בדיקת מאמץ

בעקבות ריבוי מקרי התמוטטות של ספורטאים בעת פעילות מזכירה ד"ר רותי פילץ-בורשטיין, פיזיולגית, מנכ"לית מכון וינגייט, את חשיבותן של בדיקות המאמץ
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp


בעקבות ריבוי מקרי התמוטטות של ספורטאים בעת פעילות מזכירה ד"ר רותי פילץ-בורשטיין, פיזיולגית, מנכ"לית מכון וינגייט, את חשיבותן של בדיקות המאמץ

מאת:רותי פילץ-בורשטיין


כיום, לפי חוק הספורט, בגילאים מסוימים ובתדירות מסוימת, חייב כל מי שעוסק בספורט תחרותי לעבור בדיקת מאמץ. בדיקת מאמץ חשובה מאוד לכל האנשים שעוסקים בספורט. מבחן מאמץ מאפשר לרופא הספורט לבחון באופן מבוקר את התגובה של מערכת הלב, הנשימה וכלי הדם למאמץ שעולה בהדרגה.

 בבדיקות המאמץ הנערכות במרכז לרפואת ספורט ולמחקר שבמכון וינגייט מביאים בפועל את הנבדק עד למאמץ מרבי, דבר שונה ממקומות אחרים, שבהם נקבע מראש מתי יפסיקו את המאמץ. בדרך כלל, ברוב המקומות בוחרים לעצור את הנבדק בדופק שבין 80% ל- 90% מהדופק המרבי החזוי שלו, הנקבע לפי גיל הנבדק.

החשש הוא שבמקרים מסוימים יכולה להיווצר בעיה קרדיאלית, דווקא במאמץ שמתקרב למאמץ המרבי וכאשר עוצרים את הבדיקה בדופק של בין 80% ל- 90% מהדופק המרבי, יכול לקרות מצב שלא תאותר בעיה קיימת.


בבדיקות שמבוצעות בוינגייט, אנחנו כן מביאים את הנבדק עד למקסימום ואז, אם קיימת בעיה, נאתר אותה בסבירות גבוהה. זאת, כמובן, למעט אותם מקרים שבהם קיימת סיבה רפואית לעצור את הנבדק לפני כן.

חשוב גם לדעת שבמקרים רבים יש הבדל גדול בין הדופק המרבי החזוי לפי הגיל לבין הדופק המרבי בפועל. הרבה מאוד פעמים ובעיקר אצל אלה

   

 File:Ergospirometry setup.jpg
צילום: Steven Fruitsmaak

כשעוסקים בפעילות גופנית (גם בצורה חובבנית), הדופק המרבי בפועל גבוה יותר מהדופק החזוי ולכן אם מחליטים מראש מתי תיפסק הבדיקה ומתי לעצור את הנבדק, סביר שהנבדק לא יגיע אפילו ל- 85% מהדופק האמיתי וכמובן שבבדיקות מהסוג הזה הסיכון לא לאבחן בעיה קיימת, גדל.

הנושא של בדיקות מאמץ שנוי במחלוקת מאחר שגם אצל אנשים בריאים, שעברו בהצלחה את הבדיקה,
יכולה להתפתח בעיה לאחר תקופת זמן מיום הבדיקות ואת זה לא ניתן לחזות.בבדיקת מאמץ, בזמן אמיתי, ניתן לאתר ולאבחן בעיות. לא כל נבדק שנתגלתה אצלו בעיה במהלך הבדיקה, בהכרח מנוע מלקיים פעילות גופנית. הבדיקה מאפשרת לנו להמליץ לאותו נבדק שנתגלתה אצלו בעיה לבצע בדיקות קרדיאליות נוספות ולברר אם המצב מצריך מגבלה כלשהי. בדיקת מאמץ חשובה מאוד לכל מי שעוסק בפעילות גופני ובמיוחד לאנשים בעשור הרביעי לחייהם ואילך.

צילום שער:  Blue0ctane 

0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes


אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה לא נגמר עד שזה לא נגמר", יוגי ברה, המנג'ר האגדי של הניו יורק ינקיס



הטוויטר שלנו

ערוץ הוידאו של שוונג

הפודקאסט של שוונג ניהול אקטיבי - פרק 4
הפודקאסט של שוונג ניהול אקטיבי - פרק 4
29:02
הפודקאסט של שוונג ניהול אקטיבי - פרק 3
הפודקאסט של שוונג ניהול אקטיבי - פרק 3
30:20
הפודקאסט של שוונג: סיכום אליפות העולם בשחייה
הפודקאסט של שוונג: סיכום אליפות העולם בשחייה
30:09
הפודקאסט של שוונג: סיכום היום השני באליפות העולם בשחייה
הפודקאסט של שוונג: סיכום היום השני באליפות העולם בשחייה
30:31
איך מתכננים תחרות איש ברזל בחו"ל?
איך מתכננים תחרות איש ברזל בחו"ל?
44:51
"ישראמן שלי": מה הרגשתם כשחציתם את קו הסיום של התחרות?
"ישראמן שלי": מה הרגשתם כשחציתם את קו הסיום של התחרות?
02:12
"ישראמן שלי": מה עולה לכם לראש כשאתם חושבים על ישראמן?
"ישראמן שלי": מה עולה לכם לראש כשאתם חושבים על ישראמן?
01:21
תחזיקו חזק כי זה הולך להעיף אתכם!!! משחה דולפין 🦈אשדוד 2022 🏊‍♂️🏊‍♀️
תחזיקו חזק כי זה הולך להעיף אתכם!!! משחה דולפין 🦈אשדוד 2022 🏊‍♂️🏊‍♀️
02:20
הפודקאסט של שוונג עם ההרבליסט אסף קורן
הפודקאסט של שוונג עם ההרבליסט אסף קורן
41:22
הפודקאסט של שוונג ניהול אקטיבי - פרק 2
הפודקאסט של שוונג ניהול אקטיבי - פרק 2
18:59
<\/iframe>"' data-height='450' data-video_index='11'>
הפודקאסט של שוונג מפרק ומסכם את הג'ירו ד'איטליה
הפודקאסט של שוונג מפרק ומסכם את הג'ירו ד'איטליה
49:44
3 דיאטות טרנדיות לספורטאים שכדאי לכם להכיר
3 דיאטות טרנדיות לספורטאים שכדאי לכם להכיר
57:31
הפודקאסט של שוונג: ניהול אקטיבי – פרק 1
הפודקאסט של שוונג: ניהול אקטיבי – פרק 1
28:02
הפודקאסט של שוונג על פציעות הריצה הכי נפוצות
הפודקאסט של שוונג על פציעות הריצה הכי נפוצות
39:48
מה הם העקרונות התזונתיים החשובים לבניית מסת שריר?
מה הם העקרונות התזונתיים החשובים לבניית מסת שריר?
01:41

רישום לניוזלטר

רוצים לקבל את הניוזלטר של שוונג עם הכתבות הכי מעניינות ישירות למייל?
מלאו בחלון את כתובת המייל ואנחנו נדאג לכל השאר…

שימו לב:
במילוי השדה עם כתובת הדוא"ל שלכם, אתם מסכימים לקבל דיוור מחברת שוונג אירועי ספורט.​ תוכלו להסיר את עצמכם בכל עת ממאגר המידע באמצעות כפתור "הסרה" המצורף לכל הדיוורים שלנו.