אנשים חיים ללא גיל

אני מביט סביבי ונתקל בפרדוקס החיים. אנשים רבים אינם מתנהגים כמצופה לגיל שלהם. חיים ללא גיל living agelessly זהו מוצר של החיים המודרניים שרבים מאיתנו מאמצים
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp


אני מביט סביבי ונתקל בפרדוקס החיים. אנשים רבים אינם מתנהגים כמצופה לגיל שלהם. חיים ללא גיל living agelessly זהו מוצר של החיים המודרניים שרבים מאיתנו מאמצים

מאת:פרופסור אלי כרמלי


כך מחזור וכרוניקת החיים החל מילדות, דרך נערות, בגרות, גיל העמידה, גמלאות, זקנה (80-90), ועד גיל הזהב (מעל גיל 90 super aging) משנים את פניהם.

כיום בני האדם חיים 30 שנה יותר מאשר חיו בתחילת המאה הקודמת ואף חיים יותר טוב. מדוע? בגלל ההתפתחות הטכנולוגית והרפואית מחד-גיסא, ושיפור באיכות התזונה ועיסוק באימון גופני מאידך גיסא.

וכך ולפיכך, מושגים רבים של "התנהגות מקובלת" עליהם גדלנו בבית וחונכנו במוסדות חינוך שינו את אופיים: ילדות מתלבשות ומתנהגות כמבוגרות, אנשים מקימים משפחה (נשואים, הריון, אימוץ ילדים) בגיל מבוגר יותר, גיל העמידה זז לעבר סוף שנות ה50,  גיל הפרישה או פתיחה בקריירה עסקית אינם מוגדרים עוד במסגרת זמן ברורה, ובין רצי המרתון ניתן לראות נשים וגברים שמזמן חצו את גיל 70.

המבוגרים כיום אינם נחים לרגע והם מתרוצצים מתוך בחירה, בין נכדים ונינים, בין תחביבים, עבודה, קניות, טיולים, התנדבויות, תרבות וספורט. הם אינם עוצרים לרגע לשאול "האם התנהגותי ראויה לגילי"? כי בלוא הכי אין לכך כל משמעות בעיניהם, וכך המבוגרים מזדקנים בלי להיות זקנים.

גברת גאן קלמונט מצרפת שנפטרה בשנת 1997 בגיל 122 אופיינה בחוש הומור וחיים דינמיים. במסיבת יום הולדתה ה 100 בעודה אוחזת בידה כוס יין אדום, ברך אותה אחד העיתונאים הצעירים ואיחל לה לחגוג יום הולדת בגיל 120. היא הביטה עליו והשיבה "אני מקווה שאתה תחיה עד אז". בהמשך, אחת המוזמנות שאלה אותה "הכיצד אין לך בכלל קמטים"? והיא השיבה: "יש לי קמט אחד ואני יושבת עליו".


4 םעמים בשבוע ובסה"כ 150 דקות מספיקים כדי לשמור על כושר
צילום: Ken Morrill


למרות קביעתו הפסימית של המיקרוביולוג ליאונארד הייפליק בשנת 1961 כי רוב תאי הגוף מסוגלים להתחלק עד 50 פעמים בלבד, ולכן גם אם לא נחלה במחלה ולא נעבור טראומה, אנחנו בכל מקרה נמות כאשר התאים בגופינו יחדלו להתחלק וזה יקרה מקסימום בסביבות גיל 125.

ההשערה כי לקיחת הורמונים אנבולים מסוג סטרואידים כדוגמת טסטוסטרון ו DHEA והורמונים פפטידים כדוגמת הורמון גדילה יעצרו את תהליכי ההזדקנות לא קיבלה תמיכה במחקרים אמפיריים, שאף העלו את הסיכונים האפשריים כתוצאה מהשימוש בהורמונים אלה כמו פגיעה ביצירת תאי זרע, עלייה ברמות הכולסטרול הרע (LDL), הצטברות נוזלים בין התאים, ואף יצירת גידולים.

בתחילת העשור הקודם חקרו מדענים את השאלה
"אם הגבלה של 30% – 40% בצריכה הקלוריות היומית ואו צריכה של נוגדן חמצון מסוג רזבראטול (המכיל את האנזים סירטואין, השכיח ביין אדום ותה ירוק) יכולים להאריך את החיים". הממצאים אכן הצביעו על  השפעה טובה בקרב בעלי חיים בתנאי מעבדה ועל תאים שגידלו בתרביות, אך לא כל כך על בני האדם.

לאחרונה אנו עדים לראיות מדעיות משכנעות כי איזון בין תזונה, אימון גופני ותחביבים הם מרשם מוצלח לאיכות ואריכות ימים (longevity and successful aging). איזון זה מאפשר עצמאות תפקודית מרבית.

ההמלצות המקובלות כיום  לתזונה נכונה ומאוזנת הן לחלק את הארוחות לחמש-שש ארוחות קטנות לאורך היום, לצרוך 1 גרם חלבון לכל 1 ק"ג משקל גוף, ופי 3-4 מכך לצרוך פחמימות מורכבות וסיבים, להימנע משומן רווי, מבשר מעושן, מנתרן ומאלכוהול, ולשתות לפחות 6 כוסות מים (בכל כוס 180 מ"ל) בכל יום.

ההמלצות לאימון גופני הן לביצוע 150 דקות בשבוע של אימון אירובי המחולקות ל- 4 פעמים בשבוע, ו- 30 דקות חיזוק שרירים פעמיים בשבוע. עצימות האימון תלויה במרכיבים ובמשתנים שונים ויש להיוועץ עם רופא או פיזיולוג הבקיאים בפיזיולוגיה של המאמץ בגיל מבוגר.

תרומת התחביבים (כולל לימודים) וההתנדבות לבריאותו הנפשית של האדם איננה מוטלת בספק. יש בהם הגשמה וישום של צרכים אנושיים, נפשיים וחברתיים התורמים לראייה פוזיטיבית, אופטימית על החיים והרגשה של אושר וחיוניות.

השילוב והאיזון בין שלשת המשתנים שצוינו לעיל, ירחיקו את האדם ממחלות, מרופאים ומתרופות ויעניקו לאדם הזדקנות יפה, טובה וזולה יותר.

פרופ' אלי כרמלי
הפקולטה לרפואה ע"ש סאקלר, אוניברסיטת תל אביב, החוג לפיזיותרפיה



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג