טריינר או רולר? כך תדעו מה מתאים לכם

אז מה כדאי לקנות, טריינר או רולר ואיך תדעו להתאים לעצמכם את המתקן הרצוי? מה היתרונות והחסרונות וכיצד משתמשים בהם? כל התשובות לכל השאלות
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
רוכבים על טריינר לפני תחרות לתמונת שער צילום: לילך קלימן-מקא
רוכבים על טריינר לפני תחרות לתמונת שער צילום: לילך קלימן-מקא

נכון שהחורף כבר נמצא הרחק מאחורינו, אבל הקיץ החם והמהביל נמצא ממש מעבר לפינה, השרבים הגדולים כבר בדרך והטמפרטורות מתחילות לעלות. זה בדיוק הזמן לחשוב על חלופות טובות יותר למקומות הרכיבה שלכם, בעיקר אם אתם מהסוג שסובל מחום. כמובן שאם אתם עוסקים גם בענפי סבולת כמו ריצה ושחייה קיימים פתרונות לאימונים בחודשי הקיץ הלוהטים.

חימום על טריינר לפני תחרות צילום: לילך קלימן-מקא

חימום על טריינר לפני תחרות | צילום: לילך קלימן-מקא

עבור הרצים עומדת מסילת הריצה בה ניתן לעשות שימוש במקומות סגורים, בחורף ובקיץ וגם כשלא מתחשק לצאת החוצה לרוץ. עבור השחיינים ישנה בריכת השחייה אם נפטון כועס באותו הבוקר, ולרוכבי האופניים יש טריינר או רולר, שתי חלופות שנראות מרחוק דומות, אך הן שונות אחת מהשנייה.

כתבות נוספות באופניים
חברה וספורט || רוכב אופניים אריתראי שייצג את ישראל? יש חזון כזה
מדוע חשוב שרוכבי אופניים יעשו פילאטיס?
7 מיתוסים באופניים שהגיע הזמן לנפץ לכם

יצאנו לבדוק מה דעתו המקצועית של מי שהיה הרוכב הישראלי המקצוען הראשון באופני הרים, דרור פקץ', (34), שייצג את ישראל במשך כ-15 שנה בתחרויות כמו אליפות עולם ואירופה ודורג במקום ה-53 העולמי. פקץ' בוגר קורס מאמנים בכירים של איגוד האופניים העולמי ומשמש כיום כמאמן, ספורט דיירקטור בסייקלינג אקדמי.

מה זה רולר?
הרולר בנויי משלושה גלילים, בדרך כלל, שניים מאחור, עליהם מונח הגלגל האחורי ואחד מקדימה עליו מונח הגלגל הקדמי. בין הגלילים ישנה חגורה אלסטית שמחברת בין הגליל האחורי לקידמי ובזמן הדיווש היא גורמת גם לגליל הקדמי להסתובב ובכך בעצם להניע את האופניים כאילו היו על כביש. בדרך כלל ניתן להתאים את גודל הרווח בין הגלילים של הרולר על מנת שיוכל להתאים למידות האופניים השונים.

יוטיוב | סרטון הדגמה איך להשתמש ברולר

הרוכב צ'רלס מינטרון מורפי הידוע גם בכינויו Mile-a-Minute Murphy (היה הראשון שרכב על אופניים מייל אחד בפחות מדקה), הצטלם כבר בשנת 1901 כשהוא מתחרה נגד טום בוטלר כששניהם רוכבים על רולר. תחרויות על רולר היו אז דבר פופולרי.

למה זה טוב?

הקושי האמיתי ברכיבה על רולר הוא למצוא את האיזון וללמוד לרכוב על האופניים בזמן שהם מונחים על שלשת הגלילים הללו. היכולת לאזן את האופניים מפתחת מיומנויות רבות אצל הרוכב וגם את המיומנויות הנדרשות לצורך דרפטינג ורכיבה בפלטון צפוף במהלך תחרות. על הרולר אפשר לרכוב רכיבות נפח ארוכות כשבעצם עומס ההתנגדות נובע משינויי ההילוכים.

באילו מצבים תעדיף להשתמש ברולר?
פקץ': "בעקרון אני מעדיף שימוש ברולר רק במקרים הבאים:
א. מזג אוויר קיצוני כמו חום כבד או קור וגשם או זיהום אוויר.
ב. חימום לתחרות, בעיקר אם מסלול התחרות סגור לרכיבה או אם תנאי האזור מקשים על חימום רכוב".

איך עושים את זה?

כמובן שישנן הרבה טכניקות איך ללמוד לרכוב על רולר, אבל הטכניקה המקובלת, הבטיחותית והמומלצת היא להציב את הרולר במסדרון או במרכז הדלת סמוך למשקוף, מקום שיהיה על מה להשען במקרה של נפילה. מומלץ להזיז חפצים חדים למקרה של נפילה (כן, כן, זה יכול לקרות). הרעיון הוא לדווש ולהצליח לשמור על איזון במהלך הרכיבה וכדי לעשות זאת נסו להתמקד בנקודה אחת קדימה.

יוטיוב | הטכניקה של רושל גילמור ברכיבה על טריינר

חשוב לציין שהבלאי לצמיגים ברכיבה על רולר הוא אפסי או דומה יותר לבלאי שיתרחש ברכיבה על כביש לעומת רכיבה על טריינר ששוחקת את הצמיג האחורי.

מה זה טריינר?

מתקן המחבר את הגלגל אחורי של האופניים לגליל המוצמד לצמיג וקובע את התנגדות הרכיבה. ישנו מגוון עצום של טריינרים, החל מפשוטים וזולים ועד מכשירים שמחוברים למחשב ומדמים רכיבה במסלולים מפורסמים.

היתרון בטריינר לעומת הרולר שאפשר לעשות אימון גם מול צפייה בטלויזה בלי חשש לנפילות. חשוב לציין שבגלל החיכוך הרב שנוצר בין הצמיג לגליל שלוחץ עליו לצורך התנגדות, ישנו בלאי רציני לצמיג ולכן מומלץ להשתמש בגלגל אחורי אחר לצורך האימונים ולשמור על הצמיגים היקרים. פעמים רבות רוכבים נוהגים להתעלם מכך ויוצאים לרכוב בכביש עם צמיג שחוק מאוד, דבר שעלול להיגמר בקרע או תקר.

יוטיוב | כך תבחרו טריינר

איך עושים את זה?

פשוט מחברים את הגלגל האחורי לטריינר, מוודאים כי הוא אכן סגור היטב וטוב ומדוושים. ניתן לבצע אימוני איכות שלמים על הטריינר, אבל צריך אורח רוח והרבה סבלנות. מומלץ מאוד להערך בהתאם לפני תחילת האימון ולהכין מאוורר דולק, אפילו אם זה יום קר ואתם מתחילים את האימון עם כמה שכבות, את האימון תסיימו מיוזעים ונוטפים, כי חסרה הרוח של הריכבה שתסייע בייבוש מהיר של הזיעה. מומלץ גם להכין סרט טוב, קטע של הטור דה פראנס או משהו שיתן לכם מוטיבציה להמשיך ולשבת על האוכף במהלך האימון. הכינו ממש כמו בשיעור ספינינג, מגבת ומים ותמרים או חטיף אנרגיה אם מדובר באימון עצים באמת.

באילו מצבים תעדיף להשתמש בטריינר?
"אך ורק כאשר אני צריך אימון אינטרוולים מאוד ספציפי ותנאי מזג האוויר אינם מאפשרים. גם אז אשתמש בטריינר וואטים מיוחד".

חימום על טריינר לפני תחרות צילום לילך קלימן מקא

בסופו של דבר זו העדפה אישית. יש כאלו שחוששים מהרולר והסיכוי הסביר שקיים לנפילות ולכן מעדיפים לרכוב על טריינר | צילום: לילך קלימן-מקא

למה המקצוענים לפני תחרויות רוכבים על טריינר או רולר ולא עושים חימום בכביש?
"יותר קל לשלוט בקצב באמצעות הטריינר או רולר. מה גם שאזורי התחרויות לא תמיד מאפשרים חימום מדויק מספיק. ניתן לשלוט בקצב בצורה טובה יותר".

האם מומלץ להכניס אימוני רולר או טריינר כחלק משגרת אימונים? מה היתרונות או חסרונות לכך?
"במידה וידוע על מגבלה ספציפית שקשה לנו לאמן בחוץ נעדיף חימום על טריינר. כמו למשל רוכב המנסה לראשונה נעליי רכיבה עם פדלים או תרגילי רגל רגל וכיוצא באלו. ניתן לשלוט בקצב בצורה טובה יותר".

האם בחורף או בקיץ הישראלי, ישנה הצדקה לשימוש ברולר או טריינר כתחליף לאימון?
"לדעתי בימים קיצוניים כן, אך אין כמו רכיבה בחוץ".

למי לא תמליץ להשתמש בטריינר או רולר ולמה?
"למי שיש את הזמן והיכולת ללא מגבלות אור או חושך ותנאי מזג אוויר. כמו כן, גם מי שמרגיש שהטריינר הוא עול מנטלי".

מה אתה מעדיף יותר ככלי אימוני, טריינר, רולר או אף אחד מהשניים ומדוע?
"אני מעדיף אימוני רולר משום שהתנועה רציפה יותר וחלקה וגם מזכירה רכיבה בחוץ. כמובן שרולר מצריך קורדינציה ושליטה טובים יותר אך זה ניתן לאימון בזמן קצר ועוזר גם לשליטה באופניים ברכיבה על כביש".

אז איך נדע להתאים לעצמנו רולר או טריינר?
"בסופו של דבר זו העדפה אישית. יש כאלו שחוששים מהרולר והסיכוי הסביר שקיים לנפילות ולכן מעדיפים לרכוב על טריינר, אולם כדי לרכוב על טריינר דרושים עצבים מברזל והמון סבלנות. הרולר ללא ספק מעניק יכולות שליטה, איזון וטכניקה טובים הרבה יותר מאשר רכיבה על הטריינר ולכן מומלץ יותר לשימוש".

חשוב לציין כי ישנו גם טריינר מניפה, עובד באמצעות מאוורר המופעל על ידי דיווש הרוכב. מנתקים את הגלגל האחורי ומחברים אותו למניפה מיוחדת שיש בה גלגלי שיניים. המניפה מייצרת התנגדות הצמיג האחורי. ההרגשה היא הכי קרובה לרכיבה בכביש.

ומה אם יש לי אופני הרים?
"אין בעיה להתקין את האופניים על הטריינר או הרולר רק מומלץ להחליף צמיגים לפני כן, כי הרעש עלול להיות מחריש אוזניים. אך תמיד עדיפה האפשרות של רכיבה בחוץ על פני רכיבה בתוך מקום סגור".


 עדיין לא חברים של שוונג בפייסבוק? הצטרפו עכשיו וקבלו את כל התכנים הכי מעניינים



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"נשמו פנימה את העוצמות, נשמו החוצה את החולשות", איימי קראג (הייסטינגס), מרתונסיטית אולימפית..


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג