מחקר חדש: נשים מתמודדות בתחרויות ספורט טוב יותר מגברים

האם נשים מתפקדות יותר טוב או פחות טוב מגברים בתנאי לחץ תחרותיים? שאלה שעד כה לא נמצאה לה תשובה, אך במחקר שביצע החוקר וכלכלן הספורט, ד"ר אלכס קרומר הוא בחן זאת בתנאי תחרות אמתיים, כפי שניתן למצוא בתחרויות ספורט מקצועיים וחשף את התשובה
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
ריצה

בשנת 2013 היו בארה"ב רק 20 מנכ"ליות נשים מתוך 500 החברות הכי גדולות ממועדון Fortun. כולנו מכירים את תקרת הזכוכית הידועה שלא מאפשרת לנשים להגיע לעמדות מפתח וניהול בכירות. אולם אחת הסיבות לכך היא הטענה שנשים מתפקדות פחות טוב בתנאי לחץ תחרותיים. במחקר הנוכחי בדק החוקר וכלכלן הספורט ד"ר אלכס קרומר מהמחלקה לכלכלה ומנהל עסקים באוניברסיטת אריאל, האם הטענה הזו נכונה והוא עשה זאת בתנאי תחרות אמתיים, כפי שניתן למצוא בתחרויות ספורט מקצועניים.

במחקר הראשון נחקרו גברים ונשים כיצד הם מתפקדים תחת רמות שונות של לחץ כפי שניתן לאמוד אותם ממשחקי טניס מקצועניים. לצורך כך נבדקה ההסתברות לנצח משחקון בודד בכל משחקי הטניס בארבעת הטורנירים מסבב הגרנד סלאם שנערכו בשנת 2010. חשוב לציין, כי בטניס יש יתרון מאוד גדול למגיש ולכן הבדיקה התמקדה בשאלה האם המגיש מנצח או מפסיד ("נשבר") את המשחקון אותו הוא מגיש. התבצעו כמה שיטות בדיקה ובכולם נמצא שככל שהלחץ עלה, ההסתברות שהגבר יפסיד את המשחקון על ההגשה שלו עלה, ואילו אצל האישה העלייה בלחץ השפיעה הרבה פחות על ההסתברות להפסיד את המשחקון על ההגשה.

במחקר נוסף נבדק האם יש הבדל בין נשים לגברים בהשפעה של המומנטום הפסיכולוגי על התפקוד בתנאי לחץ תחרותיים. ושוב, תחרויות ספורט סיפקו שדה ניסוי מושלם עם תנאי תחרות אמתיים, סכומי כסף גדולים ומשתתפים שנמצאים בסיטואציה מוכרת. הפעם המחקר התבצע בתחרויות ג'ודו מקצועי. תחרויות ג'ודו מספקות מקרה ייחודי בו שני מתחרים מגיעים לקרב מכריע על מדליית ארד, כאשר אחד המתחרים מגיע לקרב אחרי שניצח בשלב הניחומים, ואילו יריבו מגיע לקרב אחרי שהפסיד בחצי הגמר. כך בעצם, מקבלים ניסוי מושלם בו לאחד המתחרים יש מומנטום פסיכולוגי חיובי, מכיוון שהוא מגיע לאחר ניצחון, ולמתחרה השני יש מומנטום פסיכולוגי שלישי, כיוון שהוא מגיע לאחר הפסד.
בהתבסס על למעלה מ-3,500 קרבות משמונת הטורנירים היוקרתיים ביותר בג'ודו (אולימפיאדה, שלוש אליפויות עולם, טורניר מאסטרס ושלושה גרנד סלאמים) בין השנים 2010-2013, נמצא שגברים מושפעים הרבה יותר ממומנטום פסיכולוגי. כלומר, ההסתברות של גבר לנצח עולה בצורה מובהקת אם יש לו יתרון פסיכולוגי ואילו בקרבות נשים, למומנטום אין שום השפעה על ההסתברות לנצח.

המסקנה היא שנשים נתונות פחות להשפעה מלחצים נפשיים ופסיכולוגיים ומשחקות טוב יותר תחת לחץ. אמנם המחקר התמקד בתחרויות ספורט, אבל אולי כדאי לבדוק את עמידות הנשים ללחץ גם בתנאי עבודה מלחיצים ולהיות מופתעים מהתוצאות.


 




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג