אביב הגיע מרתון בא: 5 המרתונים שאתם חייבים לעשות באביב באירופה

איפה שלא תזרקו אבן בעולם תמצאו מרתון. אז בשביל לעשות סדר, ריכזנו לכם את חמשת המרתונים הטובים בענף בתקופה הזו באירופה
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
מרתון רומא
מרתון רומא

ב-20 למארס החל באופן רשמי האביב, ופרט למזג אוויר נוח גם באירופה ולא רק בארץ, זה אומר שעונת מרוצי הכביש יוצאת לדרך ואיתה כמה מהמרתונים האטרקטיביים והמהירים בעולם. בתקופה האחרונה התרגלנו לשיאי עולם במרתון ברלין בסתיו, אבל יש סיכוי לא נמוך שבקרוב מאוד תראו שיא עולם חדש. וגם אם לא, חובבי הריצה ברחבי אירופה ייהנו בוודאות מחודש מטורף, שכולל מרוצים מרהיבים ביופיים, מרוצים מהירים במיוחד, ומרוץ אחד שאמור להיות הטוב בכל הזמנים.

כך מתכוננים בלונדון למרתון הקרוב


כדי לעשות סדר הכנו לכם סקירה קצרה של כל מה שקורה (וגם קרה) באביב הנוכחי, או במלים אחרות – 5 המרתונים שטובי הרצים בעולם נוהגים שלא להחמיץ, וכמותם גם המרתוניסטים החובבנים שרוצים שיהיה להם על מה לספר.

1. מרתון ברצלונה 

המרתון היפה הזה אמנם כבר התקיים בשבוע שעבר, יחד אמנם כדי להזכיר שהוא נחשב למרתון המהיר והגדול בספרד, אבל כנראה שזה רק בגלל שברצלונה היא אטרקטיבית יותר ממדריד ומכל עיר אחרת בספרד מבחינה תיירותית. בפועל, מרתון ברצלונה שכבר התקיים השנה באמצע חודש מארס הוא קשה יחסית, וכולל לא מעט עליות בחלקים מתקדמים שלו כמו למשל בין הקילומטרים ה-39 ל-41. בנוסף, מדובר במרתון עם הרבה פניות חדות, ככה שזה לא המקום לבנות בו על שיאים אישיים. 

מצד שני, מרתון ידידותי ומאורגן למופת בעיר גדולה וכל כך יפה מושך אליו לא מעט רצים במרתון הבכורה שלהם. אחרי הכול, מדובר בריצה שבה השתתפו בשבוע שעבר יותר מ-14 אלף רצים, שנאלצו להתמודד הפעם גם עם מזג אוויר חמים. אז אולי זה לא המרתון לקבוע בו שיאים, אבל זו בהחלט הזדמנות מצוינת להכיר את העיר המדהימה הזאת דרך הרגליים, כשהמסלול עובר בכמה מהחלקים היותר אטרקטיביים שלה. 

המסלול יוצא לדרך בפלזה ד'אספניה, אחת הכיכרות המרכזיות של ברצלונה. הוא עובר במקומות כמו אצטדיון הקאמפ-נואו, כנסיית המשפחה הקדושה, חופי הים של ברצלונה, והעיר העתיקה. מדי שנה פוקדים את מרתון ברצלונה גם לא מעט ישראלים, והשנה המשלחת שיצאה מכאן עשרות רבות של ישראלים. שיא המסלול במרתון ברצלונה שייך לג'קסון קוטוט הקנייתי ועומד על 2:07:30 שעות (בדיוק כמו בטבריה). מצד שני, התוצאה הזאת היתה די נדירה ובדרך כלל המנצח בברצלונה לא יורד מגבול ה-2:10 שעות. בשבוע שעבר היה זה אביו דטאצ'ו אימרה האתיופי שניצח בברצלונה בזמן של 2:10:45 שעות. 


מרתון ברצלונה. ידידותי ומאורגן למופת בעיר גדולה וכל כך יפה צילום: Canaan

2. מרתון רומא

תאריך: 22.3.2015

מהדורה: 33

האביב הרי התחיל שלשום והמרתון המקסים הזה מתקיים היום (ראשון). המרתון הזה נוסד ב-1982, והזכרונות החזקים ממרתון על אדמת רומא בהיסטוריה של האתלטיקה מגיעים דווקא משנת 1960, אז התקיים בעיר המרתון במסגרת המשחקים האולימפיים בו ניצח האתיופי אבבה בקילה כשהוא רץ יחף ונותן למעשה את יריית הזינוק להתפתחותם של רצי המרתון המזרח אפריקאים. בדומה לברצלונה, גם המרתון הזה לא נחשב לאחד המהירים בעולם, ושיא המסלול שלו שנקבע בשנת 2009 עומד על 2:07:17 שעות (בנג'מין קיפטו הקנייתי). שיא המסלול לנשים של גלינה בוגומולובה הרוסיה עומד על 2:22:53 שעות.

בניגוד לברצלונה לא תמצאו ברומא עליות מיוחדות, אבל הכבישים עצמם לא הכי נוחים לריצה ובחלקים רבים של המסלול רצים על אבנים מרוצפות כשגם המשטחים עצמם לא ישרים במיוחד וזה מקשה על הברכיים. אבל היופי של רומא מפצה על הכול, ולכן המרתון הזה מוכר יותר על ידי המרתוניסטים החובבנים ומסוקר פחות במקומות שמדווחים על ריצות מסלול ברמות הגבוהות ביותר.

במרתון רומא אמורים להשתתף היום כ-15 אלף רצים, והוא נחשב לרביעי בגודלו באירופה. אז איפה עוברים ומה רואים? הזינוק של המרתון הוא ב"אימפריאל פורה" ומשם עוברים בלא פחות מ-500 מונומנטים בעיר וכמה דוגמאות למחזות מרהיבים בדרך הם הקוליסאום, הפורום, המדרגות הספרדיות והאצטדיון האולימפי. 

 מרתון רומא צילום: Magnus Manske

3. מרתון פאריס

תאריך: 12.4.2015

מהדורה: 39

עוד כשמרתון פאריס נוסד בשנת 1976 המארגנים הגבילו את כמות המשתתפים בו כדי למנוע לחץ, והם ידעו מה הם עושים. זה כמו עסק שברור שירוויח מיליונים מרגע הקמתו – מרתון פאריס היה פשוט מניה בטוחה מרגע הקמתו ואיזה כיף למאות הישראלים שיחוו אותו לפני חג הפסח הקרוב. הוא אמנם לא נחשב לאחד מחמשת המרתונים החשובים בעולם (הרשימה אליה משתייכות ברלין ולונדון כנציגות אירופה), אבל בעוד כשבועיים תראו בו לא פחות מ-50 אלף משתתפים. נראה שהחל מהשנה הבאה, בדומה לברלין, תצטרכו כבר להיכנס להגרלה כדי להשתתף במרתון פאריס. 

זה לא רק גן עדן למרתוניסטים החובבנים, שנהנים ממסלול מהיר ויפה ומפינוקים יוצאי דופן כמו יין, בירה וצדפות בסיום המרוץ, ובעיקר מעידוד קולני של תושבי העיר שצריכים לשמש דוגמה לתושבי כל הערים בעולם שמארחות מרתונים. מדובר גם באחד המרתונים המהירים בעולם, והבעיה היחידה שלו היא שהוא מתקיים בסמוך לשני מרתונים מהירים אחרים כמו רוטרדם ולונדון, ש"גונבים" ממנו לא מעט רצים בכירים. שיא המסלול במרתון פאריס שייך לסטנלי ביווט הקנייתי שקבע ב-2012 זמן של 2:05:11 שעות והשנה בהחלט מחכים שם לרץ הראשון שירד מגבול ה-2:05 שעות בפאריס.

המארגנים מקווים שמי שיעמוד השנה במשימה הזאת הוא קנניסה בקלה האתיופי, שהיה אלוף אולימפי שלוש פעמים ואלוף עולם חמש פעמים בריצות ל-5,000 ו-10,000 מטרים. מרתון פאריס יהיה הראשון בקריירה שלו, והוא העדיף "שדה קרב" רגוע יותר לתחילת הקריירה החדשה שלו מאשר "שדה המוקשים" שיהיה השנה בלונדון ועליו נרחיב בהמשך. אז מה יש לנו? זינוק בשאנז אליזה, ריצה בחלקים היפים ביותר של פאריס והיערות הסמוכים לה, מזג אוויר שצפוי להיות נפלא, ודבוקה מובילה של רצים שאמורים לרוץ בקצב של 2:05 שעות ואפילו יותר. כפי שנכתב כאן – אי אפשר לפספס. 

מרתון פאריס. צדפות בסיום המסלול | צילום: Omegaiota

4. מרתון רוטרדם

תאריך: 12.4.2015

הרבה אנשים חושבים שמרתון אמסטרדם שמתקיים בסתיו הוא הגדול בהולנד, אבל דווקא המרתון האביבי של ההולנדים, רוטרדם, נחשב לגדול ולמהיר במדינה ודורג במגזין "ראנר'ז וורלד" כאחד מ-10 המרתונים הטובים בעולם. תמיד נקבעים שם זמנים מהירים מכיוון שהמסלול הוא שטוח מאוד ותנאי מזג האוויר בעיר בתחילת אפריל בדרך כלל מתאימים לשיאים אישיים (פרט לשנה אחת שבה שרב כבד היכה את רוטרדם באפריל וגרם לביטול המרתון תוך כדי הריצה). בנוסף, גם המרתוניסטים הישראלים הבכירים נוהגים לנסוע מדי שנה לרוטרדם כדי לקבוע קריטריונים חשובים או לקבוע שיאים אישיים. 

אז מה עושה את רוטרדם לכל כך מיוחד? התוצאות מדברות בעד עצמן – שישה אתלטים שונים רצו ברוטרדם בזמן מהיר יותר מ-2:05 שעות, וארבעה מבין עשרת רצי המרתון המהירים בעולם בשנת 2012 קבעו את התוצאות שלהם ברוטרדם. בעבר גם נקבעו על המסלול הזה שיאי עולם, וגם השיא האתיופי לנשים (2:18:58 שעות של טיקי גלנה) נקבע שם. שיא המסלול ברוטרדם שייך לדאנקן קיבט הקנייתי נקבע ב-2009 ועומד על 2:04:27 שעות. 

בשנה שעברה רצו ברוטרדם 13,500 משתתפים והשם החם היה אליוד קיפצ'וגה הקנייתי, לשעבר אלוף העולם ב-5,000 מטר וגם סגן האלוף האולימפי. ב-2013 הוא עשה את ההסבה למרתון, קבע 2:05:30 שעות בבכורה שלו בהמבורג, ובמרתון ברלין האחרון כבר רץ 2:04:05 ש'.


אליוד קיפצ'וגה. השם החם במרתון רוטרדם בשנה שעברה | צילום: Luctor

5. מרתון לונדון 

תאריך: 26.4.2015

מהדורה: 34

המרתון נוסד ב-1981 וב-2012 היה המרתון הגדול ביותר בעולם עם כמות מסיימים של 36,748 רצים. גם כאן מדובר במסלול שטוח ומהיר, שבדרך כלל מניב תוצאות מצוינות תודות לתנאי מזג אוויר טובים. רוב הרצים הבכירים בעולם אוהבים לקבל הזמנות מלונדון, מכיוון שסך הפרסים במרתון הזה עומד על מיליון דולר. ברמת החובבנים, המרתון הזה כל כך מבוקש שמי שרוצה להבטיח את מקומו באופן ודאי צריך לתרום הרבה כסף לצדקה, זו גם הסיבה שהמרתון הזה מכניס כספים גדולים למי שזקוק להם. 

שיא העולם לנשים השייך לפולה רדקליף נקבע במרתון לונדון ב-2003 (2:15:25 ש') והרץ המהיר ביותר בלונדון עד היום היה עמנואל מוטאי שקבע ב-2011 זמן של 2:04:40 ש'. מאז גם שיאן העולם הנוכחי, וילסון קיפסאנג, רץ שם בזמן איטי בארבע שניות. העובדה שגם בשנה שעברה סוללת רצים בכירה לא הצליחה להתקרב לשיא העולם (צגאי קבדה האתיופי ניצח בזמן של 2:06 ש') הפכה את המסלול הזה לאיטי יותר מהמסלולים של ברלין או רוטרדאם.

מצד שני, במרתון הקרוב בלונדון אנחנו נראה סוללת רצים רצינית, ואולי למרות הכול, זה מה שיביא לנו שיא עולם מחוץ למסלול המטורף בברלין. 

מרתון לונדון. אל תחמיצו | צילום: Gustav VH




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • רצים הגיב:

    חסר רק תוספת של עלות ממוצעת לכל מרתון- מעניין לדעת..

  • אייל הגיב:

    תיקון קטן: המרתון הרביעי באירופה הוא מרתון סטוקהולם, עם 21,000 נרשמים וכ- 16,000 מסיימים.

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג