בצורת שיאי העולם בריצות הבינוניות נשברת

מזה 11 שנים לא נשבר אף שיא עולם בריצות הבינוניות, ומזה 5 שנים לא נשבר אף שיא עולם על המסלול במרחק העולה על 200 מ’. ביום ראשון האחרון  שבר דויד רודישה בברלין את שיאו בן 13 השנה של וילסון קיפקיטר האגדי בשתי מאיות, וקבע 1:41.09. חגי אשלגי מביא את הסיפור המלא
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp


מזה 11 שנים לא נשבר אף שיא עולם בריצות הבינוניות, ומזה 5 שנים לא נשבר אף שיא עולם על המסלול במרחק העולה על 200 מ'. ביום ראשון האחרון  שבר דויד רודישה בברלין את שיאו בן 13
השנה של וילסון קיפקיטר האגדי בשתי מאיות, וקבע 1:41.09. חגי אשלגי מביא את הסיפור המלא

מאת:חגי אשלגי

שנת 1808 ייסד באירלנד הבישוף של מחוז קילדייר ולייכלין – הכומר ד"ר דניאל דלייני – את מסדר האחים הקתולים הפטריקנים. ביוני 1976 נחת בערבות קניה חבר המסדר, האח קולם או'קונל  – מהעיר קורק, אירלנד, במטרה להפיץ את הבשורה. הגוץ הג'ינג'י שובץ לתפקיד מורה לגיאוגרפיה בתיכון סיינט פטריק בעיירה קנייתית שכוחת האל איטן שברמות מערב קניה – עיירה שמנתה אז כ-2,000 תושבים. לבית הספר היה מאמן ריצה – פיטר פוסטר מאנגליה – אחיו של המדליסט האולימפי ושיאן העולם ב-3,000 מ' דאז – ברנדן פוסטר. קניה כבר החלה לתפוס מקום בעולם כבית גידול לרצים. פוסטר מיהר למנות את האח או'קונל הצעיר כעוזר המאמן, ובחלוף שנה של "חפיפה" חזר לאנגליה והשאיר את האח קולם לבדו.


רודישה עושה הסיטוריה / צילום: Chell Hill



קולם או'קונל, שלא הבין מאומה בריצה, ושממילא לא עמדו לרשותו מסלול ריצה, מתקני מדידה וגם לא נעלי ובגדי ריצה ראויים לתלמידיו, החליט לעבוד לפי הרגש. במקום להתאים את התלמידים לאימונים, הוא החליט לנסות להתאים את האימונים למנטליות של תלמידים. בחלוף עשור מהגעתו לקניה, יצא האח קולם עם נבחרת של 10 נערים קנייתים לאליפות העולם הראשונה באתלטיקה לנוער באתונה. שבעה מתוך רצי נבחרת קניה, היו תלמידיו של האח קולם בבי"ס סיינט פטריק באיטן. בערב הראשון של האליפות, נערך גמר ה-10,000 מ' לקביעת אלוף העולם הראשון לנוער. תלמיד של האח קולם בסיינט פטריק, בשם פיטר צ'ומבה, רץ יחף וגרף את התואר.

האח קולם הבין שמה שמתרחש בקבוצת הריצה בבית ספרו, חורג מגבולות איטן. ימים ספורים לאחר מכן רץ תלמיד נוסף של האח קולם – פיטר רונו – בגמר ה-1,500 מ' ולקח מדליית כסף. שנתיים חלפו ואותו פיטר רונו חזר מקוריאה עם זהב אולימפי ראשון לאח קולם ולבי"ס סיינט פטריק מאיטן.

השמות שעברו מאז תחת ידיו של האח קולם או'קונל בבית הספר סיינט פטריק, יגרמו לכל חובב אתלטיקה להיאנח בערגה – מאלופים אולימפיים ואלופי עולם ועד אלופי מרתון בניו יורק ובבוסטון. אחד מתלמידיו של האח קולם היה וילסון קיפקיטר. קיפקיטר התמחה בריצה ל-800 מ'. לפני 13 שנה בדיוק, ב-1997, לאחר שהתאזרח בדנמרק, שיכתב קיפקיטר בריצה על אדמת גרמניה את טבלת שיאי העולם, ומחק ממנה את סבסטיאן קו האגדי. קיפקטר קבע 1:41.11. שיא העולם שלו שרד 13 שנה.

ההיסטוריה הקרובה של שיאי העולם בריצות המסלול לגברים מחולקת למתחמי זמן מוגדרים. ניפוץ השיאים בספרינטים ל-100 ו-200 מ' התרחש בשנים 2008 ו-2009 כל אימת שיוסיין בולט דרך על המסלול בגמר של אולימפיאדה או אליפות עולם.

חוץ מהספרינטים, עד השבוע, כל שיאי העולם במרחקים מ-400 מ' ועד 3,000 מ', נקבעו בין 1996 ל-1999. מקצצי הזמנים – מייקל ג'ונסון ב-400 מ'; וילסון קיפקיטר ב-800 מ'; נוח נייני הקנייתי והישאם אל-גארוז' המרוקאי בכל המרחקים בין 1,000 ל-2,000 מ'; ודניאל קומן מקניה בשיא בלתי נתפס ב-3,000 מ'. במרחקים של 5,000 ו-10,000 מ', שחרר קנניסה ביקלה בשנים 2004 ו-2005 את בן ארצו היילה גברסילאסי ממשמורת שיאי העולם. מזה 11 שנים לא נשבר אף שיא עולם בריצות הבינוניות, ומזה 5 שנים לא נשבר אף שיא עולם על המסלול במרחק העולה על 200 מ'. יוק.

כל זאת עד השבוע. ביום ראשון, 13 שנה בדיוק לאחר שוילסון קיפקטר, תלמידו של האח קולם או'קונל שבר על אדמת גרמניה את שיא העולם ב-800 מ' ורשם אותו על שמו, התייצב חניך אחר של האח קולם על מסלול אתלטיקה גרמני לאותה ריצה ממש – הפעם בברלין.

דיוויד רודישה בן ה-21 בוגר בית הספר באיטן מכונה "גאוות אפריקה" במישורי הסוואנה האפריקאית. רודישה הצעיר הוא בנו של אצן ה-400 מ' האולימפי דניאל רודישה, ומי שעוקב אחרי טורים אלו, קרא אודותיו כאן מספר פעמים, תוך ציפייה לסערה שרודישה איים לשחרר. כשהיה בן 16, ותחת הדרכתו של האח קולם או'קונל, רודישה הצעיר והגבוה, בן שבט המסאי, עבר מריצת ה-400 מ' לריצת ה-800 מ' וקבע תוצאה של 1:46. בגיל 17.5 השלים רודישה 800 מ' ב-1:44.

בכל מהלך השנה האחרונה עקב וילסון קיפקיטר אחרי רודישה והבין שימיו כשיאן עולם נספרים לאחור. לפני שנה בדיוק, לאליפות העולם בברלין 2009, הגיע רודישה במדי נבחרת קניה, ופישל. הוא עף בחצי הגמר. שבועיים אחרי אליפות העולם הוא הגיע לרייטי באיטליה ועם זמן 1:42.01, פירק לרסיסים את כל שלושת המדליסטים מאליפות העולם ב-800 מ', ללא יוצא מהכלל.

את 2010 התחיל רודישה ברגל ימין באוסטרליה, ובחודש יולי הפך לאדם השני המהיר ביותר בכל הזמנים ב-800 מ' בתחרות בבלגיה, עם 1:41.5. חובבי האתלטיקה התווכחו ביניהם אם רודישה מסוגל יהיה לשבור את השיא בביקור הבא שלו ברייטי (שצפוי ביום ראשון הקרוב – 29.8).

אבל ויכוחים לחוד ורודישה לחוד. גאוות אפריקה, שבתחילת החודש השתלט על אליפות אפריקה, החליט לחזור ולהתמודד בזירת כשלונו מאשתקד – אצטדיון ברלין. ביום ראשון האחרון (22.8), שבר רודישה בברלין את שיאו בן 13 השנה של וילסון קיפקיטר האגדי בשתי מאיות, קבע 1:41.09 (ממוצע של 12.6 לכל 100 מ') והפיח רוח חדשה בטבלת שיאי העולם. מרשימה עוד יותר, העובדה שכבר אחרי 450 מ' לא נהנה רודישה מעזרת מכתיבי קצב ונאלץ לרוץ את ההקפה השנייה לבדו. בין כך ובין כך, הוא הותיר את הטובים בעולם 30 מ' אחריו.



השיאן היוצא, וילסון קיפקיטר, ששוהה באולימפיאדת הנוער בסינגפור, אמר שהוא "לחלוטין לא מופתע" משבירת השיא. "דיוויד רץ טוב כל השנה וגם בשנה שעברה, וחשבתי שיום אחד הוא יעשה זאת. במובן מסוים, טוב היה לראות את השיא נשבר אחרי כל-כך הרבה שנים".

יש לקוות שעם האוכל יבוא התיאבון. אין להוציא מכלל אפשרות מתקפה נוספת על שיא העולם ואולי גם על גבול ה-1:41 ברייטי ביום ראשון הקרוב.
בינתיים, בגיל 60, האח קולם או'קונל ממסדר הפטריקנים, ממשיך להדריך שיאני עולם ולהביא לחשוף לכולנו את גאוות אפריקה.




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג