מראות בחדר הכושר והשפעה על האימון

חלק בלתי נפרד מחדר הכושר הן המראות הנמצאות בו. בקרב צרכנים אגב, רווחת לעיתים התחושה כי למראות בחנויות הבגדים יש אפקט מרזה שמעודד קנייה. הכוונה היא למראה בעלת קיעור שגורם למתבוננים במראה להיראות ארוכים ורזים יותר
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

חלק בלתי נפרד מחדר הכושר הן המראות הנמצאות בו. בקרב צרכנים אגב, רווחת לעיתים התחושה כי למראות בחנויות הבגדים יש אפקט מרזה שמעודד קנייה. הכוונה היא למראה בעלת קיעור שגורם למתבוננים במראה להיראות ארוכים ורזים יותר

מאת:ד"ר איתי זיו


הדבר למעשה אפשרי במידה ומטים את המראה בזווית מסוימת, כך שהפרופורציות שלנו ישתנו. לדוגמה: מראה הנשענת על קיר תביא לכך שלא נראה רק את עצמנו אלא גם את הרקע. מסתבר שלעיתים המראות אינן מורכבות באופן זהה על הקירות. מראות מסוימות הן בעלות שטח פנים ישר ומותקנות אנכית לרצפה – 90 מעלות, ואילו אחרות מאופיינות בקימור קל והדבר עלול לשקף דמות מלאה יותר. הטיה של המראה מעט לאחור תשפיע גם על הדמות המשתקפת בה. למותר לציין שמראות שלא הותקנו כראוי או בליטה מסוימת בקיר עליו מותקנת מראה בהחלט עשויים לגרום לתוצאות פחות יפות למתבונן בה. ישנם מספר סוגי מראות שבהתאם לכך אופן השתקפות הדמות במראה תהיה שונה. לדוגמה:

מראה שטוחה – הדגם הנפוץ ביותר של המראה – משקפת בצורה טובה את הנוף שמולה.
מראה קעורה– במראה מסוג זה יכולים להיווצר שלושה סוגים של דמויות: דמות ישרה, דמות הפוכה מוגדלת, דמות הפוכה מוקטנת (שכיח בשימוש בפנסי מכוניות).
מראה קמורה – מראה שהצד הקדמי שלה בולט והיא מגדילה את שדה הראיה של המתבונן בה. שכיח בצמתי רחובות, במרכולים וכדומה על מנת להגדיל את טווח הראייה.

במקרים רבים, המתבוננים במראה בחדר הכושר (ואף בחנויות שונות) לא מודעים למצבם הגופני הגרוע
ולכן 'מאשימים' את המראה בתוצאות כאשר בפועל הם אלה שצריכים לעשות שינוי, ויפה שעה אחת קודם.

במאמר שהתפרסם במגזין Psychology Today עולה שמכוני כושר המעוניינים למשוך חברים חדשים צריכים לשקול להפטר מהמראות המעטרות את קירותיהם. חוקרים מצאו כי נשים שביצעו פעילות גופנית תוך כדי התבוננות במראות בחדר הכושר, יצאו מהפעילות בתחושה שהן פחות אנרגטיות, פחות רגועות ותחושה כללית פחות טובה לגבי עצמן לעומת נשים שהתעמלו ללא מראות.

מכוני כושר המעוניינים למשוך חברים חדשים צריכים לשקול להפטר מהמראות המעטרות את קירותיהם (צילום: Spc. Crystal Abbott)


החוקרת – קתלין א. מרטין גיניס, פרופסור במחלקה לקינזיולוגיה באוניברסיטת מקמאסטר באונטוריו קנדה, ניתחה את ההתנהגות של 58 סטודנטיות בקולג' שהתעמלו 20 דקות על אופני כושר כשהן לבושות בחולצות ומכנסיים רפויים שאינם צמודים מדי ובנעלי ריצה. לפי הממצאים – אפילו נשים שבאופן כללי מרוצות מגופן, הושפעו מהמראות שמולן. זאת ועוד, דימוי הגוף לא שינה כלל לגודל האפקט שהיה למראות על הנשים – אם באו עם דימוי עצמי ראשוני נמוך או גבוה.

"אם אתה מרוכז רק בהופעת הגוף במראה אתה לא מרוכז בחוויה עצמה",
מסכים פרופסור ג'יי קימייקיק, מהמחלקה לפיזיולוגיה של האימון באוניברסיטת מיאמי באוהיו. לטענתו מתעמלים צריכים ללמוד להקדיש תשומת לב לסממנים פנימיים ולא חיצוניים, מכיוון שהתמקדות בהופעה ובתוצאות חיצוניות כמו איבוד משקל, יכולה להפחית מההנאה שמספקת חווית האימון.

בנוסף, מראות עלולות לגרום למתעמלים להיות מודעים יותר האחד לשני ולגרום לאנשים שמצויים בכושר פחות טוב מהסובבים אותם להרגיש ששופטים אותם במהלך האימון. מתעמלים מקצועיים, בייחוד מרימי משקולות, משתמשים במראות על מנת לוודא שהם מבצעים את התרגילים נכון ובמקרה שלהם, למשל, המראות חיוניות לאימון נכון.


איתי זיוד"ר איתי זיו
סגן מנהל קמפוס ’שיאים’ באוניברסיטת תל אביב.
מנהל תחום הקורסים למדריכי מועדוני בריאות וכושר. מומחה לפעילות ספורט, פעילות גופנית וחדרי כושר, הוציא לאור את האנציקלופדיה "עוצמות חדשות, כושר במעגל החיים", שהינו מדריך המקיף ביותר שנכתב בשפה העברית והעוסק בתחום הפעילות הגופנית וחדרי הכושר. יחד עם ד"ר דרור שגיא, הוציא לאור את הספר "במשקל הנכון, פעילות גופנית ותזונה מאוזנת השילוב המנצח", ספר העוסק בתחום אורח חיים והשמנה.
תודות ליואב ירון מורה בכיר לפיזיקה ומתמטיקה בתיכון עירוני ד בתל אביב.
www.itaiziv.co.il

קישורים: איתי זיו,




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"עוד יבוא יום בו לא אוכל לרוץ יותר. היום הוא לא היום הזה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג