שיא העולם ב-30 ק"מ שקבע מכתיב הקצב בברלין, לא הוכר

בדרכו לשיא העולם הנהדר במרתון, נרשם על שמו של פטריק מקאו גם שיא העולם ב-30 ק"מ. הזמן – 1:27:38 שעה. אבל מקאו לא הגיע ראשון לקו 30 הקילומטרים. הקדים אותו לשם מכתיב הקצב פיטר קירוי. אם כן, מדוע שיא העולם ב-30 ק"מ נרשם על שמו של מקאו ולא על שמו של קירוי? לפדרציית האתלטיקה העולמית (ה-IAAF) פתרונים
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

בדרכו לשיא העולם הנהדר במרתון, נרשם על שמו של פטריק מקאו גם שיא העולם ב-30 ק"מ. הזמן – 1:27:38 שעה. אבל מקאו לא הגיע ראשון לקו 30 הקילומטרים. הקדים אותו לשם מכתיב הקצב פיטר קירוי. אם כן, מדוע שיא העולם ב-30 ק"מ נרשם על שמו של מקאו ולא על שמו של קירוי? לפדרציית האתלטיקה העולמית (ה-IAAF) פתרונים

מאת:חגי אשלגי


סיפור משנה במרתון המרתק של ברלין היה סיפורם של מכתיבי הקצב – ה"ארנבות". קנייתי אחד שימש כנושא כלים ומים ומכתיב קצבים עבור מנצחת הנשים פלורנס קיפלגאט. אבל לא פחות מחמישה מכתיבי קצב קנייתים השיטו את מוביל הגברים עד ל- 32 ק"מ. כל מהלך הסיקור החי בשוונג, נדהמנו מעוצמתם ויכולתם הפנומנאלית של מכתיבי הקצב – רצי על בזכות עצמם.

שמו של מכתיב הקצב האחרון שנותר עם פטריק מקאו ברחובות ברלין השבוע, הוא פיטר צ'ריוט קירוי. קירוי בן ה- 24 ניצח במבחנים הקנייתים שנערכו בניירובי לקראת אליפות העולם בדייגו במרוץ ל- 10,000 מטרים. עובדה זו לבדה ממקמת אותו בצמרת האתלטיקה העולמית. הוא שותף בנבחרת הקנייתית לריצת ה- 10,000 מטרים בדייגו וסיים שישי בגמר עם 27:25 דקות. תפקידו במרתון ברלין היה להוביל את מקאו עד לק"מ ה- 32, והוא עשה זאת בצורה לא פחות ממופלאה בקצב שיא עולם.

אבל למי שפתח את ספר השיאים המעודכן של ה-IAAF בתום המרוץ,
נכונה הפתעה. שיא העולם במרתון נרשם על שמו של מקאו, אבל על שמו נרשם גם השיא ל- 30 ק"מ, בזמן של 1:27:38.

הבעיה היא שפיטר קירוי הגיע לקו 30 הק"מ לפני מקאו. הוא הכתיב לו את הקצב והיה כמה צעדים לפניו בקו 30 הק"מ. מדוע, אם כן, לא נרשם שיא העולם ל- 30 ק"מ על שמו של קירוי?! תשובת ה-IAAF היא ששיא העולם לא נרשם על שמו של קירוי מאחר וקירוי לא סיים את המרתון (בניגוד למכתיב קצב אחר – סטיבן צ'מלאני שסיים את המרתון שני).

אבל אין ספק ואין חולק, טוענים הקנייתים, שקירוי כן סיים 30 ק"מ והגיע לקו זה ראשון. תשובת ה-IAAF נותרת בעינה.

משהו מוזר קורה למתודולוגיית הענקת שיאי העולם של ה-IAAF במרוצי הכביש. שיא העולם במרתון לנשים נמחק, בחודש האחרון, מספר השיאים כאשר נקבע כי במרתון שבו מתחרות נשים לצד גברים שיכולים להכתיב עבורן קצב, לא תוכר תוצאה של אישה לצרכי שיא עולם. למרות זאת, במקרה כזה, כן תוכר תוצאה של אישה לצורך קביעת קריטריון לאולימפיאדה או לאליפות עולם.



מכתיבי הקצב בחבורה המובילה, ק"מ 24, (צילום: Dirk Ingo Franke )

לכל אלו יש להוסיף את העובדה שמרוצי מרתון שבהם ישנן הזנקות לנשים בלבד, מרכיבים כ- 5% בלבד מכלל המרתונים בעולם וממילא מסוכלות בכך רוב האפשרויות שעומדות לנשים לקבוע שיאים עולמיים.

ועתה, פיטר קירוי
שרץ 30 ק"מ בכביש מהר יותר מכל אדם אחר, אינו נזכר כלל בספר השיאים.

אם כללים אלו יוצרים בלבול, אז להם מתווספת העובדה
שמקאו קבע שיא עולם כשרץ את המרתון השלישי במהירותו השנה. מנצח מרתון בוסטון באפריל השנה, ג'פרי מוטאי (עם 2:03:03 שעות) וסגנו מוזס מוסופ (עם 2:03:06 שעות) רצו מהר יותר ממקאו. ההצדקה לאי ההכרה בתוצאות שנקבעו בבוסטון נשמעת סבירה יותר. בוסטון הוא מסלול יחסית חד כיווני (באופן שמאפשר לרצים ליהנות מרוח גבית ככל שרוח כזו קיימת) וירידת הגובה המצטברת שלו היא מעל המותר. אגב, אותו מוזס מוסופ שסיים שני בבוסטון, קבע שיא עולם ב- 30,000 מטרים על המסלול ביוג'ין, אורגון ביוני השנה, כשסיים בתוצאה של 1:26:47 שעה (תוצאה שנחשבת כשיא עולם ב- 30,000 מטרים במסלול, אך לא ב- 30 ק"מ במרוץ כביש).

אז פטריק מקאו הוא שיאן עולם במרתון למרות שרץ את המרתון השלישי במהירותו השנה. הוא גם הוכתר כשיאן העולם ב- 30 ק"מ למרות שהגיע לקו ה- 30 ק"מ שני לפיטר קירוי במרתון ברלין. אט אט הופכת הבנת מתודולוגיית ההכרה בתוצאות של ה- IAAF, לכזו שדורשת פרשנות של מומחה.

אבל הנה כמה נחמות פורטות –
1. שיא העולם של פולה רדקליף במרתון אמנם נגזל ממנה, אבל התוצאה שהוכרה כשיא עולם במקומו, גם היא שייכת לאותה פולה רדקליף.
2. לא צריך להיות נועז במיוחד כדי להמר על כך שלא ירחק היום שבו ג'פרי מוטאי, מוזס מוסופ או פיטר קירוי עצמו, ירשמו על שמם שיאי עולם במרוצי הכביש במרחקים שמ- 30 ק"מ ועד למרתון.

עד אז, ננסה לזכור שלצד שיאי העולם במרוצי הכביש בטבלת השיאים של ה-IAAF לאו דווקא מופיעים שמותיהם של מי שרצו מהר יותר מכל אחד אחר.


חגי אשלגיחגי אשלגי
שואף לתנועה


קישורים: ריצה, מרתון, עולם תחרותי חגי אשלגי




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג