החיבור בין היוגה לספורט ההישגי / חלק ב

A VPN is an essential component of IT security, whether you’re just starting a business or are already up and running. Most business interactions and transactions happen online and VPN
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

מאת:אראל בן צדוק




דעה רווחת אומרת שישנו ניגוד מוחלט בין יוגה לספורט ולא ניתן לחבר ביניהם. היוגה מדברת על מודעות , והספורט על הישגיות. אראל בן צדוק סבור שישנו קשר גורדי בין שני התחומים והוא מסביר על כך.






הקשר בין יוגה לספורט צילום: עינת בייזר


אין דבר שנשמע מנוגד יותר מאשר יוגה וספורט. תורת היוגה העתיקה נעשית ללא מכשירים ובחדר ריק, ואילו הספורט – צעיר, דינאמי ועכשווי, נעשה בחוץ, בד"כ בעזרת אביזרים וכלים שעולים ממון רב או בחדר כושר מלא במכשירים. את היוגה עושים אנשים גמישים ודקים, הספורטאים בעיקר מתהדרים בשרירים חזקים ובקשיחות (גופנית ונפשית – "תהיה חזק – תצליח!" ). היוגה מדברת על מודעות, הספורט – על הישגים.

הגנה בפני פציעות

אף אחד לא חושב על כך שייפצע כאשר הוא לובש את נעלי הסקי בבוקר או קופץ אל הבריכה לאימון שחייה משחרר. אבל בפועל, קיימים ענפי ספורט רבים הגובים מאתנו מחיר כבד. מחקרים מראים, שבענפי ספורט מסוימים יש חשש כבד לפציעה ואחוזים גבוהים ביותר של העוסקים בהם חשופים לפגיעות גופניות. איך נמנעים מפציעה? האם זהו "גורל" או שיש ביכולתנו להשפיע על הסיכויים לכך שניפצע?

ליוגה סדרה של תרגילים ותובנות העשויים לסייע גם בנושא הזה. היוגה מעודדת "מודעות" גופנית ונפשית. כאשר אתה מודע למצבך, אתה עשוי להימנע מכניסה למצבים שמסכנים אותך. אנשים רבים נפצעים אך ורק מכיוון שעברו את גבול העייפות או המאמץ שלהם, איבדו את הריכוז ועשו טעות שבמצב "רגיל" לא היו עושים. היוגה מעודדת אותנו לדעת להבחין בגבול המאמץ ולתרגל כל ספורט במצב של – "הרפיה תוך כדי מאמץ" (נשמע פרדוקס, זה נכון – אך אם אתם רוצים לנסות את זה אתם יכולים פשוט להיכנס לשיעור יוגה) ביוגה, מבצעים את התנוחות הקשות והמסובכות ביותר באיטיות ובכך מאפשרים לנו ללמוד על גבולות הגוף תוך כדי שיפור החוזק והגמישות.

יתרה מכך, הגעה במכוון לקצה טווח התנועה שלנו (בו אנחנו נפצעים) לאט ותוך כדי נשימה ומודעות מאפשר לנו למנוע מצבים אלה בעת הפעילות הגופנית, או לפחות לעצור בזמן את האימון.

לאלו מאתנו שכבר נפצעו, היוגה מלמדת לחזק שרירים תומכים ולהפעיל את האיבר הפגוע תוך כדי החזקת מערכות ההגנה ההיקפיות של השלד והמפרקים. הדבר נעשה, על ידי חיזוק שרירים ספציפיים והפעלה משולבת של מספר שרירים בעת ובעונה אחת. פציעות רבות נגרמות אך ורק מחוסר תשומת לב. החזקה נכונה של השרירים המקיפים איבר מסוים, מונעת במקרים רבים פציעה ושומרת על יציבות לכל אורך התנועה במהלך הספורט.


שיפור הכישורים המנטליים

יש נטייה לחשוב שחזרה שוב ושוב על הפעילות הספורטיבית – משפרת את הביצועים של הספורטאי: תרוץ כל יום – תהיה רץ מהיר יותר. תגלוש הרבה שנים – תוכל לטפס על כל גל, או לרדת כל מדרון וכד'. למעשה, חזרה ותרגול אינם ערובה להצלחה מכיוון שבדר כלל אנחנו מקבעים את הטעויות שלנו ולאו דווקא משפרים ומשכללים את הטכניקה והמיומנות. כמובן שמאמן מקצועי יכול לעזור אך גם כאן יש ליוגה מה לומר.

ברבים מענפי הספורט, בעיקר אלה שמחוץ לגבולות האולם, נחוצה מידה רבה של יכולת ריכוז ושמירה על שיווי המשקל. היוגה מסייעת לפתח כישורים של יציבות, החזקת הגוף ושמירה על שיווי משקל גם בתנאים קיצוניים של מאמץ. כמו כן, ניתן באמצעות היוגה לפתח יכולת למקד את המודעות באופן רצוני באובייקט מסוים על מנת לשפר את הביצועים שלנו בכל רגע נתון במהלך הספורט. כך לדוגמא, יכול רוכב אופניים ללמוד לשלוט בגוף ובנשימה גם תוך ביצוע פנייה חדה או קפיצה מסוכנת מבלי להיפצע וזאת, תוך ריכוז בתנאי הדרך ומאמץ הנדרש על מנת להתגבר עליהם.

הכנה לספורט ושחרור הגוף

אין ספור מחקרים נעשו על חשיבות חימום הגוף לפני פעילות גופנית. ואכן, חימום טוב לפני אימון מחמם את השרירים ואת נוזל המפרקים ובכך מונע שחיקת הסחוסים, משפר את יכולת ספיגת החמצן שלהם, משפר את יכולת התיאום שבין הלב לריאות וכו'. בפועל, מעטים מאוד מאתנו מצליחים לשלוט בעצמם ולבצע חימום לפני הפעילות הגופנית. לכו תנסו להסביר לגולש סקי שקם בבוקר ורואה שלג רך על המסלול שצריך לעשות חימום.

אני סבור, שמלבד חוסר המודעות – הסיבה העיקרית שרובנו לא עושים חימום היא שאנחנו לא יודעים בדיוק מה לעשות כדי להתחמם. אם אנחנו רוכבי אופניים, קשה לנו מאוד למצוא את סט התרגילים שיחממו אותנו ויביאו אותנו למצב מוכנות לפני הרכיבה במינימום זמן בלי להתחיל להשתגע בריצות על כל הגבעות בסביבה.

ליוגה סדרה של תרגילי חימום שמשלבים את כל האלמנטים הדרושים לחימום יעיל: חימום אקטיבי כללי, כל סוגי המתיחות וטיפול במפרקים. הסדרה הבסיסית של תרגילי היוגה היא סדרת תרגילי חימום קלאסית שיכולה לסייע לכל ספורטאי.






צילום: עינת בייזר

בדומה לחימום, לא ניתן להפריז בחשיבותו של השחרור. רבים מאתנו מושבתים ימים רבים עקב ספורט מאומץ שביצענו, ללא יכולת תפקוד ובנוסף משמיעים רעשים מוזרים בכל פעם שנדרשת מאתנו פעולה פשוטה כמו עליה במדרגות או הרמה של משא קל. בדומה לחימום, ליוגה סדרה נהדרת של תרגילי שחרור. תרגילים המרווחים את חוליות הגב ומשחררים את השרירים הזוקפים. תרגילי שחרור לשרירי הרגליים, הבטן וכו'. תרגול יוגה קצר בסוף יום פעילות יכול לשנות לחלוטין את השבוע שיבוא לאחריו!

המאמר נכתב ע"י אראל בן צדוק, מורה ליוגה וספורטאי העוסק בשייט, רכיבה על< אופניים, סקי, שחייה, טיפוס וכיו"ב. לחלק א' של המאמר לחץ כאן




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"עוד יבוא יום בו לא אוכל לרוץ יותר. היום הוא לא היום הזה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג