שמונה ימים באפריל

בין ה-15 ל-22 באפריל 2012 ייערכו כמה מהמרתונים הגדולים והמהירים בעולם. יחידות עילית של רצים קנייתים ואתיופים יסתערו על שיא העולם, על ניצחונות, ולא פחות חשוב – על מקום בנבחרתם הלאומית לאולימפיאדת לונדון
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

בין ה-15 ל-22 באפריל 2012 ייערכו כמה מהמרתונים הגדולים והמהירים בעולם. יחידות עילית של רצים קנייתים ואתיופים יסתערו על שיא העולם, על ניצחונות, ולא פחות חשוב – על מקום בנבחרתם הלאומית לאולימפיאדת לונדון

מאת:חגי אשלגי


מרתון רוטרדם

האירוע
ביום ראשון הקרוב בבוקר, ב-15 באפריל, יתקיים מרתון רוטרדם. אירוע ספורט המשתתפים הגדול בהולנד, עם למעלה מ-22,000 משתתפים במקצים השונים, ובראשם המרתון המלא.

המסלול
ידוע כאחד המהירים בעולם. מעגלי ושטוח כמו שרק מסלול הולנדי יכול להיות – הנקודה הנמוכה במסלול היא גובה פני הים בדיוק בעוד שהנקודה ה"גבוהה" היא בגובה 15 מטרים מעל פני הים. ממוצע התוצאות של שני המסיימים הראשונים ברוטרדם בשלוש השנים האחרונות עמד על פחות מ-2:05 שעות.
• 2011 – ממוצע 2:05:30 שעות– וילסון צ'בט ניצח
• 2010 – ממוצע 2:04:51 שעות– פטריק מקאו ניצח
• 2009 – ממוצע 2:04:27 שעות – דנקאן קיבט ניצח.

היסטוריה של שיאים
בשלושים השנים האחרונות נשברו ברוטרדם שלושה שיאי עולם במרתון.
1985 קרלוס לופז הפורטוגזי (בתמונה משמאל).
1988 בליינה דנסאמו מאתיופיה- הראשון שירד מ-2:07 שעות במרתון – שיא שהחזיק מעמד עשר שנים.
1998 טגלה לורופה הקנייתית שברה את שיא העולם לנשים – שיא שהיא עצמה שברה 11 שנים מאוחר יותר.

מזג האוויר
מזג האוויר החזוי למרתון ברוטרדם הוא מעונן חלקית עם טמפמרטורה בין 3-9 מעלות, אבל עם חשש לרוח. עוצמת הרוח עשויה להיות גורם מכריע בתוצאה.

המתחרים
רוטרדם הצליחה השנה להעמיד חבורת חוד אימתנית. מוזס מוסופ, הידוע גם בכינוי – Engine Kibwa (מנוע גדול) – רץ 2:03:06 שעות במרתון הבכורה שלו בבוסטון אשתקד, הוא שיאן עולם ב-30,000 מטרים על המסלול, וגם ניצח לפני כחצי שנה במרתון שיקגו. מוסופ אמר שהמסלול ברוטרדם הוא "המהיר ביותר שראיתי" – מהיר עבור מוסופ פירושו מתחת ל-2:04 שעות. פיטר קירוי הכתיב קצב לשיא העולם של פטריק מקאו בברלין בספטמבר אשתקד, ובדרך קבע שיא עולם ב-30 ק"מ על הכביש. חמישה שבועות בלבד אחרי שיא העולם, הכתיב קירוי קצב שוב, הפעם במרתון פרנקפורט, שבו התקרב המנצח כדי 4 שניות משיא העולם הטרי. אחרי משימת הכתבת הקצת בפרנקפורט, החליט קירוי לסיים הפעם את המרתון וקבע 2:06 שעות במרתון בכורה. לפי חודש ניצח קירוי בתוצאה של פחות משעה בחצי מרתון ניו-יורק. סאמי קיטווארה הוא מרצי הכביש הטובים בעולם עם שיא אישי של פחות מ-58:48 דקות בחצי מרתון. קיטווארה ירוץ את מרתון הבכורה שלו ברוטרדם. סטיבן קיבט, ניצח בחצי מרתון בהאג לפני חודש בלבד עם תוצאה נפלאה של 58:54 דקות. סטיבן צ'מלאני שהכתיב גם הוא קצב במרוץ שבירת שיא העולם בברלין אשתקד, ואף החליט לסיים את הריצה ב-2:07 שעות, ישתתף גם הוא ברוטרדם. ואלו רק החברים מקניה.

האתיופים שולחים גם הם נציגות סופר-מכובדת לרוטרדם. לגטו פלקה כבר יש ברקורד מרתון של 2:05 שעות וימנה אדהנה כבר השלים מרתון ב-2:06 שעות. אליהם מצטרפים הצעירים בני ה-22 טילאהון רגסה ולליסה דסיסה שלשניהם תוצאות של 59:30 דקות ומטה בחצי מרתון. זמן היעד של האתיופים הוא 2:04:23 שעות – תוצאת הניצחון של בן ארצם איילה אבשרו ממרתון דובאי בתחילת השנה. מי שיירד מתוצאה זו, צפוי להתברג בשלישייה האתיופית למרתון האולימפי.

המתחרות
טיקי גלנה כבר ניצחה בסתיו האחרון על אדמת הולנד במרתון אמסטרדם, עם 2:22 שעות. מרימה מוחמד (עליה כתבנו כאן) גם היא מאתיופיה, עוד לא בת 20 ועם שיא אישי של 2:23 תהיה המתחרה העיקרית שלה.

ישראלים
היילה סטאין (בתמונה משמאל), וובה בריהון וזגצ'או יוסף יזנקו בניסיון אחרון לקבוע את הקריטריון האולימפי למשחקי לונדון. אשתקד קבע זימרו 2:14:28 שעות במרתון רוטרדם ובכך השיג את הקריטריון האולימפי. בריהון קבע ברוטרדם את שיאו האישי 2:17:17 שעה. לאחרונה שבו השלושה ממחנה אימון באתיופיה והם מרגישים מוכנים לקבוע את הקריטריון הדרוש.

מרתון פריז

האירוע
ביום ראשון ה-15 לאפריל יוזנק גם מרתון פריז. על קו הזינוק צפויים 40,000 רצים. קשה להתחרות בנופי פריז, עם זינוק במורד השאנז אליזה לכיוון הקונקורד והבסטיליה.

המסלול
הגבהים של המסלול נעים בין 37 מ' ל-69 מטרים מעל פני הים. עם "טיפוס", מצטבר לאורך המרתון כולו, העומד על כ-108 מטרים. לפריז מסלול בהחלט נוח, שטוח ותיירותי למהדרין. הרצים יעברו סביב אתרי תיירות מרכזיים בעיר, החל מהשאנז אליזה, כיכר הקונקורד, כיכר הבסטיליה, לאורך נהר הסן (בתמונה למטה) בצמוד לנוטרה דאם, למגדל אייפל, ועוד. המסלול נסגר בזמן cut-off של 5:40 שעות.

מזג האוויר
מזג האוויר החזוי ליום ראשון בפריז – מעונן עם טמפרטורות שבין 4 ל-12 מעלות – מושלם לריצת מרתון, לעומת היום החם יחסית שקידם את פני הרצים אשתקד (שאז עלו הטמפרטורות לכיוון 25 מעלות בסיום).

המתחרים
בנג'מין קיפטו, מנצח אשתקד ב-2:06 שעות מגיע לנסות להגן על תוארו. בני ארצו מקניה, ובראשם אלברט מטבור (2:05 שעות לפני חצי שנה בפרנקפורט), אריק נדיימה (עוד לא בן 20 עם מרתון בכורה ב-2:06 שעות לפני חצי שנה באמסטרדם – שם שימש כמכתיב קצב) וסטנלי ביווט (2:07 שעות) יקשו עליו את המלאכה. גם אשטו וונדמו האתיופי (2:06 שעות) בהחלט עשוי להתמודד על המקום הראשון. הנדריק רמאללה הוותיק מדרום אפריקה אמנם מחזיק שיא אישי של 2:06 שעות, אבל עבר כבר לפני חודשיים את גיל 40.

המתחרות
שש נשים יתמודדו על הניצחון בפריז. כולן עם שיאים אישיים של בין 2:22 ל-2:26 שעות. יהיו אלו ביינה טיפרי, קבבוש היילה, בדאסו שיטייה ומקונן מיסיקיר מאתיופיה, מול סלינה קוסגיי וג'וליה מומבי מקניה.

מרתון בוסטון

האירוע
מרתון בוסטון מתקיים מאז 1897. ב-16 לאפריל, יום שני בבוקר שעון ארה"ב – "פטריוטס דיי" במדינת מסצ'וסטס – יתקיים המרתון הוותיק והאיכותי מכולם, עם מעל 25,000 משתתפים שכולם נדרשים להציג תוצאת מינימום להרשמה. תוצאות המינימום הנדרשות – http://www.baa.org/races/boston-marathon/participant-information/qualifying.aspx .

המסלול
מיתולוגי. מתחיל ועובר דרך הפרברים מערביים לבוסטון ומסתיים בלב בוסטון – ברחוב בוליסטון בואך כיכר קופלי. הנקודה הגבוהה במסלול היא בתחילתו – 133 מטרים. לקראת סוף המסלול הנקודה הנמוכה ביותר – כ-10 מטרים מעל פני הים בלבד. הירידה המצטברת והמסלול הלא מעגלי מונעים מבוסטון את האפשרות להיחשב כמסלול רשמי למטרת שיאי עולם. למרות זאת, בסביבות הק"מ ה-26 עד 34 מגיעות גבעות הפרבר ניוטון שבסופן גבעת הלב השבור "heartbreak hill" הידועה לשמצה. העליות בשלב זה של המרתון מעמידות בפני הרצים אתגר אמיתי.

היסטוריה של שיאים
לפני שנה בדיוק רצו ג'פרי מוטאי ומוזס מוסופ מקניה את ריצות המרתון המהירות בהיסטוריה בבוסטון. מוטאי ניצח עם 2:03:02 שעות ומוסופ, במרתון בכורה, סיים ב-2:03:06 שעות. התוצאות לא הוכרו כרשמיות עקב מגבלת המסלול בבוסטון. בוסטון בדרך כלל לא מייצרת את הזמנים המהירים בעולם, אך איכות ועומק המתחרים בה, ההיסטוריה שלה, והימנותה על סדרת ה"וורלד מרתון מייג'ורס" היוקרתית, מבטיחה מרוץ מרתק ותוצאות יפות.

מזג האוויר
התחזית, לפי שעה, קשה מאד ליום המרתון הקרוב. החזאים צופים גל חום חריג ששיאו יתקוף את העיר ביום המרתון עצמו, עם טמפרטורות של עד 26 מעלות ביום מעונן. נקווה, לטובת הרצים כולם, שמזג האוויר יהיה נוח יותר מהחזוי.

המתחרים
איכות המתחרים בבוסטון אדירה. ג'פרי מוטאי הגדול מקניה (בתמונה משמאל), מנצח המרתונים בבוסטון (עם 2:03 שעות) וניו-יורק אשתקד ורץ הטוב המרתון הטוב בעולם ב-2011, מגיע לבוסטון להגן על תוארו. אליו מצטרפת שורה מרשימה של בני ארצו – רוברט צ'ריוט שניצח בעבר בבוסטון עם שיא מסלול (דאז) (2:05 שעות), ווסלי קוריר שסיים שני בשיקגו אשתקד (2:06 שעות), ויסלון צ'בט (2:05 שעות), לוי מאטבו (2:05 שעות), מת'יו קיסוריו (2:10 שעות ו-58:46 דקות בחצי מרתון), לאבאן קוריר (2:06 שעות), דיוויד ברמסאי (2:07 שעות), פיטר קמאיס (2:07 שעות), ברנרד קיפייגו (2:06 שעות), דיקסון צ'ומבה (2:07 שעות) וג'וספאט נדאמבירי (2:07 שעות). מאתיופיה מגיעים גברה גברהמאריאם, מנצח מרתון ניו יורק מ-2010 ושלישי בבוסטון אשתקד (2:04 שעות), ובן ארצו טדסה טולה (2:05 שעות).

המתחרות
למנצחת אשתקד קרוליין קילל מקניה, לא יהיה פשוט להגן על תוארה. בת ארצה שרון צ'רופ, שסיימה אשתקד במקום השלישי 3 שניות בלבד אחריה תתייצב גם היא על קו הזינוק. ריטה ג'פטו, אגנס קיפרופ, ג'ורג'ינה רונו, קרוליין רוטיץ', דיאנה סיגיי וג'מימה ג'לאגאט משלימות את הצוות הקנייתי. את האתיופיות יובילו מנצחת מרתון ניו-יורק אשתקד שניצחה גם בחצי מרתון ניו-יורק לפני שבועות ספורים – פירהיווט דאדו. יחד עם בזונש דבה, מאמיטו דאסקה, גנט גטאנה ואשו קאסים, השיאים האישיים של האתיופיות נעים בין 2:21 ל-2:25 שעות. הרוסייה הוותיקה גאלינה בוגומולובה (שיא אישי של 2:20 שעות) תוביל את הנציגות הרוסית.

מרתון לונדון

האירוע
המרתון הגדול באיים הבריטיים נוסד ב-1981. הוא יוזנק בבוקר יום ראשון ה-22 באפריל. כ-37,000 משתתפים רצו בלונדון אשתקד. סקוט אוברול הלונדוני, שכבר קבע קריטריון לאולימפיאדת לונדון לפני חצי שנה בברלין, יכתיב קצב לכמה מבני ארצו שינסו בעצמם לקבוע את הקריטריון.

המסלול
מתחילים בגריניץ' במזרח לונדון ודרומית לנהר תמז. בחלוף כ-20 ק"מ חוצים את הטאואר ברידג' לצד הצפוני של הנהר וחוזרים מזרחה לכיוון אי הכלבים קנראי וורף. משם נותרים כ-12 ק"מ מערבה לאורך הנהר. כשמגיעים לווסטמינסטר, לפרלמנט ולביג בן, נותר עוד כקילומטר לסיום. בארמון באקינגהאם פונים ימינה לתוך המאל – שם נמצא קו הסיום בצמוד לסיינט ג'יימס'ס פארק. המסלול שטוח ואפילו במגמת ירידה קלה. הוא מתחיל בכ-50 מ' מעל פני הים, ומסתיים בגובה כ-15 מטרים מעל פני הים.

היסטוריה של שיאים
גרטה וייץ ואינגריד קריסטיאנסן הנורווגיות היו הראשונות לקבוע שיאי עולם לנשים בלונדון, בשנים 1983 ו-1985 בהתאמה. ב-2002 קבע חאליד חאנוצ'י את שיא העולם לגברים על המסלול, וב-2003 שברה פולה רדקליף את שיא העולם לנשים בלונדון בפעם השלישית – שיא עולם שמחזיק עד עצם היום הזה. בעשורים האחרונים, המרתונים בלונדון, ברוטרדם ובברלין ניצבים לפני כולם בקביעת שיאי עולם.

מזג האוויר

התחזית עדיין רחוקה, אבל מרמזת על סיכוי לטפטופים עם טמפרטורת מקסימום סביב 14-15 מעלות. מזג אוויר בהחלט טוב למרתון, אם התחזית תתאמת.

המתחרים
השמנה והסולתה של רצי העילית בעולם מתחלקת באביב בין ללונדון, רוטרדם ובוסטון, כאשר יש מקום לסברה שלונדון זוכה בחלק הארי של העילית. מערבות קניה מגיעים שני רצי המרתון המהירים בהיסטוריה על מסלולים מאושרים (שניהם קבעו את שיאיהם בסתיו האחרון) – שיאן העולם פטריק מקאו (2:03:38 שעות בתמונה משמאל למעלה מניף ידיים על רקע שיא העולם) ווילסון קיפסאנג (2:03:42 שעות). מקניה מגיעים עוד אלוף העולם המכהן במרתון אבל קירוי (2:05 שעות), מנצח לונדון אשתקד עמנואל מוטאי (2:04 שעות), מנצח לונדון בעבר מרטין לל (2:05 שעות), וכן וינסנט קיפרוטו (2:05 שעות). מאתיופיה מגיעים עוד מנצח עבר של לונדון, צגאי כבדה (2:05 שעות), וכן פאיסה לילסה (2:05 שעות), באזו וורקו (2:05 שעות), מרקוס ג'נטי (2:04 שעות בדובאי השנה) ואברהם צ'רקוס (2:07 שעות). מאריתריאה מגיע שיאן העולם בחצי מרתון זרסנאי טדסה, שרץ 59:30 דקות בליסבון לפני כחודש בתוצאה שנחשבת עבורו ל"איטית". טדסה לא הצליח עד היום לתרגם את המהירות שלו בחצי המרחק לתוצאה עולמית במרחק המלא. בני ארצו יארד אסמרון וסמואל צגאי מחזיקים בשיאים אישיים של 2:07 שעות. לג'ואד גאריב הוותיק והטוב ממרוקו (2:05 שעות), שיחגוג בעוד חודש 40, יצטרף בן ארצו אברהים בוראמדאנה (2:07 שעות). מרילסון דוס סנטוס הברזיאלי הוותיק סיים רביעי בלונדון אשתקד עם שיאי אישי (2:06 שעות).

המתחרות
מנצחת לונדון אשתקד מארי קייטני (2:19 שעות בתמונה משמאל בדרך לניצחון אשתקד), מנצחת ברלין פלורנס קיפלגאט (2:19 שעות), אלופת העולם במרתון עדנה קיפלגאט (2:20 שעות) ופריסקה ג'פטו (2:22 שעות) יובילו את המתקפה הקנייתית. את אתיופיה ייצגו אטצדה באיסה (2:22 שעות), אג'גאיהו דיבבה (2:22 שעות) ואחות של טירונש דיבבה המפורסמת, קורן ג'לילה (2:22 שעות), בזונש בקלה (2:23 שעות) ואברו כבדה (2:23 שעות). אינגה אביטובה הרוסייה קבעה 2:22 שעות לפני שנתיים בלונדון כשסיימה שנייה. לעומתה, בת ארצה מריה קונובלובה (בת 37, ש.א. 2:23 שעות), אירינה מיקיטנקו הגרמנייה ילידת קזחסטן (2:19 שעות , בת 39) וקונסטנטינה דיטה הרומנייה (בת 42 עם ש.א. 2:21 שעות) נראות מבוגרות מדי בכדי להתמודד על הניצחון. איזבלה אנדרסון (2:23 שעות) הקנייתית שהתאזרחה בשבדיה, תשלים את הנציגות האירופית.

וינה – מרתון לצד גימיק

האירוע
עם 33,000 משתתפים במקצים השונים, איכותו של מרתון וינה טובה ברמה הבינלאומית, אך לא יותר מכך. המרתון, שיתקיים גם הוא ביום ראשון הקרוב (15.4) משך אליו כמה רצים שלפחות בשנה שעברה, נראה היה שנפקדו מהצמרת העולמית הגבוהה. אפשר לצפות שג'ון קיפרוטיץ' (2:07 שעות), גילברט קירווה (2:06 שעות) וגילברט יגון (2:06 שעות) מקניה יכתיבו את הקצב במרוץ הגברים.

מרתון הבכורה של הרץ הפורטוגזי המוכשר רו'אי סילבה עשוי לייצר עניין.

הגימיק
מרוץ "תפוס אותי אם תוכל". פולה רדקליף (בתמונה משמאל) תזנק לריצת חצי מרתון לפני יתר המתחרים. מטרת המתחרים תהיה לרדוף אחרי פולה ולהשיגה לפני קו הסיום. בין הרודפים בחצי המרתון יימצא היילה גברסילאסי. ה"פור" שתקבל פולה רדקליף בזינוק כנראה ייוודע במסיבת העיתונאים שתיערך בהמשך היום.

היעדים

היעדים של המתחרים ברורים פשוטים ומגודרים –ניצחונות, שיאי עולם, תוצאות שיזכו במקום בנבחרות הלאומיות לאולימפיאדת לונדון, וניקוד מקסימלי בליגת ה-WMM. עם כל כך הרבה כשרון על הכביש, וכל כך מעט מיקומים לחלוק בהם, רק מעטים מבין הרצים המעולים שיפארו את כבישי המרתונים האביביים, יצליחו להגשים את מטרותיהם.

תמונות:
צילום של קרלוס לופז – Cor Lambregts
צילום של ג'פרי מוטאי- George Roberts
צילום פולה רדקליף – fergie lancealot
צילום מרתון פריז לצד נהר הסן- 
Pline
צילום פטריק מקאו- Christian Petersen-Clausen
צילום מארי קייטני –  SNappa2006
צילום שער, מרתון לונדון- anjči

13.4.2012



חגי אשלגיחגי אשלגי
שואף לתנועה





אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג