מי ינצח היום במרתון הגברים של המשחקים האולימפיים בריו?

צפו למרתון אולימפי עם עומק רצים איכותי - האם אליוד קיפצ'וגה שלא הפסיד במרתון מאז 2014 יככב גם בריו ויצטרף למועדון של בולט ופראח? ואולי זו תהיה הבמה של מרתוניסטים מסוג אחר כמו האלוף האולימפי ואלוף העולם? ומה עם הישראלים?
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

תחרויות האתלטיקה הקלה כבר הסתיימו והיום (ראשון) בלילה יתקיימו משחקי הגמר האחרונים לפני נעילת המשחקים האולימפיים ריו 2016. אבל איך אפשר לסכם את ריו ללא הדובדבן שבקצפת, ריצת המרתון לגברים שתצא לדרך בשעה 15:30 לפי שעון ישראל. ריצת המרתון האולימפית לגברים תמיד סיפקה דרמות. ב-2004 ונדרליי דה לימה הברזילאי היה בדרכו לניצחון עד שנבלם בקילומטרים האחרונים על ידי צופה מטורף שחדר למסלול והשנה כזכור הוא הדליק את הלפיד של המשחקים בריו. ב-2008 הקנייתי המנוח סמי וונג'ירו הדהים עם שיא אולימפי בתנאים קשים בניגוד לכל התחזיות. מה שכן, המרתון האולימפי הוא טקטי ולא תמיד מתאים לרצים המהירים בעולם, זו הסיבה שבלונדון 2012 ניצח סטפן קיפרוטיץ' מאוגנדה, שבמרתונים המהירים בעולם לא היה מהווה פקטור.

אליוד קיפצ'וגה

אם ינצח, הוא בהחלט יצטרף למועדון הגדולים של בולט ופראח בריו 2016. אליוד קיפצ'וגה | צילום: Erik van Leeuwen

מרתון אולימפי עם עומק רצים איכותי

היום אנחנו נראה על המסלול בריו את השם החם ביותר בריצת המרתון כיום. אליוד קיפצ'וגה הקנייתי ניצח בכל חמשת המרתונים בהם השתתף מאז 2014, הוא גבר על המרתוניסטים הטובים ביותר ובמרתון לונדון האחרון קבע את התוצאה המהירה בעולם מחוץ למסלול של מרתון ברלין עם 2:03:05 שע' בלונדון. היום הוא יתייצב בפעם הראשונה למרתון אחר, ללא מכתיבי קצב, עם מעט מאוד משתתפים יחסית למה שהוא רגיל. מרתון שיתבצע בשלוש הקפות במפרץ גואנבארה בתנאים קשים שכוללים חום (28-29 מעלות), לחות (מעל 90 אחוז), גשם (כנראה) ורוחות. זה שונה לגמרי מכל מה שהוא חווה במרתונים המוצלחים שלו בלונדון, ברלין, שיקגו ורוטרדם.

ויהיו לקיפצ'וגה המון מתחרים על המרתון הזה. זה מתחיל מבן ארצו סטנלי ביווט (2:03:51 השנה) וממשיך בשלישייה מאיימת של אתיופים הכוללת את טספאי אברה (2:04:24 השנה), למי ברהאנו (אלוף מרתון בוסטון), ופייסה לילסה (אלוף מרתון טוקיו). אבל מעבר לקנייתים והאתיופים יש עוד כמה מועמדים לניצחון ממזרח אפריקה כמו אותו אלוף אולימפי מאוגנדה קיפרוטיץ', ואלוף העולם מאריתריאה גירמאי גברסילאסי שהוא הדוגמה הקלסית למרתוניסט בעל שיא אישי בינוני (במונחים של צמרת עולמית) של 2:07:46 שעות שהצליח לנצח במרתון מסוג קצת אחר.

טסמה מוגס במרתון טבריה

המנוסה יותר מבין הישראלים. טסמה מוגס | צילום: runnerscanner

שני קנייתים נוספים שנראה על המסלול הם ווסלי קוריר ומייק קיגן. קוריר הוא בחירה מעט מוזרה של התאחדות האתלטיקה הקנייתית, אבל יתכן והניסיון שלו ישחק תפקיד. קיגן עזב את ההתאחדות הקנייתית וייצג הפעם את טורקיה תחת השם קאן קיגן אוזבילן. מדובר ברץ מנוסה בעל שיא אישי של 2:06:10 שעות שבהחלט יכול לשחק תפקיד במרתון הזה. במלים אחרות, הקנייתים כבר "קיבלו בראש" יותר מפעם אחת ממתאזרחים קנייתים בריו 2016, וזה בהחלט יכול לקרות שוב.

בגזרה הישראלית נראה על המסלול בריו שלושה נציגים: טסמה מוגס, מארו טפרי ואגזה גואדי. מוגס בן ה-28 הוא המנוסה יותר והיחיד מבין השלושה שעמד בקריטריון המחמיר יותר שהיה לרדת מ-2:17 שעות. השיא האישי שלו הוא 2:15:29 שעות מברלין 2015. מארו טפרי בן ה-24 קבע את הקריטריון הקל יותר (ירידה מ-2:19 שעות) במרתון רוטרדאם האחרון, שהיה השני שלו, ובו קבע 2:18:19 שעות. אגזה (דניאל) גואדי בן ה-26 השתתף באפריל האחרון לראשונה בחייו בריצת מרתון והצליח לקבוע את הקריטריון האולימפי עם תוצאה של 2:18:51 שעות.

במקרה של טסמה מוגס, הציפייה ממנו היא שהוא בהחלט יתברג בשני השלישים העליונים של המסיימים, כאשר 155 רצים ייזנקו למרתון. באשר לטפרי וגואדי, הציפייה היא לראות אותם מנהלים ריצה נכונה, קשה להאמין שיוכלו להתקרב לשיאים האישיים שלהם או בכלל לרדת מזמן של 2:20 שעות. ושוב, התנהלות נכונה כמו במקרה של מאור טיורי תהיה מרשימה. האם זה אומר שצריך להקל על הקריטריון הישראלי לריצת המרתון? זו כבר שאלה אחרת.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג