האם באימונים בחום אנחנו שורפים יותר אנרגיה?

לא מעט אנשים יגידו שזה נשמע הגיוני, אבל במהלך ההתמודדות של הגוף עם החום קורים דברים אחרים ולשרוף יותר אנרגיה זה לא אחד מהם
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

לעתים קרובות אנו נתקלים בטענה כי באימונים בחום שורפים יותר אנרגיה, כאשר הסיבות הנפוצות שאנשים מצטטים הן שההזעה שורפת אנרגיה, שבקיץ הרבה יותר קשה להתאמן, או שהדופק באימונים גבוה יותר לאותה רמת מאמץ שנמדדת במהירות או הספק.

ההזעה דווקא עוזרת לחסוך באנרגיה | צילום: thinkstock

עוד כתבות בנושא 
4 רעיונות יצירתיים להתמודדות עם ריצה בחום הישראלי 
צפו: האביזרים שאתם זקוקים להם באימונים בקיץ הישראלי 
איך לרוץ בקיץ ולעבור את זה בשלום? 

התשובה הקצרה היא שלא, אימונים בחום אינם שורפים יותר אנרגיה. תהליך ההזעה חסכוני מאוד באנרגיה. אם כבר, דווקא באימונים בקור, כאשר הגוף צריך לחמם את עצמו על ידי הרעדה של שרירים, אנו שורפים יותר אנרגיה. התשובה המעט יותר ארוכה היא שכדי שהגוף שלנו יתפקד כראוי, הוא חייב להישאר בטווח צר מאוד של טמפרטורות בין כ-36.5 ועד כ-37.5 במנוחה, ובפעילות נמרצת עד כ-39 מעלות. לכן, ברגע שטמפרטורת הגוף מתחילה להשתנות, פותח הגוף במגוון תהליכים שמטרתם לשמר את הטמפרטורה בטווח זה ולמנוע מצבים מסכני חיים. תהליכים אלה נשלטים על ידי ההיפותלמוס, הטבוע עמוק במערכת העצבים המרכזית שלנו.

בתנאי חום הגוף יסיט חלק ניכר מזרימת הדם אל העור, ויגביר את שיעורי ההזעה בכדי לקרר את הגוף. כתוצאה מכך עולה הדרישה לדם מצד אחד, בעוד נפח הדם הולך ומצטמצם בהדרגה בעקבות ההזעה. בכדי להמשיך ולעמוד בדרישות של השרירים הפועלים לחמצן וחמרי דלק ופינוי התוצרים, הלב נאלץ להעלות את הדופק כדי לספק את כמות הדם הנדרשת, ולכן אנו עדים לדופק גבוה יותר באימון באותה רמת קושי. זו גם הסיבה שדופק גבוה באימונים בחום אינו מייצג אימון קשה יותר הדורש יותר אנרגיה, אלא צורך להגדיל את אספקת הדם לצורך הקירור ולשמר את נפח הדם המסופק לשרירים למרות ירידה בנפח הדם במערכת.

כדי להמשיך ולמנוע עליה מסכנת חיים בטמפרטורה, שמור לגוף מנגנון נוסף והוא עיכוב האותות העצביים הנשלחים לשרירי השלד. לכן כאשר טמפרטורת הגוף עולה, תחושת המאמץ הסובייקטיבית והקושי להשלים את אותה מטלה עולים, וגורמים לנו לחשוב שאנו עובדים קשה יותר, למרות שמקור הקושי אינו בשרירים עצמם, אלא במוח.

ורק בכדי להשלים את התמונה, מנגנונים דומים לאלה המונעים עליה בטמפרטורה מעבר לטווח הבטוח, פועלים גם בכיוון של ירידה בטמפרטורה. לכן בתנאי קור, הגוף מרעיד את השרירים בכדי לייצר חום. תהליך זה, כמו כל הפעלה של השרירים, שורף אנרגיה. לכן בפעילות בתנאי קור אנו נוטים לשרוף יותר אנרגיה, בפרט כאשר הפעילות נעשית בעצימות נמוכה יותר.

מקור הקושי בחום הוא בעיקר במוח | צילום: thinkstock

והערה אחרונה, הן בתנאי חום והן בקור, הגוף נוטה להסתמך יותר על אנרגיה זמינה בצורה של פחמימות. לכן כאשר מתאמנים בתנאי קיצון חשוב עוד יותר לספק לגוף פחמימות זמינות בזמן ובמהלך הפעילות, בכדי למזער את הפגיעה ממצבים אלה.





אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג