לקראת מרתון ברלין 2015 || קיפצ'וגה: "אני רוצה לשבור את שיא העולם"

מרתון ברלין שיתקיים ביום ראשון הקרוב מביא אליו את הרצים הטובים בעולם ובהם אליהוד קיפצ'וגה, ג'פרי מוטיי ועמנואל מוטי שיתחרו על הבכורה; בקרב הישראלים יש נציגות ענפה ובהם טסמה מוגס, אזאוונט טקה ובריהון וובה
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
מרתון לונדון 2015
מרתון לונדון 2015

ביום ראשון בבוקר קהילת רצי המרתון תתחלק לשניים: אלה שירוצו במרתון ברלין (ומדובר במאות ישראלים מדי שנה) ואלו שיעקבו אחרי מרתון ברלין מהבית. האחרונים יוכלו לפחות להתנחם בעובדה שזה ערב חג, כך שחלק גדול יותר מהם יוכל לפנות זמן אפילו כדי לצפות במרתון ובטח כדי להתעדכן בתוצאות.

דניס קימטו מרתון ברלין 2014

ככה זה נגמר בשנה שעברה. דניס קימטו קובע שיא עולם חדש | צילום: Boris Streubel/Bongarts/Getty Images

אולי אי אפשר להכתיר את מרתון ברלין לטוב בעולם, כי צריך לתת את הכבוד למרתונים הגדולים בארצות הברית (ניו יורק, בוסטון, שיקגו). אבל יש עובדות שאיתן אי אפשר להתווכח. מרתון ברלין הוא המהיר ביותר בעולם עם 5 שיאים עולמיים שנקבעו על המסלול הזה בין השנים 2007 ל-2014. מה עוד? 6 מבין 10 הזמנים המהירים ביותר בכל הזמנים נקבעו על המסלול בברלין, ומדי שנה הפייבוריטים שמגיעים לשם מכריזים על כוונתם לשבור את השיא העולמי.

דניס קימטו עשה את זה בגדול בשנה שעברה. הוא היה הרץ הראשון שירד מגבול 2:03 שעות כשקבע 2:02:57 שעות והקדים ב-16 שניות את עמנואל מוטאי. קימטו לא ירוץ השנה בברלין, ושבוע לאחר מכן יתחרה בחצי מרתון בסקוטלנד. גם שיאן העולם הקודם, וילסון קיפסאנג, לא יתחרה בברלין משום שהוא מתכונן להגן על התואר שלו במרתון ניו יורק בנובמבר.

מה שכל כך יפה זה שאפשר להסתדר מצוין גם בלי שיאן העולם והשיאן הקודם, שהתחרו לאחרונה באליפות העולם באתלטיקה בבייג'ינג ופרשו במהלך המרתון. הרי מי שגבר על השניים האלה בקרב ה"אולסטארס" האדיר במרתון לונדון האחרון היה בן ארצם הקנייתי אליהוד קיפצ'וגה. על המסלול הפחות מהיר בלונדון, קיפצ'וגה הגיע יחד עם קיפסאנג עד למאות המטרים האחרונים ופתח מבערים ברגע המתאים בדרך לניצחון מדהים, שבזכותו רבים הכתירו אותו לרץ המרתון הטוב ביותר כיום, גם אם הוא עדיין לא הצליח לרדת מגבול 2:04 שעות.

הפעם, קיפצ'וגה לא מסתיר את התכניות שלו ולקראת מרתון ברלין הוא אמר: "אני רוצה לשבור את שיא העולם, כולם מדברים על זה. אבל מה שחשוב קודם כל זה לנצח את המרתון הזה, והשיא כבר יגיע. יש לי הרבה בטחון במהירות שלי ובסבולת שלי, אבל הדבר החשוב ביותר הוא לשמור על המומנטום". אגב, זה יהיה המרתון השישי של קיפצ'וגה כשבשלושת האחרונים הוא ניצח. שיאו האישי ממרתון ברלין הקודם עומד על 2:04:05 שעות. יריביו העיקריים של קיפצ'וגה על התואר ואולי גם על השיא העולמי יהיו עמנואל מוטאי, הרץ השני הכי מהיר בכל הזמנים (2:03:16) וג'פרי מוטאי שניצח במרתון ברלין ב-2012 בזמן של 2:04:15 שעות.

אליוד קיפצ'וגה

"אני רוצה לשבור את שיא העולם". אליהוד קיפצ'וגה | צילום: Erik van Leeuwen

אצל הנשים, המועמדת לתואר תהיה השנה אברו קבדה האתיופית, שניצחה בברלין בשנים 2010 ו-2012 ומחפשת תואר שלישי כמו גם לרדת מגבול 2:20 שעות כששיאה האישי נקבע לפני חמש שנים על אותו המסלול (2:20:30 שעות). היריבה העיקרית שלה צפויה להיות גלדיס צ'רונו הקנייתית, אלופת העולם בחצי מרתון שרצה מרתון מלא בפעם הראשונה בתחילת 2015 בדובאי וקבעה 2:20:03 שעות.

הישראלים באים

מדי שנה יוצאת רכבת אווירית מרשימה מאוד של רצים ישראלים לכיוון ברלין, שרק מוכיחה עד כמה שמספר המרתוניסטים בארץ הולך וגודל. למרות האימונים הקשים בקיץ הישראלי, הרצים הישראלים אוהבים את ברלין בגלל מזג האוויר האידיאלי בארוע עצמו ובעיקר בגלל האווירה והמסלול המהיר במיוחד.

עוד כתבות בנושא

מי לא קונה את שיא העולם במרתון? 
אזאוונט טקה סיימה במקום ה-12 בחצי מרתון ברלין 
שיא העולם ותוצאות הישראלים ממרתון ברלין 2014 

אז השנה, נראה על המסלול בברלין גם מספר רצים בכירים, שינסו לקבוע את הקריטריון להשתתפות במשחקים האולימפיים בריו שעומד על תוצאה של 2:17:00 שעות. טסמה מוגס הוא הבכיר מבין הרצים הישראלים על הנייר. אחרי הישגים יפים בריצות מסלול ארוכות (בעיקר 10,000 מטר) הוא עבר פציעה ולאחריה התייצב למרתון הראשון שלו בטבריה 2015 כשהמטרה שלו היתה להגיע לאליפות העולם בבייג'ינג (בזכות אותו קריטריון של 2:17 שעות). הבכורה שלו היתה מוצלחת, אבל לא מספיק והמרתון הזה הסתיים עבורו בתוצאה של 2:18:24 שעות. הפעם המטרה שלו היא כמובן לקצץ יותר מ-1.24 דקה משיאו ולהגיע לריו. לבריהון וובה יש שיא אישי טוב יותר עם 2:17:17 משנת 2011 אבל מאז הוא לא הצליח להתקרב לתוצאה הזאת יותר מדי וגם הוא ינסה ללכת על זה בברלין.

שתי נשים ישראליות יערכו מרתון בכורה בברלין ויהיה מעניין מאוד לראות מה היכולות שהן יוכלו להוציא מעצמן בריצה הזאת. הראשונה היא אזאוונט טקה, שהיא בעצם מלכת הריצות למרחקים ארוכים כיום בארץ עד למרחק של חצי מרתון. היא אלופת ישראל בחצי מרתון (עמק המעיינות 2014) ומספר חודשים לאחר אותה תחרות היא נסעה לחצי המרתון בברלין וסיימה אותו בזמן של 1:18:16 שעה. חוץ מזה היא גם אלופת ישראל ב-10,000 ו-5,000 מטר במסלול ו-10 קילומטר כביש. היות ומדובר במרתון ראשון שלה ובכל זאת מדובר ברצה בת 25, אולי מוקדם מדי לדבר על רמה של קריטריון אולימפי (2:42 שעות) אבל אין ספק שכניסתה של טקה לתחום המרתון הוא מעניין מאוד, בעיקר לאור העובדה שמאז פרישתה של נילי אברמסקי לא בארץ רצות מרתון ברמה בינלאומית סבירה.

אזאוונט טקה

הרבה זמן לא ראינו מרתוניסטית ישראלית ברמה גבוהה. אזאוונט טקה | צילום: צלמי שוונג

למרבה הצער הרצה השניה לא ממש תייצג את ישראל במרתון ברלין. מדובר בקורלימה צ'מטאי שעדיין לא קיבלה אזרחות ישראלית אבל חיה בארץ ומשתתפת בכל התחרויות כאן. בכל מקרה, גם היא תערוך את טבילת האש שלה בברלין, לצד מאמנה ובן זוגה דן סלפטר, בתקווה שתצא משם תוצאה מעניינת.

בנוסף לאתלטים שחולמים על המשחקים האולימפיים, יהיו בברלין עוד כמה רצים ישראלים מהירים מאוד, שינסו להמשיך במגמת ההשתפרות שלהם. מושיקו ישרים ינסה לרדת מזמן של 2:30 שעות וגם חברו מ"רצי רמת השרון" שלומי לאון ינסה להמשיך ולשפר את שיאו האישי אותו קבע לפני שנה על אותו המסלול. מלקמו ג'מבר ואולי גם מארו טפרי ינסו לרדת מזמן של 2:20 שעות.

מזג האוויר בברלין צפוי להיות אידיאלי לפי התחזית, שמדברת על 6 עד 17 מעלות. היות ושעת הזינוק תהיה 9:00 בבוקר שעון מקומי (10:00 שעון ישראל) נראה שאולי לפני הצהריים האירופאים ירגישו מעט חמימות אבל הרצים הישראלים שעבדו כל כך קשה בשבועות האחרונים, אמורים להרגיש עם זה מצוין.

 



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג