האם יש הבדל בין ריצה על מסילה לריצה בחוץ?

האם אנחנו צריכים להרגיש טוב עם עצמנו כשאנחנו מעדיפים בקיץ לרוץ בחדר הכושר הממוזג? ולמה כדאי שנשים שיפוע של אחוז?
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
ריצה על מסילה
ריצה על מסילה

השאלה האם ריצה על מסילה במכון הכושר שוות ערך לריצה בחוץ מטרידה מתאמנים רבים. התשובה אליה מתחילה ומסתיימת במילותיו של אלברט איינשטיין – הכול יחסי. כלומר, בין אם משטח הריצה נייח ואנו נעים, או משטח הריצה נע ואנו נייחים – אין כל הבדל בכיוון ובגודל הכוח שאנו מפעילים כלפי המשטח, ולכן התשובה היא שאין הבדל.

עוד כתבות בנושא 

האם באימונים בחום אנחנו שורפים יותר אנרגיה? 
מה עושים עם כל הזיעה לאחר הריצה? 
איך להאריך את החיים? לקום מהכיסא

בכדי להתחיל את ההסבר, בואו ניקח את אבי וניתן לו לרוץ. בכדי להתקדם אבי דוחף את המשטח עליו הוא רץ לאחור (ומעט למטה), והמשטח דוחף אותו קדימה ומעט למעלה (החוק השלישי של ניוטון). כתוצאה מכך אבי מתקדם קדימה.

אם אבי רץ על משטח נייח כמו מסלול או כביש, הדחיפה תניע אותו ממש קדימה, ובצעד הבא הוא ינחת במרחק מה קדימה. כאשר אבי רץ על משטח נע כמו קרון רכבת, אבי נע עם הקרון ועדיין מפעיל אותם כוחות, ולכן המהירות שלו תהיה סכום המהירויות שלו ושל הקרון. למשל אם אבי רץ ב-10 קמ"ש והרכבת נוסעת ב-100 קמ"ש, המהירות המוחלטת שלו תהיה 110 קמ"ש אם ירוץ עם כיוון הנסיעה, או 90 אם ירוץ בכיוון ההפוך.

כאשר אבי רץ על מסילה מתרחש אותו מצב בדיוק, כאשר מסילת הריצה מחליפה את קרון הרכבת, והמהירות המוחלטת של אבי היא עדיין סכום המהירויות.

המקרה הקיצוני הוא כמובן כאשר מהירות הריצה של אבי זהה למהירות של המסילה, רק בכיוון הפוך, ואז אבי ימצא את עצמו רץ במהירות גבוהה יחסית למסילה, אבל המהירות האבסולוטית שלו תישאר 0.

ומה בכל זאת ההבדל? יש עוד גורם חשוב אחד שלא לקחנו בחשבון, והוא התנגדות האוויר. במהירויות של ריצה, התנגדות האוויר עדיין איננה מהווה גורם קריטי, אבל יש לה השפעה. מחקרים שמדדו את התנגדות האוויר לרצים כבר לפני כ-100 שנים מצאו כי שיפוע של כ-1% מתאים למרבית הרצים במהירויות שנעות סביב ה-12 קמ"ש, בעוד שרצים מהירים (מעל 18 קמ"ש) יעשו טוב עם יכוונו לכ-1.5%.

בכדי לנסות ולהמחיש מעט את הדברים הייתי מציע לכל מי שעדיין מרגיש ספק מסוים, לבצע ניסיון פשוט. כוונו את המסילה למהירות הגבוהה ביותר שלה, בין אם זה 16 קמ"ש או יותר, ונסו לדלג בקלילות במקום עליה במשך כמה דקות, התוצאה לא תשאיר כל מקום לספק. ואם אתם ממש נחמדים, שלחו לנו סרטו של הניסוי.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • גיא הגיב:

    היי לכולם,
    יש לי שעון חדש של גרמין.
    יש פער בין מדידת המרחק של השעון למרחק המופיע על צג המסילה. זה הגיוני? המדריך בחדר כושר התחיל להסביר לי שהמרחק לא מדויק באמת במסילה. אולי זה משהו בהגדרות של השעון בנוגע לגודל צעד?
    אשמח לדעתכם.

    1. יואב הגיב:

      אם השעון היה מודד מרחק על פי ה GPS אז היית רואה שלא זזת בכלל. מכאן שהשעון סופר צעדים. שיטה זו פחות מדויקת בהרבה ולכן אני מנחש שמדית המרחק של המסילה מדויקת יותר

    2. תומר הגיב:

      יש לך שתי מערכות בעלות דיוק מוגבל: 🙂

      יש טענה נפוצה שדיוק במרחק במרבית המסילות אינו גבוה (אני לא מכיר נתונים אמיתיים המחזקים או מחלישים טענה זו), ומדידת המרחק בשעון נעשית על ידי מדידת התאוצה של הרגל וקירוב – שיטה שדורשת כיול וגם אז נתונה לסטיות.

  • אמיר הגיב:

    להציע לספורטים לא מקצוענים לכוון את מסילת ריצה ל 16 קמ"ש…זה מסוכן ברמת טימטום….מה אתם רוצים…שאנשים יעופו מהמסילה ?!

    1. יניב יוסף הגיב:

      חחח צודק

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג