נרמול תוצאות: עד כמה אפשר להשוות תוצאות בתחרויות איש ברזל שונות

מה התוצאה שלך באיש ברזל? המאמן ליאור זך-מאור טוען שלאו דווקא התוצאה הכי מהירה שלך היא התחרות הכי טובה שלך וזאת משום שזה תלוי בהרבה גורמים ומשתנים
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
ליאור זך מאור רוכב על אופניים
ליאור זך מאור רוכב על אופניים

לכל הטורים של ליאור זך-מאור בשוונג

לפני מספר ימים קמרון וורף סיים את איירונמן איטליה בתוצאה מעולה של 7:46 שע'. מה זה אומר לגבי הסיכויים שלו לנצח בקונה שבהוואי השנה ספורטאים שאף פעם לא ירדו משמונה שעות? איך זה בהשוואה לתחרויות אחרות שהוא עשה? עד כמה אפשר להשוות תוצאות בתחרויות ברזל שונות או באותה תחרות בשנים שונות?

ליאור זך מאור

מה התוצאה הכי טובה שלך? | צילום: באדיבות ליאור זך מאור

עוד כתבות איש ברזל בשוונג
להתחזק או לא להתחזק?
פרדיגמת "רוצה-יכול-צריך"
הפודקאסט של שוונג עם המאמן ליאור זך-מאור

מה התוצאה הכי טובה שלך?

זאת השאלה הכי נפוצה כשאתה פוגש אנשים ומספר להם שאתה איש ברזל. מה התוצאה הכי טובה שלך? לפעמים לאדם השואל אין מושג, ולפעמים הוא מכיר מישהו שמכיר מישהו שעשה תוצאה כזאת וכזאת אז יש לו נקודת השוואה מסוימת. כלומר הוא שמע על מספרים כאלה ואחרים.

רבים מהאנשים מתחילים את התשובה בהתנצלות והסברים. למשל: לא עשיתי אף פעם תחרות מהירה או עשיתי את איירונמן פרנקפורט בשרב ואירלנד בסופה. רק מי שאי פעם "דפק תוצאה" יענה מיד במספר: "אה, עשיתי כך וכך זה הכי טוב שלי עד היום". וואו, זה ממש יפה, בן דוד של מישהי שעובדת איתי עשה כך וכך ואתה הרבה יותר מהיר ממנו. יש, ניצלתי. בן דוד של זאת שעובדת איתו הוא לא מהיר ממני…

רגולציה – אורך המסלולים

במרתון יש גוף של איגוד האתלטיקה העולמי שבוחן ומאשר כל מסלול. אורך מלא, הפרשי גבהים, וכדומה. באיש ברזל אין כזה. לא לאיירונמן וגם לא לאף מארגן עצמאי אחר. רבות מהתוצאות הכי טובות בעולם נקבעו על מסלולים באורך לא מלא. פה חסר טיפה ברכיבה, שם חסר קצת בריצה. תאורטית המסלול יכול להיות כולו במגמת ירידה קלה ואפילו עם קצת רוח גב אופיינית. תאורטית השחייה יכולה להיות במורד הנהר כמו שהיה בזמנו באיירונמן החד-פעמי בניו יורק. אז כן, אורך המסלולים באיש הברזל אינו נתון לרגולציה והוא לא תמיד זהה. 2 ק"מ ברכיבה ועוד 800 מטרים בריצה יכולים להסתכם לכמה דקות טובות. ולפעמים זה אפילו יותר מזה. לא סתם תחרויות מסוימות יותר פופולריות מאחרות. מסלולים קצרים הם סוג של קשר שתיקה. לכאורה כולם מרוצים מזה. אנחנו הספורטאים-קובעים תוצאות מהירות, והמארגנים-יש זמנים מהירים ושיאים. חגיגה.

אופי המסלולים

אי אפשר להשוות שחייה באגם לשחייה במורד נהר. אי אפשר להשוות שחיה במורד נהר לשחייה בים פתוח. אופי שונה ובדרך כלל קצבים-זמנים שונים. כמה טיפוס ברכיבה? כמה פניות? מסלול טכני? יש אבנים משתלבות? ואיך האספלט? כולו מחורץ או שהוא חדש וחלק לגמרי? וכמה טיפוס בריצה? כמה פניות? כביש או שטח?

קשה מאוד להשוות מסלולים. יש הרבה פרמטרים שמשפיעים על הקצב בשחייה, רכיבה, וריצה. וזה עוד לפני שדיברנו על התנאים ביום הנתון.

התנאים יכולים להשפיע על התוצאה | צילום: Frankie Fouganthin

תנאים ביום התחרות

התנאים יכולים להשפיע על התוצאה שלך בשיעור גבוה למדי. ים סוער? רוחות/קור/חום/לחות/גשם ברכיבה ובריצה? עניין של מזל. יכול להיות שבתנאים אופטימליים היית עושה תוצאה כזאת וכזאת. בתנאים לא אופטימליים הסיכוי שתעשה את התוצאה הזאת הוא די נמוך.

לכן לא רק שקשה להשוות תחרויות שונות, קשה אפילו להשוות תוצאות של אותה תחרות, על אותם מסלולים, בשנה אחרת.

בחינת מגמות ולא תחרות ספציפית

אז איך בכל זאת אפשר לדרג איכות של אנשי ברזל? תחשבו לרגע על כל הברזלנים הישראלים שאתם מכירים, מי יותר טוב ממי ובכמה? אם הם לא השתתפו באותה תחרות באותה שנה, קשה לדעת. ולא רק פעם אחת. לפחות 5-6 פעמים הם התחרו אחד בשני ובכל פעם X ניצח את Y.

וזה מחזיר אותי לדיון שערכתי בנושא "מיקום או תוצאה" באחד הטורים שכתבתי פה. אפשר פשוט להתעלם מהמספרים ולעסוק רק במיקום. באיזה אחוזון סיימת בקטגוריה? עשירייה ראשונה? פודיום קטגוריה? פודיום כללי? ראשון כללי?

אבל כולנו בני אדם ויש משהו סמלי ונעים במספרים. אתה רוצה שליד השם שלך יהיה כתוב תוצאה כזאת וכזאת. לפחות פעם אחת כשיא אישי. אתה רוצה לענות בגאון להוא ששואל אותך מה התוצאה הכי טובה שלך.

איך מנרמלים את איכות הביצוע והתוצאה של התחרות? | צילום: Busselton_Half_Ironman

אני בוחן רק מגמות. אם מישהו עשה 10 תחרויות איש ברזל שונות אפשר בדרך כלל להבחין במגמה מסוימת. "מקבצים". נניח ששלוש מהתחרויות היו במסלולים קשים במיוחד כמו הישראמן, לנזרוטי או ווילס, או במסלולים "רגילים" בתנאים קיצוניים כמו פרנקפורט/אירלנד 2019 וכדומה. אותן צריך לקחת בערבון מוגבל מאוד. כמו כן נניח שאחת או שתיים מהתחרוית היו במסלולים "מוטלים בספק" בשנים ספציפיות "מוטלות בספק", גם אותן צריך לפעמים לקחת קצת בערבון מוגבל. במיוחד אם התוצאה מהווה ערך קיצוני מאוד והספורטאי מעולם לא שחזר אותה או אפילו התקרב אליה. התחרויות הכי מעניינות לבחינה הן בעיקר כל השאר. מהן אפשר לקבל טובה יחסית של היכולת או "התוצאה האופיינית" של אותו ברזלן.

בשנה וחצי האחרונות עשיתי 9:28 שע' באיירונמן דרום אפריקה, 9:31 שע' באיירונמן קונה הוואי, 9:18 שע' באיירונמן ויטוריה. לכאורה האחרונה היא התחרות הכי טובה שלי מבין השלוש. עובדתית היא התוצאה הכי מהירה. אבל זה ממש לא כך. 9:31 שע' בהוואי זאת תוצאה הרבה יותר "איכותית" מאשר 9:18 שע' בויטוריה, אפילו שבהוואי 2018 היו תנאים חריגים לטובה. אני יודע את זה ואני מניח שגם אחרים לא יופתעו לקרוא את זה.

אני ממליץ לכל ברזלן לעשות את התרגיל הזה לבד עם עצמו. כמה תחרויות עשיתי? מהן התוצאות? ואיך הייתי מנרמל אותן ומשווה את איכות הביצוע והתוצאה? המסקנה תהיה הרבה פעמים מאוד דומה. לאו דווקא התוצאה הכי מהירה שלך היא התחרות הכי טובה שלך. זה תלוי בהרבה מאוד גורמים ומשתנים.

צילום עמוד הבית: באדיבות ליאור זך-מאור 

להרשמה לישראמן לחצו כאן




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג