סקירה: נרשם שינוי משמעותי בתוצאות זמני המרתון בשנת 2019

בצד השיפורים המתמשכים בשיטות האימון, אין ספק כי ישנו זינוק מטאורי בזמנים בשנה החולפת בקרב כלל עילית רצי המרתון לאחר שנים ללא שינוי משמעותי בכמות הרצים המהירים
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

מקור הסקירה: ד"ר הלמוט וינטר

בהיסטוריה של הריצה, שנת 2019 תיזכר בזכות הקפיצה חסרת התקדים בזמני ריצות הכביש – כמעט ואין שיא ששרד שנה יוצאת דופן זו עם שיטפון של שיאי עולם, שיאים לאומיים ושיאי מסלול במגוון מרחקים מ-10 ק"מ ועד מרתון כמו גם זמנים אישים טובים ביותר. שתי דוגמאות שמראות זאת בצורה ברורה מאוד: אם במהלך השנים האחרונות נרשמו במרתון כ-50 תוצאות מתחת ל-2:08 לגברים, ב-2019 לבדה נחצה גבול ה-2:08 כמעט במספר כפול – 99 פעמים; בנשים הושגו בעבר כ-50 תוצאות מתחת ל-2:25 שעות, וב-2019 לבדה קפצנו ל-108.

כמעט ואין שיא ששרד. מרתון ניו יורק | צילום: Steven Pisano

ניתן לבסס אמירה זו על בסיס מוצק יותר על ידי ניתוח מקיף יותר של רמת הביצועים של רצי העילית במרתון. לשם כך, סכמנו את מספר הפעמים מתחת לסף מסוים של 2:xx לשנים 2015, 2016, 2017 ו-2019 בגרף למעלה (2018 הושמטה במכוון כ"שנת המעבר"). ניתן לראות מהנתונים כי התוצאות היו דומות למדי בשנים 2015 עד 2017, והקפיצה המשמעותית בביצועים התרחשה ב-2019. השוואה של הזמנים על ידי התאמה לתוצאות משנים קודמות מגלה שיפור ממוצע בזמני מרתון הגברים של 1:45 דקות, או כ-1.5% בהשוואה לשנים הקודמות.

התפתחות דומה ניתן לראות גם במרתון הנשים, בו הקפיצה בביצועים בולטת עוד יותר עם כ-3 דקות או 2%. חשוב להדגיש כי הקפיצות בביצוע הן תופעה כללית, כלומר הן משפיעות באופן אבסולוטי על הזמנים הטובים ביותר – כפי שמוכיחים השיאים בעונת 2019 – אך גם על כלל רצי העילית, כאשר שיאי המסלולים נשברו ברבבותיהם בעונת 2019 מראים.

שיפור התוצאות לאורך השנים אצל הגברים

שיפור התוצאות לאורך השנים אצל הנשים

סקירה שעשה מומחה יפני על מרתוני המייג'ור מראה כי כל המדליסטים במרתונים אלו למעט בודדים ממש עשו זאת בנעלי ה-Nike Vaporfly וה-Nike Vaporfly Next. מחקרים של נייקי על ביצועי נעליים אלו בעלות הסוליה העבה ופלטת הקרבון המעוקלת ואשר הוצגו בכנסים בעולם, מראים חיסכון אנרגטי של 4% בדגם המוקדם, ו-5% בדגמי ההמשך, בהשוואה לנעלי ריצה "קונבנציונליות" ועשויים להסביר את השיפור של 1.5% עד 2% בזמנים של הגברים והנשים במרתון, בהתאמה.

בצד התגובה הרפלקסיבית להשוות את הקפיצה הטכנולוגית בנעלי הריצה לכניסה של חליפות השחייה לפני מספר שנים שהובילה גם שם לפרץ של שיאים, שמחיקתם דרשה שנים ארוכות לאחר הוצאתן משימוש. במקרה של הנעליים המצב גבולי הרבה יותר, מאחר ולמרות שחלק מהשיאים נקבעו עם אבות טיפוס שלא נבדקו ולא זמינים לכלל הרצים, עדיין קיימים דגמים מסחריים של אותן נעליים ולמרות שהמחיר שלהן בהחלט איננו שווה לכל נפש, הן עדיין ברות השגה למרבית הרצים.

אבל, בעוד אנו מדברים, הפרק הבא בהיסטוריה של נעלי הריצה כבר נכתב על ידי יצרני הנעליים. באליפות העולם באיש ברזל שנערכה בקונה כיכבו נעליים עם פלטות קרבון בנשים ובגברים, כאשר חמשת הרצות המהירות ביותר רצו את המרתון עם נעלי Vaporfly, וכמעט כל 15 הגברים המהירים ביותר במרתון רצו עם נעליים ממגוון יצרנים בעלות סוליות עם פלטת קרבון והשמות מצביעים על היעד הבא כמו: Asics Tokyo 2020 prototype (יאן פרודנו, מס' 1), Hoka One One Carbon Rocket (טימותי אודונל, מס' 2), New Balance prototype (סבסטיאן קינלה, מס' 3), ו-8 משאר 12 הרצים המהירים ביותר עם נעלי Vaporfly לדגמיהן השונים.





אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג