החיבור בין היוגה לספורט ההישגי / חלק א'

A VPN is an essential component of IT security, whether you’re just starting a business or are already up and running. Most business interactions and transactions happen online and VPN
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

מאת:אראל בן צדוק




דעה רווחת אומרת שישנו ניגוד ברור בין יוגה לספורט ולא ניתן לחבר ביניהם. היוגה מדברת על מודעות, הספורט על הישגים. אראל בן צדוק סבור דווקא שישנו קשר גורדי בין שני התחומים והוא מסביר למה. מאמר בן שני חלקים






מתרגלים יוגה ב"אליוגה" בנמל ת"א צילום: עינת בייזר


אין דבר שנשמע מנוגד יותר מאשר יוגה וספורט. תורת היוגה העתיקה נעשית ללא מכשירים ובחדר ריק, ואילו הספורט – צעיר, דינאמי ועכשווי, נעשה בחוץ, בד"כ בעזרת אביזרים וכלים שעולים ממון רב או בחדר כושר מלא במכשירים. את היוגה עושים אנשים גמישים ודקים, הספורטאים בעיקר מתהדרים בשרירים חזקים ובקשיחות (גופנית ונפשית – "תהיה חזק – תצליח!" ). היוגה מדברת על מודעות, הספורט – על הישגים.

במאמר הבא, אנסה לשלול את הדעה הרווחת שיוגה וספורט הם שני ענפים מנוגדים. יתרה מזאת, אנסה להראות שהיוגה משלימה ומסייעת לספורטאים לתרגל ולבצע את הספורט בצורה טובה יותר, תוך שיפור היכולת והורדת רף הפציעות (שמגיע בענפים רבים לאחוזים גבוהים- ראה ערך סקי שלג).

הקשר הגורדי בין חוזק לגמישות

רבים מהספורטאים מנסים אך ורק לשפר את החוזק של השרירים. לכו למכון כושר – מלבד כמה אנשים בודדים, לא תמצאו כמעט מתאמנים שעובדים על גמישות. מדוע? מכיוון שגמישות נתפסת כניגוד מוחלט לחוזק. האמונה הרווחת היא שאם אני גמיש, לא אוכל להיות חזק ולהפך. אבל בפועל, יאמר כל פיזיותרפיסט, רק שילוב נכון בין חוזק לגמישות מבטיח תנועה מדויקת ורציפה וימנע פציעה בבוא היום.

שילוב כזה יבטיח מכסימום הישגים בטווח התנועה של מערכת השלד והשרירים. למעשה, כל ספורטאי חייב לעבוד גם על החוזק וגם על הגמישות בעת ובעונה אחת. לספורטאים המקצועיים – לא גיליתי שום דבר חדש. הם מוקפים באנשי מקצוע שמאמנים אותם יומם וליל בצורה המיטבית. אבל לנו, אנשי העם שעוסקים בספורט חובבני זה לא תמיד ברור.

יוגה מציעה עבודה גופנית המשלבת כוח וגמישות. רוב תרגילי היוגה משלבים מתיחה תוך כדי הארכה ובכך מהווים למעשה סט תרגילים משלים לאימון אירובי ולאימון דינאמי בחדר הכושר שמבוסס רובו ככולו על קיצור השרירים (מדובר באימון עממי כמובן). גמישות וכוח (או חוזק) אינם מנוגדים אלא משלימים. ספורטאי טוב הוא גם ספורטאי חזק וגם ספורטאי גמיש (ואם יש לכם ספק, לכו לאחד מסרטיו של ברוס לי).

חשיבות הנשימה

קיים קשר בל ינותק בין איכות הנשימה לבין הביצועים של כל ספורטאי. לא משנה באיזה ענף ספורט אתם עוסקים, ללא יכולת נשימה מלאה במהלך המאמץ, אתם עלולים להיוותר הרחק מאחור (ותאמינו לי, במקרה של טיול אופניים לאור ירח באמצע המדבר- זה לא נעים).

ליוגה שיטות עתיקות ויעילות להארכה, העמקה ולימוד של נשימה מודעת שתוביל כל מתאמן לשיפור בהישגים. היוגה מלמדת טכניקות לנשימה תוך כדי מאמץ ומכילה סדרת תרגילים המרחיבים את כושר הנשימה. לדוגמא – כל פיסיולוג יאמר לכם שיכולת הנשימה שלנו תלויה במידה רבה באיכות וטווח התנועה של השרירים הבין צלעיים. ליוגה – סדרה של תרגילים המחזקת את אותם שרירים ומגדילה את כושר התנועה של הצלעות ובכך מאפשרת הרחבה מכוונת של בית החזה המאפשרת נשימה ארוכה ויעילה כמעט בכל מצב.

בנוסף, קיימים תרגילים רבים המערבים נשימה סרעפתית ונשימה חזית ומאפשרים שליטה בעוצמה ובאורך הנשימה.

היוגה מודעת לחשיבות הקשר שבין הנשימה למצב המנטלי שבו אנו נמצאים. בתרגול יוגה אנחנו לומדים לזהות את המצב המנטלי שבו אנחנו נמצאים עפ"י אורך השאיפה והנשיפה, ולבצע מאמץ מכוון על מנת לשנות את אורך הנשימה ובכך לשנות את המצב המנטלי שלנו. וכך לדוגמא, תוך כדי תרגול יוגה אנחנו לומדים כיצד ניתן לזהות לחץ שנגרם כתוצאה מהתרגשות לפני ביצוע ספורט, פחד או מאמץ יתר שגורמים בדרך כלל לפציעות וירידה בביצועים. ביצוע של תרגילי נשימה יאפשר לנו להרפות ובכך לגרום להפחתת המתח באופן מיידי.




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"עוד יבוא יום בו לא אוכל לרוץ יותר. היום הוא לא היום הזה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג