איך משפיעים ענפי הספורט השונים על הגוף שלנו?

לא כולם עוסקים בענף הספורט ובפעילות הגופנית שתואמת את הנתונים שלהם, ולפעמים זה עלול לגרום לחוסר יעילות. ד"ר איתי זיו עם ההסברים
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
מים לים הארץ המובטחת
מים לים הארץ המובטחת

ישנם מאות סוגים של ענפי ספורט ופעילויות גופניות. מסתבר שלא כולם משפיעים על מערכות הגוף השונות באופן דומה. הרי לא ממש ניתן להשוות את משחק הכדורגל למשחק הכדורעף או לפילאטיס רצפה מבחינות רבות. לכל סוג פעילות גופנית וענף ספורט המאפיינים שלו, וכשמדובר בענף ספורט כמובן יש צורך בתכונות הן פיזיולוגיות והן פסיכולוגיות על מנת להצליח.

ריצה על דשא

יש פעילויות שמשפיעות יותר על מבנה הגוף. ריצה | צילום: thinkstock

במה תלוי המאמץ הגופני?

במקרים רבים אנחנו רואים ספורטאים מאוד מוכשרים בעלי יכולות גופניות מעולות שבוחרים בענף ספורט שמתאים להם משמעותית פחות מאחר, או שאולי יש אי התאמה מבחינה פסיכולוגית לענף הנבחר. באשר לפעילויות הגופניות השונות, לבחירה של פעילות זו או אחרת השלכות מהותיות מאוד על משתנים רבים כמו: מידת שיפור הכושר הגופני בכלל, השגת מטרות אימון חשובות כמו – הפחתה של גיל פיזיולוגי, הפחתת משקל ואחוז שומן, שיפור מהותי של מצב בריאותי וכדומה. אילולא כן, ניתן למעשה להתאמן גם שנים רבות ולא להשיג את מטרת האימון העיקרית וממש חבל.

עוד כתבות של ד"ר איתי זיו
איך אפשר לאמץ אורח חיים בריא וגם לא לשלם כל כך הרבה כסף? 
הדרכים הטובות ביותר לשיפור המראה בפעילות גופנית
האם מומלץ לילדים להתאמן בהיקפים גדולים? 

בטבלאות המפורטות להלן מובאים מספר רב של ענפי ספורט ופעילויות גופניות שונות. לכל ענף ספורט או פעילות גופנית מצוינת הערכה למידת תרומתו לשינויים חיוביים על הרכב הגוף, הפחתה במשקל והפחתת גורמי סיכון למחלות נפוצות (כגון: סוכרת, יתר לחץ דם, מחלות לב, אוסטיאופורוזיס, סרטן, אסתמה ועוד). חשוב לציין שהמאמץ הגופני תלוי רבות במשתנים רבים כגון אופן הביצוע, המינון, אינטנסיביות הפעילות (שעשויה להתבטא בקצב הלב או המשקל המורם בתרגילים השונים), ההפסקות בעת ביצוע הפעילות (כמו בעת משחק כדורסל או כדורעף) ועוד.

ניתן להבין מהטבלאות שבחלק מהמקרים המצוינים אין להסתפק בביצוע הפעילויות הגופניות, מכיוון שבאמצעותן ניתן לשפר רק חלק מהמשתנים החשובים במיוחד לשיפור הכושר הגופני והבריאות, להעלאת חילוף החומרים במנוחה ועוד.
כשמדובר בספורט תחרותי, הן תדירות הפעילות והן האינטנסיביות שבה היא מבוצעת משמעותיות במיוחד, והתוצאות שתושגנה הן בהתאם. לדוגמה, לא ניתן להשוות חתירה בקיאק אצל ספורטאי לעומת אדם מן השורה מבחינות רבות: מספר האימונים בשבוע, אופן ביצוע הפעילות, מידת האינטנסיביות ועוד. בנוסף, אופן הביצוע של כל פעילות משתנה מאדם לאדם ומשפיע רבות על התוצאות בטווח הקצר והארוך גם יחד.

התרומה לכל אחד מהמדדים מצוינת לפי המפתח הבא:
משמעותי במיוחד – ♥♥♥♥
משמעותי – ♥♥♥
נמוך – ♥♥
נמוך מאוד – ♥

טבלה 1 איתי זיו טבלה 2 איתי זיו טבלה 3 איתי זיו טבלה 4 איתי זיו
טבלה 5 איתי זיו

מתוך הספר: במשקל הנכון, פעילות גופנית ותזונה מאוזנת – השילוב המנצח. מחברים: ד"ר איתי זיו, פרופסור דרור שגיא

לסיכום, למעט ענפי ספורט כאלה ואחרים שלמעשה הספורטאי מפתח בהם קריירה ארוכת שנים, בדרך כלל לבחירת סוגי הפעילות הגופנית השפעה רבה על תהליכים שונים במעגלי החיים של האדם. אי לכך, חשוב לעשות בחירות נכונות בסוג הפעילות הנבחר של מנת שיושגו מטרות האימון השונות.


ד"ר איתי זיו (Ph.D) | מומחה לפעילות גופנית, ספורט וחדרי כושר שימש כסגן מנהל קמפוס "שיאים" באוניברסיטת ת"א



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג