אולימפיאדת החורף סוצ'י: הקרוס קאנטרי חוצה את הקווים

מקורותיו של הסקי קרוס קאנטרי מגיעים מהצורך הקדום להתנייד, כיום הוא אחד מענפי הסיבולת הקשים שיש. בואו לגלוש על אחד הענפים הפופולריים והמוכרים, שאנחנו כמעט ולא מכירים
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
קרוס קאנטרי
קרוס קאנטרי

מקורותיו של הסקי קרוס קאנטרי מגיעים מהצורך הקדום להתנייד, כיום הוא אחד מענפי הסיבולת הקשים שיש. בואו לגלוש על אחד הענפים הפופולריים והמוכרים, שאנחנו כמעט ולא מכירים

מאת:חגי אשלגי


חגיגת הקרוס קאנטרי בסוצ'י מתרחשת בימים אלו וכל מי שנשבה בקסם, הנה הוא המורה נבוכים לענף הסיבולת הזה. בעיקרון, סקי קרוס קאנטרי הוא החלקה באמצעות מגלשיים על פני שטח בשיפוע משתנה. להבדיל מהסקי האלפיני שמתקיים רק במורד, בסקי קרוס קאנטרי נדרשים המתחרים גם לדחוף במישורים ובמעלה גבעות. מקורות הענף בצרכי תחבורה פשוטים שנהגו מימים ימימה בארצות הצפון הרחוקות.



המתחרים נדרשים לדחוף את עצמם במישורים ובמעלה גבעות





לא במקרה נחשב מקצוע זה לאחד מענפי ספורט הסיבולת המפרכים בעולם. מגלשיים צרים ודקים מחוברים לגולש באמצעות חיבור קטנטן בקדמת המגף. היכולת "לחתוך" עם המגלשיים בסיבובי הירידות לא קיימת, והגולשים נדרשים לרקד כדי להסתובב במרדון.

היכולות האירוביות המוכחות של גולשי הקרוס קאנטרי עולות לא פעם על אלו של טובי רוכבי אופני כביש, טריאתלטים, שחיינים ורצי מרחקים. אחד מגדולי גולשי הקרוס קאנטרי בהיסטוריה, ביורן דיילי הנורווגי, רשם את שיעור ה-VO2 המקסימלי הגבוה ביותר שנמדד על ידי בן-אנוש- 96 מ"ל/ק"ג/ חמצן לדקה. העבודה הרציפה והאינטנסיבית של שרירי הליבה היא מהקשות שנדרשות בעולם הספורט. ויש גם נקודה ישראלית, אחת מספורטאיות הסיבולת המוכרות בישראל החלה את דרכה כגולשת קרוס קאנטרי – אשת הברזל אירנה מאזין.

בסקי קרוס קאנטרי אולימפי, הגולשים מתחרים בשני סגנונות, הקלאסי וה-Skate (המכונה גם הסגנון החופשי). הסגנון הקלאסי מזכיר ריצה על מגלשיים. הרגליים נשארות בקו ישר קדימה, דוחפות קדימה ואחורה, ועיקר עבודת ההתקדמות נעשית על ידי הידיים שדוחפות באמצעות מקלות כדי לקדם את הגולש. סגנון ה-Skate מזכיר במשהו החלקה על הקרח, כאשר הגולש מעביר משקל מצד לצד, והמגלשיים משמשים תפקיד מרכזי בדחיפת הגולש קדימה. סגנון זה הוא המהיר מבין השניים.

רכיב טכני (כמעט כישופי) בסקי קרוס קאנטרי הוא השעווה. טכנאי הנבחרות השונות מטפלים ומורחים את המגלשיים בשעווה מתאימה לפני כל מקצה תחת מעטה סודיות וסדרות של ניסויים והתאמות. בחלק מהמקצים, הגולשים מחליפים מגלשיים באמצע המקצה כדי לקבל מגלשיים עם שעווה פחות שחוקה, או שעווה מסוג שונה. תפקיד השעווה לווסת את מידת ההידבקות או ההחלקה של המגלשיים על השלג. באופן מסורתי, בסגנון הקלאסי נדרשת שעווה דביקה יותר כדי למנוע החלקה.



מקורות הענף בצרכי תחבורה פשוטים שנהגו מימים ימימה צילום: Markus Bernet



המקצים בקרוס קאנטרי

1. הסקיאתלון: מהווה שילוב של שני הסגנונות. אצל הגברים מדובר במקצה ל-30 ק"מ, מהם 15 ק"מ בסגנון הקלאסי ו-15 ק"מ בסגנון חופשי. אורכו של סקיאתלון הנשים הוא מחצית מזה של הגברים.

2. ספרינט: תחרות ספרינט אחת מתקיימת בסגנון הקלאסי ותחרות נפרדת בסגנון החופשי. יום תחרויות הספרינט הוא יום מפרך הכולל מקצה מוקדמות, מקצה רבע גמר, חצי גמר וגמר שכולם מתקיימים בתוך כ-3 שעות. מקצה הספרינט קצר מאד ביחס למקצים האחרים ואורכו קילומטר אחד בלבד. מקצה הספרינט הקלאסי מתנהל במתכונת קבוצתית.

3. המקצה הקלאסי: אצל הגברים 15 ק"מ ואצל הנשים 10 ק"מ. מדובר במקצה "נגד השעון" כשכל גולש יוצא בנפרד בהפרשי זמן מהגולש השני. הגולש עם הזמן המהיר ביותר מנצח.

4. המקצה החופשי (זינוק בדבוקה): זהו המקצה הארוך ביותר באולימפיאדת החורף – 50 ק"מ לגברים ו-30 ק"מ לנשים. המשתתפים כולם מזנקים יחדיו ורק המיקום בסיום חשוב. במקצה זה, קיים משקל לא מבוטל ל"דראפטינג" המוכר מעולם האופניים (אם כי לא באותה מידת השפעה). המתחרים גולשים במהירויות ממוצעות של מעל 20 קמ"ש, והגולשים נעדרי הסיומת המהירה, חייבים לנסות "לשבור" את הספרינטרים שמנסים להחזיק מעמד עד ל-200 מ' האחרונים.

5. מקצי שליחים: רביעיות שליחים – אצל הנשים 5 ק"מ לכל גולשת ו-10 ק"מ לכל אחד מהגברים.

המובילים מבין הגברים
כמו בביאתלון, גם בענף זה נורווגיה היא מעצמה, כאשר לא מעט מילדי נורווגיה כבר מחליקים מגיל שנתיים. מבין הגברים, הנורווגי הבכיר בסגנון הקלאסי השנה היה ללא ספק מרטין יונסרוד סונדבי (שניצח בטור דה-סקי לפני כחודש). סונדבי החל את דרכו בעיקר כמתמחה בגלישה קלאסית, ובהמשך החל לשפר גם את יכולותיו בסגנון החופשי. סונדבי בשנת שיא בקריירה.




היכולות האירוביות שלהם, עולות על אלו של רוכבי אופני כביש וטריאתלטים צילום: steve hale


הנורווגי שיכולותיו שיתקו משך שנים את כל גולשי הקרוס קאנטרי בעולם הוא פטר נורטוג. נורטוג הפראי הוא הספרינטר הטוב ביותר מבין גולשי המרחקים – בעיקר בסגנון החופשי. בתור שכזה, עיקר הצלחותיו באות בזינוקים בדבוקה. נורטוג נוהג לארוב בתוך הדבוקה, מנסה להחזיק כמה שיותר, וב-300 מ' האחרונים כמעט בלתי אפשרי לנצחו. הבעיה של נורטוג היא שטווח הסיבולת שלו מוגבל. לאחר ששנים עקץ נורטוג את מתחריו בסיומת, החלו גולשי המרחקים המובהקים להפעיל טקטיקה של האצות מכוונות ב-10 ק"מ האחרונים בכל תחרות ארוכה, כדי להתישו ולהיפטר ממנו לפני הסיום. השנה, נורטוג לא הפגין את יכולות השיא שלו מהעבר.

הגולש היציב, העקבי והממוקד בעולם בשנים האחרונות היה דריו קולוניה השוויצרי. קצת כמו בן ארצו רוכב האופניים פביאן קאנצ'לארה, קולוניה חזק מאד "נגד השעון". קולוניה מעולם לא הפגין את הבזקי הברק של נורטוג, אבל הוא יודע לשמור היטב על עקביות וסיבולת אירובית עילאית. באמצעות נחישות ועקביות שביכולתן להתיש כל מתחרה, קולוניה זכה בזהב ב-15 ק"מ חופשי באולימפיאדת וואנקובר 2010 (במרוץ אישי נגד השעון), ובסבב גביע העולם שלוש פעמים בחמש השנים האחרונות.

כוכבים נוספים הם השבדים מרקוס הלנר ודניאל ריקרדסון; הרוסים לגקוב, וילגז'נין, וצ'רנאוסוב; הקזחי פולטוראנין; הצרפתים גיארד ומאניפיקט; האיטלקי די-צ'נטה שיהיה השנה בן 42 ומתמחה במרחקים הארוכים במיוחד; והגרמנים הוותיקים אנגרר, וטייכמן יחד עם הצעיר דוצלר. במקצי הספרינט הפרצופים משתנים אבל לא המדינות. הרוסים, השבדים והנורווגים יתמודדו על מרבית המדליות.

המובילות מבין הנשים
מבין הנשים, המלכה הבלתי מעורערת של הענף היא ללא ספק הנורווגית הוותיקה מאריט ביארגן (בעוד כחודשיים בת 34). ביארגן זכתה בכל תואר אפשרי יותר מפעם אחת. בשנים האחרונות היא התמודדה עם תחרות לא פשוטה מצדה של ג'וסטינה קובאלצ'יק הפולנייה, אבל קובאלצ'יק לא הפגינה השנה את הרמה שהציגה בשנים עברו.

עיקר התחרות של ביארגן מגיעה מבנות ארצה טרז יוהאוג הקטנטנה (ששורדת היטב במרחקים הארוכים במיוחד) והיידי וונג. אבל העצמה של ביארגן היא משהו מיוחד גם במרחקים הארוכים וגם בקצרים. שרלוט קאלה השבדית יודעת להתעלות במעמדים גדולים גם אחרי עונות פחות מוצלחות. הפינית אנו קאיסו סאארינן היא בעלת סיבולת מהטובות בעולם, אך לרוב נעדרת ספרינט סיום.

במקצי הספרינט יהיה מעניין לראות אם קיקאן רנדל, האמריקאית החייכנית מאלסקה, תצליח להתעלות ולחזור עם מדליה לארה"ב.


יומיים ראשונים – סקיאתלון נשים וגברים


התנהלות סקיאתלון הגברים החלה כצפוי. מרטין יונסרוד סונדבי הוביל את הדבוקה בתום השלב הקלאסי. אחר כך החלו הגולשים לתקוף במטרה לנער את יריביהם – בראש ובראשונה את פטר נורטוג. לקראת קו הסיום ממש, ארבעה גולשים נאבקו על שלוש מדליות, ודווקא המארחים נאלצו ללכת הביתה מאוכזבים. דריו קולוניה השאיר מספיק רזרבה כדי להקדים לקו את מרכוס הלנר השבדי, ומרטין סונדבי הנורווגי זכה בגמול על עונה נפלאה כשלקח ארד לפני מקסים וילגז'אנין הרוסי.

בסקיאתלון הנשים הפכה מאריט ביירגן לגולשת המבוגרת ביותר שזכתה בזהב בהיסטוריה האולימפית של גלישת הקרוס קאנטרי. היחידה שהצליחה להיצמד לביירגן היתה השבדית שרלוט קאלה, אבל שליטתה של ביירגן בתחרות לא הוטלה לרגע בספק. היידי ונג, טרז יוהאוג ואנו קאיסו סאארינן נאבקו על הארד, כאשר ונג זכתה לבסוף להיות השלישית שעלתה לדוכן המדליות.



לוחות הזמנים של התחרויות האולימפיות בסקי קרוס קאנטרי

10.2.2014


חגי אשלגיחגי אשלגי 
שואף לתנועה 




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג