אווה סקלי, ניצולת שואה ומדליסטית אולימפית, נפטרה בגיל 92

השחיינית ההונגריה כמעט ונרצחה על ידי פשיסטים בגיל 14, אבל אביה שכנע אותם שהיא עוד תהיה אלופה וכך קרה, כאשר רגע השיא היה מדליית זהב אולימפית במשחקי הלסינקי 1952
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
אווה סקלי שחיינית עבר הונגריה

מדי שנה ביום הזיכרון לשואה והגבורה אנחנו מביאים כאן סיפורים של ספורטאים שהיו שם, בעיקר ניצולי שואה אך לא רק. הפעם הקדמנו את זממנו בעקבות מותה של אחת מגדולות השחייניות היהודיות בכל הזמנים, אווה סקלי.

כדי שלא תירצח, אביה הבטיח שהיא תהפוך לאלופה. אווה סקלי | צילום: Source [1] Dutch National Archives

עוד כתבות בנושא 
כך הציל הרוכב האיטלקי ג'ינו ברטלי 800 יהודים בשואה
אלפרד נקש נכנס להיכל התהילה של השחייה העולמית
השחיין היהודי מאלג'יר שניצח את הנאצים

סקלי נולדה בבודפשט ב-1927 והחלה לשחות בגיל צעיר מאוד. "המים היו המקום שבו תמיד הרגשתי בטוחה ומוגנת", היא סיפרה באחד הראיונות והוסיפה, "כנראה שהייתי צריכה להיות דג". כשהיתה בת 14 נאלצה לפרוש ממועדון השחייה שלה בגלל הלחץ של הפשיסטים בהונגריה, שלוש שנים עוד לפני שהמדינה נכבשה על ידי הנאצים. בכתבה שפורסמה על סקלי ב"ניו יורק טיימס" מסופר שבאחד הימים בתחילת שנות ה-40, פשיסטים הונגרים הובילו 20 אלף יהודים כדי לרצוח אותם על גדת נהר הדנובה. תחילה אביה של סקלי הורה לה לשכב ולא לזוז, לאחר מכן הוא אמר להונגרים "אל תקחו אותה, היא אלופת המדינה בשחייה ויום אחד אתם תודו על כך שהצלתם את חייה".

כנערה סקלי העבירה חלק מהשנים של מלחמת העולם בהסתתרות בבית של משפחה שוויצרית בבודפשט, שם היא נהגה לשמור על כושר ולטפס את כל 5 הקומות בבית בריצה, 100 פעמים ביום. בסופו של דבר היא שרדה כך את תקופת המלחמה, ואחרי שזו נגמרה היא חזרה להתאמן ולהתחרות בשחייה, ומ-1946 בזירה הבינלאומי. במשחקי לונדון 1948, המשחקים האולימפיים הראשונים מאז מלחמת העולם השנייה, היא התחרתה במשחה ה-200 חזה לנשים וסיימה במקום הרביעי.

סקלי סיפרה שב-1950 כשניצחה באחת התחרויות בהונגריה, נאמר לה שבנוסף למדליה היא תקבל גם פרס מאחד מקציני הצבא שנכח בתחרות, ובמעמד קבלת הפרס היא זיהתה שמדובר באותו חבר המפלגה הפשיסטית שכמעט ורצח אותה בילדותה.

זכתה במדליית כסף

בין שתי האולימפיאדות הראשונות שלה סקלי נישאה לשחקן הכדור-מים ההונגרי דשו גיארמטי, ולשניים נולדה ילדה ב-1954. עוד לפני כן, במשחקים האולימפיים שהתקיימו בהלסינקי ב-1952 היא כבר זכתה במדליית הזהב במשחה ה-200 חזה. ארבע שנים לאחר מכן, במשחקי מלבורן 1956, סקלי היתה שוב מועמדת לניצחון אלא שהמשחקים האלה התקיימו בצל המרד ההונגרי בברית המועצות, ובמהלך השהות של סקלי באוסטרליה יחד עם בעלה שנסע עם נבחרת הכדור-מים, הם היו מודאגים מאוד מהעובדה שבתם נותרה בהונגריה. במהלך ההכנות סקלי הורידה משמעותית במשקל, אבל בסופו של דבר היא זכתה במדליית הכסף ב-200 חזה, והיתה השחיינית ההונגריה היחידה שעמדה על הפודיום במשחקים אלה.

לאחר אותם משחקים ובניגוד להונגרים רבים שבחרו להגר לאוסטרליה, סקלי ובעלה חזרו להונגריה. ב-1957 עברו לארצות הברית לאחר ביקור בוינה, אבל כמה חודשים לאחר מכן חזרו להונגריה כדי לטפל בהוריה של סקלי, ושם נשארו. קצת אחרי משחקי מלבורן 1956 סקלי החליטה לפרוש משחייה תחרותית והפכה לרוקחת ולמאמנת שחייה. אחת המתאמנות המוצלחות ביותר שלה היתה בתה, אנדראה סקלי, שהשתתפה במשחקים האולימפיים מינכן 1972 וזכתה שם במדליית הכסף ב-100 גב ובמדליית הארד ב-100 פרפר. ב-29 בפברואר השנה סקלי נפטרה בביתה שבבודפשט בגיל 92.




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג