האם מחסור באלקטרוליטים אצל ספורטאים יכול לגרום להפרעות קצב לב?

האם חוסר איזון באלקטרוליטים יכול לגרום לספורטאים להפרעות בקצב הלב? ראיון אישי לעומק ד"ר שרון צוק, פיזיולוגית של המאמץ המסבירה כיצד ניתן לזהות הפרעת קצב?
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

הקיץ כבר פה הטמפרטורות מתחילות לעלות, גם בבוקר מוקדם כבר מתחיל להיות חם יותר. בתקופה זו של השנה התזונה לפני מרוץ או אימון הופכת להיות קריטית. יצאנו לבדוק תופעה מדאיגה שחשוב שנהיה מודעים אליה, היתכנות של הפרעות קצב לב בזמן פעילות גופנית עקב מחסור באלקטרוליטים. את העניין מסבירה לנו לעומק ד"ר שרון צוק, פיזיולוגית של המאמץ, ראש מגמת שיקום לב, המכללה האקדמית בוינגייט, "הלב יודע להפעיל את עצמו", היא אומרת, "הלב מתכווץ בצורה אוטונומית ואינו צריך לקבל פקודה מהמוח כדי להתכווץ, בניגוד לשרירים אחרים. תכונה זו הינה בזכות העובדה שללב ישנם תאים מיוחדים הנקראים 'קוצב הלב' ותאים אלו מעוררים חשמלית את התכווצות הלב. אבל בכל זאת המוח מווסת את קצב הלב ומשפיע על ההתכווצות באמצעות שתי מערכות, המערכת הסימפטטית והמערכת הפרה סימפטטית".

חשוב להרוות את גופנו במים וגם באלקטרוליטים | צילום: Pixabay

בימים החמים כאשר אנו מאבדים מים ואלקטרוליטים בזיעה בזמן אימון, חשוב להרוות את גופנו במים וגם באלקטרוליטים. במקרים בהם אנשים אוכלים תזונה לא מספקת, הם יכולים להיעזר במשקאות איזוטונים שנותנים מים, אלקטרוליטים ולפעמים גם גלוקוז וגם במשקה איזוטוני דוגמת POWERADE.



הדבר חשוב עוד יותר בפעילות גופנית לאוכלוסיה לא בריאה, כמו חולי לב, היות והסיכון להפרעת קצב לב במהלך הפעילות הגופנית גדל" .חשוב לקחת בחשבון שלחלק מהאנשים יש מחלות שהם עדיין לא יודעים עליהן היות ועוד לא התחילו סימפטומים. על כן, מומלץ מעל גיל 40 לבצע בדיקת מאמץ ולשמור על תזונה ושתייה בכמות הנדרשת בשגרה".

חשוב לשמור על שתייה של אלקטרוליטים ומים | צילום: pixabay

מה היא הפרעת קצב?
"הפרעת קצב זו משפחה של מצבים פתולוגיים בהן יש הפרעה ביצירת קצב הלב. הפרעות אלו עלולות להתפתח למוות פתאומי. פעילות גופנית עלולה לעורר במצבים מסוימים את ההפרעות הללו אצל אנשים שהם לכאורה בריאים".

כיצד ניתן לזהות הפרעת קצב?
"לצערנו לא תמיד יש סימנים, לפעמים מרגישים את הפעימות חזק יותר או בצורה שונה מהרגיל. להפרעות קצב שונות יש סימפטומים שונים, כשהחמור בניהם הוא כמובן מוות פתאומי, והקל ביותר לא מרגישים. חשוב לציין, במקרים רבים אנשים מרגישים פעימות שונות, אך זה אינו בהכרח מעיד על בעיה בלב או הפרעת קצב".

האם מד דופק יכול להיות מדד מהימן?
"שינויים בדופק עלולים להוות תמרור אזהרה, לדוגמה אם הדופק עולה מעל הרגיל זה משהו שלעיתים דורש תשומת לב. במקרים רבים השינויים בקצב הלב נובעים מהזעה או תנאי מזג האוויר".

מה הם הגורמים להפרעת קצב?
"ישנם גורמים רבים להפרעת קצב ורבים קשורים למחלות לב מולדות או נרכשות. אחד הדברים החשובים בהקשר הספורטיבי הינו מאזן אלקטרוליטים תקין עוד לפני שהתחלנו את הפעילות הגופנית. בפעילות גופנית, אם מתחילים במאזן אלקטרוליטים לא תקין, זה עלול לעורר הפרעת קצב. חשוב להדגיש, מאזן האלקטרוליטים הוא חשוב מאוד, פחות מידי או יותר מידי אלקטרוליטים עלולים להוות בעיה. גם שתיית מים מרובה עלולה לגרום לבעיה במאזן האלקטרוליטים, המאזן הוא היחס בין ריכוזי אלקטרוליטים לבין כמות המים".

כיצד ניתן לשמור על עצמנו?
"חשוב לשמור על תזונה תקינה ומאוזנת, אם צריך, ניתן להתייעץ עם תזונאי. חשוב לשתות תוך כדי אימון בצורה מספקת ובאימונים ארוכים בתנאי חום מומלץ לשקול לשתות משקאות המכילים גם מלחים, משקאות איזוטונים. ניתן גם בתחום זה להתייעץ עם תזונאי ספורט איזה משקה מומלץ, כל כמה קילומטרים לצרוך ואיזו כמות. חשוב להתאים את תכנית התזונה לאדם עצמו".



תוכן שיווקי POWERADE



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג