לא נעולים על זה? 9 טיפים שיעזרו לכם לקנות נעלי ריצה

מה חשוב לבדוק, על מה לא לוותר ואיך תבדקו שהנעליים מתאימות לכם? כל התשובות לכל השאלות במדריך שהכנו במיוחד עבורכם
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
עושים לכם סדר בקניית הנעליים | צילום: shutterstock

נעל ריצה מתאימה יכולה לעשות את ההבדל בין ריצה נכונה לבין פציעה, אבל איך אפשר לעמוד מול קיר עם מבחר כל כך גדול של נעליים מהחברות הכי טובות, ולהבין מה הכי מתאים לכף הרגל שלנו? אז אפשר, וככל שיהיו לנו יותר דרישות, ונבין יותר טוב על מה אנחנו צריכים לשים דגש, המבחר יצטמצם בצורה משמעותית. כדי לעזור לכם להגיע לחנות ולא להתברבר, ריכזנו עבורכם 9 טיפים שיעזרו לכם עם "קיר" הנעליים ועם המוכר בשטח.

1. מה שאהוב על חברך עלול להיות שנוא עליך

נעלי ריצה הן לא "מכונות כביסה". כשזה קשור למוצרי חשמל איכותיים יש קונצנזוס, ומצד שני אפשר למצוא בקלות אנשים שיכולים לרוץ רק עם דגם X של החברה Y, בעוד שרצים אחרים יזדעזעו מאותה הנעל.

מדובר במוצר מאוד אינדיבידואלי, וחשוב לזכור שאם נעליים מסוימות נראות מצוין על חברים שלכם והן גם מאוד נוחות להם, זה לא אומר שאתם צריכים לקנות את אותו הדבר. תשכחו מהרצון להשתוות אליהם ונסו להבין באמת אם הנעליים מתאימות לכם באופן אישי.

2. דאגו לנעליים שלא יפילו אתכם

במקרים רבים המוכרים מתקילים אותנו עם השאלה "אתה רץ בכביש או בשטח?". רצים מנוסים יענו בקלות אבל רצים מתחילים שרק נכנסים לעניינים ועדיין לא יודעים לאן התחביב החדש ייקח אותם, מתלבטים כאן. אז תחשבו טוב על האזור שאתם גרים בו ועל מסלולי ריצה שיכולים לעניין אתכם.

אם אתם לא מתכוונים לצאת מהעיר, או ששבילי עפר לבנים ושטוחים נחשבים עבורכם לשטח, לכו על נעלי הכביש. בכל מקרה תזכרו שאם תחליטו בכל זאת לרוץ בשטח קשה שזה אומר אבנים, דיונות או כל משטח משתנה שגורם לקרסוליים לעבוד קשה, תרגישו היטב עד כמה נעלי הכביש לא מתאימות.

כמובן שהמצב האידיאלי עבור מי שרץ הרבה הוא להחזיק זוג נעלי כביש וזוג נעלי שטח שהן יותר מאסיביות. אם לא בא לכם לרכוש שני זוגות ואתם כן מתעניינים בשני המשטחים, בחרו בנעלי שטח. במקרה הזה, הן ישרתו אתכם גם על הכביש, כל עוד לא תרצו לרוץ בהן מרתון ולקבוע שיא אישי.

3. בדקו את עצמכם

רוב הדגמים של נעלי הריצה נקראים "דגמים ניטרליים". הם יהיו טובים לחלק יותר גדול של הרצים, שמבחינה סטטיסטית אין להם בעיות מיוחדות בכפות הרגליים. מצד שני, רצים רבים זקוקים לנעליים מסוג אחר, ולא כולם מודעים לזה.

בחנויות מקצועיות יוכלו לעלות על זה די בקלות: אם אתם לא רצים חדשים, הביאו את הנעליים הקודמות שיכולות להעיד על מצבכם. אם אתם רצים חדשים יעלו אתכם על הליכון ויצלמו את תנועת הרגליים שלכם מאחור. צילום הוידאו יראה אם הקרסול וכף הרגל הם באותה זווית בשלב הדריכה.

במידה וכן, אתם ניטרליים. אם לא, כף הרגל תקרוס פנימה (כף רגל ימין לכיוון שמאל ולהיפך) ובמילים אחרות יש לכם פרונציה. למי שיש פרונציה ממליצים על נעליים עם תמיכה, שבהן יש למעשה חלק נוסף שתומך באזור קשת כף הרגל הגבוהה יחסית (במקרים של פרונציה) ובכך מונע קריסה.

יש גם נעליים המתאימות למקרים של פרונציה חמורה יותר המאפיינת רצים עם רגל שטוחה. הנעליים האלה נקראות MOTION CONTROLL ומאופיינות בתמיכה גדולה יותר שעוזרת ליציבה. אגב, גם עודף משקל הוא גורם פופולארי לפרונציה ולרצים כבדי משקל ממליצים על נעליים עם כמה שיותר תמיכה.

לסיכום, אם הקשת בכף רגלכם נורמלית, נעלי הריצה הקודמות לא עקומות ומבחן ההליכון עבר בהצלחה אתם ניטרליים. אם אמרו לכם שאתם קורסים או שרואים זאת היטב בנעליים נסו תמיכה. אם אתם הורסי נעליים סדרתיים, או רצים עם משקל עודף נסו למדוד את דגמי ה-MOTION CONTROL.

חשוב שלא ילחץ לכם בצדדים | צילום: shutterstock

4. שימו דגש מיוחד על המידה

המשפט השכיח ביותר שנשמע בחנויות נעליים הוא "זה יתרחב עם הזמן". אל תתנו למוכרים להשתמש בו כשאתם קונים נעלי ריצה. אתם אמורים להרגיש בנוח כבר בחנות.

כדאי להגיע לחנות בשעות אחר הצהריים, כי זה הזמן שבו כפות הרגליים שלנו מגיעות לגודלן המקסימלי אחרי שעמדנו עליהן לאורך רוב היום. מצאתם זוג? בקשו שיהיה גדול במידה אחת מהנעליים שאתם בדרך כלל נועלים. חשוב שיהיה שטח מרווח לבהונות, אחרת תמצאו את עצמכם ללא ציפורניים.

חשוב שלא ילחץ לכם בצדדים כי במידה וכן זה לא בהכרח יתרחב עם הזמן. אם כף הרגל שלכם רחבה, בקשו מראש דגמים שמיוצרים עם מידות רוחב. הרבה חברות מייצרות דגמים מסוימים במידות E2 ו-E4 שזה רחב במיוחד. מצד שני, שימו לב שהנעליים לא רחבות מדי עליכם. איך יודעים? קודם כל למדוד את שני הנעליים ולקשור את השרוכים עד הסוף. אם חורי השרוכים קרובים מדי אחד לשני והשרוכים ארוכים מדי, הנעל צרה לכם.

5. הנחיתה שלכם תביא לסינון נוסף

יש עוד משהו קטן שאתם צריכים לדעת על עצמכם, וגם אם אתם רצים מתחילים תקלטו את זה מהר. מהו החלק הראשון בכף הרגל שעליו אתם נוחתים במהלך הריצה: העקב? אמצע כף הרגל? או כריות כף הרגל. הנתון הזה יביא לסינון נוסף בבחירת הנעליים.

מונח נוסף שקשור בנעלי ריצה וכדאי לכם להכיר הוא "דרופ". הכוונה היא להפרש הגובה בסוליה בין העקב לבין כרית כף הרגל. ולמה חשוב לדעת על מה אתם נוחתים? אם אתם נוחתים על אמצע כף הרגל, אתם ממש לא רוצים שהדרופ יהיה גבוה מהממוצע, כי זה פשוט יפריע לכם לבצע את הפעולה שהורגלתם אליה.

אם מדברים במספרים, במקרים כאלה מומלץ לקנות נעליים עם דרופ של בין 5 ל-9 מילימטר. אם אתם נוחתים על העקב, זה בדיוק להיפך. חפשו נעליים עם דרופ גבוה של יותר מ-10 מילימטר שיתאימו לסגנון שלכם. אם אתם נוחתים על כריות כף הרגל, אתם פתוחים לכל האפשרויות.

6. אל תמהרו לנסות נעליים "מסוג אחר"

מחקרים שונים שמתפרסמים בתדירות גבוהה גורמים לשינויי תפישה אצל היצרנים. זה אומר שבמקרים רבים תגלו נעליים קצת שונות, שלא ממש בניתם עליהן אבל הם יכולות להיות מושכות. לדוגמה, נעליים מינימליסטיות שהן חסרות תמיכה או דרופ ונועדו להפוך את הריצה שלכם לכמה שיותר טבעית. גם אם זה רעיון טוב, זה רעיון שצריך להתרגל אליו ולשנות הרגלי ריצה בצורה כל כך קיצונית זה לא הכי מומלץ. חושבים לעבור לנעליים מינימליסטיות? תעשו את זה בשלבים, הרי יש מספיק סוגי נעליים.

7. תשתדלו לרוץ לפני הקניה ולא אחריה

לצעוד הלוך ושוב לאורך החנות זה נחמד… כשקונים נעלי עקב. כאן מדובר בנעל שאתם אמורים לרוץ איתה לפחות 600 קילומטר. זו גם הסיבה לכך שבחנויות ספורט שמכבדות את עצמן יש הליכונים שאפשר לרוץ עליהם.

אם תבלו כמה שעות בחנות כזאת תראו מקרים רבים של לקוחות שמדווחים על נוחות בזמן ההליכה, אבל ברגע שהם מתחילים לרוץ משהו מפריע להם. ככל שרצים מגלים יותר ויותר בעיות או לחלופין שהנעל היא הנעל המושלמת עבורנו.

בשורה התחתונה, אם אתם מתכוונים להגיע לחנות ואתם לא יודעים מראש מה הדגם שתרצו, תכינו את עצמכם לאימון קטן כי בטח תמדדו 5-6 זוגות נעליים ובכל פעם כדאי לכם לרוץ לפחות 100 מטר. זה גם אומר שלא כדאי להיכנס לחנות מיד לאחר ארוחת צהריים כבדה.

בנוסף, כדאי שתביאו אתכם זוג גרביים שאתם רצים איתם, או מתכוונים לרוץ, וזה כדי להתקרב כמה שיותר למצב הריצה האמיתי שלכם.

8. פנו מספיק זמן

בהמשך לטיפ הקודם, אם תמדדו 5-6 זוגות נעליים גם בהליכה וגם בהליכון ובנוסף תנסו כמה מידות של אורך ורוחב, זה ייקח הרבה זמן. כדאי לפנות את הזמן הזה מראש, כי לא רצוי שתהיו לחוצים בזמן קניית הנעליים. קחו את זה בחשבון גם כשאתם בוחרים עם מי ללכת, כי לא לכל אחד יש סבלנות.

9. אפשר עדיין להתחרט

ברגע שתרוצו את המטרים הראשונים מחוץ לבית, הנעליים כבר לא יהיו חדשות ולא תוכלו להחליף אותן. אז גם אם הייתם שלמים עם עצמכם והגעתם הביתה עם הנעליים, נצלו את הזמן שיש לכם בבית כדי לחזור ולמדוד אותן בשקט. גיליתם משהו חדש? עוד לא מאוחר להחליף.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג