אימת הספורטאים: מהו וירוס הקורונה?

כיצד הוא התחיל, מה הסימפטומים שלו ומה דרגת המסוכנות שלו, ד"ר חן גלייט-סנטר עם הפרשנות
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

נלחמים בקורונה: איך תחזקו את המערכת החיסונית | התרומה של הפעילות הגופנית למערכת החיסונית | 6 דרכים להתמודדות עם הקורונה | מהו וירוס הקורונה | כיצד מתמודדים הרצים הסיניים עם הקורונה |


וירוס הוא גורם פתוגני בעל יכולת הדבקה אלא שבניגוד לחיידק, וירוס יכול להתרבות אך ורק כשהוא בתוך תא חי, והתא הוא חלק מיצור חי שלם. וירוסים יכולים להדביק כל צורה של חיים, החל מחיות, צמחים ועד מיקרואורגניזמים, כולל חיידקים. כאשר הוירוסים אינם בתוך תא מאכסן, הם נמצאים כחלקיקים עצמאיים שנקראים "ויריונים" והם בנויים ממרכיבים של: 1. חומר גנטי (שיכול להיות דנ"א או רנ"א) – שהוא מקודד לחלבונים ההכרחיים עבור ההדבקה וההתרבות של הוירוס 2. חלבון מעטפת (קאפסיד) 3. מעטפת שומנית.

לכל וירוס ישנה אבולוציה | צילום: BernbaumJG

הצורות של הוירוסים השונים, כפי שהם נראים במיקרוסקופ, יכולות להיות שונות. לכל וירוס ישנה אבולוציה משלו ונוצר בדרך אחרת. אבולוציונית, וירוסים יכולים להחליף ביניהם חומר גנטי, מה שמעלה את היכולת שלהם להשתנות וצבור מגוון גנטי רב. וירוסים נחשבים לצורת חיים, אף על פי שהם לא יכולים להתרבות בכוחות עצמם, אבל הם נושאים מטען גנטי וכן יש להם יכולת התרבות מסוימת שתלויה בתא חי אחר.

כיצד עובר הוירוס?

דרכי ההעברה וההתפשטות של וירוסים הן מגוונות: דרך אחת היא באמצעות מה שמכונה "וקטור" (וקטור הוא מיקרואורגינזם שיכול להיות חרק שיכול להעביר וירוס מצמח לצמח או מחיה לצמח). וירוסים בחיות למשל יכולים להיות מועברים על ידי קרציה שמוצצת דם של החיה הנגועה. וירוס השפעת למשל עובר בעיטוש או בשיעול דרך טיפות רוק. ישנם וירוסים של מערכת העיכול שמועברים על ידי מזון ושתייה. ישנה קבוצת וירוסים, כמו למשל וירוס ה-HIV (איידס) שמועברים על ידי מגע מיני וחשיפה לדם נגוע.

זיהומים וירליים על פי רוב מעוררים את תגובת מערכת החיסון, והתגובה הזו לרוב "מחסלת" את הגורם הוירלי. תגובה חיסונית יכולה להיווצר גם בתגובה לחיסון, אשר מהווה חיקוי לזיהום הוירלי ולכן מעורר את מערכת החיסון ומביא לרכישת "זיכרון חיסוני".

מקור ההתפרצות הוא בשוק מאכלי ים בסין | צילום: Luo Shaoyang

וירוס הקורונה נכנס לתודעה הציבורית בקול גדול. מיהו?
לפי ארגון הבריאות העולמי, ה-WHO, הקורונה היא למעשה שם למשפחה גדולה של וירוסים: Coronaviruses CoV הגורמים לתחלואה החל מהצטננות קלה, מה שנקרא Common cold, ועד למחלה חמורה וקשה כמו זו שנצפתה כאשר זוהו הוירוסים Middle East Respiratory Syndrome -MERS-CoV) ו-Severe Acute Respiratory Syndrome (SARS-CoV). כעת, אנו נמצאים בעיצומה של אפידמיה שבראשה זוהה זן חדש שלא זוהה עד כה כגורם תחלואה בבני אדם. זן חדש של וירוס מסוג הקורונה קיבל את שמו COVID-19, נקרא גם SARS-CoV-2.

הוירוסים שמשתייכים למשפחת הקורונה הם וירוסים זואונוטיים, כלומר: הם מועברים מבעלי חיים לבני אדם. וירוס ה-MERS-CoV למשל נמצא שעבר מגמלים לבני אדם. בעלי חיים "מאחסנים" בתוכם מגוון רחב של וירוסים ששייכים למשפחת הקורונה ועדיין לא רכשו את היכולת להדביק בני אדם. התסמינים הנפוצים: תסמינים של מערכת הנשימה, שיעול, חום, קוצר נשימה וקשיי נשימה. במקרים היותר חמורים, עשויה להתפתח דלקת ריאות, כשל כלייתי ואף מוות.

לפי ה-CDC Centers for Disease Control and Prevention:
וירוס הקורונה מסוג SARS-CoV-2 גרם להתפרצות של מחלה נשימתית חמורה ולראשונה הוא אובחן בסין. כיום המחלה נפוצה וכבר נמצאה ואובחנה בלמעלה מ-60 מקומות בעולם, כולל בארה"ב. Coronaviruses היא משפחה גדולה של וירוסים שנפוצה בבני אדם ובמינים שונים של בעלי חיים, כמו גמלים, חתולים, בקר ועטלפים. לעתים נדירות קורונוירוס של בעל חיים "רוכש" יכולת הדבקה של בני אדם וכך נעשה המעבר מהחיות לבני אדם. כך קרה בעבר עם וירוס ה-SARS-CoV, MERS CoV וכעת עם הוירוס ה"חדש" SARS-CoV2.

ככל הידוע עד לימים אלו, הוירוס SARS-CoV2 מקורו בעטלפים. רוב החולים הראשונים בהתפרצות היו באזור שוק מאכלי הים בעיר ווהאן (Wuhan) במחוז חוביי (Hubei) שבסין. מקור ההתפרצות הוא בשוק מאכלי ים, שם שכנו גם חיות וההשערה היא שמשם החלה ההדבקה מחיה לבני אדם. לאחר מכן, חלה עליה בתחלואה באנשים אשר לא היו נוכחים בשוק האוכל באותו מקום וגם מחוץ למחוזות סין, ומכאן שיערו שהוירוס מדביק מאדם לאדם. המצב הנוכחי הוא שישנם כעת בעולם מספר מוקדי תחלואה פעילים.

התפרצויות של וירוסים חדשים הם תמיד הדאגה של רשויות ארגוני הבריאות העולמי. דרגת המסוכנות של ההתפרצויות תלויה כמובן במאפיינים של הוירוס (או של כל גורם פתוגני אחר) וזה כמובן מושלך מדרך ההעברה שלו מאדם לאדם ומדרגת חומרת התחלואה שנגרמת והאם קיימים חיסונים או תרופות כנגדו. העובדה שהמחלה הזו גורמת לתחלואה שעשויה להסתיים במוות והגורם לה מועבר בקלות מאדם לאדם – כל אלו מדאיגים ומגדירים את התופעה כפאנדמיה. היות והוירוס מתפשט באוכלוסייה ויותר ויותר מדינות מתגלות כ"נגועות", אנחנו מתקרבים למה שמכונה תפוצה עולמית של וירוס חדש, שזהו קריטריון נוסף בהגדרה של פאנדמיה.

כל אחד יכול לתרום את חלקו על מנת לשמור קודם כל על בריאותו ובריאות משפחתו בקרובה, ועל בריאות הציבור. זו עדיין עונת השפעת ועדיין עשויים להיות תסמינים שונים של תחלואה בדרכי נשימה שאינה בהכרח SARS-CoV2. חשוב מאוד "להיות ערניים" לסימפטומים שלך ושל הסובבים אותך. אם אתה נמצא במגע קרוב עם בן אדם שאובחן כחולה או כנשא של SARS-CoV2, או אדם שחזר מאחת המדינות שהוגדרו על ידי משרד הבריאות, עליך ליישם את ההמלצות באופן מיידי. חשוב מאוד לעקוב אחר ההנחיות אשר מתעדכנות כל הזמן ומתפרסמות כל העת באתרי התקשורת: השבים ממדינות מסויימות, השוהים במקומות מסוימים וכדומה. שיתוף הפעולה של כל אחד מאתנו באופן פרטני הוא חלק אינטגרלי ובלתי נפרד מהמאמץ העולמי למען בריאות הכלל ובמטרה למתן את התפשטותו של הוירוס החדש.





אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג