להזדקן בכבוד על האופניים

הנרי אוחיון שהיה אלוף ישראל 6 פעמים בין השנים 1959 ו-1965 הוא הוכחה ניצחת לכך שניתן לרכב על אופניים ולשמור על כושר גופני גבוה גם עמוק אחרי גיל 70. לאנס ארמסטרונג מוכיח שגם בגיל 37 אפשר לעשות קאמבק ואחרי למעלה מ-3 שנות פרישה, לחזור ולהתחרות ברמות הגבוהות ביותר במרוצי אופניים מקצועניים
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp


הנרי אוחיון שהיה אלוף ישראל 6 פעמים בין השנים 1959 ו-1965 הוא הוכחה ניצחת לכך שניתן לרכב על אופניים ולשמור על כושר גופני גבוה גם עמוק אחרי גיל 70. לאנס ארמסטרונג מוכיח שגם בגיל 37 אפשר לעשות קאמבק ואחרי למעלה מ-3 שנות פרישה, לחזור ולהתחרות ברמות הגבוהות ביותר במרוצי אופניים מקצועניים

מאת:אייבי גילת


איך אפשר להסביר את העובדה שרכיבה על אופניים מאפשרת לרוכבים בגילאים מתקדמים יחסית להמשיך ולרכב, חלקם ברמה גבוהה ביותר גם לתוך השנים של גיל הזהב?


לרכוב עד גיל 120 / צילום: מוטי קמחי

מספר הסברים אפשריים לכך:

משקל הגוף של הרוכב/ת נמצא על האופניים – פעולת הרכיבה נחשבת לפעילות רכה, כזו שאיננה מפעילה לחץ גדול על מערכת השלד והמפרקים, ואיננה גורמת במצטבר נזק למערכת התנועה. העומס המופעל על הגוף מבחינת ספיגת הזעזועים הוא מאוד קטן ואיננו פוגע בשלמות  העצמות והמפרקים.
תמסורת קלה ויחסי העברה הילוכים נוחים – מאפשרים להתאים את הרכיבה על האופניים כמעט לכל התנאים הטופוגרפיים הקיימים כולל עליות תלולות במיוחד. רוכבים המשתמשים במערכת ההילוכים בצורה יעילה לאורך שנים ומתאימים את דרגת הקושי של המאמץ להילוך הנכון מפחיתים בצורה מאוד משמעותית את החיכוך, השחיקה והפגיעה האפשרית במערכת התנועה.

שלדות האופניים – שלדות האופניים כיום מיוצרות בשיטות היי טקיות מחומרים סופר מתוחכמים. מה שמאפיין אותן בין היתר הוא  שהן קלות במיוחד ועשויות מחומרים הסופגים את הזעזועים של הנסיעה. במקום שהטלטול ייכנס לתוך השלד האנושי, מבנה השלדות מבטיח הגנה מרבית וספיגה אופטימאלית של מהמורות הדרך, גם בשטחים בעלי עבירות קשה במיוחד.

מרכיב סבולת לב ריאה – רכיבה על אופניים היא ענף ספורט שמרכיב הכושר הגופני הדומיננטי שבו בכל רמה הוא סבולת לב ריאה. כאשר הרוכב מקשיב לגופו ומתאים את מרחקי הרכיבה, ובעיקר את המהירות למצב כושרו הגופני, ניתן לבצע את פעילות הרכיבה על האופניים גם ברמה הבסיסית ביותר. רכיבה על אופניים היא פעילות גופנית כל כך טובה שהיא נעשית גם ברמה השיקומית אחרי התקפי לב או שבץ, או אחרי פציעות בענפי ספורט אחרים כמו ריצה למשל.

הקשר לבריאות – רכיבה על אופניים כענף ספורט אירובי מפעילה קבוצות שרירים גדולות במיוחד. כאשר הרכיבה נעשית כמעט מדי יום, לפחות שעה בכל פעם, ברמה של בין 60 ל-80 אחוז מהדופק המרבי ניתן להפיק את כל היתרונות שיש לפעילות אירובית: ירידה כללית ברמת הכולסטרול, עליה ברמת הכולסטרול "הטוב" וירידה ברמת הכולסטרול "הרע", וירידה כללית ברמת שומני הדם.

פעילות שנעשית באוויר הפתוח – אחת הבעיות הקשות שאיתה תצטרך להתמודד האנושות במאה ה-21 היא זיהום האוויר במרכזי הערים הגדולות. רכיבה על אופניים כפעילות גופנית הנעשית בטבע באוויר הפתוח, כאשר הרוכב נושם אוויר נקי ולא מזוהם יכולה להוסיף הרבה מאוד בריאות לחייו של הרוכב.

מגפת ההשמנה – אורח החיים המודרני הוא יושבני בעיקרו. כמות האנשים בעלי משקל עודף נמצאת בעליה מתמדת. רכיבה על אופניים כפעילות גופנית אירובית שורפת הרבה מאוד אנרגיה ומאפשרת לרוכבים לשמור על מאזן קלורי מאוזן ותקין. משרד הבריאות האמריקאי ממליץ כיום לאנשים לשרוף לפחות 1500 קק"ל בשבוע כדי לשמור על הבריאות. ברכיבה על אופניים בקצב בינוני במישור ניתן להגיע למספר הזה במספר די קטן של רכיבות.

אופנה – כיום מכול שלט פרסום, מודעת דרושים, או פרסומת במדיה מביט אליך רוכב אופניים. רואים הרבה מאוד ידוענים על מדוושים במרץ על אופניים. בכלל נהיה מאוד אופנתי לרכב על אופניים. ברחובות הערים הגדולות נסללו שבילי אופניים דבר המאפשר לאוכלוסייה הולכת וגדולה של אנשים חלקם מבוגרים לרכב על אופנים בין היתר כאמצעי תחבורה ממקום למקום, וגם כאמצעי לשמירה על כושר גופני.

במאה ה-21 רמת הרפואה המודרנית, התרופות, האיתור המוקדם הביאו לעליה בתוחלת החיים של אנשים. הרבה מאוד אנשים מגיעים לגילאים מבוגרים יחסית. אופניים נהיו דבר מאוד זמין ונוח. כך שאל תתפלאו בפעם הבאה כאשר אתם מגיעים לראש ציפור או לקריטריום בקיסריה כאשר מבוגר שיכול להיות הסבא שלכם מדווש לידכם בהנאה, ואולי אף עובר אתכם בסערה, יש למה לצפות…




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג