צה"ל נכנס לכושר

גם בצה"ל מבינים את החשיבות בשמירת על הכושר ואימוני הכוח הפונקציונליים ולצורך כך הוקמו ופוזרו ברחבי הבסיסים "חצרות כושר" חדשות ומזמינות. כך זה נראה מבפנים
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

סביר להניח שאין חייל בצה"ל שלא זוכר את בוחן "בר-אור" המאיים, שהיה חלק מהנוף הספורטיבי ובחן את היכולות של החיילים והחיילות. מאז זרמו הרבה מים בירקון והבוחן שפותח על ידי פרופ' בר-אור שונה ועודכן על פי הצרכים המשתנים, אך מטרתו נשארה בעינה: לתת אמצעי לפיקוד לוודא רמת כשירות סבירה של החיילים, ולהעניק לחייל או לחיילת משוב בנוגע למצב כושרו העכשווי. "הרעיון להקמת 'חצרות כושר' חדשות נולד למעשה משני צרכים, הראשון מתן מענה לתפיסת האימונים בעקבות לקחי מערכות צה"ל האחרונות מלבנון השנייה ועד "צוק איתן". הצורך השני נובע מהפער בתשתיות במוצבים ומכאן פער באפשרויות לשמירת הכשירות בתעסוקה המבצעית", מספר לשוונג רס"ן ירון מייסטר, רמ"ד הארגון במחלקת הכושר הקרבי.

חצרות הכושר יוקמו גם במוסדות החינוך

עוד כתבות בנושא כושר
למה לספורטאי סבולת כדאי לבקר במועדוני כושר?
מה ההבדל בין אימון כוח בחדר כושר לאימון בסטודיו?
מה הגורמים לדימוי עצמי נמוך אצל מתאמני חדר כושר?

כיצד לדעתך תהליך הקמת החצרות יוביל לקידום חיילי צה"ל?

"אני סבור שהתהליך הזה יקדם מספר דברים, ולא רק בצה"ל על ידי מתן האפשרות להתאמן על אותם התחומים שאנו מדגישים והם כוח – רגליים פלג גוף עליון ופלג גוף תחתון, שיווי משקל וקרב-מגע בתרגילים ובאמצעי השדה הטובים ביותר. בנוסף תהיה תשתית זמינה והולמת המאפשרת גיוון באימון שתכיל אימון מסגרת מחד, ואימונים אישיים מאידך בדגש על התאמה גם ללוחמות. כמו דברים רבים שמחלחלים מצה"ל לאזרחות – אני צופה שחצרות במתאר זה יוקמו גם במוסדות החינוך ובמחמי רשויות מקומיות כאמצעי הכנה לצה"ל".

מה היתרונות של בניית החצרות הללו?

"בנוסף ליתרונות המקצועיים שהזכרתי קודם, חצרות הכושר הקרבי הן דלות הקמה, בטח לאור העובדה שהן מיועדות לשימוש של שנים רבות, דלות הכשרה כיוון שאין צורך בהכשרה מורכבת למדריכים כושר קרבי ולמפקדים, דלות תחזוקה כיוון שאין צורך בטיפולים מיוחדים. מעבר לכך, תכנית מיקום חצרות הכושר תייתר את הצורך בהעברת אמצעי כושר ממוצב למוצב, היות שכמעט בכל מוצב תהיה חצר כושר מותאמת לגודלו, וכך ניתן יהיה להמשיך ולהתאמן באותם אמצעים בגזרה התע"ם החדשה".

"ישנו מעבר מריצות ארוכות לאימוני כוח פונקציונליים"

מהי מדיניות צה"ל בנוגע לפיתוח תחום הכושר הקרבי?

"מדיניות צה"ל היא שהכושר הקרבי הינו אחד מאבני היסוד של הלוחם, וככזה יש להעלות את רמתו ולשפרו באימונים ובהכשרות, ולשמרו בזמן התעסוקות המבצעיות. מחלקת הכושר הקרבי אמונה על מתן הפלטפורמות התורתיות, המקצועיות והתשתיתיות למדיניות זו – וחצר הכושר הקרבי הינה אחד האמצעים לכך".

האם מדובר בפרויקט כלל צה"לי?

"בהחלט. חצר הכושר הקרבי מהווה את עיקר תשתיות הכושר הקרבי במסגרת 'תר"ש גדעון', התכנית הרב-שנתית של צה"ל ומכילה ראייה כלל צה"לית רחבה – מהקמת חצרות אלה בבסיסי ההכשרה כדי ללמד את המפקדים והחיילים כיצד להתאמן בהן, דרך הקמת החצרות במוצבים וכלה בהקמה בבסיסי האימונים של יחידות המילואים".

האם נערך בעבר תכנית ניסיונית לבדיקת הנושא?

"בוצעו פרויקטים רבים כמו מכולות כושר גדודיות, ניידות כושר קרבי, ערכות כושר קרבי פלוגתיות, וכן אמצעי אימון מוספים – המשותף לכולם הוא שהציוד נע עם היחידות ובדרך התבלה, התכלה או אבד. השוני בפרויקט הזה הוא שהתשתית קבועה ונייחת, כך שאין צורך להעבירה, ושילוב של השיקולים המקצועיים בתכנון החצרות יחד עם היתרונות שפירטתי קודם יביא על פי התחזית שלנו להצלחה גבוהה מאוד".

חצרות הכושר הקרבי הן דלות הקמה

אילו מתקנים ירכיבו את החצר?

"החצר מורכבת מכמה מתקנים: א.מתומן מתח – ליבו של המתקן הכולל ששה 'ברים' בגבהים שונים לעבודה עם רצועות כוח והתנגדות. בנוסף כולל המתומן גם ארבעה מתקני מתח תקניים וסולם בשיפוע משתנה. ב. מקבילים – ארבעה מתקני מקבילים (שני זוגות) בשני גבהים וברוחב משתנה. ג. מדרגות – 3 מדרגות לעבודת רגליים בשלושה גבהים שונים. ד. פטריות – 3 פטריות לעבודה על שיווי משקל (בדומה למכשיר ה"בוסו" בחדרי הכושר. ה. סקוואט – 2 מתקני סקוואט המבוססים על בוכנה הידראולית בעלת ווסת עומס. ו. קרב-מגע – 4 שקי אגרוף חיצוניים לעבודת קרב-מגע עם ובלי כפפות. ז. על כל אחד ממתקנים אלה בפרט ועל כל המכלול בכלל אפשרויות עבודה רבות ומגוונות מעבר לפיתוח אמצעים נוספים לחצר, שאנו שוקדים עליו כל העת".

אילו שינויים נוספים צפויים בתחום הכושר הקרבי בצה"ל?

"השינוי המרכזי שהחל כבר להשפיע לפני כמה שנים הוא המעבר מריצות ארוכות לאימוני כוח פונקציונליים. המעבר הזה הביא לשרשרת תגובות – כתיבת תורה, שינוי בחני הכושר הגופני והקרבי בצה"ל וכתוצאה מכך גם בבתי הספר בהכנות לצה"ל, תכנון תשתיות והקמתן. לאחר שינוי בוחן הכושר הגופני הכללי שהיה ידוע בכינויו 'הבראור' לפני כמה שנים, שונה לאחרונה באותה הרוח גם בוחן הפלוגה המסורתי, והוא כולל היום הליכה ונשיאת משקלים במתאר האופרטיבי לעומת ריצת אלונקות".

ספר על פועלך לקידום תחום הכושר בצה"ל?

"כרמ"ד הארגון במחלקת הכושר הקרבי אני אחראי, בין השאר, לייצור פלטפורמות ליחידות ולמפקדים לשם מימוש הטמעת מחלקת הכושר הקרבי בכלל צה"ל. פועלי הוא לקשור בין ההחלטות המקצועיות ופיתוח התורה, ולהביאן לידי ביטוי ומימוש בתשתיות, בחוזים והתקשרויות מול ספקים וחברות וכן בתכנון גרף הפעילות השנתית. אני שותף מזה שנים רבות לפורום ההיגוי השונים ולמעשה לקבלת ההחלטות בכל התהליכים שאירעו בתחום הכושר הקרבי בצה"ל בשנים האחרונות, ופועל בראייה מערכתית כלל צה"לית למימושם ולהטמעתם".

לאילו הישגים שואף צה"ל להגיע בעקבות הקמת החצרות?

"מערך לוחם המתאמן בהתאם לדירקטיבות המקצועיות של מחלקת הכושר הקרבי על פי התורה שקבעה המחלקה ובאמצעות התשתיות האחידות שהמחלקה דאגה להעמיד, ומכאן בהכרח מערך לוחם כשיר יותר, מקצועי יותר וחזק יותר".




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג