החשיבות של תנועתיות שאינה פעילות גופנית, לבריאות לב-ריאה ולאריכות ימים

במקרים כאלה הם כמובן מעלים את גורמי הסיכון ללקות במחלות שכיחות מחד, להעלות את הגיל הפיזיולוגי
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

במקרים כאלה הם כמובן מעלים את גורמי הסיכון ללקות במחלות שכיחות מחד, להעלות את הגיל הפיזיולוגי

מאת:ד"ר איתי זיו


פעילות גופנית הנה אחד הכלים המרכזיים וחשובים לשיפור מצב בריאותי, הפחתת משקל, שיפור הופעה חיצונית, טיפול יעיל בבעיות פסיכולוגיות שונות ואף דיכאון, הקלה על הסובלים מהפרעות קשב וריכוז מסוגים שונים ומה לא. אך למרות החשיבות הרבה יש לא מעט אנשים שלא ממש אוהבים לבצע פעילות גופנית בעצימות כזו שתשפר את יכולתם הגופנית ובכך לגרום לשינוי.



חיחיחיחיחיי
צילום: דן לב


במקרים כאלה הם כמובן מעלים את גורמי הסיכון ללקות במחלות שכיחות מחד, להעלות את הגיל הפיזיולוגי , מאידך, באופן משמעותי ממש. חשוב לציין שבשנים האחרונות אנו עדים לכך שתוחלת החים רק עולה ולא רחוק היום בו אנשים שיילכו לעולמם בגיל 100 ויגררו תגובות פליאה מצד הסובבים אותם שהם היו יכולים לחיות עוד מספר שנים לפחות….

חלק א
עם העלייה המרשימה בתוחלת החיים, לא נמצאת בהלימה לחלוטין איכות החיים. או אז אמנם ייתכן שאדם מבוגר הגיע לגיל המכובד 90 אך הדרך לשם מבחינה בריאותית כלל לא הייתה טובה ואף רצופה בקשיים, בעיות רפואיות רבות, נפילות ושברים עקב כך ומה לא. או אז, עולה, לא אחת השאלה, האם כשאין איכות חיים בכלל יש צורך לחיות כה הרבה שנים? שאלה לא קלה והתשובה, מן הסתם, מורכבת עוד יותר.

עוד כתבות בנושא
קרוספיט – חבר או אויב?

מסתבר, שגם ללא ביצוע פעילות גופנית והגברה משמעותית של הפעילות היומיומית ניתן בהחלט להשיג תוצאות לא רעות כלל ועיקר מבחינת שיפור מצב בריאותי. מהמחקרים בתחום עולה, שאנשים בעלי אופי תזזתי ואוהבים לנוע על בסיס קבוע ולא דווקא להתאמן נהנים מיתרונות בריאותיים ואחרים לא מעטים. ניתן להביא במקרה זה מחקר שנערך בבית החולים האוניברסיטאי בשטוקהולם* שבדק את החשיבות של תנועתיות שאינה פעילות גופנית, לבריאות לב-ריאה ולאריכות ימים.

על פי המחקר החברה שלנו סובלת מאורח חיים יושבני ומזמן מאוד מוגבל של תנועתיות, שאינה פעילות גופנית מוגדרת, אלא תזוזה בחיי היומיום. המחקר הנוכחי בדק את הקשר בין חוסר תזוזה ביומיום לבין בריאות לב-ריאה בתחילת המחקר והסיכון למחלה לבבית ואריכות ימים כללית, 12.5 שנים לאחר תחילת המחקר. המחקר נערך על בני 60 ומעלה,ף גברים ונשים, המתגוררים בשטוקהולם, 4,232 משתתפים. בתחילת המחקר הוערכו מידת התזוזה היומית והרגלי הפעילות הגופנית על ידי שאלון שהתבקשו המשתתפים למלא. בריאות הלב ריאה נבדקה על ידי מבדק פיזי ובדיקות מעבדה. המשתתפים נבדקו לאחר 12.5 שנים.

בתחילת המחקר נמצא כי אורח חיים תזזיתי ביומיום (ללא קשר למידת הפעילות הגופנית המסודרת שעשו המשתתפים) ובהשוואה לאנשים יושבניים, היה קשור להיקף מותניים קטן יותר, כולסטרול טוב (HDL) גבוה יותר אצל נשים וגברים. כמו כן נמצאו אצל גברים רמות נמוכות של אינסולין, גלוקוז ועוד.

חלק ב
כמו כן הישנות התסמונת המטבולית* הייתה קטנה משמעותית בקרב האנשים התזזתיים לעומת אנשים יושבניים שעסקו בפעילות גופנית מסודרת ויובשניים שלא עסקו בפעילות גופנית מסודרת. משתתפים שגם דיווחו על אורח חיים תזזיתי וגם עסקו בפעילות גופנית מסודרת היו בעלי סיכון נמוך יותר להתקף לב ראשוני ולתמותה מכל סוג של מחלה קשה. אם כן, אורח חיים תזזיתי לעומת יושבני, ללא קשר למידת הפעילות הגופנית המסודרת, מסייע לשמירה על בריאות הלב-ריאה ולאריכות ימים בקרב אנשים מבוגרים.



דגל ישראל צילום: דני



לסיכום, למידת התנועתיות היומיומית חשיבות לא מעטה לכן גם אם לא עוסקים בפעילות גופנית על בסיס קבוע מומלץ מאוד להגביר ככל שניתן התנועתיות היומיומית וליהנות מיתרונות בריאותיים רבים.
    
• התסמונת המטבולית – מוכרת גם בשמות: "סי נדרום X", "תנגודת אינסולין" אינה מהווה למעשה מחלה אלא אוסף מאפיינים אשר כאשר הם מופיעים יחדיו הם מעלים את הסיכוי לתחלואה בסוכרת מסוג 2 או במחלות קרדיווסקולריות. על מנת לאבחן את התסמונת המטבולית אין צורך בהופעה של כל הקריטריונים אלא רק בשלושה. באירופה למשל צריך שניים מן הקריטריונים הללו אולם חייבת להיות השמנה בטנית בנוסף לשני הקריטריונים האחרים. הקריטריונים העיקריים הכלולים בתסמונת זו: השמנה ביטנית, יתר לחץ דם, כמות גבוה של טריגליצרידים בדם, היפרגליקמיה בצום ו- HDL נמוך

Department of Medicine, Karolinska University Hospital, , Stockholm, Sweden


מקורות:

לקריאת המחקר באתר האוניברסיטה

התסמונת המטבולית בויקיפדיה

21.7.2014


ד"ר איתי זיו
www.itaiziv.co.il
סגן מנהל קמפוס שיאים באוניברסיטת ת"א,

מנהל תחום הקורסים למדריכי מועדוני בריאות וכושר





אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג