"אני מודה שאני בין חושש למפחד", נחשף בראיון אישי האולטרה מרתוניסט קובי אורן שמתכוון לגמוא 420 ק"מ בסובב עמק

חודש אחרי שרץ 705 ק"מ באצטדיון אתלטיקה באוקספורד, חוזר האולטרה מרתוניסט והפסיכולוג הקליני קובי אורן לסובב עמק עם שגעון חדש: ריצת 420 ק"מ ללא מלווים. איך הוא עושה את זה?
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

חודש אחרי שרץ 705 ק"מ באצטדיון אתלטיקה באוקספורד, חוזר האולטרה מרתוניסט והפסיכולוג הקליני קובי אורן לסובב עמק עם שגעון חדש: ריצת 420 ק"מ ללא מלווים. איך הוא עושה את זה?

מאת:דני בורשבסקי

קובי אורן עומד בפני אתגר שטרם נראה בארץ, אבל מבחינתו קיימת רק בעיה אחת שעלולה להפריע לו לרוץ במשך 4 יממות. "המועד של סובב עמק לא כל כך טוב בשבילי השנה", מודה הפסיכולוג הקליני בן ה-42 שהוא גם אחד מרצי האולטרה מרתון הבולטים בישראל. רק בחודש שעבר הוא בחן מחדש את הסיבולת הלא ברורה שלו, כשהשתתף בתחרות מטורפת באוקספורד שבאנגליה. הוא רץ שם במשך שישה ימים על מסלול אתלטיקה אולימפי של 400 מטר והשיג מרחק מצטבר של 704 קילומטר ו-809 מטר. התוצאה הזאת זיכתה אותו במקום השישי מתוך 24 מתחרים מכל העולם, שמשתייכים לקטגוריה קטנה מאוד שהיא בעצם תת קטגוריה בריצת האולטרה מרתון. מדובר באנשי המרוצים הרב-יומיים. בעולם יש רק כמה מאות כאלה, ואפשר להגיד שקובי אורן הוא הנציג שלהם בארץ. 


קובי אורן. "לא מאמין ששעמום יהיה הנושא המרכזי" (צילומים: אסף סולומון; שוץ צילום)
נע בין חשש לפחד
בתור אחד מכמה שמובילים במשך מספר שנים את הקטגוריות למרחקים ארוכים במרוץ סובב עמק, הוא החליט שלא לוותר על האירוע הזה, למרות שהוא עוד לא התאושש מהתחרות באנגליה, שהתקיימה מספר חודשים לאחר תחרות ביוון בה רץ שלושה ימים על מסלול של קילומטר. הפעם, אורן מתכוון לרוץ במשך ארבע יממות במסלול היפהפה והמאתגר של סובב עמק (כל הקפה באורך 33 קילומטר). לפי ההערכות, אם זה יעבור בשלום הוא ישלים מרחק של 420 קילומטר. בעוד שמרוץ סובב עמק יוזנק ביום שישי ה-11 לאוקטובר (והאולטרה ל-166 קילומטר יום לפני), אורן ייצא לדרך כבר ביום שני בעשר בבוקר, כשהתכנון שלו הוא לחצות את קו הסיום ביום שישי באותה השעה, יחד עם רוב המסיימים של המקצים האחרים.

"אני מודה שאני בין חושש למפחד", הוא מציין, מספר ימים לפני הזינוק שלו. "מצד אחד כבר עברתי את המרחק הזה, מצד שני אין מה להשוות בין השטח לבין מסלול באצטדיון וכאן אני ארוץ בשטח. כדי לעשות את זה יותר מעניין אני אעשה את זה לבד, ללא מלווים. אני לא מאמין ששעמום יהיה הנושא המרכזי אלא הקושי עם הלבד, והמחשבות הקשות של האם להמשיך". היחיד שילווה את אורן, בשלט רחוק, יהיה מנהל המרוץ שי חזן, שעושה הכל כדי לדאוג ללוגיסטיקה של המתחרה בעל מספר החזה 1. "אנחנו נפזר לו לו בשטח קלקרים עם כל מה שהוא צריך, וזה יקרה בשלוש-ארבע תחנות שהוא יידע עליהן", מסביר חזן ומוסיף: "מתי שהוא יצטרך הוא יוכל לבוא אליי הביתה בקיבוץ הזורע. יש לו מפתח ויהיה לו שם את כל מה שהוא צריך: מיטה, מקלחת, אוכל. הוא אדם חופשי ויעשה את כל מה שהוא צריך. אנחנו נתחיל לנהל את המרוץ ביום חמישי בשבע בבוקר, כשנזניק את מקצה האולטרה ל-166 קילומטר בו יהיו 23 משתתפים כולל שלוש נשים".


"כדי לעשות את זה יותר מעניין אני אעשה את זה לבד, ללא מלווים"

ישן שעתיים בשלושה ימים
חזן הזכיר את המיטה החמה, אבל נראה שאורן לא מתכוון להשתמש בה יותר מדי, בטח כשהתכנון הוא לעבור לפחות 100 קילומטרים ביממה. "אני יודע שאני תמיד עייף בלילה הראשון, אבל אני גם מבזבז הרבה זמן בניסיון להירדם כי אני מפוצץ באדרנלין. אני לא מתכוון לישון בלילה הראשון, התכנון שלי הוא לישון שעתיים בין היום השני לשלישי. אחרי הכל, גם כשאני הולך 'הכסף נכנס לבנק' ואני צובר את הקילומטרים. רק כשאגיע למצב של להניח את הראש על הכרית ולהירדם, אעשה זאת".

בתור פסיכולוג קליני, השאלה הנדושה ביותר שאורן נתקל בה היא איך הוא מאבחן את עצמו. כנראה שעוד רחוק היום שבו נוכל להבין טוב את האדם כדי להימנע מהשאלה, בטח שלא יכולנו לעשות זאת הפעם. "יש הרבה דברים שבעצם מחקים את החיים. המצב של ההתמודדות בין הגוף לנפש זה הנושא, וברמות מסוימות קורה שהנפש יכולה יותר מהגוף. אני כל הזמן נמצא בדינמיקה בין הגוף לנפש. כל מרוץ רב ימים הוא מבחינתי חוויה רוחנית".

אתה כל הזמן מציב לעצמך אתגרים מטורפים. לא מתחשק לך לפעמים לעשות משהו יותר שפוי כמו לסמן תוצאה מסוימת במרתון ולהגיע אליה? 
"אני קודם כל חייב לציין שאני מלא הערכה למרתון. אני מודה שבכל פעם שאני הולך למרתון אני משקשק, רועדות לי הברכיים. אבל הנקודה של המהירות, כבר הייתי בה פעם, לקראת שנות השלושים שלי. היום הנפש שלי עושה תהליכים שהמרתון לא יכול לתת, כי קורים לי דברים רוחניים לגמרי. חוץ מזה, אם הייתי עושה אימונים למרתון זה היה סותר לגמרי את האימונים שלי לריצות לטווח ארוך. הגוף שלי היום הוא שונה לגמרי ויש לי הרבה יותר מסת שריר. צריך לזכור עוד משהו, במה שאני עושה אני עדיין נחשב לצעיר מאוד ברמה העולמית. רוב המתחרים שלי מבוגרים יותר אז אפשר להגיד שהגיל שלי לעומתם זה כמו כיתה א'". 


"אני מאוד קשוב לגוף שלי"

אתה לא חושב שזה יותר מדי? שאתה מחמיר עם עצמך?
"פעם השתתפתי בתחרות בקפריסין שבה הלוגיסטיקה שלי לא הייתה תקינה ופשוט עצרתי. היה לי ברור שאם אמשיך אהיה מאוד פגיע. ידעתי שיש לי משפחה וילדים ולפעמים צריך לדעת להפסיק ולהבין שצריך להתמודד עם זה ביום אחר. צריך לדעת מתי קורים דברים בגוף שלך, ואני מאוד קשוב לגוף שלי". 

מה התכניות שלך לאחר סובב עמק? 
"קודם כל אנוח ואתאושש. את המרוץ הבא שלי אני מתכנן לאפריל. מדובר באירוע מאוד מיוחד שקורה פעם בשנתיים והוא נקרא פסטיבל האולטרה מרתון של אתונה. זו תחרות על מרחק בסיבובים של קילומטר עם דד ליין, שהמקצה הארוך ביותר שלה הוא ל-1,000 מייל. אני אלך על המקצה היותר קצר ל-1,000 קילומטר". 

 6.10.2013


דני בורשבסקי 
עיתונאי שחולה ספורט וכותב על זה





    

לכתבה זו התפרסמו 19 תגובות

  • 1.שאלה לגבי תכנון הריצה 
    לא הבנתי – הוא מכוון למאה קלומטרים ביום. קצבים נפוצים לאולטרה ארוך הם בסד"ג של 6-8קמ"ש ברוטו (ואף מהיר יותר לאנשי אולטרה חזקים מאוד כמוהו) כך שמדובר על לא יותר מ 16 שעות ריצה ברוטו ביום. אז למה זה לא משאיר זמן לישון?

    אם נסתכל על תחרויות כמו ה UTMB שיש להן פרופיל הרבה יותר תובעני – הטובים מסיימים אותן בזמנים של 20-30 שעות ועוברים 160 ק"מ. שוב – לא מסתדר עם ההערכות שלו על מסלול שהוא משמעותית קל יותר בפרופיל.

    אשמח להבין יותר.

    דני (06/10/2013)

  • 2.יסלחו לי כולם על חוסר ההערצה והפירגון 
    אך תמוהה בעיני( מאוד) העובדה שהאיש ממציא לעצמו מירוצים שרק הוא משתתף בהם.

    יש בעולם איזה אולטרא אחד או שניים, בהם אנשים נופלים כמו זבובים, למה לא להתחרות שם?
    קומרדס, 101 פאסטורה, ספרטאתלון, 4 מידבריות…. יש עוד אחד או שניים.
    כנראה שהוא ינצח במקצה ה 400 השנה.

    היימליך (06/10/2013)

  • 3.היימליך שחרר אותנו מהנוכחות המעיקה שלך (לת)

    חן (06/10/2013)

  • 4.תגובה לקובי  
    אהלן,

    קראתי את תגובתך (ד"א, אני מלא הערצה ליכולותיך…) ואני תוהה אם לא עדיפה טקטיקה שדומה יותר למרוצים רב-יומיים כגון מרתון החולות. לעבור 100 ק"מ לערך ב 12 שעות ולנצל שאר הזמן למנוחה והתאוששות. מעבר לכך שזה נשמע לי יותר נעים\בריא, אתה לא חושב שזה יכול להתגלות כיותר אפקטיבי?

    דני (06/10/2013)

  • 5.מדהים! כמה כוחות! בהצלחה! (לת)אליעזר (07/10/2013)
  • 6.מחזק את דברי מגיב 2 
    קהילת האולטרה בארץ היא עדיין קטנה. וזה לא סוד שזו השנה השלישית שקובי רץ את "סובב עמק" במקצה שמכיל רק אותו. וכדי להגחיך את הארוע, הוא גם עולה לפודיום.

    שמועה שגונבה לאוזני הייתה שרץ אולטרה אחר (טוב יותר) ביקש להצטרף למקצה של קובי, ונענה בשלילה לאחר שקובי הטיל וטו.

    aaa (07/10/2013)

  • 7.מגיב 6 , חבל … כאן יש רק פירגון  
    אתה במקום הלא נכון .

    תרים בוהן , תכתוב " מדהים " ואל תכתוב דברים לא נעימים/ אמת , זה לא בא טוב ולא מפרגן .

    לגבי אותם מירוצים " ידועים " ורשמיים , אני חוזר ותוהה , מדוע אין השתתפות במירוצים מורכבים יותר , בהם רצים לא 10 משתתפים אלא 1000 , ואז רואים מי שווה מה . 

    אבל …. אני לא מבין בענף ולא מפרגן … כזה אני .

    ובעוד מאמר מוסגר , אם הייתי כותב בשמי האמיתי , רובכם הייתם עושים במכנסיים מבושה .

    היימליך (07/10/2013)

  • 8.מגיב 2 ואחרים, כנסו 
    למה שלא תגיד את השם האמיתי?
    ממה אתה מתבייש?

    ושמתם לב שמי שלא מסוגל לרוץ כבר מהר 10 או חצי או מרתון עושה מרחקים מגוכחים?!

    טוב שלא רץ 1000 בשנה וקורא לזה מירוץ

    בדיחה.

    ממציא לעצמו מירוצים וכו'.
    שלא לדבר על כך שאין שום תועלת בריצה שמעבר למרתון, סתם פוזה של להגיד עשיתי אולטרא, יופי, ביג דיל לרוץ בקצב של הליכה מהירה

    הילד (07/10/2013)

  • 9.לנטע 
    קובי אדם מיוחד ללא ספק, אך ספק אם הוא צריך סניגוריה מגרופית מורעלת שנפצעת ללא הרף רק בגלל ההתמכרות החולנית שלה לריצה. אני מציע לך ללמוד לרוץ ולהגיב באופן יותר מתון. עוד לא הרווחת את זה . טירונית…

    רץ זריז (07/10/2013)

  • 10.מגיב 8 – דבר והיפוכו 
    לרוב אני נמנע להגיב כשהדיון יורד לרמת הטוקבקים של Ynet, אבל הייתי מוכרח הפעם.
    בניגוד לך, "הילד" , הרי לך שמי האמיתי .
    היות שאינני הולך לכתוב כאן דבר שאתחרט אליו , אין לי גם סיבה להתבייש.

    אני מזמין אותך להצטרף לריצה אחת באימונים של אריאל רוזנפלד, זיו צויגהפט, רומן ספיבק או אפילו יחד איתי…
    בוא נראה אותך רץ 50-60 ק"מ בקצב של מרתון תחרותי ואז אומר שהם לא מסוגלים לרוץ מרתון.
    גילוי נאות – כולם, מלבדי, יכולים ביום טוב לרדת מ-3 שעות במרתון ומתחת ל-40 ב-10 ק"מ. 

    אשמח לדעת מהי תועלת בעיניך. 
    הרי שגם במרתון, או במירוץ 10 בקצב של מתחת ל-40 דקות, אין יותר מדי תועלת.
    נקודת המבט היא אחרת לגמרי – לא של תועלת, אלא של קביעת יעד שרירותי. החתירה אליו והמסע שתעבור בדרך אליו.
    אני לא רואה לנכון לשפוט את התועלת שאחרים משיגים עבור עצמם, או את הפסגות שהם רוצים לכבוש.

    מדוע אתה כה בטוח שאתה ראוי לשפוט אותם בעצמך ?

    מיכאל ספיבק (07/10/2013)

  • 11.אכן טירונית אבל כמעט ולא פצועה.. 
    2 פציעות ב 5 שנים זה לא רע יחסית לקמ 🙂 אחת מהן בכלל מריצת 10מיותרת במירוץ חיפה. אני לפחות לא מסתירה את שמי. ומה לעשות שלא הרבה אנשים יכולים להרשם למירוצי 6 ימים אז זה מירוצים קטנים… זה מלכתחילה לא שדה גדול במיוחד. ולמה כואב לכם בדיוק שהוא עושה את מה שהוא אוהב וטוב בו ?

    נטע (07/10/2013)

  • 12.למיכאל מתגובה 10 
    לא מספיק לרוץ 10 או מרתון?
    מה הקטע?

    מה הוא צריך להשויץ ולהגיד "תראו אותי, אני גבר, יש לי גדול יותר" ?!

    ברור שיש פה הרבה show off

    מחר יבוא אחר וירוץ 500
    אז?
    סתם התלהבות סטייל ילדים מפגרים

    הילד (07/10/2013)

  • 13.תגובה למיכל, נוספת 
    דבר נוסף

    מה הקטע לרוץ ריצה שהיא לא ריצה ובעצם הליכה??
    אם יש מרחק שבוא הוא צריך כבר לישון בדרך, לעצור להליכה ועוד, זה לא ריצה

    ריצה זה להתחיל שאתה בריצה ולסיים שאתה בריצה
    וכל זה בקצב של ריצה, לא בקצה של 6 קמ"ש או 7 קמ"ש

    שיעשה 100 ק"מ ויותר על קצב של 10 ומעלה נראה אותו

    או מרתון בשעתיים וחצי לדוגמא

    הילד (07/10/2013)

  • 14.הילד – דו שיח של חירשים 
    אני כבר הזדהיתי בשמי – מעניין שאתה עדיין לא…

    אתה מוזמן להיכנס ל-RACEVIEW ולבדוק את הזמנים בהם סיימו הראשונים במקצים השונים של הסובב מהשנה שעברה. 
    ושוב, אתה גם לגמרי מוזמן להצטרף לאחת הריצות של כל השמות שציינתי קודם – מבטיח שהקצב יהיה מאתגר.

    היופי בתחום האולטרה הוא שבאמת אף אחד לא מתעניין ב"למי יש יותר גדול". 
    זה לא מה שיחזיק אותך בריצה של יותר מ-10 שעות ויותר (וכן – אני מתכוון לריצה… לא הליכה).
    מדובר כאן במסע שבו הרץ חוקר את עצמו וגבולותיו. 

    אין כאן סתירה בין מהירות וריצה "טהורה" – אני אישית מתכונן לשבור שיא אישי לאחר ה-100 שלי בסובב במרתון טבריה.

    מיכאל ספיבק (07/10/2013)

  • 15.תעזוב מיכאל הוא לא יזדהה 
    בשביל זה צריך חוט שדרה וביצים שני דברים שטוקבקיסטים מהסוג הנ"ל שכחו לגדל.. יחד עם הבנה בסיסית בתחום שבו הם מגיבים מסתבר.
    במקום זה הם מגדלים פה גדול ומעיזים לפתוח אותו רק כשהם מסתתרים מאחורי כינויים ושמות שונים ומשונים . זה הרי ברור להם שהם מקשקשים שטויות וממש לא מתאים להם שיזהו את הרעל והקנאה עם שמם האמיתי. בסופו של יום זה עוד רץ 10 שלקח מקןם 1020 במירוץ גן הילדים של שולה ונהיה מומחה למרחקי ריצה…

    נטע פרסמן (07/10/2013)

  • 16.המון הצלחה לקובי 
    אנשים כותבים כאן ולא מבינים לחלוטין את התחום

    זה לא תחרות ריצה של 10 ואפילו לא מרתון , זה רחוק מזה.

    אדם מציב לעצמו אתגרים כי הוא רוצה לכבוש אותם והתחרות היחידה היא מול עצמו ובעיקר מול הנפש ו נחישותו העומדת למבחן לא פחות מגופו.

    רק בריאות לקובי

    אורי (07/10/2013)

  • 17.למקטרגים המפספסים 
    ריצות הן ארוכות באופן יחסי.
    מרתון לאחד הוא אימון שבת לאחר.
    כבר מזמן הבנתי שקובי לא רץ כפעילות ספורטיבית נטו אלא כפעילות חצי רוחנית.
    תניחו לו, פרגנו לעובדה שהוא דמות חיובית וספורטיבית והכי חשוב- תעשו מה שטוב לעצמכם.

    אליק (08/10/2013)

  • 18.ל2 
    המתחרה הכי קשה שלנו הוא אנחנו בעצמנו – כנראה יש קשר לעצם היותו פסיכולוג ולאתגרים שהוא מציב לעצמו (ו….כנראה שהוא לא ממש מחפש פרגון ואו הערכה)

    אא (09/10/2013)

  • 19.יישר כח ומספר שאלות 
    בוקר טוב,

    יישר כח על המבצע!

    1.לכמה זמן התאוששות אתה זקוק לאחר ריצה כזו ?

    2. כיצד אתה מצליח להתכונן לריצות כאלו? כאיש משפחה ועובד במשרה מלאה. מתי יש זמן לאימונים?

    דרור (10/10/2013)



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג