סיכום 2013 | סקירת השנה שחלפה בריצות הכביש

אז מה היה לנו בסצינת מרוצי הכביש השנה? קיפסאנג עם שיא עולם חדש במרתון, דאבל נדיר של קיפרוטיץ’, הטרור נחת במרתון בוסטון ועוד...
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

אז מה היה לנו בסצינת מרוצי הכביש השנה? קיפסאנג עם שיא עולם חדש במרתון, דאבל נדיר של קיפרוטיץ', הטרור נחת במרתון בוסטון ועוד…

מאת:חגי אשלגי


שנת 2013 היתה שנה פוסט-אולימפית. את השקט שאחרי סערת לונדון 2013 ניצל כל ספורטאי בדרכו. אלו השמות והאירועים הראויים לציון בשפיץ המחודד של מרוצי הכביש.

פריסקה ג'פטו
הרצה המחוננת פריסקה ג'פטו בת ה-29 מקניה, סיימה את המרתון האולימפי בלונדון במקום השני. ב-2013, ג'פטו (לא לבלבל עם בת ארצה ריטה ג'פטו), בעלת סגנון הריצה פזור הרגליים, הסתערה על הכבישים.


פריסקה ג'פטו. לקחה את פרס חצי מיליון הדולרים צילום: MachoCarioca


בינואר היא סיימה שנייה בחצי מרתון בראס אל-ח'יימה ב-1:06:11 שעה. באפריל היא כבר הביסה את כל מתחרותיה בבירת הממלכה המאוחדת כדי לקחת את התואר במרתון לונדון ב-2:20:14 שעות. באמצע ספטמבר היא ניצחה בצורה משכנעת בחצי המרתון Great North Run שמתחיל בניוקאסל באנגליה, פירקה לחתיכות את שתי רצות המסלול המהירות והטובות בהיסטוריה – מסרט דפאר וטירונש דיבאבה האתיופיות, קבעה את התוצאה השנייה בכל הזמנים והתקרבה כדי 4 שניות לשיא המסלול של פולה רדקליף האגדית, עם 1:05:45 שעה.

חודש וחצי אחר כך, ג'פטו כבר כבשה את ניו-יורק כשהצליחה לחזור מפיגור של 3:30 דקות בחצי המרחק, כדי לנצח בסנטרל פארק ולקחת את פרס חצי מיליון הדולרים של ה-Marathon Majors של 2013.

אם צריך לבחור את ספורטאי/ת השנה במרוצי הכביש, לפריסקה ג'פטו אין מתחרים.

שלושת הטנורים: קיפסאנג, קימטו ומוטאי
על קווי הזינוק של גדולי המרתונים של הסתיו, התייצבו, כרגיל, טובי הרצים בעולם. למרבה הצער, שלושת הטובים ביותר התייצבו בשלוש ערים שונות. וילסון קיפסאנג בברלין, דניס קימטו בשיקגו, וג'פרי מוטאי בניו-יורק.


קיפסאנג ורגע התהילה שלו במרתון ברלין 2013


כל השלושה נולדו, מתאמנים וחיים באותו אזור של גבעות מערב קניה. כל השלושה ניצחו במרתון בו השתתפו.



האתלטים הקנייתיים כובשים את המרוצים


קיפסאנג בברלין גילח 15 שניות משיא העולם כשקבע 2:03:23 שעות; שבועיים אחר כך, קימטו בשיקגו קבע 2:03:45 שעות; ובנובמבר ניצח מוטאי בניו-יורק בתחרות בתנאים קשים. שלושה מרצי הפלא של מערב קניה השתלטו ללא מיצרים על מרחק המרתון.




קיפסאנג כובש קודם את ברלין



קיפרוטיץ' עושה דאבל נדיר

רגעי ריצה מדהימים ניפק האלוף האולימפי במרתון, סטיבן קיפרוטיץ' מאוגנדה, בקילומטרים האחרונים של מרתון אליפות העולם במוסקבה. לאחר כ-40 ק"מ של ריצת התשה, נותר קיפרוטיץ' בשלישיית הובלה עם צמד אתיופים. האצות ושינויי קצב השילו את טדסה טולה, אבן מנצח מרתון בוסטון, לליסה דסיסה, נותר עם האוגנדי. 2 ק"מ לאצטדיון פצח קיפרוטיץ' במצגת ריצה שלקוחה מעולם מרוצי אופני הכביש. עם האצות והאטות, שינויי כיוון והתפתלויות מצדו האחד לצדו השני של המסלול, התיש האלוף האולימפי את דסיסה וגרם לו להרים ידיים. קיפרוטיץ' נכנס לאצטדיון לבדו, מלא חיוכים ונפנופי ידיים – כדי לגרוף "דאבל" נדיר – תואר אלוף העולם הצטרף לתואר האולימפי שלו. כשנשאל במסיבת העיתונאים במוסקבה איזה תואר עדיף, ענה קיפרוטיץ' תשובה לתפארת – "תמיד התואר הנוכחי הוא העדיף".




קיפרוטיץ'. "תמיד התואר הנוכחי הוא העדיף"


ה-Great north run שמוזנק מדי שנה בספטמבר מניוקאסל, אנגליה, הוא אחד מחצאי המרתון הטובים והמהירים בעולם. השנה, התייצבו על קו הזינוק שלושה רצים שב-20 השנה האחרונות היו היחידים הזכאים לתואר – גדול רצי המרחקים בעולם. הקיסר האתיופי היילה גברסילאסי בשנתו ה-40; יורשו ומי שניפץ את שיאיו של הקיסר על המסלול – קנניסה ביקלה – גם הוא מאתיופיה; והאלוף האולימפי ואלוף העולם המכהן ב-5,000 מ' ו-10,000 מ' – מו פראח הבריטי יליד סומליה.

השלישייה התעופפה קדימה בגשם והרוח בהובלתו של זקן השבט, היילה גברסילאסי. ביקלה נראה כמי שמתחיל לנשור לאחור, כאשר פער של כ-30 מ' נפתח בינו לבין שני המובילים. כשני ק"מ לסיום התעורר ביקלה ועבר להוביל. הוא לחץ מבער שניער את גברסילאסי וגם את פראח ופתח פער לפנים. אבל קילומטר לסיום החל פראח לרדוף כמו שרק הוא יודע. כ-150 מ' לקו הוא כבר הגיע לקרסוליו של ביקלה, אבל רק לקרסוליו. ביקלה נראה כמגביר כמידת הצורך, וחצה את הקו ראשון. ביקלה-פראח-גברסילאסי: ראשון, שני שלישי.



השלישייה המעופפת

סיכום טראגי


הסיכום השנתי לא יהיה שלם ללא אזכור שני אירועים אלו:

• ההתמוטטות והמוות הטראגי של מיכאל מיכאלוביץ' ז"ל על קו הסיום בחצי מרתון תל אביב.
• אירוע הטרור הטראגי במרתון בוסטון, שבו  שני אחים מוסלמים קיצונים צ'צנים, שגדלו בסביבת בוסטון, הפכו מיוזמתם למחבלים והטמינו שני מטענים מאולתרים בסביבת קו הסיום של המרתון. הפיצוצים הרגו שלושה צופים – שתי נשים בשנות ה-20 לחייהן (קריסטל קמפבל, לו לינגזי) וילד בן 8 (מרטין ריצ'ארד). התמימות של קהילת הרצים, אבדה.

1.1.2014


חגי אשלגיחגי אשלגי 
שואף לתנועה 






אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג