פריפונטיין קלאסיק – ליו ז'יאנג טס במשוכות; אסבל קיפרופ שולט במייל

יומיים גדושים באתלטיקה באורגון הציגו מסקנות ברורות למדי – מי כבר מוכן, מי בכיוון, ומי לא
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

יומיים גדושים באתלטיקה באורגון הציגו מסקנות ברורות למדי – מי כבר מוכן, מי בכיוון, ומי לא

מאת:חגי אשלגי


המייקל ג'ורדן של המייל

ריצת מייל על שם ביל באורמן, בפריפונטיין קלאסיק ביוג'ין אורגון היא מעמד מחייב. פריפונטיין היה הרץ הפופולרי ביותר בארה"ב; באורמן היה כנראה גדול מאמני הריצה האמריקאים; ויוג'ין אורגון היא כבר 40 שנים– Track town USA.

בפעם השלישית מזה ארבע שנים מגיע הקנייתי הגבוה אסבל קיפרופ לבאורמן מייל ומנצח. נגד טובי המיילרים בעולם, לימד קיפרופ בתחילת השבוע, שליטה מהי. דמותו הגבוהה והמקלונית ריחפה בנונשלנטיות בין חלקיה השונים של דבוקת הרצים האיכותית עד 200 מטרים לסיום. שם, מהחלק האחורי של הדבוקה, קיפרופ התחיל לנצח.

הוא התקדם בגלישה לחלק הקדמי של דבוקה כאילו שטובי המיילרים בעולם לא יורקים דם לצדו בקצב רצחני. הוא התמקם על כתפו של המוביל, ו-100 מ' לסוף הוא שיחרר. טובי המיילרים בעולם רדפו חיוורי פנים ולא מצאו תשובה.

בימיו הטובים, מייקל ג'ורדן קלע סלים כשהתחשק שלו. אסבל קיפרופ נראה באורגון כמו המייקל ג'ורדן של ה-1,500 מטרים והמייל. אמנם הוא לא תמיד מנצח בתחרויות הקטנות, אבל קיפרופ הצעיר (עוד לא בן 23) מגיע ופוגע במעמדים הגדולים. מדליית זהב אולימפית ותואר אלוף עולם ב-1,500 מטרים מוכיחים זאת. מי יעז להמר נגד הקנייתי הגבוה (שמתאמן, בין היתר, בגרירת צמיגים)?

אסבל קיפרופ ראשון ב-3:49.4 דקות, שלושה עשר הרצים שאחריו בפריסה של 4 שניות בין 3:50 ל-3:54 דקות.

ליו ז'יאנג משווה את שיא העולם
ברוח חזקה מהמותר

המשוכן הסיני כבר אותת על מצבו הנפלא במפגש היהלום בשנחאי, וכבר אז כתבנו שאלמלא הגשם והתנאים הוא היה מתקרב לשיא העולם. השבוע, הוא חצה את האוקיינוס והגשים. ז'יאנג ניצח בתוצאה שווה לשיא העולם – 12.87 שניות. אלמלא רוח גבית חזקה ב-0.4 מטר לשנייה מהירה מהמותר (2.4 מטר לשנייה במקום 2 מטר לשנייה), תוצאתו הייתה גם נרשמת כשיא.


ז'יאנג באליפות העולם באולמות בשנת 2012 (צילום: Erik van Leeuwen)


מה טוב יותר מלתת תצוגת תכלית חודשיים לפני גמר אולימפי? ז'יאנג חייב לשמור על עצמו בריא וללא פציעות ולהבטיח שהשיא שלו לא הקדים להופיע. את מצבו של יריבו הגדול הקובני דיירון רובלס נדע כנראה בקרוב – כשירוץ בתחרות בניו-יורק.

אם ז'יאנג יקח עוד זהב אולימפי במשוכות בלונדון, הוא יעלה את מעמד האלילות שלו בסין רמה אחת נוספות – דבר שעשוי להביא לכך שאחרי מותו גופתו תיחנט ותצטרף לזו של מאו דזה-טונג במאוזוליאום בכיכר טיאנמן.

המבחנים הקנייתים בריצת 10,000 מטרים

הזרם הבלתי פוסק של כישרון קנייתי מתחלף בריצות הארוכות מאתגר גם את האדוקים מבין חובבי האתלטיקה. 15 רצים השתתפו ב-10,000 מטרים ביוג'ין. כולם קנייתים. כולם סיימו את המרחק בזמן שבין 27 ל-28 דקות. שלושת הראשונים ייסעו לאולימפיאדה.

שלושת הראשונים סיימו בתוצאה של בין 27:01 ל-27:05 דקות ויתחרו בלונדון. ואלו שמותיהם – וילסון קיפרופ (אלוף העולם בחצי מרתון), מוזס מסאי (רביעי בגמר האולימפי מבייג'ינג ושלישי מאליפות העולם בברלין) וביתן קארוקי. הרבה רצים חזקים נותרו בחוץ וינסו את מזלם במבחנים ל-5,000 מטרים.

אפשר לצפות שלפחות אחד או שניים מהקנייתים יתמודד על מדליות ב-10,000 מטרים בלונדון. המנצח וילסון קיפרופ אמר שהוא לא יכול לדבר על ניצחון על קנניסה ביקלה (בתמונה משמאל) או על מו פארח. במקום זאת הוא אמר: "עכשיו הזמן להתכונן".

טירונש דיבאבה חוזרת

בזמן שבת ארצה מסרט דפאר ווויויאן צ'ריוט קורעות אחת את השניה בתחרויות 5,000 מ' בקונטינננט, דיבאבה (בתמונה משמאל למטה) התאמנה בשקט באתיופיה. לאחר שנים שקטות, מלכת הריצות הארוכות מתחילה לחזור לעצמה. דיבאבה ניצחה ב-10,000 מטרים בזמן של 30:24 דקות, כאשר פלורנס קיפלגאט מקניה קרובה אחריה במקום השני.

פראח מנצח, אייזיה קואץ' מאיים, גיילן ראפ יורד מ-13 דקות וביקלה מתחמם

ריצת ה-5,000 מטרים כללה את כל הרצים שיכולים להתמודד על כל מדליה ב-5,000 מטרים וגם במרחק הכפול בלונדון. מו פראח האנגלי יליד סומליה, וגיילן ראפ האמריקאי, שמתאמנים יחד באורגון, הגיעו עם יתרון ביתיות.

בריצה שהתנקזה, כצפוי, לשתי ההקפות האחרונות, ניצח פראח ב-12:56.98 דקות. איזייה קואץ' הקנייתי הצעיר סיים שני חמישה מטרים אחריו. גיילן ראפ סיים שלישי והצטרף לחבורת אמריקאים קטנה מאד שירדה מ-13 דקות במרחק, ובשקט בשקט, קנניסה ביקלה סיים רביעי ב-13:01 דקות.

פראח וראפ יכולים לשמוח על הניצחון והתוצאות. אבל גרף ההתקדמות של ביקלה בחודש האחרון מתחיל להיראות מעניין – 7:40 דקות ב-3,000 מטרים בקטאר; 13:13 דקות ב-5,000 מטרים בשנחאי; 13:01 דקות ב-5,000 מטרים באורגון. הכיוון ברור. שום תוצאה של האתיופי בלונדון לא תהווה הפתעה. יריביו מוזמנים כבר להתחיל לדאוג.

תוצאות בולטות נוספות

אבו-באקר קאקי הסודני הקדים ב-3 מאיות את מוחמד אמאן כדי לנצח ב-800 מ' – שניהם על 1:43.7 דקות. ניק סימונדס האמריקאי שלישי ב-1:44.3 דקה לפני קאדוויס רובינסון הוותיק ואדם  קזוט הפולני.

בריצת 800 מטרים נשים, אליסה מונטאנו האמריקאית ניצחה בפער של כ-15 מטרים עם 1:57.3 דקות ומוכיחה שיש לה מה להציע נגד טובות רצי אתיופיה וקניה.

ב-3,000 מטרים מכשולים לנשים, מילכה צ'מוס הקנייתית ניצחה שוב עם 9:13 דקות.

סאניה ריצ'רדס האמריקאית ממשיכה לאותת על חזרה מרשימה לימיה הטובים עם ניצחון יפה ב-400 מטרים (49.39 שניות) על אלופת העולם אמנטל מונטשו מבוטצואנה ועל נובלין ויליאמס-מילס מג'מייקה. כל השלוש יכולות בקלות לאכלס יחד את כל דוכן המנצחות באולימפיאדה. באותו מרחק אצל הגברים, לשון מריט ממשיך לנצח עם 44.91 שניות אחרי שאלוף העולם קיראני ג'יימס פוסל (ג'יימס רץ בכל זאת תחת מחאה אבל לא ניצח את מריט).

אליסון פיליקס האמריקאית מנצחת בפער גדול ב-200 מטרים וכמוה גם וואלאס ספירמון באותו מרחק אצל הגברים – שניהם מול רוח חזיתית חזקה.

ג'סטין גטלין, האלוף האולימפי מ-2004 שחוזר מהשעיית חומרים אסורים, מנצח ב-100 מטרים ב-9.9 שניות.

בשדה – אנה צ'יצ'רובה הרוסייה מנצחת בקפיצה לגובה בתוצאת השנה עם 2.02 מטרים. ריס הופה האמריקאי בסדרת הדיפות מרשימה מנצחת בכדור ברזל עם 21.81 מטרים. בטי היילדר הגרמנייה ואניטה וולודרצ'יק הפולנייה מרמזות על העתיד לבוא בלונדון כשהן הולכות (בפעם המי יודע כמה) ראש בראש ביידוי הפטיש. הגרמנייה מנצחת ב-33 ס"מ עם 75.93 מטרים.

תמונה של ביקלה מגולדו ליג צרפת 2006 (צילום: Thomas Faivre-Duboz)

תמונה של דיבאבה לאחר שקבעה שיא עולם בריצת 500 מטרים בשנת 2008 ( צילום: Ragnar Singsaas)

5.6.2012


חגי אשלגיחגי אשלגי
שואף לתנועה




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג