מאמצים אורח חיים בריא? כך תחסכו כסף והרבה

לא במקרה אימוץ של אורח חיים בריא מזוהה יותר עם מעמד סוציו-אקונומי גבוה, ככה זה כשצריכים להוציא כל כך הרבה על מאמנים, תוספים וטיפולים. ד"ר איתי זיו מסביר מתי זה לא הכרחי
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
אשה רצה בפארק
אשה רצה בפארק

השנים האחרונות מאופיינות בפריחה עצומה בתחום אורח החיים הבריא. ניתן לראות זאת בתחומים רבים כגון: פרסומות של חברות מסחריות, כמות מועדוני הכושר בארץ, אלפי קורסי הכשרה והשתלמויות שנערכים מדי שנה בשנה, עלייה ניכרת בשוק תוספי המזון ועוד. מרשים, ללא צל של ספק.

מאמן ריצה מודד זמן למתאמנת

כמה זה כל אימון? | צילום: thinkstock

מספר האנשים שמאמצים במידה זו או אחרת אורח חיים בריא עולה בהתמדה. ברור שישנם הבדלים גדולים במידת היישום בפועל וקשה עד בלתי אפשרי להתנהל בדיוק לפי כל הכללים הקשורים לאורח חיים בריא. הנושא קשור גם לתקופות חיים שונות. ובגיל מסוים ייתכן שהאדם יקפיד יותר על אורח החיים לעומת גיל או מצב אחר.

עוד כתבות בריאות
הדרכים הטובות ביותר לשיפור המראה בפעילות גופנית 
האם מומלץ לילדים להתאמן בהיקפים גדולים? 
האם האימון הפונקציונלי הוא האימון האולטימטיבי? 

הקפדה על אורח חיים בריא מצריכה השקעה של זמן וכסף. לכן ניתן להבחין די בקלות בקשר שבין סוג העשירון של אדם זה או אחר לבין מידת אימוץ אורח חיים בריא. אנשים המשתייכים לעשירון התחתון (למשל, עשירון 3-5 משתכר נטו מדי חודש בחודשו כ- 5,646 שקל – 9,038 שקל) ימצאו פחות זמן להשקיע בפעילות גופנית על בסיס קבוע , ולרכוש מוצרים שונים הקשורים למיקסום היכולת הגופנית (כמו ציוד ספורט, תוספי מזון שונים וכדומה).

ההוצאה הכספית של מי שמתאמן ומאמץ אורח חיים בריא היא גבוהה ונשאלת השאלה האם זה הכרחי? האם ניתן לחסוך בהוצאות השונות הקשורות לביצוע אימוני הכושר, אכילה בריאה, שימוש בציוד ספורט וטיפולים שונים? מסתבר שכן.

לדוגמה, חלק ניכר מהמתאמנים מוציאים ממון רב על ציוד כושר שאינו הכרחי בכלל לשיפור היכולת גופנית, ויש כאלה שעושים שימוש בתוספי מזון עליהם קיבלו המלצה מחבר ולא משיגים שום תוצאה.

הנה מספר דוגמאות לאפשרויות הרבות לחסוך כסף כשעוסקים בתחום אורח החיים הבריא:

  1. צמצום של מסגרות האימון הכרוכות בתשלום: כמעט בכל מועדוני הכושר בארץ מקובל להציע למנויים אימונים בקבוצות קטנות כמו: פילאטיס, קטלבלס, TRX ועוד. השתתפות בקבוצות אלו עשויה להסתכם בעלות של 40-100 שקלים לשיעור, וזאת בנוסף למנוי בחדר הכושר. למשל, נביא את רומי שהנה בת 55 (השם בדוי והמקרה אמיתי). היא שוכנעה שעל מנת לעצב את גופה באופן משמעותי ולהפחית את אחוז השומן הרב, יש צורך לשלב גם אימוני פילאטיס מכשירים פעמיים בשבוע. כתוצאה מכך היא מבצעת 4-5 אימונים בשבוע במועדון הכושר ומשלמת מדי חודש למעלה מ- 1200 שקלים. הכרחי? לא בטוח, במיוחד שמבחינה כלכלית רומי לא ממש יכולה להרשות לעצמה הוצאה כספית כה גדולה על אימון. הפתרון – לשכור שירותיו של מדריך כושר מקצועי או פיזיולוג מאמץ שיבנה תכנית אימונים מקצועית תוך שימוש במתקנים ושיעורי כושר שקיימים במועדון ללא צורך בהוצאה כספית נוספת.
  2. רכישת ציוד כושר לא ממש לצורך: תופעה מדהימה. מתאמנים ברמת אימון  לא גבוהה כלל רוכשים ציוד באלפי שקלים (או עשרות אלפי שקלים כשמדובר ברכישת אופני שטח או כביש). כדוגמה ניתן להביא את שעוני הדופק. מדובר על תעשייה שמגלגלת מדי שנה בישראל עשרות מליוני שקלים. את הדיון אם יש צורך בכלל בשעוני דופק או לא נשמור לפעם אחרת אך רכישת שעון דופק, למשל, ב- 2500 שקלים על ידי בחור שרץ בסך הכל 30 קילומטר בשבוע בקצב קל מהווה אבסורד. מדובר במקרה זה באופנה שהתפתחה מאוד בשנים האחרונות ודווקא המתאמנים החובבנים רוכשים ציוד (ואף בגדי ספורט) באלפי שקלים שלא לצורך. ברכיבה על אופני הרים הדבר מעניין עוד יותר מכיוון שאופניים איכותיות המתאימות למקצוענים בלבד עולות בחלק מהמקרים יותר מ-40 אלף שקלים בגלל משקלן הנמוך והנוחות יוצאת הדופן. אופניים יקרות מצריכות גם תחזוקה שוטפת במהלך השנה וגם זה כרוך בעלויות לא מעטות. דוגמאות נוספות ניתן למצוא,גם בביגוד והנעלה. הפתרון – לבדוק היטב האם יש צורך ברכישת אופניים מהשורה הראשונה להיקף ואיכות האימונים המבוצעים. קשה להאמין כמה כסף ניתן לחסוך בצמצום הרכישות על ציוד ספורט מסוגים שונים במיוחד אלה היקרים במיוחד.

    רוכב אופני כביש

    האם אתם באמת צריכים אופניים מהשורה הראשונה? | צילום: thinkstock

  3. תוספי מזון שונים: מדובר במקרה זה בשוק ענק ופרוץ, שרבים גורפים בו רוחים בשל בורות של הרבה אנשים. לדוגמה, חלק ניכר מתוספי מזון לא מסייע כלל למיקסום האימון, העלאת מסת השריר או הרזיה. בין ההבטחות של המוכרים או הפרסומות לתוצאות לא בהכרח יש הלימה. רכישת אבקות לעלייה במסת השריר או עלייה במשקל, כדורים שורפי שומן ומה לא, כרוכים בעלות של מאות שקלים מדי חודש בחודשו. האבסורד הוא שחלק מהמתאמנים עושים שימוש בשורפי השומן השונים אך התפריט התזונתי כלל לא מאוזן. התוצאות הן בהתאם. כלומר, תחול ככל הנראה עלייה במשקל ובאחוזי שומן או ייתכן שהמתאמן יישאר במצב פלאטו. הפיתרון הוא ניסוי וטעייה, שזו אפשרות אחת. כלומר, באימוץ תפריט תזונתי יש לבדוק אם חל שינוי כלשהו. במקביל, להתעמק בתחום מעט יותר מכיוון שידע הנו כוח ואף חיסכון כספי ניכר. הכי חשוב, לפחות אחת לתקופה, לבנות תפריט תזונתי עם איש מקצוע שיבדוק אם יש צורך בתוספי תזונה כלשהם.
  4. אימוץ טרנדים ודיאטות קיצוניות: תמיד קיימות הדיאטות התורניות שנרכשות בכסף רב תוך אמונה שהגיע הפתרון האולטימטיבי. ידוע שבאמצעות דיאטות שונות העלייה במשקל הנה די בטוחה מכיוון שקשה עד מאוד לשמור על המשקל החדש שהושג באמצעות הדיאטה, חלק ניכר מאלה שהחליטו לרדת במשקל לא מבצעים פעילות גופנית או לא מבצעים אותה בצורה אפקטיבית וכדומה. מעניין לציין, שמהפיכת הבריאות של השנים האחרונות דווקא גרמה להשמנה. הרי אימוץ אורח חיים באופן לא מבוקר ומקצועי לא ממש יסייע לאדם כבד המשקל ויכול אף להביא למצב של חוסרים תזונתיים על בסיס קבוע (במקרה של טבעונות לדוגמה). גם רכישת אוכל אורגני, נטול גלוטן ועוד, כרוך בעלות כספית גבוהה משמעותית מאשר מוצרי המזון המסורתיים. הפיתרון – למצוא את "דרך המלך" המאוזנת להתנהלות נכונה על בסיס קבוע, כזו שניתן לאמצה למשך שנים רבות ללא בעיה ובד בבד שלא תהיה כרוכה בעלויות כספיות לא הגיוניות כלל ועיקר.
  5. מתאמנים בהיקפים עצומים שלא לצורך ומוציאים ממון רב על כך: על מנת להשיג את מרבית מטרות האימון ניתן להתאמן מדי שבוע 6-10 שעות סך הכל. מעניינת העובדה שהטרנדים וה"מומחים" בתחום אורח החיים של השנים האחרונות דוחפים את האדם מן השורה להתאמן באופן קיצוני שכלל לא מתאים לו מבחינה בריאותית ומכניסים אותו להוצאה כספית כבדה. זאת בשל העובדה שהיקפי אימון גדולים מצריכים גם הוצאה כספית גדולה על מזון מתאים (למשל, אימוני סבולת ארוכים כמו מרתון או השתתפות על בסיס קבוע ב'איש הברזל'), רכישה של בגדי ספורט מתאימים, נעליים, תשלום על השתתפות בתחרויות (אלפי שקלים) ועוד. הפיתרון – לבדוק אם סוג אימון מסוים הנו המתאים ביותר לתקופת החיים בה נמצאים (אולי מרחיבים את המשפחה ויש צורך בכל שקל פנוי?), אורח החיים וביכולת להשקיע זמן כה רב בפעילות גופנית ועוד.

    שחיין בתתחרות איש ברזל

    האם זה מתאים לאורח החיים שלנו? | צילום: thinkstock

  6. שכירת שירותיהם של אנשי מקצוע בתחום התזונה או שיקום וכדומה: בתחום תזונת הספורט או השיקום יש בישראל אנשי מקצוע מצוינים. סביר להניח שיהיה קשה לקבל מהם שירות ברמה גבוהה במסגרת קופת החולים ולכן בלית ברירה שוכרים את שירותיהם של אותם אנשי מקצוע מובילים באופן פרטי. ואז ניתן להבחין בתכנית החבילות. מדובר בתופעה שכיחה שבה אותו איש מקצוע (לדוגמה פיזיותרפיסט ספורט בכיר) מציע למתאמנת שהגיעה אליו לייעוץ בשל כאבי ברך קדמיים, חבילה של 12 טיפולים. בלי קשר לתוצאות (כי הרי ייתכן שניתן יהיה לפתור את הבעיה תוך 4-3 טיפולים והתנהלות נכונה יותר של המתאמנת) אותה מתאמנת צריכה להתחייב כספית לסכום של 2,500-3,000 ₪ בממוצע, ולא בטוח שיש צורך בכל הטיפולים הללו. הדבר גם שכיח כשמדובר בייעוץ התזונתי והחגיגות מן הסתם בעיצומן. הפיתרון – לאתר איש מקצוע רציני, אמין ומתאים ועם המלצות לא רק מבחינה מקצועית אלא גם עם הסכם התקשרות שלא בחבילות כה גדולות הכרוכות בטיפולים בתקופה ארוכה (למעט במקרים בהן כמובן יש צורך בכך – כמו אחרי ניתוחים מסוימים שמצריכים אולי עשרות טיפולים ויותר). חשוב לקבל תכנית אימון ודרך התנהלות נכונה וטובה יותר על מנת לזרז את תהליך ההחלמה ומניעת פציעה עתידית.
  7. נסיעות בכבישי אגרה למקומות פעילות שונים: בסופי שבוע אלפי אנשים מבצעים פעילות גופנית במקומות שונים כמו יערות, פארקים ומקומות מיוחדים אחרים המאופיינים בתוואי שטח יוצאי דופן. בחלק ניכר מהמקרים ההגעה למקומות אלה נעשית תוך נסיעה בכבישי אגרה (בעיקר כביש 6). האם הדבר הכרחי תמיד? ניתן לבדוק באפליקציית וויז האם נסיעה שלא בכביש אגרה היא ארוכה יותר ובכמה?. לעתים מדובר בסך הכל בהבדל של מספר דקות בין נסיעה בכביש אגרה או אחר ובמקרים אחרים כמעט ואין הבדל כלל. הפיתרון – תשומת לב לדרך הנסיעה ואפשרות לחסוך מאות שקלים מדי חודש בחודשו.
  8. שכירת שירותיו של מדריך אימון אישי: מדובר באחד ממקורות ההכנסה המשמעותיים ביותר של תעשיית הכושר בשנים האחרונות. מועדוני כושר מובילים מגלגלים מחזור של כחצי מליון שקלים מדי חודש וכמובן אימוני OUT DOOR שנעשים על ידי מדריכי אימון אישי באופן פרטי שכיחים במיוחד. אימונים אישיים על ידי מדריך רציני ומקצועי בהחלט מהווים דרך טובה ונכונה להשיג מטרות אימון שונות. אבל יש לזכור שמדובר בהוצאה כספית לא מבוטלת שעשויה להסתכם (למתאמן) ב- 1,000-2,000 ₪ בחודש! הפתרון – לבדוק אם ניתן להפחית את מספר האימונים השבועי ובעיקר אם לא חלה שום התקדמות ברמת המתאמן. בנוסף, ניתן לבדוק אפשרות ביצוע האימון בקבוצות קטנות וכך לחסוך לא מעט כסף.  אימון בזוג ואף בקבוצה קטנה ( 3-5 איש) מוזיל באופן משמעותי את העלות של האימון.

לסיכום, ניתן לחסוך לא מעט כסף בהוצאות הרבות על אימוץ אורח חיים בריא. את החשבון חשוב לעשות בהקדם ועל בסיס קבוע מכיוון שלמרבה הצער, מדובר בהוצאה כספית שאולי לא הכרחית במקרים מסוימים או אף מיותרת.


ד"ר איתי זיו (Ph.D) | מומחה לפעילות גופנית, ספורט וחדרי כושר שימש כסגן מנהל קמפוס "שיאים" באוניברסיטת ת"א



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג