מה הקשר בין פעילות גופנית לתוחלת החיים?

לפי מחקר חדש ומקיף שבדק שאלונים של מאות אלפי אנשים, לכל מי שמבצע פעילות גופנית יש סיכוי לחיות למשך יותר זמן גם אם הוא התחיל עם זה בשלב מאוחר בחיים
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

הרבה אנשים שגילו את הספורט בגיל מאוחר יחסית, מתחרטים על ה"שנים המבוזבזות" אבל לפי מחקר חדש מסתבר שגם מי שהתחיל מאוחר עדיין נהנה מהיתרונות הבריאותיים הגדולים של ביצוע פעילות גופנית. בנוסף, המחקר הזה קובע שגם מי שמפסיק לבצע פעילות גופנית, ככל הנראה גם יפסיק ליהנות מהיתרונות שלה.

אף פעם לא מאוחר להתחיל | צילום: pixabay

עוד כתבות בנושא 
רוצים חיים ארוכים? הנה 5 דברים שעליכם לעשות
ספורט סבולת מאט את ההזדקנות, אימוני כוח פחות
פעילות גופנית לאורך זמן תהפוך אתכם לצעירים ב-30 שנים

מחקרים רבים שהראו את כמה פעילות גופנית בגיל מבוגר תורמת לעצמות, למוח, ללב ולשרירים, בדקו אנשים בנקודת זמן אחת בחייהם. לעומתם המחקר החדש שפורסם החודש אסף נתונים מתוך מחקר סטטיסטי מקיף בנושא תזונה ובריאות שהלך בארצות הברית ב-1995 בהשתתפות מאות אלפי אנשים בגילאי 50-71 שענו על שאלונים.

בחלק מהשאלות התבקשו המשתתפים לציין האם הם פעילים ספורטיבית, באילו תחומים ובאיזו תדירות, וכמו כן נדרשו לפרט על כל פעילות פיזית שהם מבצעים שהיא לאו דווקא ספורטיבית כמו למשל עבודות בבית או בגינה. השאלון התייחס גם לשנים המוקדמות של המשתתפים, לשנות ה-30 וה-40 ול-10 השנים האחרונות בחייהם.

במחקר החדש דגמו את השאלונים של כ-315 אלף משתתפים שענו עליהם 13 שנים לפני כן. החוקרים מיינו את האנשים לפי התשובות שלהם שהתייחסו לסוגי הפעילות הגופנית שביצעו ולשינוי עם השנים בכל הקשור לביצוע פעילות גופנית: כאלה שהעידו שהם מבצעים פעילות גופנית בהיקף דומה לשנים קודמות, כאלה שאמרו שהיו פעילים בעבר אבל עם השנים כבר לא, וכאלה שהיו פעילים כשהיו צעירים אבל הפסיקו ורק בשלב מאוחר יותר בחיים גילו מחדש את הפעילות הגופנית.

מומלץ וחשוב להתאמן בכל גיל

המשתתפים במחקר הסכימו שלאחר מותם החוקרים יוכלו לדעת מהי סיבת המוות שלהם, כך שלאחר ניתוח השאלונים החלו החוקרים לבדוק מי מאותם משתתפים כבר לא בין החיים. לפי התוצאות, סיבת המוות העיקרית של המשתתפים שלא היו פעילים ספורטיבית בשנותיהם המאוחרות היתה מחלת לב. לפי הניתוח של התוצאות, למי שהיה פעיל ספורטיבית ירדו 30 עד 35 אחוזים מהסיכויים למות מסיבה כלשהי ו-40 אחוזים ירדו מהסיכוי לחטוף התקף לב.

הנתון המעודד היה שגם אנשים שחזרו לבצע פעילות גופנית בשנות ה-40 וה-50 שלהם לאחר הזנחה גופנית, עדיין נהנו מאותם סיכויים טובים לחיות חיים ארוכים ואיכותיים יותר. מצד שני, אנשים שהיו ספורטיביים בגיל צעיר אבל זנחו את הפעילות הגופנית בגילאי המעבר, לא נהנו משום יתרונות שהעניקה להם הפעילות הגופנית בחייהם המוקדמים.

חשוב כמובן לציין שמדובר במחקר שמתבסס על שאלונים, מה שפוגע ברמת האמינות שלו מצד אחד, אבל מצד שני כשמדובר בשאלונים שמילאו כל כך הרבה אנשים ובמחקר כל כך מקיף – אין שום ספק שצריך להתייחס אליו ברצינות. הוא אמנם לא מתייחס לסוגים מסוימים של פעילות גופנית, ופחות מתייחס לחשיבות של תזונה נכונה ומשקל תקין.

גם ליהנות מהחיים וגם לחיות יותר | צילום: thinkstock

פדרו סיינט מוריס שהיה אחד מעורכי המחקר סיפר: "אם אתם פעילים גופנית, פשוט תמשיכו עם זה ולא משנה בני כמה אתם. ואם לא הייתם פעילים לתקופה מסוימת, נראה שאף פעם לא מאוחר לעשות את זה גם אם אתם בגיל המעבר".





אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג