סקירה: שעון דופק Suunto T6

A VPN is an essential component of IT security, whether you’re just starting a business or are already up and running. Most business interactions and transactions happen online and VPN
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

מאת:ערן דרקסלר





אחת האטרקציות הגדולות של ה-t היא העובדה ששעון קטן למראה זה, מאכלס בתוכו כמה וכמה מהפונקציות המתקדמות ביותר לספורטאי החובבן והמקצועי. מדובר בדגם מרשים ורב תכונות, חבל שהכפתורים קשים מעט ללחיצה ושהתאורה חלשה מידי.




לא רק על היופי לבדו


חברת SUUNTO
מאוד מוכרת בעולם בזכות המוניטין שצברה בייצור שעוני צלילה וניווט.
סדרת שעוני ה Training (או בקיצור T) מיועדת לקהל רחב של ספורטאים.


בסדרה עצמה ישנם חמישה דגמים: t1,t3,t4,t6 ובעוד שהדגם הבסיסי t1 מציע פונקציות בסיסיות כגון: מדידה והצגת הדופק בזמן אמת וקצב שריפת קלוריות, אחיו הצעיר (בשנים) והמתקדם (ביכולותיו), מציע שלל נתונים, חלקם בזמן אמת, חלקם לאחר האימון כשגולת הכותרת היא יכולתו לחזות נתון אשר עד כה נאמד רק בבדיקת מעבדה מעיקה וממושכת- חוב חמצן (או כפי שמומחי סונטו מתעקשים לקרוא לו Excess Post-exercise Oxygen Consumption) או בקיצור, EPOC.





לא רק על היופי לבדו




כשקיבלתי לידי את השעון, ניצב מולי שעון קטן (באופן יחסי), מזכיר שעון יד לכל דבר. עם זאת, נכון יהיה לומר במקרה הזה, רב נסתר על הגלוי.
השעון קל ונוח, בעל כפתורים גדולים ונוחים ללחיצה כאשר במרכז ניצבות להן שלוש תצוגות ברורות ובולטות.
לשעון עצמו ארבע תצוגות מתחלפות.
ככלל, בכל תצוגה ראשית התצוגה התחתונה ניתנת לשינוי. כך שלדוגמה, בעוד שהתצוגה הראשונה משמשת כשעון יד לכל דבר וכוללת תאריך ושעה, בשתי התצוגות העליונות, את התצוגה התחתונה ניתן להתאים בין שניות, יום ושעון משני (משך האימון או המהירות הממוצעת).


התצוגה השניה הנקראת Speed/Distance כוללת בתוכה תצוגה המקושרת ל 3 יחידות אשר ניתן לרכוש בנפרד והמקושרות לשעון:



1. יחידת נעל, הנמצאת על הרגל (Foot Pod)

2. יחידת אופניים (Bike Pod)

3. יחידת GPS עצמאית



תצוגה זו מאפשרת לראות את הקצב (דקות/ק"מ), המרחק, וכן את הדופק/זמן/ קצב ממוצע.
תצוגה שלישית (הנקראת Training) כוללת דופק, זמן ודופק ממוצע/גובה/Lap/שעון.
התצוגה הרביעית (המעט מורכבת יותר), מסוגלת להציג את הגובה היחסי מעל פני הים (דורש כיול), היסטוריה גרפית של נתוני גובה וטמפ' במשך 48 שעות האחרונות ולחץ אטמוספרי.



בזאת לא מסתיים הסיפור


השעון מתחבר למחשב באמצעות כבל USB.
תופסן מיוחד המתחבר לשעון מקשר בין השניים.
התוכנה של Suunto, נוחה להפליא. היא מציגה (ככל התוכנות) יותר נתונים ממה שביכולתנו לקלוט, אך מסכמת באופן יוצא מן הכלל ובצורה ברורה ביותר את נתוני האימון.





התוכנה של Suunto נוחה להפליא




העבודה עם השעון


השעון מתיישב בנינוחות על היד, הרצועה העשויה מגומי, חזקה ואלסטית. החיבור ליחידת הנעל פשוט ומהיר להפליא. עם זאת, שאלתי את עצמי מספר פעמים, מדוע בשעון שנחשב לשעון ריצה דרושה מידה כה גדולה של לחץ בכפתור שמפעיל את זמני הביניים? בנוסף לכך, כאשר רצתי איתו בלילה, מצאתי שהתאורה מאוד חלשה.


בהשוואה למדי דופק אמינים מאוד, מצאתי שאין הבדל בקריאת הפעימות מהרצועה ושאין הפרעות ממדי דופק אחרים הנמצאים בקירבת מקום.
השתדלתי לרוץ איתו גם ריצות ארוכות, גם מיאוצים, גם בתנאי מזג אוויר משתנים וגם בפעילויות שונות, שאינן בהכרח ריצה.


בנוסף לשעון, נמצאה ברשותי גם יחידת הנעל המודדת (Foot Pod) את הקצב, והמהירות במהלך הריצה. למעשה, לרץ הרציני יהיה זה חבל לא לקנות את היחידה הזו היות ותצוגה שלמה של השעון מוקדשת לה.
המכשיר עובד טוב מאוד בריצות ארוכות, כמו גם ברכיבות אופניים (לחברה קיימים גם אביזרים לאופניים שלא היו ברשותי).

קיבלתי נתוני דופק רגעי, דופק ממוצע קצב ריצה ונתונים של כל מחזור ביניים (Lap). השעון היה מאוד נוח לריצה, הן מבחינת משקל והן מבחינת אחיזתו על היד.
לצערי עדיין לא נמצא המענה למדידת הדופק בשחיה, ותפעול הכפתורים היה מעט בעייתי במים.



המפתח הוא בקצות האצבעות


בעיה נוספת ולא מוסברת בשעון היא קשיות הכפתורים. אלו מאיתנו המודדים חזרות רבות מפתחים שרירי אצבעות חזקים שכן, הכפתורים, באופן יחסי (לשעונים אחרים) קשים יותר.

נוחות ופשטות גם לאחר האימון


לאחר האימון, כשמתיישבים אל מול המחשב ופורסים את תכנת האימונים הפשוטה להפליא, מגלים תצוגה נוחה ופשוטה. תצוגה זו מפורטת מאד וכוללת בתוכה נתוני קצב לב, מהירות, קצב ריצה, גובה, קצב נשימה, אוורור (Ventilation) וצריכת חמצן (VO2) במשך כל שלב באימון.



בסונטו קיימת פונקציה הייחודית לשעון ולחברה, הנקראת מדד חוב חמצן.
EPOC- פעילות גופנית צורכת אנרגיה אותה ניתן לבטא בצריכת חמצן .(VO2)
ככל שהאימון דורש אנרגיה רבה יותר (למשל, ריצה מהירה יותר) צריכת החמצן עם סיום האימון תהיה גבוהה יותר.
כידוע, הערך המירבי של צריכת חמצן, צח"מ VO2max)), מבטא את כושר העברת החמצן מהריאות ללב ומשם לשרירים. צח"מ גבוה מבטא אפקט אימון ולמעשה כושר טוב יותר. (פרטים נוספים ניתן לראות במאמרו
של פרופ' יורם אפשטיין). מדד ה-EPOC מאפשר לאתלט להישאר בתחומי האימון האירובי הסביר ולא לבצע מאמצים קיצוניים העלולים לגרום ל'אימון יתר' – Overtraining. אימון בעזרת השעון מאפשר לשפר את הביצועים בהדרגה מבלי ל'השחק" והתוכנה מהווה למעשה מאמן אישי.



יש לציין שטכנולוגיית השידור היא מהמתקדמות ביותר (טכנולוגיית ANT) ואינה סובלת מהפרעות שידור כלשהן. חיבור השעון למחשב הוא בעזרת כבל נוח מאוד (USB) הדואג להעביר את כל הנתונים בשלמותם.





התוכנה מהווה למעשה מאמן אישי



מילה על השירות


השירות שניתן לי בדוגית (יבואני Suunto בארץ), אדיב ומקצועי. הנכונות והעזרה בהחלט ראויים לציון ותהיו בטוחים שגם אם לא כל התשובות יהיו בידיהם, הם בהחלט יעשו ככל שביכולתם לעזור לכן.



מידע נוסף

T6 בחנות שוונג

הסבר על EPOC באתר חברת SUUNTO





לסיכום


יתרונות: נוחות מירבית, פשטות, פונקציות אימונים המקנות למתאמן הערכה עצמית בזמן אמת. מדידת דופק אמינה ביותר, זיכרונות זמנים מעל ומעבר, מדד ה- EPOCהיחודי לסונטו, עמידות למים (אני התחריתי איתו בטריאתלון ושחיתי איתו בבריכה למרות שלא מומלץ), חיבור פשוט ונוח למחשב.


חסרונות: תאורה לילית חלשה, כפתורים מעט נוקשים, "בנק" הזכרון מתמלא במהירות (מחייב שימוש קבוע במחשב לאגירת הנתונים)

לשעוני Suunto בחנות שוונג לחץ כאן









אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"עוד יבוא יום בו לא אוכל לרוץ יותר. היום הוא לא היום הזה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג