יום הבוחר || מה חושבות המפלגות על הספורט בישראל

בדקנו את המצעים של המפלגות ביחס לספורט בישראל בכלל ולספורט האקטיבי בפרט, על מנת לראות אם יש להם בשורות חדשות בתחום. לא התאכזבנו כי לא היו לנו יותר מדי ציפיות, אבל בכל זאת ציפינו לקצת יותר תשומת לב. למה לי פוליטקה עכשיו
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
קלפי בחירות 2015 תמונת שער

רגע לפני הבחירות לכנסת ה-20 יצאנו לבדוק מי הן המפלגות שמתייחסות במצען לענייני הספורט, מלבד לעניינים המדיניים והחברתיים שבוערים כל כך. הופתענו לגלות שמפלגות גדולות כמו הבית היהודי וישראל ביתנו אינן מציינות אפילו ברמז אחד דבר על עמדתן בתחום הספורט במצע שהן מפרסמות בגאווה באתר האינטרנט הרשמי שלהן. מפלגת הליכוד בכלל לא פרסמה מצע חדש, כך שקשה לדעת מה עמדתה בעניין ואילו בגוש השמאל-מרכז שמו דגש על הספורט כשמדובר במפלגות המחנה הציוני, יש עתיד ומרצ שבספק אם תעבור על פי הסקרים את אחוז החסימה.

בחירות 2015

הופתענו לגלות שמפלגות גדולות אינן מציינות אפילו ברמז אחד דבר על עמדתן בתחום הספורט במצע שהן מפרסמות

הספורט פשוט לא מעניין את המפלגות
על פי הבדיקה שלנו, דווקא בבחירות 2013 מפלגות רבות פרסמו את משנתן בנוגע לעמדתן בתחום הספורט ואילו בבחירות הנוכחיות שהיו סוג של בחירות בזק, נראה כי נושא זה נעלם מעיניהן. אולי הבחירה לפנות לדברים בוערים כמו יוקר המחייה, מצוקת הדיור והסכסוך הישראלי-פלשתינאי הביאו לדחיקתו של הספורט לשוליים? אולי.

מה שבטוח הוא שנושא הספורט בכלל ונושא הספורט האקטיבי ופיתוחו לא עומד באופן מובהק על סדר יומן של רוב המפלגות. מה שזה אומר במבחן התוצאה הוא שאל תבנו על תוצאות והישגים אם באופן אסטרגי ותכנוני אין תכנית חומש שמגדירה מה היעדים ומה המטרות של הספורט בישראל. נכון שבשנה החולפת עסקה התקשורת רבות בכל מה שמתרחש במגרשי הכדורגל והמושג "תרבות הספורט" הפך להיות לצמד מלים שאינו הולך יחדיו, אולם בשנה החולפת רשמו ספורטאים ישראלים בתחום האתלטיקה והאופניים הישגים יפים מאוד שלא זכו לסיקור ודיווח כמו אותם קומץ מתפרעים במגרשי הכדורגל. לכנסת ישראל עומדים לרוץ כמה חברי כנסת שעוסקים בספורט כחלק מאורח חייהם ועדיין, לא תמצאו את המפלגות בבחירות 2015 עוסקות בספורט כי זה פשוט כנראה לא על הפרק מבחינה חברתית כרגע ולא מביא מספיק מנדטים לחצרן.

מצע הבחירות של המפלגות בנושא הספורט
סדר המפלגות המוצגות כאן הוא על פי גודלן בכנסת הנוכחית:

59142.10

צילום: U.S. Department of State

הליכוד
כאמור נכון לרגעים אלו אין במצע המפלגה איזכור לגבי מצב הספורט בישראל וזאת למרות ששרת הספורט של מדינת ישראל היא לימור לבנת מהליכוד שהודיעה כזכור על פרישה מהחיים הפוליטיים לאחרונה. בהתחשב בעובדה היה מצופה שתיק המוחזק בידי מפלגת השלטון יקודם יותר ויוצג במצע המפלגה. לפני כשנתיים בבחירות הקודמות כאשר  ישראל ביתנו חברה לליכוד הבטיחו לנו ב-2013 לטפל בבעיות האלימות, גידול מספר הספורטאים הפעילים והוספת מתקנים כחלק מ"תכנית 2020". בפועל, האלימות במגרשי הכדורגל אף הוחמרה, יחד עם זאת אכן ישנו גידול בספורטאים ובאירועים הספורטיבים.

 

 

יש עתיד
יאיר מדווח בתקשורת כי הוא מתאמן כשעה ביום כמתאגרף, מה שהופך אותו לאחד מחברי הכנסת הספורטיביים כיום בכנסת אם לא הספורטיבי שבהם. גם חבר המפלגה, יואל רזבוזוב, הוא ספורטאי אולימפי לשעבר אשר זכה כג'ודקא באליפות ישראל כבר בגיל 16 והחזיק בתואר אלוף ישראל במשך כעשור ברציפות. ספורטאי שליח ציבור נוסף הוא המרתוניסט ופרשן הספורט עופר שלח. באופן צפוי לחלוטין, מצעה של מפלגת יש עתיד בתחום הספורט הוא המפורט והנרחב ביותר מבין כל המפלגות שרובן הגדול כלל לא פרסמו עמדתן בתחום זה. ב-2013 חזונה של יש עתיד היה להגדיל את כמות הספורטאים שעמד אז על 70 אלף ספורטאים רשומים לטענתם, באמצעות מערכת החינוך על יד העלאת מספר שעות החינוך הגופני בבתי הספר, בניית מתקני אתלטיקה, ריצה ואופניים.

יאיר לפיד בחירות 2015 levy dudy

להגדיל משמעותית את מספר העוסקים הרשומים בספורט. לפיד | צילום: levy dudy

במצע המפלגה יש 3 נקודות מרכזיות בו הן מנסות לטפל בהקשר לספורט בישראל לקראת הבחירות הקרובות:

1. טיפול באלימות בספורט: בעיה חברתית רחבה המצטמצמת גם למגרשים הספורט.

2. הגדלה משמעותית של מספר שעות החינוך הגופני בבתי הספר: נקודה חיובית וחשובה אשר בסופו של דבר משקיעה ביסודות הספורט.

3. הנגשת הספורט המקצועי לקהילה: לא ברור מעבר לכוונה, מה ואיך מתכוונים לעשות ביש עתיד על מנת להנגיש את הסעיף הזה ולהוציא אותו מן הכתוב אל המציאות.

אם להיכנס לפרטים אז הכוונה של יש עתיד היא להגדיל משמעותית את מספר העוסקים הרשומים בספורט שעומד היום על 70 אלף (1 אחוז מהאוכלוסייה) ובתור מטרה ראשונה לקבוע יעד של 5 אחוז מהאוכלוסייה – כל זה על ידי השקעה בתשתית ובתודעה. באשר לשעות הלימוד בבתי הספר מדברים ביש עתיד על הגדלה ראשונית של 100 אחוז משעתיים ל-4 שעות שבועיות, כשהמטרה באופק היא 6 כמו ברוב מדינות אירופה (לפי מה שכתוב במצע). לגבי הנגשת מתקני הספורט לאוכלוסייה כתוב שם: בשיתוף מפעל הפיס וה"טוטו". המתקנים שיוקמו יקשרו לבתי ספר ספציפיים, שמצדם יתחייבו לקיים בהם אימונים בשעות שייקבעו. דבר זה יעמיק את המקצועיות והגיוון באימונים: ריצות יתבצעו על מסלול ובמדידה מדויקת. מקצועות השדה, כולל קפיצות, יחזרו לתכנית האימון הספורטיבי. מתקנים אלה ישרתו את כלל האוכלוסייה עם תום יום הלימודים, ויאפשרו לרצים הרבים שהתווספו למעגל החובבים בשנים האחרונות, להתאמן במקום מסודר.

המחנה הציוני
במצע של המפלגה מצאנו שבבים של יוזמות המתייחסים לחיזוק הספורט העממי במקביל לענפי הספורט המקצועיים בארץ. החלק של הספורט במצע של המחנה הציוני מחולק לשישה סעיפים. השניים היותר מעניינים ויותר נוגעים לכלל הציבור ולשוויון זכויות הם הבאים:

יצחק בוז'י הרצוג בחירות 2015

ספורט הפרא-אולימפי. הרצוג | צילום: Talco

1. הגדלת התמיכה הממשלתית במסגרות של ספורט עממי וקהילתי ובהקמתם של מתקני ספורט ברמה הקהילתית והמקומית המיועדים לשימוש של הציבור

2. הרחבה ניכרת בתמיכה הממשלתית בספורט הפרא-אולימפי, בהקמת תשתיות ספורט מתאימות לבעלי מוגבלויות וצרכים ייחודיים ובהכשרת אנשי מקצוע מתאימים לשם ליוויים.

 

 

ישראל ביתנו
במצע המפלגה תחת הסעיף אמנות, תרבות וספורט נכתב שם כי המפלגה רואה חשיבות רבה בעידוד האמנות התרבות והספורט. אלו מהותיים לעיצוב פניה של ישראל כחברה, ומעניקים לפרט אפשרויות לביטוי ומיצוי כישרונותיו. בנוסף, העוסקים בתחומים אלה, משמשים כשגריריה של ישראל בעולם. על כן נפעל:

1. לתמיכה בספורטאים מבטיחים, המתמודדים בספורט תחרותי, בסיוע לאימוניהם, להשתתפותם בתחרויות בחו"ל, ובהסדרת מעמדם של ציבור מאמני הספורט בארץ.

2. לעידוד הספורט ההמוני והעממי והפיכתו לנגיש לכל.

3. לעידוד חוגי ספורט זמינים ומסובסדים לאוכלוסיות פריפריה במסגרת הרשויות המקומיות.

כפי שניתן לראות מדובר ב-3 סעיפים כלליים, שאינם טומנים בתוכם מהלכים שיטרפו את הקלפים ויקחו את הספורט צעד אחד קדימה.

הבית היהודי
אין התייחסות במצע המפלגה לנושא הספורט על כל תחומיו וזאת למרות שהעומד בראשה נפתלי בנט מספר לא מעט על כך שהוא "חוטא" בריצה.

ש"ס
אין התייחסות במצע המפלגה לנושא הספורט על כל תחומיו.

מרצ
מציעה במצעה 6 סעיפים המתייחסים לספורט בישראל הכוללים סוגיות של מגדר, חינוך ועידוד הישגי, להלן;

1. תפעל לקידום הפניית משאבים לפעילות ספורטיבית לכלל הציבור והגדלה משמעותית של האחוזים מכלל הציבור העוסקים בספורט.

2. עידוד הספורט ההישגי והייצוגי תוך השקעת משאבים לאומיים לטיפוח פעולות ומפעלי ספורט.

3. יש להכניס לתוכנית הלימודים בבתי הספר מגיל צעיר, את ההבנה בחשיבות הספורט כדרך חיים וככישורי חיים ולכלול חינוך לתזונה נכונה ובריאה כדרך חיים.

4. מאבק בתופעות האלימות והגזענות בספורט ברוח החוק אשר נחקק ביוזמת מרצ, והטמעת עקרונות ההגינות הספורטיבית וטיפוח הסבלנות והסובלנות באמצעות הסברה וחינוך.

5. חקיקת אמות מידה שוויוניות להקצאת כספי המועצה להסדר ההימורים בספורט, תוך התחשבות במספר הפעילים בענף, במיקום הגיאוגרפי וביכולת לגייס הון.

6. קידום נשים בספורט ותקצוב הולם של ספורט נשים.

אז בעוד שמפלגות כמו ליכוד, הבית היהודי וישראל ביתנו לא התייחסו לספורט, דווקא במצע של "עלה ירוק", כן יש התייחסות לאורח חיים בריא. החבר'ה שנלחמים עבור קנאביס חוקי כותבים בין השאר במצע שלהם: "אם היינו מודעים ומפנימים את השפעות המזון הלא-בריא על גופנו, על אורח חיינו ועל בריאותנו, והדברים היו נגישים וזולים עבורנו, סביר להניח שהיינו דורשים מחברות המזון התעשייתי לספק לנו חלופות למזונות עתירי סוכר, קפאין וחומרים נוספים המוכנסים לנו למזון כדי לגרום לנו להתמכר, וזאת על חשבון בריאותנו". יחד עם זאת, במרצ הבטיחו במצע המפלגה האחרון קידום נשים בספורט ותקצוב הולם וכמובן טיפול באלימות והגזענות ברוח החוק שחוקקו ח"כ אבו וילן וח"כ רונית תירוש בשנת 2008 (חוק איסור אלימות בספורט).

המפלגה הערבית המשותפת
אין התייחסות במצע המפלגה לנושא הספורט על כל תחומיו.

יהדות התורה
אין התייחסות במצע המפלגה לנושא הספורט על כל תחומיו.

כולנו
אין התייחסות במצע המפלגה לנושא הספורט על כל תחומיו.

יחד
אין התייחסות במצע המפלגה לנושא הספורט על כל תחומיו.


 




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"עוד יבוא יום בו לא אוכל לרוץ יותר. היום הוא לא היום הזה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג