איך לדאוג שילדכם ירכבו נכון ובטוח על קורקינט

לקראת יום כיפור - החג הלא רשמי של רוכבי הקורקינטים - עופר צחר מספק להורים טיפים כיצד לבחור קורקינט, איך ללמד את ילדיהם לרכוב, ומה צריך בשביל לשמור על ביטחונם
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
טיפים להגנה על ילדכם בכיפור. צילום אילוסטרציה: Shutterstock

רכיבה על סוגים שונים של קורקינטים הפכה לדבר שבשגרה במדרכות וכבישי ארצנו. כלים אלו משרתים מבוגרים כמו גם ילדים צעירים. לקראת יום כיפור, שנחשב לחג הלא רשמי של רוכבי האופניים ודוהרי הקורקינטים, חשוב להורים לילדים לדעת ולהכיר את הסכנות ברכיבה על קורקינט ואת כללי הזהירות הנחוצים לרכיבה עליו.

רוב מומחי הבטיחות ממליצים לא לעלות על קורקינט לפני גיל 8, ולכן חשיבות רבה להשגחת ופיקוח הורים בפעמים הראשונות של רכיבת הילד על הקורקינט. חשוב ללמד ילדים את חוקי התנועה הבסיסיים, שכן הם הולכים לפגוש אנשים רבים, רוכבים רבים כמו גם מכוניות.

יש לוודא שלקורקינט יש בלם תקין ומומלץ שתהיה בו מערכת תאורה כלשהי (גלגלים מאירים, מחזיר אור על הכידון וכדומה). הקפדה על ציוד ואביזרי מגן, בדגש על קסדה תיקנית ומותאמת אישית, לצד הדרכה והשגחה מצד ההורים יכולים להוריד משמעויתי את הסכנות ברכיבה על כלי זה ולהפוך את הרכיבה על קורקינט אצל ילדים לחווייה מהנה עם מינימום סיכונים.

חווייה מהנה עם מינימום סיכונים. צילום: Shutterstock

קורקינט – עיצוב:

לקורקינט גלגלים קטנים בגודל של כ 10 סנטימטרים, עם מערכת בלימה לא תמיד טובה ואמינה – עובדות שהופכות את חוסר השליטה במכשיר לתופעה לא נדירה לצערנו, בייחוד ברכיבה במדרון ועל משטחים לא ישרים וחלקים.

למכשירי קורקינט מאוד זולים יכולות להיות בעיות במערכות הבסיס כמו הבלמים או חלקות השליטה בגלגל הקדמי עם הכידון, ולכן כדי לרכוש דגמים מוכרים ולא את הזולים ביותר. כדאי לבחור דגם קורקינט המתאים לממדי הילד: גודלו, משקלו, גוהו כמו גם ליכולותיו ושליטתו במכשיר.

פציעות שכיחות עקב שימוש בקורקינט:

הסיבה השכיחה ביותר לפציעה על רקע רכיבה על קורקינט היא כמובן נפילה מהמכשיר. הדבר יכול לקרות על רקע איבוד שליטה ושיווי משקל, התנגשות בחפץ דומם, התנגשות בעובר אורח, קורקינט או אופניים אחרים או התנגשות בכלי רכב. הפציעות השכיחות יכללו: חתכים במקומות שונים, שפשופים בעור, שברים (בייחוד בשורשי כף היד) וחבלות ראש.

פגיעות וחבלות ראש:

המוח שלנו מצוי בתוך הגולגולת, ובינהם יש שכבת ביניים נוזלית שמזינה את רקמת המוח ומגנה על עליו כמעין בולם זעזועים תלת ממדי. במקרה של נפילת ילד מהקורקינט שלו, בייחוד במהירויות נסיעה גבוהות יחסית, על משטחים קשיחים כמו כביש אספלט – המוח מטלטל בתוך הגולגולת, דבר שיכול לגרום לתנועה מהירה ולא מבוקרת של הנוזל התוך גולגלתי ולזעזוע מוח. בנוסף, עלול להיווצר שבר בגולגולת ואף דימום פנימי עקב החבלה. מכאן יש חשיבות קריטית לחבישת קסדה. מחקרים מצביעים על כך שחבישת קסדה מתאימה מפחיתה עד 90% את הסיכון לחבלות ראש.

הקפידו על התאמת הקסדה לראש הילד. צילום: Shutterstock

קסדה

קסדה היא מוצר בטיחות חובה לרוכבי אופניים וקורקינטים על כל סוגיהם. הקסדה צריכה להתאים בגודלה לילדכם ולהיות רכוסה לראשו כדי שלא תזוז בעת הרכיבה. הקסדה היא אמצעי בטיחות חשוב שמפחית סכנות חבלת ראש והשלכות של פגיעות כלאה אצל אוכלוסיות הרוכבים השונות באחוזים משמעותיים.

הקסדה עשויה מחומרים דמויי קצף קשיח משולב בפלסטיק קשיח שבולם אימפקט של חבלה, כמו נפילה ישירה. יש לרכוב עם קסדה שעומדת בתקנים הרלבנטיים ובאופן כללי עדיף קסדה מלאה מקסדת ראש, בטח כאשר רוכבים ממושכות יותר ו/או נחשפים למכוניות במסלולי הרכיבה הייעודיים.

כללי בטיחות:

  • הקפידו על התאמת הקסדה לגודל ראש הילד לפני הקנייה שלה.
  • הקסדה צריכה להיות ממוקמת ממש מעל קו הגבות.
  • אם הקסדה ממוקמת היטב על ראשו של הילד – לא צריכה להיות אפשרות להניע אותה קדימה, אחורה או לצדדים על גבי ראשו של הילד.
  • רצועת הרכיסה של הקסדה צריכה להיות ממוקמת בצורה הדוקה על הסנטר ולהקפיד שלא תתפתל.
  • מומלץ לא להשתמש באביזרים שעלולים להפריע לחבישת הקסדה, כמו קליפסים, קוקו גבוה וכדומה.
  • יש להחליף קסדה שעברה תאונה או חבלה, שכן חלקיה יכולים להיפגע ומכאן יעילותה יורדת.
  • הקפידו לנקות את הקסדה לפי המלצת היצרן. לעיתים שימוש בחומרי ניקוי לא רצויים עלול לפגוע בתקינות הקסדה.

ציוד הגנה נוסף

במהלך הרכיבה מומלץ, מלבד קסדה, לעטות גם כפפות, מגיני ברכיים ומגיני מרפקים. שברים באזור שורש כף היד שכיחים בעת רכיבה על קורקינט, כיוון שילדים בעת נפילה ישלחו את הידיים קדימה באופן אינסטינקטיבי כדי למנוע נפילה ולהגן על עצמם. המגנים לכפות הידיים, כמו גם לברכיים ולמרפקים, קיימים כדי להגן ולעטוף את המפרקים הפגיעים הללו.

הקפידו שילדכם ילבשו אביזרי בטיחות. צילום: Shutterstock

טיפים לבטיחות בדרכים:

  • בחרו סביבה נוחה ומישורית שבה ילדכם יוכל ללמוד כיצד לרכוב על הקורקינט.
  • הקפידו והדריכו את ילדכם ללבוש את אביזרי הבטיחות, ובראשם הקסדה בכל רכיבה על הקורקינט – גם אם מדובר ברכיבה ליד הבית.
  • שימרו, השגיחו והיו ליד ילדכם ברכיבות הראשונות שלו.
  • לא לאפשר לילד צעיר לרכב על הקורקינט בסמוך לכביש.
  • לא לאפשר לילד מתבגר ומבוגר לרכוב על הקורקינט בסמוך לכביש עד שהם מתמקצעים לחלוטין ברכיבה על הקורקינט ושולטים ברכיבה בו בצורה אבסולוטית.
  • היו בטוחים שילדכם מכיר, מבין ומבצע את חוקי התנועה הרלבנטיים.
  • הקפידו על ביגוד, מחזירי אור וכל אביזר שיבליט את ילדכם בעיני עוברים ושבים ובעיקר נהגים.
  • הזהירו את ילדכם בפני סכנות פוטנציאליות לפני כל רכיבה.

הכותב עופר צחר:  פיזיותרפיסט מוסמך (B.P.T , M.P.T), בעל קליניקת "Physio Fitness +" לטיפול בבעיות אורתופדיות, פציעות ספורט ושיקום תנועתי, מרצה במכללת סמינר הקיבוצים ומעביר קורסים והכשרות לפיזיותרפיסטים, מאמנים ומטפלים בארץ ובעולם.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג