ונזכור את כולם: המרוצים, הטריאתלונים, המשחים והרכיבות על שמות הנופלים

ישראל יודעת שכול וכאב ומכבדת את מתיה ביום של אבל לאומי לחללי צה"ל ונפגעי פעולות האיבה. משפחות רבות מוצאות את אירועי הספורט כמקום להנצחת שם יקירם
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

אחד הדברים היפים שקיימים במדינת ישראל, הוא ההוקרה והכבוד שרוכשים לאלו שנפלו בעת מילוי תפקידם בצה"ל וקורבנות פעולות האיבה. חללים רבים היו חובבי ספורט ויו הזיכרון לחללי צה"ל הוא עבורם יום קשה מנשוא. משפחות הנופלים והחברים סביב, מחפשים פעמים רבות מקום בו יוכלו להנציח את שם הבן או הבת, רבים מקימים אנדרטאות, פינות חמד בחיק הטבע או תורמים למוסד כזה או אחר. עם ישראל זוכר את נופליו ומכבד אותם ולכן תמצאו בלוח התחרויות השנתי, מרוצים שמנציחים חיילים שנפלו. אז מי היו אותם חיילים במרוצים, בטריאתלונים, במשחים ובמרוצי האופניים? כמובן שיש לא מעט מרוצים על שמם של חיילים ונפגעי פעולות איבה ולכן בחרנו שלושה מתוך כל ענף.

מירוץ אביב לזכרו של גל לוינסון. צילום: אגודת הספורט רמת השרון

מירוץ אביב לזכרו של גל לוינסון. צילום: אגודת הספורט רמת השרון

טריאתלונים ע"ש נופלים

1. טריאתלון ראשון לציון ע"ש סמל ליאור שבתאי
ליאור נהרג ביום שישי 28.2.1997 בקרב קשה בלבנון ובהגנה על מוצב "דלעת", כאשר טיל נורה לעבר הטנק בו שהה. ליאור, שפלג גופו העליון ניצב מחוץ לטנק, נפגע ונהרג במקום. קצין נוסף נפצע באורח קשה. ליאור קיבל צל"ש מאלוף פיקוד צפון, עמירם לוין.
פרטים על התחרות: זה הוא טריאתלון ספרינט שפותח את עונת האביב של הטריאתלונים. הטריאתלון מתחיל מחוף ימה של ראשון לציון ובו מקצי מיני ספרינט, סופר ספרינט וספרינט.

2. טריאתלון תל אביב על שם סא"ל אייל וייס
אייל וייס היה ספורטאי, טריאתלט ורץ למרחקים ארוכים. הוא נהרג בשנת 2002 כאשר יצא בראש חייליו למעצר של 7 פעילי הג'יהד האסלמי ותנזים סמוך לטול כרם. במהלך המבצע, התמוטט קיר אבן שמאחוריו היה אייל שהביא למותו.
פרטים על התחרות: אחד מתחרויות הטריאתלון הגדולות אשר מתקיים בתל אביב. השחייה מתבצעת בחוף שרתון, הרכיבה מתקיימת על כביש איילון והריצה על הטיילת הצפונית.

77108.11

סגן אלוף אייל וייס ז"ל היה ספורטאי, טריאתלט ורץ למרחקים ארוכים | צילום: באדיבות המשפחה

3. טריאתלון גן שמואל על שם סרן ערן גרביה ז"ל
ערן נהרג ב-16.9.1996 בתאונת מסוק במהלך טיסת אימונים מול חופי נהריה. באותה תאונה נספו גם סא"ל בנציון בכר וסרן שחק סלע. למחרת היום נמצאה גופתו של סלע וגופתו של בכר נמצאה לאחר חודשים של חיפושים אינטנסיביים. גופתו של ערן לא נמצאה עד היום.
פרטים על התחרות: הטריאתלון מתקיים בחוף הים של שדות ים כאשר הרכיבה מתבצעת על כביש החוף. בתחרות ישנם מקצים למרחקים שונים, החל מספרינט, אולימפי ועד חצי איש ברזל. ערן גרביה ז"ל היה חבר קיבוץ גן שמואל וחברי הקיבוץ לוקחים חלק גדול בהפקת האירוע.

זינוק טריאתלון גן שמואל 2015 צילום: אילן גולדמן

טריאתלון גן שמואל, על שם ערן גרביה ז"ל | צילום: אילן גולדמן

ריצות ע"ש נופלים

4. מרוץ ראש העין על שם שי דנור ז"ל
שי נפל ב-10.9.2008 בתאונת אימונים כאשר תקלה נדירה במדחף (רוטור) הביאה להתרסקות המסוק בשדה בקיבוץ גניגר. שי נהג לרוץ ריצות ארוכות ובחצי השנה האחרונה לחייו התכונן למרתון ברלין (שהתקיים שבועיים לאחר מותו).
פרטים על התחרות: אירוע ריצה שמתקיים מדי שנה בראש העין במגוון מקצים: 10 ק"מ, 5 ק"מ ו-2 ק"מ תחרותיים.
האירוע מתחיל מבית הספר "גוונים". ועובר בעיר ומקצה 10 ק"מ אף נכנס ליער ראש העין.

5. מרוץ האביב על שם גל לוינסון
גל היה חובש קרבי בצנחנים ונהרג ב-7.2.1994 כאשר במהלך פתיחת ציר באזור סוג'וד בדרום לבנון, נתקל הכוח במארב של חיזבללה שהמטיר עליהם אש תופת. גל מיהר להגיש עזרה ראשונה לחבר שנפצע ותוך כדי הטיפול נפצע גם הוא. הוא סרב לקבל עזרה מחבריו במהלך הקרב ודרש שיטפלו באחרים שנפצעו אלא שהסתבר שפציעתו היתה אנושה והוא מת מפצעיו.
פרטים על התחרות: מרוץ האביב מתחיל מאצטדיון האתלטיקה ברמת השרון ובו מגוון מקצים למרחקים 21 ק", 10, ק"מ, 5 ק"מ ו-2 ק"מ תחרותי. המסלול יוצא מרמת השרון לכיוון גליל ים ועובר סמוך לבית העלמין של הרצליה.

6. מרוץ חדרה על שם סרן ניר זהבי ז"ל
ניר נפל ב-9.6.78 בלבנון, ארבעה ימים לאחר ששב עם משפחתו מחופשה בצרפת. הוא היה מפקד פלוגה בסיירת שקד ומפקד גדוד 50.
פרטים על התחרות: המרוץ מתקיים זו הפעם ה-33 ומוכר על ידי איגוד האתלטיקה. במרוץ ישנם שני מקצים תחרותיים למרחק 10 ו-5 ק"מ.

7. חצי מרתון קרית שמונה על שם רס"ן אורי אזולאי ז"ל
אורי נהרג ב-24.10.1996 כשפלוגתו יצאה למארב, סמוך לעיירה הלבנונית עיישיה, דרך אחד החיילים על תייל ממעיד שגרם להפעלת שרשרת מטעני נפץ. אורי והקשר, סמ"ר תום קרין, שהובילו את הכוח נהרגו מיד ועוד ארבעה חיילים נפצעו, מתוכם שלושה באורח קשה. אורי היה אתלט ורץ למרחקים ארוכים ואף השתתף בתחרויות אזוריות, ארציות ומרתונים. היה שחקן רוגבי בקבוצה של הגליל העליון ולא החמיץ אף אימון.
פרטים על התחרות: המרוץ מתחיל בקרית שמונה ועובר בשבילי הגליל המוריקים למול פסגת החרמון ולאורך נחל הירדן. המרוץ נערך זו השנה ה-18 ומושך אליו רצים רבים. במרוץ ישנו מגוון גדול של מרחקים החל מ-10, 3, 2 ק"מ ועד חצי מרתון.

DSC_1516

מרוץ קרית שמונה לזכר אורי אזולאי | צילום: עופר ביידה

משחים ע"ש נופלים

8. משחה שדות ים על שם אורי דגני ז"ל
המשחה מתקיים זו הפעם ה-60 לחופה של קיבוץ שדות ים ומתחיל מהאקוודוקט עד חוף מעגן מיכאל. מדובר על מקצה קטן ואינטימי במים פתוחים המאורגן על ידי חברי הקיבוץ לזכר חבר הקיבוץ אורי דגני ז"ל שנפל.

9. תחרוטל על שם טל קרמון ז"ל
טל נהרגה בפיגוע רצחני ב-5.3.2003 כאשר נסעה על אוטובוס מספר 37 עליו עלה מחבל מתאבד שפוצץ עצמו ורצח 17 נפשות. טל וחברתה שנפגשו כדי לארגן את מסיבת סיום כתה י"ב והן נהרגו במקום, 3 חודשים לפני יום הולדת 18 אותו לא הספיקה לחגוג.
פרטים על התחרות: מדי שנה מקיים אביה של טל, תחרות להנצחת ביתו הנקראת "תחרוטל". זוהי תחרות שחייה בבריכה למגוון מרחקים ומקצים. התחרות פתוחה החל משחייני מאסטרס ועד לילדים בני 9 ומתקיימת בספורטן חיפה.

רכיבות ע"ש נופלים

10. רוכבים ורצים לזכר אבירם
אבירם לוי נספה באסון הכרמל בזמן שנסע לכלא דמון יחד עם עוד 37 חבריו לקורס הצוערים ואנשי ביטחון והצלה נוספים.
פרטים על הרכיבה: כבר שנתיים מתקיים לזכרו אירוע רכיבה של 10/30 ק"מ ואירוע ריצה של 5 ק"מ בעיר עפולה, העיר בה התגורר. מסלולי הרכיבה הם בשטח, 10 ק"מ למשפחות ו-30 ק"מ אתגריים.

11. מסע אופניים של גדוד 9255
גדוד 9255 צנחנים במילואים לחם במלחמת לבנון השנייה בחזית המזרחית והיה בין האחרונים לצאת מלבנון. הגדוד עמד במשימותיו בגבורה ולתפארת מורשתו. במלחמה זו איבד הגדוד 13 מלוחמיו ומפקדיו אשר נפלו בקרב וכ – 65 מלוחמי הגדוד נפצעו במהלך הקרבות.
פרטים על המסע: מתקיימים שני מסלולי כביש לרוכבים בהתאם לרמת הרכיבה האישית:
מסלול ארוך ואתגרי מהכנרת לכפר גלעדי סה"כ 49 ק"מ
מסלול קצר למשפחות, שטוח ונוח מחניון חורשת טל, סיום בכפר גלעדי סה"כ 7 ק"מ.
חזרה לנקודת ההתחלה: אוטובוס ורכב כולל עגלת אופניים יחזיר את הרוכבים מכפר גלעדי (אחרי טקס זיכרון קצר) לנקודת ההתחלה בפארק הירדן.

12. רוכבים בהצדעה למען פצועי ונכי צה"ל
בית הלוחם באר שבע מארגן אירוע רכיבת אופניים ביום ההוקרה לפצועי ונכי צה"ל. האירוע מתקיים בפארק נחל באר שבע בבאר שבע. מדובר באירוע צנוע וסמלי הנועד לחבר את פצועי ונכי צה"ל לעולם הרכיבה והספורט לפעילות ספורטיבית, משקמת ומהנה.





אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • יויו הגיב:

    קורס צוערים ולא קורס צוהרים

  • לוקה הגיב:

    שכחתם את משחה: ״קריעת ים סוף" באילת, על שם עידן קובי, חייל מילואים מאילת, אשר נפל במלחמת לבנון השניה. נא לתקן ולהוסיף.

  • איתמר הגיב:

    יש גם את מירוץ שפיר ע"ש תמר אריאל ז"ל.
    מתקיים מחר!

    1. רוני הגיב:

      מירוץ עומר ע"ש הטייס רס"ן אהוד בן אמיתי המתקיים מעל 30 שנה.

  • ניצ הגיב:

    מרוץ הנמר המעופף לזכרו של בן קיבוץ גבת חייל סיירת גולני שנפל בלבנון מרוץ מדהים

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג