אורגון, ניו יורק, אוסלו- אתלטיקה חלומית

בדידותם של צעדים באורגון, ספרינטים בניו יורק ועכשיו למייל החלומי באוסלו הרץ וצעדיו מגלמים פרדוקס. צעד ריצה בודד תמיד ימצא לעצמו חברה של צעדים אחרים. אבל ככל שהצעדים מתרבים יחדיו, הופך הצועד לבודד יותר ויותר. ביום שישי האחרון ביוג’ין אורגון יצאה דבוקה קטנה של תשעה רצים בניסיון לשגר אחד לשיא עולם נדיר ב-30,000 מטרים, ועל הדרך, גם לשיא ב-25,000 מטרים. בטמפרטורה של 22 מעלות, יצאה הדבוקה הקטנה למסע בן 75 הקפות ועשרות אלפי צעדי ריצה – שבסוף יותירו את הצועדים מכונסים בודדים בתוך עצמם וכאבם
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

בדידותם של צעדים באורגון, ספרינטים בניו יורק ועכשיו למייל החלומי באוסלו

הרץ וצעדיו מגלמים פרדוקס. צעד ריצה בודד תמיד ימצא
לעצמו חברה של צעדים אחרים. אבל ככל שהצעדים מתרבים יחדיו, הופך הצועד
לבודד יותר ויותר. ביום שישי האחרון ביוג'ין אורגון יצאה דבוקה קטנה של
תשעה רצים בניסיון לשגר אחד לשיא עולם נדיר ב-30,000 מטרים, ועל הדרך, גם
לשיא ב-25,000 מטרים. בטמפרטורה של 22 מעלות, יצאה הדבוקה הקטנה למסע בן 75
הקפות ועשרות אלפי צעדי ריצה – שבסוף יותירו את הצועדים מכונסים בודדים
בתוך עצמם וכאבם

מאת:חגי אשלגי

רץ בודד – שני שיאי עולם

את ה- 10 ק"מ הראשונים הם עברו ב- 29:19 דקות. ה- 5 ק"מ הבאים התגברו קצת עם 14:36 דקות. מרגע זה נטל מוזס מוסופ הקנייתי את ההובלה והגביר את הקצב. למוסופ רקורד בלתי רגיל – הוא רץ 2:03:06 שעות במרתון הבכורה שלו בבוסטון לפני כחודשיים ושיאו האישי ב-10,000 מטרים נמוך מ-27 דקות. המרחק המצטבר והקצב של מוסופ אכן גבו מחיר של בדידות. מהר מאד נותר איתו רק בן ארצו אבל קירוי – אלוף העולם במרתון מברלין 2009. חלפו עוד שש וחצי הקפות, ובחלוף 17.5 ק"מ, מוסופ לחץ חזק על הדוושה. בשלב זה הוא כבר נותר יחיד. רץ בודד, ללא מכתיבי קצב וללא עזרה על המסלול, למעט מאמנו האיטלקי – רנאטו קאנובה – שהקריא זמנים ונתן הוראות ועידוד מהדשא.

הבדידות שיחררה את הכישרון והקצב של מוסופ. ה- 5 ק"מ בין ה- 15 ל-20 ק"מ עברו ב-14:06 והשלימו את עשרת הק"מ השניים ב-28:42 דקות. את עשרת הק"מ האחרונים עבר מוסופ ב- 28:45 דקות וסיים, לבדו, בשיא עולם מופלא של 1:26:47 שעה. קצב של 2:53 דקות לק"מ (פחות מ- 29 דקות לכל 10 ק"מ) שאם היה נמשך, היה מביא למרתון של 2:02 שעות. על הדרך, שבר מוסופ גם את שיא העולם ב-25,000 מ' עם 1:12:25 שעה.

אחרי הריצה דיברו גם מוסופ וגם מאמנו קאנובה, על מרתון בזמן של 2:02 שעות. בקצבים כאלה, נראה שמוסופ באמת יתקשה למצוא חברה.

ה- 10 ק"מ האיכותיים בהיסטוריה

המרוץ ל- 10,000 מטרים זינק זמן לא רב אחרי הריצה המפוארת של מוסופ. שדה הרצים היה מלכתחילה האיכותי ביותר שהתקבץ יחדיו מחוץ לאליפות עולם או אולימפיאדה. באיכות כזאת, כל תוצאה הייתה אפשרית. הריצה החלה עם 13:26 במחצית. מו פארח האנגלי יליד סומליה, נשרך אחרי הדבוקה. הקצב הואט ופראח חזר לדבוקה. עם שלוש הקפות לסיום, פראח התעורר מספיק כדי ליטול את ההובלה. 600 מטרים לסיום עדיין היה שישה במצוד אחר הניצחון. בסוף עם סיומת נפלאה, היה זה פראח ראשון עם שיא אירופאי מעולה – 26:46 דקות, לפני אימנה מרגה האתיופי. כל תשעת הראשונים הופרדו ב-9 שניות ביניהם, וכולם ב-26:55 דקות ומטה.


מו פארח- שיא אירופאי חדש ב- 10,000 מטרים
צילום: Erik van Leeuwen



התוצאות בספרינטים מתחילות לצלול

בשעה שיוסיין בולט מתחיל לחזור לאטו כושר ריצה עם 9.91 שניות ב- 100 מטרים ברומא, ותוצאה זהה כמה ימים אחר כך בצ'כיה, בחצי הכדור המערבי, המהירות עולה ומתחריו של בולט לא מחכים. בשבת האחרונה קבע סטיב מאלינגס מג'מייקה זמן של 9.80 שניות על המסלול בפריפונטיין קלאסיק ביוג'ין, אורגון. באותו יום, חברו לאימונים, האמריקאי וסגן האלוף האולימפי טייסון גיי, קבע 9.79 שניות במרוץ מקומי בפלורידה. לשניים, שהפכו להיות המהירים השנה בעולם, קבועה פגישת פסגה על המסלול בניו-יורק בשבת הקרובה באדידס גרנד פרי.


יוסיין בולט מחמם מנועים
צילום: Richard Giles


בינתיים, ממשיך הצרפתי הצעיר כריסטוף למטרה בהתקדמותו. להזכיר, כל שיא אישי של למטרה הצעיר מהווה שיא חדש לאדם הלבן באשר הוא. בתנאים לא קלים, קבע למטרה 9.96 שניות בריצת 100 מטרים בצרפת, כשהגיע שני אחרי יוהאן בלייק מג'מייקה. בלייק עצמו קבע 9.95 שניות. עוד לא אמצע יוני, וכבר עתה שבעה אצנים מג'מייקה רצו השנה 9.95 שניות ומטה ב-100 מטרים – שבעה מתוך עשרה שעשו זאת מכל העולם, ולמעלה מפי שניים מהמדינה הבאה אחריהם – ארה"ב. גם בין הנשים, מתוך שמונה המהירות השנה בעולם, ארבע הן בנות ג'מייקה. התמונה ברורה. יוסיין בולט עצמו יבחן את עצמו לראשונה השנה בתחרות על פני המרחק הכפול (200 מטרים) בביסלט, אוסלו ביום חמישי.

ביסלט, אוסלו והמייל החלומי

בימי החורף, אוסלו היא בירת עולם הסקי קרוס-קאנטרי והביאתלון (סקי קרוס-קאנטרי משולב עם ירי למטרה). בימי הקיץ, היא הופכת לאחת מבירות האתלטיקה של העולם, ואצטדיון ביסלט הוא אתר התחרויות. מבחוץ, מקדם את פני הבאים פסל של אחת מגדולות רצות המרתון בכל הזמנים – גרטה וייץ. מבפנים – אצטדיון ביסלט שנחנך ב- 1922 ושופץ ב- 2005, מתגאה בהיסטוריה שכוללת למעלה מ-60 שיאי עולם. ארבעה מתוכם במייל ושלושה ב-1,500 מטרים. 18 מתוך 50 התוצאות המהירות ביותר במייל בכל הזמנים נקבעו בביסלט. לא לחינם קראו מארגני התחרות למייל של ביסלט "המייל החלומי". הדמויות שפקדו את המייל החלומי של ביסלט כוללות את השמנה והסולתה של אלופי הריצות הבינוניות בעשורים האחרונים. ג'ון ווקר, סבסטיאן קו, סטיב אובט, סטיב קראם, נור-א-דין מורסלי, הישאם אל גארוז', ברנרד לגאט, אסבל קיפרופ, ועוד.


אצטדיון ביסלט
צילום: Kjetil Ree



גם השנה, ביסלט מקדמת את צמרת הריצות הבינוניות. ביום חמישי (9 ביוני 2011) יעלו על המסלול הרון קייטני, סילאס קיפלאגט, אסבל קיפרופ, מקונן גברמהדין שכולם כבר ירדו כולם מ-3:50 במייל השנה. אליהם מיועדים להצטרף אוגוסטין צ'וגה, אמין ללו, אנדרו בדלי, מוחמד שהווין, וניקסון צ'פסבה. יחד, מדובר בצמרת העולמית בריצות הבינוניות. המרוקאי ללו, אם אכן ירוץ, עשוי לסכן את הדומיננטיות הקנייתית. יהיה חלומי…


חגי אשלגי – שואף לתנועה. קישורים: ריצה



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג