האם כאב בקרסול בזמן ריצה זה תמיד דורבן?

רצים וספורטאים מודעים לכך שככל שהעצימות והנפח מתגברים, כך עולה השכיחות של פציעות ולא מעט מהפעמים הכאב מתבטא בכף הרגל, הפיזיותרפיסט עופר צחר מרחיב ומסביר בנושא
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
צילום: shutterstock

כולנו רוצים להיות בכושר. דרך נהדרת היא ריצה. הריצה הינה אחת הדרכים הפשוטות והיעילות ביותר לקבל שיפור במדדים שונים בגופינו, כמו חיזוק שרירים, שיפור סבולת לב ריאה ואף לייצר קו הגנה כנגד מחלות ופגיעות שונות. אך כמו בכל פעילות גופנית – ככל שהעצימות והנפח מתגברים, כך עולה השכיחות של פציעות.

מבנה כף הרגל | צילום: shutterstock

נושא הפציעות בכלל ובריצה בפרט – הינו נושא נרחב, שהאתגר הגדול הוא: לייצר תהליכי מניעה ותהליכי התמודדות, טיפול ושיקום כדי להיפתר מהפציעה הטורדנית. בריצה ישנם פציעות מגוונות שעל רבות מהן כתבתי כאן בעבר. ישנן פציעות מסוימות שמופיעות בתדירות יותר גבוהה והן נחלתן של יותר רצים באופן סטטיסטי.

אחת הפציעות שהסיכוי של מישהו העוסק בריצה, בין אם זה ברמה החובבנית או ברמה של המקצוענית הינו גבוה לעומת פציעות אחרות היא הפציעה שרבות קוראים לה בשם דורבן, אך למעשה ברוב המקרים מדובר בדלקת או שינויים ברמת הפסציה בחלק הכפי של כף הרגל – פלנטר פשיאיטיס (Plantar Fasciitis) או Plantar Fasciiopathy. הביטוי הקליני מבחינת כאב ומגבלה למי שסובל מפלנטר פשיאיטיס, הוא בעיקר כאב באזור העקב של כף הרגל בעת דריכה. אך האם תמיד כאב שכזה מלמד אותנו שהבעיה הינה פלנטר פשיאטיס או שאולי זו יכולה להיות פציעה ממקור אחר?

אז האם הכאב שלכם באזור העקב והאזור המקורב לעקב ולקרסול בקשת כף הרגל נובע ונוצר עקב דלקת בחיבור הפסציה הפלנטרית לעצם העקב (הקלקנאוס)? או שמה מסיבה אחרת שיוצרת מאפייני כאב ומגבלה דומים, כמו למשל: תסמונת הקשורה לרקמת השומן המקומית באזור העקב – תופעה הקרויה Heel Fat Pad Syndrome. מה ההבדל בין שתי התופעות האורתופדיות הללו? פלנטר פשיאיטיס ו-Heel Fat Pad Syndrome? על כך ארחיב בכתבה.

 אנטומיית הקרסול 

שני המבנים המדוברים: הפסציה הפלנטרית כמו גם ה-Fat Pad מצויים באותו אזור אנטומי – באזור העקב. הפסציה הפלנטרית נמצאת לאורך החלק הכפי (התחתון) של כף הרגל ומקשר אתת כריות בהונות הרגל לעקב. הפסציה יוצרת, למעשה, את הקשת האורכית הפנימית (הקשת המרכזית מבין קשתות כף הרגל) ובאזור העקב נמצאת מתחת ל Fad Pad.

הפסציה הפלנטרית מהווה נדבך סטטי לתמיכה בקשת האורכית הפנימית (המדיאלית) של כף הרגל כמו גם בולם זעזועים מקומי – בנוסף לשרירים המקומיים בכף הרגל.

התפקיד העיקרי של המבנה השני בו אנחנו עוסקים, ה-Fad Pad, הוא בלימת זעזועים בכף הרגל בשלב ההנחה הראשוני של כף הרגל על הרצפה בעת הליכה – שלב בו העקב (עצם הקלקנאוס) פוגש את הרצפה בעוצמה ונקרא גם Heel Strike.

בעוד ששני המבנים המדוברים (פסציה פלנטרית ו-Fad Pad) יכולים בהחלט להוות מקור לכאב בכף הרגל ובדגש על אזור העקב, ניתן להבדיל ולהבחין בין שני מבנים אלה כגורמי כאב באזור, על ידי הבנה של סימנים קליניים ספציפיים, תסמינים, גורמי סיכון לפציעה במבנים אלו ודרכי טיפול ומניעה (Brukner & Khan,2007).

 פלנטר פשיאיטיס (Plantar Fasciitis) 

פלנטר פשיאיטיס מתאר תופעה בה יש שימוש יתר של רקמת הפסציה הפלנטרית. לכן השם המדויק יותר הוא Plantar Fasciopathy המתכוונן לשינויים על רקע שימוש יתר ולא סיומת איטיס – המרמזת על דלקת חריפה ופעילה.

גורמים תורמים: התופעה נקשרת ונצפית יותר באנשים עם מבנה אבנורמלי חריג של קשת כף (קשת מוגבהת = פס קבוס או קשת שטוחה = פס פלנוס). מבנים חריגים אלו בקשתות כף הרגל יכולים להוביל לעומס מוגבר על גבי הפסציה הפלנטרית תוך כדי פעולות היוצרות מתח מקומי, כמו הליכה, עליית מדרגות וריצה – דבר שיוביל לכאב מקומי במוצא הפסציה בחלק התחתון-פנימי של העקב.

פלנטר פשיאיטיס מתאר תופעה בה יש שימוש יתר של רקמת הפסציה הפלנטרית | צילום: shutterstock

גורמים תורמים וגורמי סיכון נוספים היכולים לייצר עומס מוגבר על קשת כף הרגל ועל הפסציה המקומית קשורים להנעלה שלנו. הנעלה לא מותאמת אישית למטרות האדם ולמבנה הספציפי של כפות הרגליים שלנו, יכולים להוות גורם תורם לפציעה הנ"ל. בנוסף ניתן לציין משקל עודף, טווח מוגבל במפרק הקרסול (בדגש על תנועת כפיפה גבית או Dorsi Flexion בשרשרת קינמטית סגורה – תנועה בה כף הרגל על הרצפה והשוק נעה על גביה קדימה), עומסים ונפחי עבודה חריגים בעבודה ו/או בעת הפעילות הגופנית. למשל: עלייה בנפח הריצה בצורה פתאומית, או מעבר לריצה על משטח קשיח. (Cole et al. , 2005).

סימנים ותסמינים: סימן קלסי בשלב האקוטי של התופעה הוא נפיחות מקומית. הדבר יכול להיות מאובחן בצורה יותר ברורה בשימוש באמצעי דימות מסוג US (אולטרה סאונד). אנשים עם פלנטר פשיאיטיס יתלוננו על כאב בחלק הפנימי של כף הרגל לכיוון מוצא הפסציה באזור העקב. בנוסף לרוב תהיה תלונה על רגישות רבה במגע במקום בעת מישוש, וכאב במתיחה מקומית של כף הרגל והפסציה בפרט.

תלונה קלסית היא כאב בצעדים הראשונים בבוקר, בקימה מהמיטה, או אחרי מנוחה ממושכת, כאב שבדרך כלל דועך אחרי מספר דקות וחוזר בהמשך היום, כתלות בעומס שכפות הרגליים חוות בעמידה והליכה.

 טיפול בתופעה: העומסים והמתח שרקמת הפסציה חווה, כפי שתואר לעיל, גורמים לרקמה להתעבות וזה גורם לכאב מקומי. הטיפול יכוון להורדת עומס מקומי וניסיון להשפיע על רקמת הפסציה, ובכך יכלול מתיחות לשרירים המתחברים לעקב, כמו שרירי הסובך (תאומים) וסוליה, מתיחות לכף הרגל ולפסציה הפלנטרית עצמה, עיסוי ועיסוי עצמי (בעזרת כדור עיסוי/גליל עיסוי) לשני המוקדים הללו (חלק אחורי של שוק + כף הרגל עצמה).

הפרוטוקול הטיפולי יכלול בנוסף גם ניהול עומסים שהפיזיותרפיסט יבנה וייצור, שימוש בקרח וחימום, חבישות ומדרסים במקרים מסוימים, שימוש בתרופות נוגדות כאב ונוגדות דלקת (NSAIDs) ובעיקר ומעל הכל – הכלי שנמצא הכי יעיל – תרגילי חיזוק. ברוב המקרים ביצוע הנ"ל במסגרת טיפולי הפיזיותרפיה שיהוו את המקום בו השיקום לבעיה זו יתבצע – פותר את הבעיה.

 Heel Fat Pad Syndrome 

תסמונת רקמת השומן בעקב או ה-Heel Fat Pad Syndrome נוצרת לרוב עקב אלסטיות מופחתת של ה-Fat Pad. הירידה באלסטיות הרקמה והנזק לה נוצר רבות בעקבות חבלה ישירה, כמו למשל – נחיתה ממקום גבוה ישירות על העקב, או נחיתות מרובות על העקב עם הנעלה לא טובה המייצרת בלימת זעזועים לא יעילה לכף הרגל ולעקב בפרט. כל אלה יכולים להוביל לכאב בעקב הנובע מרקמת השומן הנ"ל.

גורמים תורמים: עלייה בגיל ועלייה במשקל הגוף מורידים את האלסטיות של ה Fad Pad המקומי ובכך מעלים את הסיכוי לכאב בעקב על רקע רקמה זו.

סימנים ותסמינים: בהשוואה לפלנטר פשיאיטיס, שם הכאב הוא יותר בקשת כף הרגל המדיאלית ובעיקר במוצא הפסציה בחלק התחתון-קדמי ומעט מדיאלי של עצם העקב (קלקנאוס), כאב בעקב הקשור ל Fad Pad יהיה יותר בחלק החיצוני של העקב, בייחוד כאשר ישהו עומס על העקב, כמו בנחיתה שלו על הקרקע בהליכה (שלב ה Heel Strike בהליכה).
ביצוע הדמיית MRI תחשוף שינויים ברקמת ה Fad Pad ונפיחות מקומית.

טיפול בתופעה: הרציונל הטיפולי הראשוני בטיפול בכאב על רקע רקמת ה Fad Pad באזור העקב הוא להוריד עומס ממוקד מהעקב. הדבר יבוצע קודם כל על ידי יישום של ברגל מאמצים והימנעות מביצוע פעולות המגרות כאב באזור. בשלב הראשוני והיותר חריף של הבעיה, ישולב טיפול תומך שיכולו קירור ונקיטה של פרוטוקול תומך המשלב קירור, חבישה, מנוחה יחסית והרמת הגפה (Rest – Ice – Compression – Elevation) R.I.C.E .

לפי חומרת הבעיה ורמות הכאב יוחלט על שילוב של תרופות (בדומה למה שנאמר בפלנטר פשיאיטיס). טיפולים נוספים יכללו חבישות מקומיות, תומך סיליקוני לעקב, מדרסים ושינוי הנעלה לפי הצורך ועוד. (Thomas et al. , 2010).


עופר צחר: פיזיותרפיסט מוסמך (B.P.T , M.P.T) | בעלים של Physio Fitness+ קליניקת מומחים לפיזיותרפיה: טיפול בבעיות אורתופדיות, פציעות ספורט ושיקום תנועתי ומרכז לימוד והכשרות לקורסים, הרצאות וסדנאות למאמנים ומטפלים בארץ ובעולם

4.50 avg. rating (89% score) - 2 votes


אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"כשמישהו אומר לי שאני לא יכולה לעשות זאת, אני פשוט לא מקשיבה לו", פלורנס גריפית ג'וניור



הטוויטר שלנו

ערוץ הוידאו של שוונג

הפודקאסט של שוונג: ניהול אקטיבי פרק 5
הפודקאסט של שוונג: ניהול אקטיבי פרק 5
21:41
"אין לי מלים - זה היה החלום שלי"
"אין לי מלים - זה היה החלום שלי"
02:09
הפודקאסט של שוונג עם המאמן דן סלפטר
הפודקאסט של שוונג עם המאמן דן סלפטר
30:17
פרויקט ישראמן שלי - פרק 5👑"מה יותר קשה האימונים או התחרות?"
פרויקט ישראמן שלי - פרק 5👑"מה יותר קשה האימונים או התחרות?"
01:51
הפודקאסט של שוונג לסיכום טור דה פראנס 2022
הפודקאסט של שוונג לסיכום טור דה פראנס 2022
01:11:39
היתרונות של היוגה לספורטאים ולרצים
היתרונות של היוגה לספורטאים ולרצים
40:50
פרויקט ישראמן שלי - פרק 4👑"איך המשפחה הגיבה כשהודעתם להם שאתם נרשמים לישראמן?"
פרויקט ישראמן שלי - פרק 4👑"איך המשפחה הגיבה כשהודעתם להם שאתם נרשמים לישראמן?"
01:58
פרויקט ישראמן שלי - פרק 3👑"מתי הפעם הראשונה שהשתתפת בישראמן?"
פרויקט ישראמן שלי - פרק 3👑"מתי הפעם הראשונה שהשתתפת בישראמן?"
02:13
הפודקאסט של שוונג ניהול אקטיבי - פרק 4
הפודקאסט של שוונג ניהול אקטיבי - פרק 4
29:02
הפודקאסט של שוונג ניהול אקטיבי - פרק 3
הפודקאסט של שוונג ניהול אקטיבי - פרק 3
30:20
הפודקאסט של שוונג: סיכום אליפות העולם בשחייה
הפודקאסט של שוונג: סיכום אליפות העולם בשחייה
30:09
הפודקאסט של שוונג: סיכום היום השני באליפות העולם בשחייה
הפודקאסט של שוונג: סיכום היום השני באליפות העולם בשחייה
30:31
איך מתכננים תחרות איש ברזל בחו"ל?
איך מתכננים תחרות איש ברזל בחו"ל?
44:51
"ישראמן שלי פרק 02": מה הרגשתם כשחציתם את קו הסיום של התחרות?
"ישראמן שלי פרק 02": מה הרגשתם כשחציתם את קו הסיום של התחרות?
02:12
"ישראמן שלי": מה עולה לכם לראש כשאתם חושבים על ישראמן?
"ישראמן שלי": מה עולה לכם לראש כשאתם חושבים על ישראמן?
01:21