מהירות ועומק בראס אל ח'יימה

המפרץ הפרסי התמלא בשנים האחרונות בתחרויות ספורט ברמות הגבוהות ביותר. מרוצי פורמולה 1, אופני כביש, תחרויות ליגת היהלום באתלטיקה, וריצות כביש
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

המפרץ הפרסי התמלא בשנים האחרונות בתחרויות ספורט ברמות הגבוהות ביותר. מרוצי פורמולה 1, אופני כביש, תחרויות ליגת היהלום באתלטיקה, וריצות כביש

מאת:חגי אשלגי

אבו-דאבי ודובאי הן שתי האמירויות המוכרות באיחוד אמירויות המפרץ. האמירות הצפונית ביותר, ואחת הקטנות שבהן, היא אמירות ראס אל ח'יימה. הדרך של ראס אל ח'יימה (RAK) לבסס מקום על מפת הספורט העולמי, הוא חצי המרתון ראס אל ח'יימה שמתקיים בה מדי שנה.

אחרי יום שישי האחרון (15.2.2013), בגזרת הנשים, נמדדו שלושת תוצאות חצי המרתון המהירות בהיסטוריה בראס אל ח'יימה. אצל הגברים, חמש מתוך חמש עשרה התוצאות המהירות אי פעם נרשמו בראס אל ח'יימה (שלוש מתוכן ביום שישי האחרון).

יריית הזינוק בראס אל חיימה נשמעת מסורתית בשעה המוקדמת של 7:00 בבוקר (אולי לכמה מהמרוצים בישראל יש מה ללמוד משעת הזינוק הזו), והשנה הטמפרטורה בזינוק עמדה על 13 מעלות מושלמות.

גברים
מרוץ הגברים התחיל בקצב מחושב של 14 דקות ל-5 ק"מ. ה-10 ק"מ חלפו ב-28:12 דקות, ועדיין עשרה רצים היו בדבוקה המובילה. אחרי 5 ק"מ נוספים ב-14:03 דקות, נותרו בדבוקה ארבעה גברים בלבד – המרתוניסט המהיר בהיסטוריה (ומנצח ברלין אשתקד) ג'פרי מוטאי מקניה; סטנלי ביווט מקניה – מנצח מרתון פריז אשתקד; פאיסה לילסה האתיופי (בעל שיא אישי של 2:04:52 במרתון שיקגו לפני ארבעה חודשים); וג'פרי קיפסאנג בן ה-20 מקניה, בעל שיא אישי של 59:26 בחצי מרתון האג ב-2012.

בשלב זה קיפסאנג הצעיר התחיל ללחוץ קדימה, כשביווט ומוטאי מנסים להחזיק. קיפסאנג הצליח לפתוח פער קטן וחצה את קו ה-20 ק"מ ב-56:03 דקות – קצב של 13:48 דקות ל-5 ק"מ בין 15 ל-20.הוא הצליח לשמר יתרון עד קו הסיום.

כל חמשת הגברים הראשונים השלימו את חצי המרתון בפחות משעה. שלושת הראשונים, ירדו מ-59 דקות:

1.ג'פרי קיפסאנג (קניה) ראשון 58:54 דקות;
2.סטנלי ביווט (קניה) שני 58:56 דקות;
3.ג'פרי מוטאי (קניה) שלישי 58:58 דקות;
4.פאיסה לילסה (אתיופיה) רביעי 59:25 דקות;
5.סטיבן קיבט (קניה) חמישי 59:59 דקות.


לראשונה בהיסטוריה שלושה גברים ירדו מ-59 דקות בחצי מרתון אחד.



ג'פרי מוטאי (שלישי בראס אל ח'יימה) – במרתון ניו יורק 2011 (צילום: Acrb)

נשים
הנשים פתחו במהירות גבוהה. חמשת הק"מ הראשונים טסו על 15:35 דקות. בתום 10 ק"מ שחלפו במהירות של 31:18 דקות, נותרו רק שבע נשים. הדבוקה הצטמצמה לארבע בק"מ ה-15 (47:14 דקות). לוסי קאבוו מקניה – בעלת שיא של 2:19 שעות ממרתון דובאי אשתקד, פריסקה ג'פטו מקניה – סגנית אלופת העולם וסגנית האלופה האולימפית במרתון; ריטה ג'פטו מקניה – סגנית אלופת מרתון שיקגו לפני ארבעה חודשים; ומסרט היילו מאתיופיה – אלופת העולם בחצי מרתון.

בחמשת הק"מ הבאים דחפה לוסי קאבוו את הקצב וחזרה למהירות של 15:35 דקות לחמשת הק"מ בין 15 ל-20 ק"מ. בתום 20 ק"מ היא החזיקה פער של חמש שניות לפני פריסקה ג'פטו (קניה) – פער שג'פטו הצליחה לצמצם בסוף ל-2 שניות בלבד. בסיום היו אלו:

1.לוסי קאבוו (קניה) ראשונה ב-1:06:09 שעה;
2.פריסקה ג'פטו (קניה) שניה בפיגור של שתי שניות – 1:06:11 שעה;
3.ריטה ג'פטו (קניה) שלישית ב-1:06:27 שעה;
4.מסרט היילו הצעירה (בת 22 מאתיופיה) רביעית עם 1:06:56 שעה. 


לראשונה בהיסטוריה, בחצי מרתון אחד, ארבע הראשונות ירדו מ-67 דקות, שש הראשונות ירדו מ-68 דקות ועשר הראשונות ירדו מ-69 דקות.


פריקה ג'פטו שלישית משמאל בתמונה בדרך למקום שני במרתון האולימפי (לונדון 2012). שנייה גם בראס אל ח'יימה (צילום: Tom Page)

הכל לקראת ה-21 באפריל – מרתון לונדון
חלק גדול מהרצים נמצאים באימונים לקראת מרתון לונדון בעוד כחודשיים. לונדון הצליחה לגייס את השמנה והסלתה של רצי העילית לתחרות שצפויה להיות מרתקת מאין כמוה. 

בין הגברים, ג'פרי מוטאי, סטנלי ביווט ופאיסה לילסה הם שלושה ממשתתפי ראס אל ח'יימה שאמורים לעמוד על קו הזינוק בלונדון. אליהם אמורים להצטרף:מקניה – שיאן העולם פטריק מקאו, האיש השני הכי מהיר בעולם וילסון קיפסאנג, אלוף העולם אבל קירוי, מרטין לל ועמנואל מוטאי; מאוגנדה – האלוף האולימפי סטיבן קיפרוטיץ'; מאתיופיה – צגאי כבדה, איילה אבשרו, דרסה כימסה, ועוד.

מו פראח האנגלי – האלוף האולימפי ב-5,000 ו-10,000 מטרים, נענה בחיוב להצעה לרוץ עם המובילים את החצי הראשון של המרתון.

בין נשות ראס אל ח'יימה, לוסי קאבוו פריסקה ג'פטו וגם פלורנס קיפלגאט צפויות לעמוד על הקו בלונדון. יצטרפו אליהן מקניה – אלופת העולם עדנה קיפלגאט וג'ויס צ'פקירוי; מאתיופיה – האלופה האולימפית טיקי גלנה, מסלש מלקאמו, אטסדה באיסה והמתחרה המסקרנת ביותר בלונדון השנה – טירונש דיבאבה במרתון בכורה;

מוזס קיפטאנוי האגדי: "רצים רבים בקניה משתמשים בסמים אסורים"
מוזס קיפטאנוי בן ה-42 הוא אחד הרצים האגדיים ועמודי התווך של האתלטיקה האפריקאית בכלל והקנייתית בפרט. כשאיש שהיה שלוש פעמים אלוף העולם ב-3,000 מטרים מכשולים, שיאן עולם ב-3,000 מטרים מכשולים וגם שיאן עולם ב-5,000 מטרים, מדבר, בקניה מקשיבים.

לטענת קיפטאנוי בראיון ל-BBC, הסימום האסור נפוץ בקרב רצי קניה, שמחפשים להתעשר, וגם נפוץ בעולם האתלטיקה מחוץ לקניה. "בכל העולם יש שחיתות בספורט" טוען קיפטאנוי. "אפשר לשחד מישהו היום או מחר ותוצאה של בדיקה נעלמת."

הרשויות בקניה ביקשו מקיפטאנוי לבסס את טענותיו ולמסור שמות. אמירותיו של קיפטאנוי באות על רקע ניסיון לבצע חקירה מקיפה אודות סימום בקרב ספורטאי קניה. גם מת'יו קיסוריו שנכשל בבדיקת סמים באליפות קניה אשתקד, טען שסימום הוא תופעה נפוצה. 

לאחרונה, יותר מ-40 ספורטאים עברו בדיקות סמים מחוץ לתחרות ברמות הגבוהות של קניה. בעבר, הבעיה בבדיקות באזורים המרוחקים היתה החובה להגיע עם הדגימה למעבדה בתוך 36 שעות לכל היותר מרגע לקיחתה. הבודקים טוענים שהם הצליחו להתגבר על מגבלה זו בסבב הבדיקות האחרון. לא ידוע אם היה ניסיון לערוך בדיקות מחוץ לתחרות גם באתיופיה.

האם כמו שהיה בטור דה פראנס, גם במרתון לונדון תעמוד על קו הזינוק חבורה של חשודים?

17.2.2013


חגי אשלגיחגי אשלגי 
שואף לתנועה 




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג