אליפות העולם בשחייה, יום 6: קייט קמפבל ויוליה אפימובה לוקחות זהב; ערב ענק של ריאן לוכטי

עוד יום בו אף ישראלי לא עבר את שלב המוקדמות. אחרי שנים חסרות זהב, קייט קמפבל ויוליה אפימובה לוקחות הביתה את המדליה הצהובה. ריאן לוכטי בערב ענק. הפסד ראשון למיסי פרנקלין
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

עוד יום בו אף ישראלי לא עבר את שלב המוקדמות. אחרי שנים חסרות זהב, קייט קמפבל ויוליה אפימובה לוקחות הביתה את המדליה הצהובה. ריאן לוכטי בערב ענק. הפסד ראשון למיסי פרנקלין

מאת:חגי אשלגי


יום 5:
שובם של הענקים – מגנוסן ולוכטי כובשים; שיא עולם לפדרסן, זהב רביעי למיסי פרנקלין
יום 4:
פעמיים דרום אפריקה, פעמיים יאנג, שלוש פעמים פרנקלין

יום 3:
קייטי לדקי מנפצת את שיא העולם ב-1,500 מטרים, זהב שני לאנייל ולפרנקלין

יום 2:
שיא עולם ב-100 מ חזה למיילוטייטה; זהב לשרה סיוסטרום וסזאר סיילו בפרפר

יום 1:
יריית הפתיחה נשמעה עד פריז



הישראלים
עמית עברי ב-50 מטרים פרפר היתה רחוקה חצי שנייה מעלייה לחצי הגמר. עוד ערב שחייה של חצאי גמר וגמר ללא ישראלים. שאלות לא פשוטות במחנה הישראלי. אחת מהן היא ודאי – מדוע לא השתתפה עמית עברי ב-200 מטרים מעורב אישי, משחה בו העפילה לחצי גמר באולימפיאדת לונדון, והעדיפה לשחות דווקא את ה-100 מטרים פרפר באותו יום?


עברי –מדוע לא השתתפה עמית עברי ב- 200 מטרים מעורב אישי:



מקצי הגמר
100 מטרים חופשי נשים
האוסטרלית קייט קמפבל בת ה-21 נולדה בכלל באפריקה, במדינת מאלאווי. משפחתה עברה לאוסטרליה רק כשקייט הייתה בת תשע, וסמוך אחר כך התחילה קייט להתחרות בשחייה. קייט, שגובהה 1.86 מטרים, היא הבוגרת מבין חמישה אחים ואחיות. היא השתתפה כבר בגיל 16 באולימפיאדת בייג'ינג וזכתה שם במדליית ארד ב-50 מטרים חופשי, אבל מאז סבלה מסדרה של פציעות ובעיות בריאות, כולל שני ניתוחים באגן עקב קרעים ברצועות, דלקת בלבלב באולימפיאדת לונדון ועוד מרעין בישין. אבל השנה, עם נצחון במבחנים האוסטרלים ותוצאת השנה בעולם, נראה היה שהמזל שלה מתחיל להשתנות.

היא קבעה את תוצאת השנה בעולם בפער אדיר עם 52.33 שניות כשזינקה ראשונה ברביעייה האוסטרלית ל-4 כפול 100 חופשי בערב האליפות הראשון. חמישה ימים היא נדרשה לחיות עם המתח והציפייה לשחזור התוצאה בגמר האישי. הזינוק החל לפרוק את המתח הזה. לקמפבל סגנון חזק, אלגנטי, ארוך ומלא עוצמה. בוב באומן, מאמן סגל ארה"ב (ומאמנו בעבר של מייקל פלפס) הביע הערכה אדירה לסגנון החתירה של קייט.

קמפבל התחילה לשעוט כבר אחרי הזינוק כששרה סיוסטרום לצדה. היא הגיעה לחצי הדרך עם יתרון של שבע עשיריות שנייה על סיוסטרום במקום השני. בסוף הבריכה השנייה היא התחילה קצת להיחלש, אבל סיוסטרום הצליחה לצמצם רק במעט. קמפבל שחזרה את המהירות שלה מערב האליפות הראשון, ולקחה זהב ב- 52.34 שניות (פחות מ- 3 עשיריות שנייה משיא העולם מעידן החליפות האסורות). סיוסטרום, בתחרות נהדרת, לקחה כסף ב-52.89 שניות והאלופה האולימפית רנומי קרומווידיויו מהולנד לקחה ארד ב-53.42 שניות. מיסי פרנקלין, במשחה הראשון בו היא איננה מנצחת, סיימה רביעית ב-53.47 שניות.

200 מטרים גב גברים
ריאן לוכטי הוריד את הקוף מהגב עם זהב ראשון באליפות ב-200 מטרים מעורב אישי ערב קודם. ערב האליפות השישי הפך לאחד מימי השחייה הטובים בחייו. בלונדון 2012 נאלץ לוכטי להתמודד עם גמר ה-200 מטרים גב וגמר ה-200 מטרים מעורב באותו ערב עתיר מתח ומאמצים. שם, הוא סיים שלישי ב-200 מטרים גב ושני למייקל פלפס ב-200 מטרים מעורב אישי.

בברצלונה, גמר ה- 200 מטרים גב הגיע כמשחה ראשון בערב השישי, ולוכטי שהגיע הפעם טרי, היה נחוש לתת הכל. הוא הוביל מהמטר הראשון ועד האחרון, בסיוע הסיבובים המופלאים שלו. הוא קרע את עצמו בסיום כאשר הפולני רדוסלב קאבצקי עשה סימני התקרבות. מעולם לא ראיתי את לוכטי גומר משחה מתנשף וסחוט כפי שנראה בסוף המשחה הזה. למרות היותו בכושר פחות טוב מאשר בלונדון, הוא שיפר את תוצאתו מאז ב-200 מטרים גב. ריאן לוכטי זהב ב-1:53.79 דקה; רדוסלב קאבצקי כסף בשיא אירופאי חדש של 1:54.24 דקה; טיילר קלארי (ארה"ב) שלישי ב-1:54.64 דקה.

200 מטרים חזה נשים
יוליה אפימובה הרוסייה היא שחיינית באיכות נדירה. גם היא הייתה מנערות הפלא
של סגנון החזה כשזכתה בשלוש מדליות זהב בשלושת משחי החזה באליפות אירופה
לבריכות קצרות בעודה בת 15, והחזיקה בשיא עולם ב-50 מטרים חזה, ובשיאים
האירופאים ב- 100 וב- 200 מטרים חזה.

משך שנים הושמה הרוסייה בצל על ידי יריבות מופלאות, החל מרבקה סוני האגדית
וכלה בנערת הפלא הנוכחית רוטה מיילוטייטה. אבל בד בבד היא צברה ניסיון אדיר
ומעולם לא התייאשה. כשסוף סוף רבקה סוני נעדרה מאליפות העולם הנוכחית
ונראה היה שדרכה של אפימובה לזהב במקצה החזה הארוך נסללה, הגיעה לפתע ריקה
מולר פדרסן הדנית ושברה את שיא העולם בחצי הגמר.

אפימובה ופדרסן התייצבו אחת ליד השנייה בזינוק. פדרסן הימרה
על כל הקופה והתחילה שוב, בקצב גבוה – קרוב לקצב שיא העולם שקבעה בערב
הקודם. אפימובה התחילה בצורה שמרנית יותר והתקדמה מהמקום הרביעי למקום השני
במחצית המרחק. בבריכה השלישית היא צמצמה עוד חצי שנייה על פדרסן ואחרי
הסיבוב האחרון השתיים כבר היו כתף אל כתף.

יוליה אפימובה
(צילום: Mikhail Makarov)


לאפימובה יש מהירות ספרינט בסגנון החזה שכמותה יש רק לעוד שתי נשים בעולם. למעשה, יש לה שני "סגנונות" חזה. אחד ארוך, עם תנועות העוצמה והגלישה של ה- 200 מטרים, ואחד מהיר, קצר ושטוח יותר של ה-50 מטרים. בבריכה האחרונה היא הפעילה את סגנון הספרינט, ועברה לתנועות קצרות ומהירות. נותר בה הכוח לבריכה אחרונה מהירה בכמעט שנייה שלמה מפדרסן, ונצחונה היה מוחץ עם שיא אישי נוסף של 2:19.41 דקות (רק 0.3 שנייה משיא העולם הטרי של פדרסן). פדרסן שנייה ב-2:20.08 דקות ומיקה לורנס האמריקאית הרחק מאחור במקום השלישי עם 2:22.37 דקות.

לאלופה האולימפית רבקה סוני שלא משתתפת באליפות הזאת, יש הרבה חומר למחשבה.

200 מטרים חזה גברים
דניאל גיורטה ההונגרי מבודפשט היה בן 15 בלבד כשזכה במדליית הכסף באולימפיאדת אתונה במשחה זה. באולימפיאדת לונדון הוא כבר זכה בזהב עם שיא עולם. מאז, הספיק היפני אקיהירו ימאגוצ'י לשבור לו את השיא. למרות זאת, גיורטה עלה ראשון מחצי הגמר ונראה בכושר מעולה.

הטקטיקה הקבועה של גיורטה היא פתיחה איטית וסיומת קטלנית. הסגנון שלו ארוך מאד, עם תנועות עמוקות, חזקות וארוכות, וגלישות ארוכות ביניהם. בחצי המרחק היה גיורטה במקום השביעי בלבד, אחרי רבע שני איטי.

ברבע השלישי העביר גיורטה הילוך. אחיו הקטן של דני גיורטה הוא גרגלי גיורטה – שחיין מרחקים. נראה שבמשפחת גיורטה הסיבולת למרחק היא חלק מה-ד.נ.א. את הבריכה השלישית שחה גיורטה מהר יותר מכל אחד אחר. הבא אחריו שחה אותה למעלה מ-6 עשיריות שנייה לאט יותר. ב-150 מ' גיורטה כבר עבר ממקום שביעי לראשון.

נותרה בריכה אחת. איך גיורטה יחזיק אחרי הפריצה בבריכה השלישית? בלי בעיה. הבריכה הרביעית של גיורטה היתה מהירה מזו של כל אחד מהמתחרים האחרים בלמעלה משנייה שלמה. בהתאמה, הבא אחריו סיים בפיגור של למעלה משנייה ורבע. כיבוש ללא תנאי מצד ההונגרי בשיא אירופאי חדש.

דני גיורטה זהב – 2:07.23 דקות; מרקו קוך הגרמני כסף ב-2:08.54 דקות; מאטי מטסון הפיני ארד ב-2:08.95 דקות. אנדרו וויליס ומייקל ג'יימסון הבריטים שמתאמנים יחדיו הגיעו במקומות 4-5 כשמאית שנייה בודדה מפרידה ביניהם. שיאן העולם ימאגוצ'י סיים שביעי.

4 כפול 200 מטרים חופשי לגברים
מוקדמות הבוקר התחילו בטרגדיה לנבחרת האוסטרלית שהציבה את הדרג השני שלה, ומשום כך לא העפילה לגמר. בגמר, זינקו במסלולים 4-5-6 ארה"ב, רוסיה וצרפת. ראשונים זינוק: עבור הצרפתים אלוף העולם יאניק אנייל; עבור הרוסים דנילה איזוטוב; עבור ארה"ב קונור דווייאר. הצרפתי לא התעלה לרמה שגילה בגמר האישי, ואיזוטוב נגע בקיר ראשון כשצרפת שנייה וארה"ב שלישית.

המקטע השני הציב את ריאן לוכטי מול ניקיטה לובינטסב הרוסי ולוריס בורלי הצרפתי. לוכטי, אחרי זהב ב- 200 מטרים גב והעפלה מצוינת לגמר ה- 100 מטרים פרפר, נתן שחייה אדירה וירד מ-1:45 דקה כדי להעביר את ארה"ב למקום הראשון ביתרון של חצי דקה, אותו היא רק הגדילה. סין השתרכה מאחור מחוץ לתמונה במקום השישי.

המקטע השלישי הציב את צ'רלי הוצ'ין מארה"ב מול ארטם לובוזוב הרוסי, וארה"ב הגדילה את יתרונה. צרפת ויפן היו צמודות בקרב על מדליית הארד. סין עלתה למקום החמישי.

במקטע הרביעי היתרון של ארה"ב רק גדל באדיבותו של ריקי ברנס. רוסיה ביססה את עצמה במקום השני והקרב על המדליה האחרונה ניטש בין צרפת ליפן כאשר ג'רמי סטראוויוס הצרפתי פותח 100 מטרים ראשונים בטירוף על 50.6 שניות. בשקט בשקט, במסלול 8, סון יאנג שירד במרחקים ל-200 מטרים, התחיל לטחון כמו מכונה. ב-100 מטרים הראשונים הוא רק איבד זמן לצרפתי. אבל את ה-100 מטרים האחרונים הסיני שחה במהירות אדירה של 52.5 שניות. הוא עקף במטרים האחרונים גם את היפני מטסודה וגם את סטראוויוס והביא את סין למדליית הארד. מהירות המקטע שלו – 1:43.16 דקה. תוצאה שכמותה לא נראתה באליפות הזאת.

בשעה שבוב באומן, מאמנו החדש של יאניק אנייל, מדבר על עלייה של יאניק גם ל- 400 מטרים חופשי לתוך עולמו של הסיני, נראה שגם הסיני עשוי לחשוב על ירידה ל- 200 מטרים חופשי לתוך עולמו של אנייל. אפשר לצפות לראות את הסיני והצרפתי מתחרים לא מעט זה מול זה ב- 200 וב- 400 מטרים בשנים הקרובות.

חצאי גמר
200 מטרים גב נשים
מיסי פרנקלין ניגבה את המים אחרי המקום הרביעי ב- 100 מטרים חופשי, השתחררה קצת בבריכת השחרור ובחלוף כרבע שעה התייצבה לחצי הגמר ב- 200 מטרים גב. זה לא מנע ממנה לעלות ראשונה לגמר כמעט שנייה לפני יריבותיה. הילרי קולדוול מקנדה, אליזבת' פלטון מארה"ב ובלינדה הוקינג מאוסטרליה ייאבקו על המדליות המשניות.

50 מטרים חופשי גברים
כשהענקים קופצים למים, אוי למי שימצמץ. באופן כמעט מובהק (למעט שני יוצאים מהכלל) בעלי זמן התגובה המהיר ביותר לזינוק, עלו לגמר. במשחה שהכי פחות מקפח וותיקים, הם התחלקו ל- 4 וותיקים בני 30 ומעלה (אנת'וני ארווין מארה"ב, פרד בוסקה מצרפת, רונלד סקומן מדרא"פ וג'ורג' בובל מטרינידד), שניים בני 25 – 26 (סזאר סיילו פיליו הבריזלאי וניית'ן אדריאן האמריקאי) ושני צעירים בני 23 ומטה (פלורן מנאדו הצרפתי וולאד מורוזוב הרוסי). 37 מאיות שנייה מפרידות בין כולם. בחצי הגמר נראו מנאדו וארווין המהירים ביותר, אבל במשחה שבו כל מאית שנייה של שחייה (אחרי הזינוק) שווה כ-2.3 ס"מ, וכל לקיחת אוויר היא עיכוב מיותר, ההבדל בין ניצחון להפסד עשוי להיות מרחק הנגיעה.

100 מטרים פרפר גברים
אחרי הניצחון ב-200 מטרים גב, קיבל ריאן לוכטי מנוחה של שעה (כולל טקס חלוקת המדליות) לפני ה- 100 מטרים פרפר. הוא ניצל אותה טוב, ניפק סיבוב ויציאה מהקיר כמו שרק הוא יודע, הוריד ראש ב- 4 תנועות האחרונות וניצח במקצה חצי הגמר שלו. בחצי הגמר הנוסף, צ'אד לה קלוס מדרום אפריקה נראה מטייל. ההרגל המגונה של לה קלוס להסתכל לצדדים ב- 10 מטרים האחרונים עוד עלול לעלות לו בניצחון. כך או כך, 0.3 שנייה בלבד מפרידה בין כל שמונת שחייני הגמר. מדובר בפער של 60 ס"מ בין כולם בסיום. קשה לדעת מי ינצח, אבל לה קלוס, קורוטישקין, צ'רניאק ולוכטי נראים כרגע טוב מכולם. סטפן דיבלר הגרמני, שהחזיק בתוצאת השנה בעולם, עלה לגמר בקושי.

50 מטרים פרפר נשים
מלאני הניק הצרפתייה כמעט לא עלתה לחצי הגמר. היא הגיע בתיקו במקום ה-16
במוקדמות עם אלכסנדרה ונק הגרמנייה. במשחה ראש בראש בין השתיים על כרטיס
לחצי הגמר, הורידה הניק 6 עשיריות שנייה וזכתה בכרטיס לגמר. היא הסבירה אחר
כך, שהמוקדמות הן הרגע הלחוץ ביותר עבורה, ושאחר כך הלחץ רק יורד. לגמר
היא כבר עלתה מהמקום הרביעי. ג'נט אוטסן הדנית, רנומי קרומווידיויו
ההולנדית ופראן האלסל הבריטית עלו לפניה.

מה לחפש ביום השביעי?
גיא ברנע ויונתן קופלב ינסו לעלות לחצי הגמר ויותר מכך ב- 50 מטרים גב,
ולהציל את כבודה של המשלחת הישראלית. עמית עברי תנסה שוב את מזלה – הפעם ב-
50 מטרים חזה.
כל משחי חצי הגמר של הערב השישי יבשילו לגמרים. לגמר ה- 800 מטרים חופשי
לנשים עלו ראשונות קייטי לדקי, לוטה פריס, לורן בויל, קאמיל מופא ומיריאה
בלמונטה. נראה ששלושת המדליות יתחלקו בין ארבעתם. גם הפעם, יימצא שיא העולם
בסכנה קרובה ומיידית.
בבוקר נראה גם את הספרינטריות ב- 50 מטרים חופשי וב- 50 מטרים חזה; ואת
הספרינטרים ב- 50 מטרים גב. אחריהם יבואו מוקדמות ה- 1,500 מטרים חופשי
לגברים, בו ספק אם תוצאה מעל 15:00 דקות תקנה מקום בגמר.

ברנע ינסה להביא הישג למשלחת הישראלית
 (צילום: BASWIM)

3.8.2013


חגי אשלגיחגי אשלגי 
שואף לתנועה 




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג