאפשרות להתאים תכנית תזונתית מדויקת על מנת להגיע לנדרש מבחינת משקל, הרכב גוף והתאמת תזונה לפעילות. הבדיקה מבוצעת לאחר צום לילה וללא פעילות, במשך 30 דקות בשכיבה בבגדים נוחים והמערכת המטבולית דוגמת באופן רציף את הפרמטרים הרצויים ומחשבת את הצריכה הקלורית.עם התוצאות יעבור הנבדק לייעוץ תזונתי מורכב.

מה עושים עם התוצאות?
ברוב המקרים, תוצאה טובה המודיעה לנבדקים שהכל תקין, מהווה הקלה וביטחון אך מטרת הבדיקה להוסיף על הבריאות ולכן צריכים לקבל תכנית אימונים אישית על ידי מאמן, או לחלופין תכנית בסיסית הניתנת על ידי הרופא. התכנית משמשת כבסיס להתחלת או המשך מעקב מסודר ומכניסה זריקת מרץ חדשה ועידוד לאדם המתאמן והתוצאות לא יאחרו להגיע!!

הכותב ד"ר יוני ירום, המנהל הרפואי של Medix המכון לבדיקות ספורט




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג