רפואת ספורט: כיצד הכירופרקטיקה מטפלת בפציעות הספורט ומשפרת ביצועים?

ד"ר שמי שגיב מסביר בסרטון קצר מה קורה לגוף כשמבצעים סוג של אתחול למערכת העצבים, ולמה כדאי לעשות זאת על בסיס קבוע
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

ד"ר שמי שגיב מסביר בסרטון קצר מה קורה לגוף כשמבצעים סוג של אתחול למערכת העצבים, ולמה כדאי לעשות זאת על בסיס קבוע

מאת:ד"ר שמי שגיב


רוב הספורטאים פונים לקבלת עזרה רפואית כשזה קשור לפציעות, וזו הסיבה לכך שרפואת הכירופרקטיקה מיצבה את עצמה כאחד התחומים המובילים בטיפול ושיקום פציעות ספורט. מצד שני, יש לה גם הרבה תפקידים אחרים כמו לעזור לגוף לתפקד ביעילות, בחופשיות, באנרגטיות ובשיא הכושר והפוטנציאל.



כך הכירופרטיקה עוזרת בטיפול בפציעות ספורט


מעבר לטיפול הסימפטומי, מטרת הטיפול הכירופרקטי היא להסדיר, לייעל, לשפר ולמקסם את ביצועי הגוף בכמה רבדים: המכני, העצבי, והמנטלי. בכך, הכירופרטיקה עוזרת לספורטאים להגיע לשיא הכושר, לנצח, ולשבור שיאים/ את זה יודעים מרבית ספורטאי הצמרת העולמית.

מהו הבסיס המדעי של הכירופרקטיקה? המדע אומר לנו שהתפקוד הנוירולוגי (מערכת העצבים) והביו-מכני (מערכת התנועה: שרירים ופרקים) והקשר ביניהם, מהווים את המרכיב החשוב ביותר בתפקודו הבריא והאופטימלי של הגוף.

דרך עמוד השדרה זורמות הפקודות (המוטוריות) אל כל שרירי ואיברי הגוף, ואל עמוד השדרה זורם המידע (הסנסורי) לגבי מצב השרירים והפרקים ושאר מערכות הגוף. במידה וקיימת הפרעה בתקשורת העצבית, הגוף יפסיק לתפקד ביעילות.

לדוגמה: כתוצאה מנקע בקרסול מערכת התנועה מסגלת דפוס תנועתי של צליעה, וזאת
כדי להימנע מהעמסה על הרגל הפגועה. פגיעה כרונית עלולה לגרום לכך שמערכת
העצבים מסגלת דפוס קלוקל, וגם אחרי שהכאבים נעלמים דפוס הצליעה ממשיך. הוא
פוגע בתפקוד הגוף, ומחליש אותו בגלל הפיצוי התפקודי. הטיפול הכירופרקטי
מסדיר זאת.

כל אחד יכול לשפר ביצועים
שינוי במידע הסנסורי (הנכנס) ממערכת הפרופריספטיב (מערכת התחושה הפנימית), מהפרקים, הגידים והשרירים הנגרם כתוצאה מפתולוגיות מכניות, חבלות, שחיקה, עומסים וחוסר סימטריה, יוצר שינוי במסר המוטורי (היוצא) אל שרירי הגוף. מצב זה לא רק מוביל לפציעות, אלא לפגיעה בביצועים.

כוח השריר נחלש, הקוארדינציה של התנועה משתבשת, טווחי התנועה מצטמצמים וכל זה פוגע באיזון ובסימטריה של הגוף. הטיפול הכירופרקטי מתמקד בהסדרת התפקוד המכני של הפרקים, ובהסדרת שיפור התקשורת בין מערכת העצבים ומערכות השריר שלד.

הטיפול הכירופרקטי מאפשר מעין אתחול למערכת העצבים. לא רק טראומה או חבלה, אלא גם עומסי אימון ומתח גורמים למערכת העצבים להגיב באופן מגננתי המכווץ את שרירי הגוף. הדפוס המגננתי פוגע בביצועי הגוף והטיפול הכירופרקטי משחרר את דפוסי המגננה.

כתבות נוספות בנושא

> כל מה שרציתם לדעת על מדרסים
> איך להתמודד עם גב שנתפס תוך כדי פעילות גופנית?
> כל מה שרציתם לדעת על דורבן

הטיפול הכירופרקטי מסדיר את מערכת העצבים לדפוס הבריא ובכך מאפשר לגוף לתפקד ביעילות אופטימלית ובשיא הכושר, כפי שעושה פקודת האתחול למערכת המחשב. ד"ר שין אטקינס אומר, "אני מעריך ש-90% מספורטאי הצמרת העולמית נעזרים בטיפולי כירופרקטיקה באופן שגרתי למניעה מפציעות ולשיפור בביצועים".

מה קובעים המחקרים?
השיפור בביצועי הגוף כתוצאה מטיפולי כירופרקטיקה נבדק בקרב 50 ספורטאים שהתחלקו לקבוצת בקרה וקבוצה שקיבלה טיפולי כירופרקטיקה בתוספת לאימונים. הקבוצה שקיבלה טיפולי כירופרקטיקה השיגה תוצאות משמעותיות במבדקים ליכולות אתלטיות. הבדיקות הראו שקבוצת בקרה השתפרה באחוז אחד כשלעומתם קבוצת הכירופרקטיקה השתפרה ב-18% בבדיקה למהירות זמן תגובה.

מחקרים מראים שהטיפול הכירופרקטי מצמצם את הפציעות, משפר את היציבה, כוח השריר, טווחי התנועה, הקוארדינציה ומהירות התגובה. המחקרים מראים שהטיפול הכירופרקטי מאיץ את יכולת ההתאוששות, מחזק את מערכת החיסון, משפר את יכולת המיקוד ומשחרר ממתח.

כספורטאים, בין אם מקצוענים או חובבנים, אנחנו שואפים להשיג את המיטב והטיפול הכירופרקטי מאפשר לגופנו להיות באנרגטיות, בחיוניות ובמיטביות. אינכם חייבים להיות יוסיין בולט או מייקל ג'ורדן כדי ליהנות מהיתרונות של הטיפול הכירופרקטי, בין אם בטיפול בפציעות או בשמירה על בריאותכם וכושרכם. 

צילום דף הבית: Thinkstock



5.8.2014


ד"ר שמי שגיב
D.C. מומחה לרפואת ספורט







אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג