מה גרם לביצועים המדהימים של כריס פרום בג'ירו ד'איטליה?

קבוצת סקיי נקטה בצעד חריג של פרסום אוסף נתונים ל-BBC Sport המפרטים נתונים מהתזונה, הספקי הכוח והדופק של כריס פרום מהניצחון שלו בג'ירו ד'איטליה
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

כתבה מתורגמת של ה-BBC; תרגום: תומר גמינדר


ביום שני ה-2 ביולי, בוטלה התביעה של ה-UCI כנגד כריס פרום על חריגה מהרמה המותרת של התרופה לטיפול באסטמה סלבוטמול שנמצאה בשתן במהלך הניצחון שלו בוולאטה בספרד בספטמבר 2017. בעקבות השאלות וההאשמות שעלו, העבירה קבוצת סקיי ל-BBC נתונים בניסיון להבהיר את ניצחון הגרנד טור האחרון של פרום, ובמיוחד בבריחת הסולו המרהיבה שלו בשלב ה-19. ה-BBC פנה לשלושה מומחים לבדיקת נתונים אלה, שנמסרו ביוני: הרוכב המקצועני לשעבר רוב היילס, מחבר ספרי הרכיבה מייקל האצ'ינסון ועיתונאי הרכיבה ג'רמי ויטל.

דיאטה תוך כדי המרוץ. כריס פרום | צילום: דגנית מקא קראוז

עוד כתבות בנושא 
מה הופך את המסלול של טור דה פראנס 2018 לכל כך מעניין? 
מה גורם לחברות הגדולות להשקיע הון עתק בקבוצות האופניים? 
כריס פרום זוכה על ידי ה-UCI

התכנית 

המתווה בכתב יד של מנהל קבוצת סקיי, סר דייב בריילספורד, וגרסה מדויקת יותר שלו לשבועיים האחרונים של הג'ירו, המראה את התכנית לירידה במשקל של פרום. ניתן לראות את המסמכים המלאים כאן.

לפי מייקל האצ'ינסון, אנו רואים כי סקיי מנסים להוריד קילו או שניים במשקל של פרום לקראת השלבים המרכזיים בהרים. זוהי הרחבה של מחנות האימונים של סקיי – שילוב של אימונים קשים עם ירידה במשקל. זה דבר קשה לאיזון. סקיי מנסים לגרום לגירעון קלורי מסוים בכל יום, כמו דיאטה, אבל משלבים זאת עם רכיבה של מרוצים ל-200 ק"מ. זה איזון עדין. לא קשה לרדת במשקל במרוץ כאשר רואים את הוצאת האנרגיה, אבל קשה להמשיך ולהתאושש בין השלבים ולתדלק כראוי. עדיף להגיע למשקל המרוץ מאוחר ככל שניתן, ואם ניתן להגיע אליו ממש לפני שלבי ההרים המכריעים זה אידיאלי, אך זה מפחיד לאזן זאת בשבועיים האחרונים של הג'ירו.

רוב היילס מוסיף ושואל האם זה נורמלי לרדת בכוונה במשקל במהלך גרנד טור? לא. האם ניתן לעשות זאת נקי? כן. זה חייב להתבצע תחת פרוטוקול קפדני, מאחר שאם לא אוכלים מספיק בעומסים של מרוץ שלבים בן שלושה שבועות, קל למוטט את האיזון ולתדלק מעט מדי, מה שהוא חושב שקרה לסיימון ייטס שהוביל חלק ניכר מהמרוץ. טעות קטנה מספיקה להטות את הכף ולפגוע באנרגיה ובכוח, ודורשת זמן התאוששות ארוך.

ג'רמי וויטל מוסיף כי ירידה במשקל עד לנקודה שבה נמצאים על חוד התער בין פגיעה לשימור הבריאות בגרנד טורים היא סוגיה ארוכת שנים. כאשר בראדלי ויגינס זכה בטור דה פראנס ב-2012 הוא תיאר זאת כמו להבריג בורג לתוך אריח – סיבוב אחד יותר מדי והכל מתנפץ.

הדלק 

הניתוח התזונתי היומי של פרום משלבים 11 ו-19 חושף מה ומתי הוא אכל ושתה יחד עם הערך התזונתי. המסמכים כוללים את הפרטים לכל אחד מ-21 שלבים. שני שלבים אלה נבחרו משום ששלב 19 היה השלב המכריע, ושלב 11 מספק נקודת השוואה מיום פחות מעניש.

כריס פרום רוכב אופניים מקבוצת סקיי

הבדלים גדולים בין הארוחות בקטע ה-11 ובקטע ה-19. כריס פרום | צילום: Jaguar MENA

מייקל האצ'ינסון מפנה את תשומת הלב לניגוד בין ארוחת הערב לפני שלב 11 הכוללת 445 קלוריות וארוחת הערב לפני שלב 19 שכוללת כמעט 1,000 קלוריות. כאשר הגיע לשלב 18 פרום כבר אוכל את מה שהוא מוציא. הוא כבר לא רוצה לרדת במשקל. הוא גם אוכל כמויות גדולות של פחמימות. במהלך שלב 19 הוא אכל 1.3 ק"ג של פחמימות – מספיק קלוריות עבור ארבעה גברים במהלך יום רגיל. אפילו חטיף ההתאוששות שלו מכיל 2,500 קלוריות, מספיק אנרגיה לגבר ליום שלם, ונאכל 20 דקות אחרי סיום השלב.

רוב היילס מוסיף כי האוכל הוא הדלק לעבודה הספציפית. סקיי עשו טעויות מזעזעות בכמה תחומים, אבל הם מדויקים מאוד בתזונה. כשהוא התחרה הוא ידע מה גודל הארוחה שלו ווידא שהיא כוללת פחמימות וחלבון, אבל מעולם לא היה לו מושג על ההרכב המפורט.



ג'רמי וויטל מסביר כי זה ממחיש את עומק המשאבים של סקיי בהשוואה לקבוצות אחרות. יש להם תקציב מספיק כדי להעסיק תזונאי ושף במשרה מלאה. לרוב הקבוצות יש שף, אבל לסקיי יש יותר אנשים בשטח שיכולים לעשות יותר.

העלילה

פרום והמאמן שלו טים קריסון החליפו הודעות לפני שלב 19. קריסון היה במחנה האימון של סקיי בטנריף ובהודעה ששלח לו מאוחר בערב לפני השלב 19 אמר "עדיין יש הרבה מה לעשות במרוץ הזה" ו-"שום דבר איננו בלתי אפשרי". פרום השיב בבוקר השלב ואמר שהוא "רוצה לנסות לעשות את הפיניסטרה סלקטיבי ככל האפשר ואפילו לנסות לברוח מקבוצת המתחרים בדרוג הכללי".

הסטטיסטיקות 

תכנית הוצאת האנרגיה והתדלוק של פרום שנכתבה לפני שלב 19 – לכל הנתונים.

מייקל האצ'ינסון מסביר כי סקיי חילקו את השלב לקטעים, חישבו את הספק הכוח הממוצע שהם מצפים לראות מכריס פרום וכמה אנרגיה הם מצפים שישרוף. מכאן הם חישבו את מאגרי הפחמימות שהם מצפים שיהיו לו בתחילת כל שלב וכמות הפחמימות הנוספת שהוא יכול לאכול. הם מאזנים את הוצאת האנרגיה וצריכתה. הם עשו את החישובים כדי להביא את פרום לשיא הטיפוס הסופי כשהוא מותש לחלוטין. זה עוד גיליון אלקטרוני קלאסי של סקיי: הם חישבו איך לעבור את 80 הקילומטרים האחרונים של השלב בצורה מהירה ויעילה ככל האפשר.

רוב היילס ממשיך ומסביר שלדעתו קבוצות אחרות לא מגיעות לרמה זאת. הרוכב החשוב ביותר אחרי פרום באותו יום היה מוביל הג'ירו טום דומולאן. קבוצת סאנווב אליה הוא שייך לא עשתה זאת. בקו הזינוק, פרום ידע בדיוק מה הוא והקבוצה יעשו. נשאר "רק" לעשות זאת. כל שאר הקבוצות נשארו מאחור.

כריס פרום מנצח בג'ירו ד'איטליה 2018

נתונים מעניינים, ועדיין יש הרבה מאוד פרטים חסרים. כריס פרום | LaPresse – D'Alberto / Ferrari / Paolone / Alpozz

הפרטים 

תוכנית המציגה כמה תחנות אכילה היו לסקיי בשלב 19, איפה בדיוק היתה כל אחת ומה היה בהן – כולל משקה שנקרא "Rocket Fuel".

רוב היילס מגיב שהיו להם אנשים לכל אורך המסלול. מייקל האצ'ינסון מפרט שהיה להם עוזר כל שני קילומטרים במעלה הפיינסטרה. לאורך הטיפוס כולו היו שישה עוזרים, כולם עם בקבוקים, ג'לים וגלגלים.

ג'רמי ויטל מוסיף שזו לא רק היכולת הפיזית של פרום. זה גם היכולת המנטלית והחוסן שלו. הוא היה צריך להבין את הפרטים כדי להשיג את המטרה. יכולתם להביא זאת לרוכבים אחרים שאינם בקיאים במדעי הספורט ויתכן שהם לא היו מבינים את הפרטים. "אני ביקורתי כלפי סקיי ופרום אבל לא משנה מה עוד אני חושב, יש פה נישואים טובים של אינטליגנציה ושאיפות ספורטיביות".

התזונאי של קבוצת סקיי, ג'יימס מורטון, מרחיב כי השם האמיתי של Rocket Fuel הוא “Beta Fuel”. זה משקה המכיל תערובת פחמימות של מלטודקסטרין ופרוקטוז. המדע הנוגע למשקאות אלה קיים כבר הרבה זמן. ההבדל הוא כמות הפחמימות – רוב משקאות הספורט מכילים בערך 20-40 גרם של פחמימות, זה מכיל 80 גרם.

האצ'ינסון מוסיף שהגורם המגביל בשלב זה תלוי לחלוטין בכמה דלק ניתן לתת לספורטאי. מאחר שיש כמות מוגבלת של פחמימות שניתן להכניס, צריך לקחת אותן מהר ככל האפשר

ולבסוף ג'רמי וויטל משלים כי ייתכן שיש קבוצות אחרות המשתמשות במשקאות אלה. הוא לא מטיל ספק באופי הקפדני של מה שסקיי עושה. הוא רק לא בטוח כמה זה שונה לעומת מה שקבוצות אחרות בדרג העולמי עם תקציב דומה עושות.

הניתוח 

נתונים אלה התבקשו על ידי ה-BBC ונאספו על ידי קריסון המאמן של פרום. הם מראים הספק כוח, דופק, קצב ונתונים אחרים עבור פרום במהלך כל שלב 19, כולל הזמן בו ברח ממוביל המרוץ טום דומולין. כל שאר המסמכים הם תקשורת פנימית בסקיי.

מייקל האצ'ינסון מסביר כי הנתונים אינם מחשידים. הם תואמים במידה סבירה את התכנית המוקדמת. עבור ספורטאי אירובי כמו פרום, 603 וואט בפיינסטרה הוא מאמץ קשה, כאשר הוא יכול להגיע אולי ל-800 וואט בספרינט הסיום בסוף שלב. זה מאמץ שקול, שנועד לנצל את האנרגיה שהם סיפקו לו. כמספרים בלבד הם לא גורמים לתהייה "כיצד בן אדם יכול לעשות זאת?"

טים קריסון מוסיף כי דופק המרבי שלו בטיפוס הסופי היה 159. דופק המנוחה שלו באותו בוקר היה 32. יש לו דופק נמוך להפליא אבל זה נכון להרבה ספורטאי עלית.

מייקל האצ'ינסון מוסיף כי הבעיה עם סוג זה של נתונים היא כי בעוד הם מאוד נחמדים ואנחנו מניחים שהם מדויקים, צריך את ההקשרים כדי להבין אותם. יש בנתונים הגיון פנימי מושלם. אבל חייבים נתונים חיצוניים. אם היינו יודעים את הספק הכוח של כל רוכב בקבוצה המובילה בטיפוסים לקראת סוף השלב הזה, אולי היינו יודעים לזהות חריגות.

ג'רמי וויטל טוען כי זה לא ישנה למי שמפקפקים בפרום. הבעיה היא שסקיי נאלצים לשחרר את הנתונים בגלל הכישלון בבדיקת האנטי-שימוש בסמים. אנחנו, כמו הציבור, כבר לא מאמינים שהאמצעים נגד שימוש בסמים יעילים מספיק, שאנחנו יכולים לסמוך עליהם – וזה נכון לא רק ברכיבה. נתונים אלה לא מוכיחים שום דבר במונחים של תקינות או בלתי סבירות. הם תורמים לעושר הידע שלנו. אנשים שמאמינים בפרום יתפסו אותם כראיה לכך שהוא אמין לחלוטין. אנשים שלא מאמינים בפרום יצביעו על המידע שחסר.


0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes


אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • הרשקו הגיב:

    ואני עדיין חושב שזו רק שאלה של זמן עד שיגלו במה עוד פרום השתמש …

  • רומן הגיב:

    כל עוד לא הוכח שהוא השתמש בשמים, הוא לא השתמש. לא מבין למה נופלים על פרום כל הזמן, ישנם רוכבים שבשלבים מסויימים עושים את פרום. די כבר

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"אל תוותרו לעולם. הפסד או דחייה הם רק הצעד הראשון בדרך להצלחה". ג'ים ולואנו



הטוויטר שלנו

ערוץ הוידאו של שוונג

פרוייקט ישראמן שלי - פרק 3👑"מתי הפעם הראשונה שהשתתפת בישראמן?"
פרוייקט ישראמן שלי - פרק 3👑"מתי הפעם הראשונה שהשתתפת בישראמן?"
02:13
הפודקאסט של שוונג ניהול אקטיבי - פרק 4
הפודקאסט של שוונג ניהול אקטיבי - פרק 4
29:02
הפודקאסט של שוונג ניהול אקטיבי - פרק 3
הפודקאסט של שוונג ניהול אקטיבי - פרק 3
30:20
הפודקאסט של שוונג: סיכום אליפות העולם בשחייה
הפודקאסט של שוונג: סיכום אליפות העולם בשחייה
30:09
הפודקאסט של שוונג: סיכום היום השני באליפות העולם בשחייה
הפודקאסט של שוונג: סיכום היום השני באליפות העולם בשחייה
30:31
איך מתכננים תחרות איש ברזל בחו"ל?
איך מתכננים תחרות איש ברזל בחו"ל?
44:51
"ישראמן שלי": מה הרגשתם כשחציתם את קו הסיום של התחרות?
"ישראמן שלי": מה הרגשתם כשחציתם את קו הסיום של התחרות?
02:12
"ישראמן שלי": מה עולה לכם לראש כשאתם חושבים על ישראמן?
"ישראמן שלי": מה עולה לכם לראש כשאתם חושבים על ישראמן?
01:21
תחזיקו חזק כי זה הולך להעיף אתכם!!! משחה דולפין 🦈אשדוד 2022 🏊‍♂️🏊‍♀️
תחזיקו חזק כי זה הולך להעיף אתכם!!! משחה דולפין 🦈אשדוד 2022 🏊‍♂️🏊‍♀️
02:20
הפודקאסט של שוונג עם ההרבליסט אסף קורן
הפודקאסט של שוונג עם ההרבליסט אסף קורן
41:22
הפודקאסט של שוונג ניהול אקטיבי - פרק 2
הפודקאסט של שוונג ניהול אקטיבי - פרק 2
18:59
<\/iframe>"' data-height='450' data-video_index='12'>
הפודקאסט של שוונג מפרק ומסכם את הג'ירו ד'איטליה
הפודקאסט של שוונג מפרק ומסכם את הג'ירו ד'איטליה
49:44
3 דיאטות טרנדיות לספורטאים שכדאי לכם להכיר
3 דיאטות טרנדיות לספורטאים שכדאי לכם להכיר
57:31
הפודקאסט של שוונג: ניהול אקטיבי – פרק 1
הפודקאסט של שוונג: ניהול אקטיבי – פרק 1
28:02
הפודקאסט של שוונג על פציעות הריצה הכי נפוצות
הפודקאסט של שוונג על פציעות הריצה הכי נפוצות
39:48

רישום לניוזלטר

רוצים לקבל את הניוזלטר של שוונג עם הכתבות הכי מעניינות ישירות למייל?
מלאו בחלון את כתובת המייל ואנחנו נדאג לכל השאר…

שימו לב:
במילוי השדה עם כתובת הדוא"ל שלכם, אתם מסכימים לקבל דיוור מחברת שוונג אירועי ספורט.​ תוכלו להסיר את עצמכם בכל עת ממאגר המידע באמצעות כפתור "הסרה" המצורף לכל הדיוורים שלנו.