מה זה בכלל קרוספיט?

כיצד נולד הקרוספיט ומה היסודות שעומדים מאחוריו. מאמן הקרוספיט אלון אנצ'ו עושה לנו סדר בדברים ומתחיל אתנו מהיסודות
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
צילום: shutterstock

המושג קרוספיט נאמר ללא הרף בשנים האחרונות, אך מהו בעצם וכיצד נולד? אז ככה, הקרוספיט הוקם על ידי גרג גלסמן בקליפורניה בשנת 1996 ולאט לאט עם הזמן שחלף הפך לחברה מסחרית בשנת 2000. גלסמן היה מאמן התעמלות שזיהה את הפוטנציאל בספורט הזה ופתח את ה"בוקס" (שם נרדף למועדון קרוספיט) הראשון בסנטה קרוז קליפורניה. בשנת 2003 הוקם האתר הרשמי של הקרוספיט ומאז כמות המועדונים והמתאמנים בספורט הזה גדלה משנה לשנה. הזמן והתוצאות עשו את שלהם ונכון להיום קיימים בעולם מעל 15,000 מועדונים, כאשר 65 מתוכם נמצאים בישראל.

המטרה היא לשלוט בצורה טובה בכמה שיותר מרכיבי כושר | צילום: shutterstock

מה המטרה של קרוספיט?

המטרה בקרוספיט היא לייצר כושר גופני במובן הרחב ביותר שאפשר לחשוב עליו. השאיפה היא להיות כמה שיותר טוב בכמה שיותר אלמנטים ומרכיבי כושר, כדי להתכונן כמה שיותר אל ה"לא נודע" או ה"לא ידוע" וזאת במטרה להתמודד בצורה טובה עם כל משימה פיזית שיכולה לצוץ לנו במהלך החיים.

זו יכולה להיות משימה יומיומית רגילה כמו להרים את שקי הקניות מהרצפה, או אפילו סיטואציה יוצאת דופן כמו לקפוץ מעל חומה או לעלות במהירות במדרגות. בקרוספיט המטרה היא לא להתמחות בכלום ולשלוט בצורה טובה בכמה שיותר מרכיבי כושר ומערכות אנרגיה.

כיצד זה מיושם באימון עצמו?

"Constantly varied, high-intensity functional movement" – זה המרשם של קרוספיט לפעילות גופנית. גיוון תמידי זו המהות כפי שאומר המשפט ובקרוספיט אכן מאמינים שגיוון בתוכנית האימונים מביא לחשיפה למגוון אלמנטים רחב וכתוצאה מזה שיפור בהם. במועדון קרוספיט האימון היומי משתנה על בסיס יומי. כל יום משהו אחר לחלוטין, עם זאת יש איזושהי מחזוריות באימונים על מנת לייצר הסתגלות ושיפור. מדובר בדרך כלל מחזוריות ארוכה עם מטרות מאוד ברורות. תנועות פונקציונליות הן תבניות תנועה אוניברסליות המבוצעות מהליבה החוצה והן למעשה תנועות רב מפרקיות מורכבות.

תרגילים מורכבים כמו: סקווט, הרמה של אובייקט מהרצפה (Hinge), תנועות משיכה ודחיפה כמו חתירה או דחיפת משקל מעל הראש וגם תנועות locomotion כמו ריצה, קפיצה בחבל, אופניים וכדומה. האספקט החשוב ביותר בתנועות פונקציונליות הוא להזיז משקל מנקודה לנקודה במהירות. זה יכול להיות משקל הגוף שלנו או אביזר חיצוני כמו משקולת. אינטנסיביות היא למעשה "הספק" (Power) היא למעשה כמות העבודה שאנחנו מסוגלים לבצע ואפשר לחשב אותה בצורה מדויקת עם הנוסחה הזו לחישוב הספק:

אינטנסיביות באימון תהיה שווה לכמה תמורה נקבל מהאימון שעשינו. כלומר הזמן שייקח לנו לבצע משימה פיזית כלשהי או לחילופין נפח עבודה נתון ביחס לזמן הנתון יקבע את כמות התמורה שנקבל מהאימון. לדוגמה, ריצה של 10 ק"מ בקצב ריצה איטי ורמה קושי נמוכה בינונית מול אותה ריצה מבוצעת למטרת זמן מיטבי ברמת קושי גבוהה.
התמורה שנקבל משני האימונים תהיה שונה.

דופק גבוה הוא לא אינדיקציה לאינטנסיביות גבוהה, לצורך העניין גם הרמת משקל מקסימלי מהרצפה תהיה אינטנסיבית וקשה. אינטנסיביות היא שם המשחק אבל לא מחייבת, ישנם גם אימונים למטרת איכות בהם האינטנסיביות נמוכה כשהמטרה היא למידה של סקיל או אלמנט חדש.

בקרוספיט כשיטת אימון מאמינים שיש לבצע את האימונים בצורה הבטוחה והאפקטיבית ביותר כדי שנוכל להוציא מכל אימון מדידה איכותית. התוצאות הן אמפיריות, כלומר הכל מדוד ובדוק, כל אימון ואימון יתנו לנו תוצאות ברורה מול העיניים ככה שנוכל לראות שיפור בצורה מדויקת מפעם לפעם. אנחנו משתמשים באימוני מדידה "בנצ'מארק" כמו למשל The girls שהם אימונים שנכתבו כדי למדוד מרכיב כושר מסוים או מערכת אנרגיה כדי לקבל "תמונת מצב" של הכושר שלנו.

קרוספיט הוא עניין של גיוון | צילום: shutterstock

קרוספיט הוא ספורט של כושר גופני. לספורט הזה, ספורט הכושר הגופני יש תחרויות בין לאומיות ומקומיות רבות.
התחרות האולטימטיבית, "האולימפיאדה" של הכושר למעשה היא The Crossfit games. שם ספורטאים ברמות הגבוהות ביותר מגיעים להתחרות על התואר "הגבר או האישה בעלי הכושר הטוב בעולם". מה שיפה בתחרות הזו, שהמקצים בתחרות לא ידועים ומאתגרים פיזית ברמה הגבוהה ביותר של כל ענף ספורט.

ברמה המקומית לאותן תחרויות יש שלב התחלתי שמתקיים במועדונים והוא בעצם כרטיס כניסה למשחקים, אבל גם סוג של מבחן אישי של כל מתאמן קרוספיט. השלב הזה נקרא The Open והוא מתקיים במועדונים עצמם כל שנה בסביבות החודשים פברואר-מארס. גם פה מתקיימים חמישה אימונים, כאשר כל שבוע מתקיים אימון אחד שאיש לא יודע מה יהיה בה.

הספורטאים מבצעים את האימון במועדון עם שופט צמוד כדי לוודא את איכות הביצוע ומקבלים תוצאה שעולה ל-Leaderbard באתר של ה"גיימס", שם כל אחד יכול לראות את מיקומו בעולם וביחס לחברים שלו במועדון או מול מתאמנים אחרים במועדונים אחרים בארץ ובעולם. הספורטאי והספורטאית הטובים ביותר בכל מדינה מקבלים כרטיס אוטומטי למשחקים. חשוב לציין שקרוספיט הוא ספורט קהילתי חברתי. כמו כן, קרוספיט עושים במועדון קרוספיט מאחר ומתקן האימונים בנוי לשיטה הזאת, אבל בעיקר בגלל רמת ההדרכה הגבוהה והקהילה שנוצרת סביב זה. הדחיפה והתמיכה של קהילת המתאמנים בבוקס היא אחד הגורמים הגדולים להצלחה של כל מתאמן בספורט הזה וכמובן ליווי ותמיכה אישית של מאמנים מקצועיים תורמים להצלחה באימונים ולתוצאות טובות ואיכותיות.


אלון אנצ'ו | מאמן כושר עם ותק של 15 שנה – CrossFit Level 2, Olympic weightlifting level 1. בעלים ומאמן ראשי של קרוספיט ויה מאריס ראש העין



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • ישראל הגיב:

    אין בקרוספיט הפיכת צמיגים, התמונה הראשית מטעה!!
    שימו תמונה של אנשים, קרוספיט זה קהילה….

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"אל תוותרו לעולם. הפסד או דחייה הם רק הצעד הראשון בדרך להצלחה". ג'ים ולואנו



הטוויטר שלנו

ערוץ הוידאו של שוונג

רישום לניוזלטר

רוצים לקבל את הניוזלטר של שוונג עם הכתבות הכי מעניינות ישירות למייל?
מלאו בחלון את כתובת המייל ואנחנו נדאג לכל השאר…

שימו לב:
במילוי השדה עם כתובת הדוא"ל שלכם, אתם מסכימים לקבל דיוור מחברת שוונג אירועי ספורט.​ תוכלו להסיר את עצמכם בכל עת ממאגר המידע באמצעות כפתור "הסרה" המצורף לכל הדיוורים שלנו.