"אני יכול לשבור את שיא המסלול במרתון ירושלים"

לודוויק ממבולה הדרום אפריקאי, שזכה ב-2012 במרוץ היוקרתי "קומרדס", מתכונן למרתון ירושלים ביום שישי ובראיון מיוחד לשוונג הוא מספר על החיים שהשתנו כתוצאה מהקומרדס ועל התוצאה שהוא מתכוון להשיג כאן
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
לודוויק ממאבולה רץ אולטרה מרתון דרום אפריקאי
לודוויק ממאבולה רץ אולטרה מרתון דרום אפריקאי

מרתון ירושלים מביא לארץ מדי שנה לא מעט מתחרים מחו"ל, כולל רצים ברמה מאוד גבוהה. אחד מהם יהיה השנה רץ דרום אפריקאי בשם לודוויק ממאבולה. מי שעוקב מקרוב אחרי כוכבי מרתון אפריקאים לא יכיר אותו, אבל ממאבולה בן ה-37 נחשב לאגדת ריצה בארצו דרום אפריקה. אם לאמריקאים יש את מרתון ניו יורק או בוסטון ולגרמנים את מרתון ברלין, אז לדרום אפריקאים יש את מרתון ה"קומרדס", שהוא למעשה מרוץ אולטרה מרתון ל-89 קילומטרים בין הערים דרבן לפיטרמריצבורג, כשכל שנה נקודות הזינוק והסיום מתחלפות בין הערים כך שפעם הוא במגמת עלייה ופעם במגמת ירידה.

לודוויק ממאבולה מנצח מרוץ קומרדס

זכה בקומרדס ב-2012 ופעמיים נוספות סיים במקום השני (ליחצו להגדלה) | צילום: NRJ

ה"קומרדס" נחשב לאחד ממרוצי האולטרה מרתון היוקרתיים בעולם, אולי היוקרתי ביותר. ממבולה זכה בו בשנת 2012 וסיים פעמיים במקום השני (בשנים 2010 ו-2014). ההישגים האלה הביאו אותו להתמקד מדי שנה בעיקר בתחרות הזאת והפכו אותו לכוכב ספורט בכל קנה מידה בדרום אפריקה, מה גם שהוא מייצג את המעמד הנמוך במדינה כמי שצמח שם, וסיפור ההצלחה שלו מרגש.

לודוויק ממאבולה מנצח מרוץ קומרדס

"אין ספק שאני מגיע לירושלים כדי לנצח". ממאבולה בקומרדס (ליחצו להגדלה) | צילום: JMK

ביום שישי הקרוב יתחרה ממבולה במרתון ירושלים. הוא יעשה זאת כהכנה למרוץ ה"קומרדס" הבא שיתקיים ב-31 למאי, אבל בעזרת אווירה טובה ומזג אוויר נעים שצפוי להיות במרתון הזה, הוא בהחלט מקווה להטביע גם כאן את חותמו אחרי שבמשך חמש שנים ברציפות הוא תופס מקום בצמרת של ה"קומרדס" והפך בזכות זה לאגדת ריצה בדרום אפריקה. ממאבולה הגיע לארץ כאורח בית איזי שפירא, הפועל לשינוי באיכות חייהם של אנשים עם מוגבלויות, והוא גם ירצה שם היום (ראשון) בערב באירוע שהכנסותיו הן תרומות. לקראת הופעתו במרתון ירושלים הספקנו לשאול אותו מספר שאלות.

"אני מגיע לירושלים כדי לנצח" 
אחרי שבשנים האחרונות ניצחו בירושלים רק אורחים מקניה או אתיופיה, ושיא המסלול החדש שנקבע ב-2014 עומד על 2:16:09 שעות, ממבולה יעשה הכל כדי לשנות את שני הנתונים האלה. "קודם כל אני נרגש מאוד להגיע לירושלים שזה מקום ששמעתי עליו רק מסיפורים", אומר ממבולה בראיון לשוונג ומוסיף: "אין ספק שאני מגיע לירושלים כדי לנצח. אני מאמין שאני גם יכול לשבור את שיא המסלול. אם לא יהיה חם מדי, התוצאה הזאת בהחלט אפשרית עבורי. חוץ מהריצה עצמה אני מתכוון לטייל במקומות המרכזיים".

עוד כתבות בנושא
מהפך: כבר לא צריך אישורים כדי להתחרות במרוצים 
לקראת ירושלים: 11 טעויות שלא תרצו לעשות במרתון 
לקראת מרתון ירושלים: מדריך תזונה למקצה חצי המרתון 

בעוד שמרתוניסטים בעלי תוצאות של 2:10-2:15 שעות יתקשו לשרוד כמקצוענים באימפריות ריצה כמו קניה ואתיופיה, ממבולה הרוויח את פרסומו ואת קריירת הריצה שלו באולטרה מרתון. בדרך כלל מדובר בקטגוריית ריצה שמיועדת יותר לספורטאים חובבנים או חצי-מקצוענים ולא ממש אפשר להתעשר ממנה, לכן אנחנו לא רואים למשל רצי אולטרה מזרח אפריקאים. לעומת זאת, היות ובדרום אפריקה מתקיימים שני ארועים ענקיים שהם ריצות אולטרה (קומרדס ומרתון שני האוקיאנוסים ל-56 קילומטר), אנשים שמגיעים שם לצמרת הופכים לכוכבים, על אחת כמה וכמה אם יעשו זאת מספר שנים. אגב, כשממבולה ניצח את ה"קומרדס" ב-2012 הוא שבר בנוסף "בצורת" דרום אפריקאית ארוכה. זה בהחלט שינה את החיים שלי. זה שיפר מאוד את קריירת הריצה שלי ופתאום זכיתי להכרה לא רק בדרום אפריקה אלא בכל עולם הריצה". ממבולה גם מסכים לקביעה שדרום אפריקה היא סוג של "מדינת אולטרה מרתון" בגלל המסורת הכל כך חזקה שיש שם לקטגוריה הזאת ומוסיף: "אפשר להגיד את זה ככה. זו גם מדינה גדולה עם המון מסלולים נהדרים שאפשר לרוץ בהם".

לודוויק ממאבולה רץ אולטרה מרתון דרום אפריקאי

פתאום זכיתי להכרה בכל העולם. לודוויק ממאבולה | צילום: ג'ושוע גברונסקי

מדי שנה ממבולה בוחר "להתחמם" במרתון או שניים לקראת הדבר האמיתי בשבילו שהוא ה"קומרדס" והשנה כאמור בחר בירושלים, כשהעליות במרתון יהוו עבורו הכנה טובה מאחר וגרסת 2015 של ה"קומרדס" תהיה השנה בעלייה. על האימונים שלו לתחרות מהסוג הזההוא מסביר: "כמובן שהגרסה הזאת דורשת הרבה יותר אימוני עליות וגם יותר אימוני מהירות. צריכים לעבוד על יותר סיבולת. דווקא התחרות בירידה היא מאוד מאתגרת כי זה מבחן גדול לרגליים".

לודוויק ממאבולה רץ אולטרה מרתון דרום אפריקאי

שמע על ירושלים רק מהסיפורים. לודוויק ממאבולה | צילום: ג'ושוע גברונסקי

במקביל לעיסוקו כרץ מקצוען למרחקים ארוכים, ממבולה רוצה גם להכשיר את הדור הבא של רצים, בין אם זה כאלה שיש להם תנאים יותר טובים לעשות את זה ובין אם לא. "יש לי פרוייקט משלי, והאתגר היחיד שעומד בפני הוא כלכלי. לפרוייקט הזה קוראים TPT (ראשי תיבות של "קבוצת יחד לפודיום"- ד"ב). המסר שאני רוצה להעביר דרך הקבוצה הזאת הוא שאם אני יכול לנצח, למה שאתה לא? ואם אני עושה את זה, גם אנחנו יכולים לעשות את זה".


 



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג